Hvorfor så mange høyttalere i hjemmekinoanlegg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hei.

Med 5.1 eller mer vil du etter min mening få ett mer realistisk lydbilde fra film. Når man får høre ett hjemmekinoanlegg for først gang, så pleier man å synes det gir mer film på en måte. Dette er selvfølgelig individuelt. Mora mi synes det er rart, og bestemora mi ble bare redd, enda lyden knapt var på :twisted:
    :lol:
    husker bestemor kom oppom en gang jeg eide en onkyo receiver, satt og såg "the postman". ho omtrent hoppa i dekning når ei kanon fyrte av i høyre surround høyttaler.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satt å så en skrekkfilm her for en stund siden. Husker ikke hva den het. Bikkja lå foran sofaen å sov, samboeren lå oppe og sov, og jeg satt der med lyden på lavt. Tror både jeg og bikkja er litt lettskremt, for da det kom litt svak knurring fra filmen, så gikk bikkja bananas og bjeffa noe sinnsykt, og jeg holde jo på å drite i sofaen. Harehjerte :shock:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette lydklippet: http://privat.bluezone.no/jerry/linjer/sounz/brm.mp3 fikk bikkja mi til å legge ørene flate ved passering på depotsletta.

NB! for å nyte dette klippet fullt ut kan det være greit å ha litt bilinteresse, samt vite at vi snakker om en kompressormatet 1,5 liters V16 på 600 hester fra 1953.

Den ser sånn ut:

SIIIIIKLEEEE!!!

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Min erfaring er at det holder i massevis med 5.1 i middels/små stuer. Har du 30 kvadrat eller mer, kan det være en fordel å innføre både 6 og 7 kanaler. Det jeg kunne tenke meg i framtiden er høyttalere montert i taket over deg. Gjerne dipol. Tenk deg scenen i "Master and Commander" når du hører de går over deg på dekk! Det er dessuten anbefalt å ha like store høyttalere rundt deg. Så dvs at jeg egentlig skulle ha 5 stk Dali 6006! Men de fleste har hverken samboere/koner som ville akseptere det (så vidt jeg får lov til Dali 1001 bak jo) eller plass, så er det mer plasseringsvillig med bokhyllehøyttalere bak.

Ang. det med monolyd, så sier faren min at dette husker han godt. Det var store protester mot stereo! De visste vel ikke bedre. Selv hører jeg kun musikk i stereo, men kunne godt tenke meg SACD/DVD Audio pga. høyere oppløsning på musikken.
    Faktisk så er det motsatte tilfelle.
    Jeg har en liten kino og var veldig usikker på om jeg skulle bruke 10K ekstra på 7.1 kontra 5.1 men tok ikke sjansen på å la være. Det har jeg ikke angret på. De 2 ekstra høyttalerene bak gir en illusjon av at rommet bak deg er større enn i virkligheten.
    Lydbildet blir bredere og større med 7.1 prossesering enn 5.1 selv i ett lite rom.
    Dette gjelder uansett om filmen har EX / ES lydspor.

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Dette lydklippet: http://privat.bluezone.no/jerry/linjer/sounz/brm.mp3 fikk bikkja mi til å legge ørene flate ved passering på depotsletta.

NB! for å nyte dette klippet fullt ut kan det være greit å ha litt bilinteresse, samt vite at vi snakker om en kompressormatet 1,5 liters V16 på 600 hester fra 1953.

Den ser sånn ut:

SIIIIIKLEEEE!!!
    SYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY YYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYK lyd, shiiiiiiiiiiiit, er vel nesten den råeste motoren jeg har hørt. har vel ikke en url til flere råe gamle motorer? og mente du virkelig 1.5liter?

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    syns ikke det er så flott med lyder bak meg, skjønner ikke poenget, tvn er flat og i front. surround går mer på imponatoreffekt enn realisme etter min mening.
    Jeg synes musikken kan være realistisk og i 2 kanaler, men når det gjelder film, så foretrekker jeg flerkanals. Underholdningsverdi fremfor realisme! :P

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at jeg liker stereo lyd mye bedre enn 5.1 lyd, rett og slett for man får mye mer for pengene når man kjøper stereo, mye bedre kvalitet til en mindre penger.

Jeg hører ganske mye på musikk også da...men høyttalere med store basselementer eller en extra sub til film funker utmerket sammen med 2 høyttalere.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Faktisk så er det motsatte tilfelle.
    Jeg har en liten kino og var veldig usikker på om jeg skulle bruke 10K ekstra på 7.1 kontra 5.1 men tok ikke sjansen på å la være. Det har jeg ikke angret på. De 2 ekstra høyttalerene bak gir en illusjon av at rommet bak deg er større enn i virkligheten.
    Lydbildet blir bredere og større med 7.1 prossesering enn 5.1 selv i ett lite rom.
    Dette gjelder uansett om filmen har EX / ES lydspor.
    Her kommer bølgen!!! Arendal ruuuuler! Har du først opplevd dette anlegget med musikk-DVD/live konsert DTS, :shock: så er STEREO parkert for godt, uansett High-End!!! PS! (Du får det du betaler for......?!) :idea:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mer bil http://privat.bluezone.no/jerry/linjer/f1sounds.htm

Ikke for å trampe på noens ambisjoner eller oppnådde resultater, men jeg synes kanskje en billige surroundreciever og noen innfelte høyttalere kanskje ikke er det første jeg tenker på når jeg skal avgjøre potensialet i ulike lydformater.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •