Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 20 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 382
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen

Hei godtfolk.

Jeg skal nå fortelle historien om da jeg nylig gikk til anskaffelse av et nytt stereoanlegg. Det gikk bare sånn passelig bra, og jeg skal forklare hvorfor. Videre vil jeg komme med en del opplysninger om min smak, noen spørsmål og noen tanker om mulige fremtidsoppsett. Jeg håper noen av dere henger med i svingene, slik at jeg kanskje kan få noen gode råd Den overdrevne bruken av emotikons er et desperat forsøk på å unngå at dere sovner...

LITT OM MEG OG MITT FORRIGE ANLEGG
    Jeg er en ”musikkelsker” med rundt 4000 CD-plater i samlingen. Smaken er temmelig variert, men den heller i retning hard rock, rap, r&b og pop (både gammel og ny). Jeg har stor respekt for klassisk musikk, og kan bli rørt til tårer av det, men det blir ikke til at jeg hører så mye på det likevel. Det som kanskje gir meg aller mest glede er hard rock og pop fra 80-tallet, men jeg er også glad i nyere musikk med mer moderne produksjon.

I lang tid har jeg hatt Cerwin Vega Classic 10-høyttalere stående i stuen :twisted: , kombinert med en relativt svak NAD-forsterker som leverte 60x2 watt. For å være helt ærlig syntes jeg dette fungerte ganske bra. Jeg likte Cerwin Vegas ”amerikanske” lydsignatur, med fokus på bass og fyldig varm lyd. Dermed gadd jeg ikke å tenke så mye på oppgraderinger før i år. Jeg fikk det for meg at det var dumt at en som er såpass glad i musikk som meg skulle leve livet med utskjelte høyttalere som mange mener er håpløst ”fargede” og kun partyfokuserte, med manglende detaljer, dårlig utskilling av instrumenter osv. Jeg satt derfor i gang med å lese meg opp på hifi , blant annet på dette forumet (fantastisk flott forum, for øvrig).

Jeg skal ikke plage dere med alle detaljer om masse tanker frem og tilbake, lytterunder osv. Det som imidlertid bør nevnes er at jeg, til tross for at jeg leste om mange merker, holdt meg til Hi-Fi-klubbens sortiment på lytterundene. Dette først og fremst fordi jeg opplever denne kjeden som trygg sett fra et kundeståsted, pluss at de har gode muligheter for demo. Når det gjelder deres ansatte har jeg opplevd litt forskjellig, men i snitt synes jeg de er hyggelige, hjelpsomme og tilsynelatende kunnskapsrike. Jeg opplevde uovertruffen service der jeg endte med å handle.

CM9-KJØP PÅ HI-FI KLUBBEN
    Som kjent har Hifiklubben tre høyttalermerker som hovedsatsingsområde: Cerwin, Dali og B&W. Cerwin ville jeg altså bort fra, Dali har jeg dårlige erfaringer med (jeg er meget sensitiv overfor skarp diskant) som jeg fikk bekreftet ved lytting på Ikon og Mentor samt til dels Lektor (men denne var likevel langt mer behagelig enn de andre). Ozzy Osbourne på Ikon 6 var helt forferdelig . Jeg måtte holde meg for ørene. Dermed ble B&W det foretrukne alternativet, og innenfor mitt budsjett sto det mellom DM683 og CM9. Jeg ble under demolytting meget imponert over kevlar-elementet som B&W bruker i mellomtonen, som får frem denne delen av registeret på en klar og flott måte. Blant annet wattet jeg opp en gammel Whitney Houston-ballade (”Greatest love of all”) på CM9 som var så magisk at jeg fikk frysninger . Jeg hadde også med meg rock til demorommet, blant annet The Hold Steady og nevnte Ozzy Osbourne. Jeg registrerte svakheter ved høyttalerne på denne typen musikk, og gikk nok i den fellen at jeg overvurderte mellomtonens betydning for meg. En ivrig ansatt ved Hi-Fi Klubben fortalte at CM9 på en måte var det laveste man kunne gå i pris for å få high end lydkvaliteter. Samtidig lot jeg meg forlede litt av WAF-faktoren (CM9 er jo relativt pene), uten at jeg på noen måte skal legge noen skyld på min bedre halvdel.

NEDTUREN
    Etter noe tid i tenkeboksen bestilte jeg CM9-høyttalere pluss suben som tilhører CM-serien. Jeg skaffet meg en NAD M3 integrert forsterker på bruktmarkedet, og stuen ble flott, den (visuelt sett) 8) . MEN så kommer jeg (endelig) til kjernen i innlegget: jeg skrudde på anlegget, justerte volum og sub til passelig nivå, sjekket ut noen favoritt-CD-er…. Og så satt jeg der…lyttet…hørte at lyden var korrekt…hørte en klarhet og noen detaljer jeg ikke hadde hørt før…men noe manglet. Hva? Jo, det var ikke gøy å høre på musikk lenger . Borte var trøkket i brystkassen, borte var den type bass som tilgir selv den spinkleste 80-tallsproduksjon, borte var den varme og myke klangen. Isteden var der litt spiss lyd etter min smak, null trøkk i gittarriff og basstromme, og jeg skjønte plutselig hvorfor noen sammenligner lyden av metal med sagbruk. Det var noe småkaldt og sterilt over det. Det låt akk så ”pent”, men like fullt så sjelløst. Underholdningsverdien og engasjementet var nærmest som prellet av. Det verste, sett fra et high end-perspektiv, var at jeg til og med tok meg selv i å nesten mislike subben fordi den var for rask og musikalsk. Det ble aldri noe drønn ut av det, slik jeg liker. Og midbassproblemene kunne suben uansett ikke rydde opp i :cry: .

Jeg ble veldig skuffet, og rett og slett lei meg, fordi jeg følte at jeg hadde bommet og brukt mye penger på noe som for meg ikke er optimalt. Jeg forsøkte å trøste meg med at mye musikk tross alt låter meget bra på CM9-ene. Klassisk musikk (Grieg og Bach) og jazz (Miles Davis og Bob James)? Kjempeflott, virkelig. Sølvguttene? Bra. Halvdan Sivertsen akustisk liveopptak? Klart og fint. Pink Floyds ”The Wall”? Storslagen og imponerende. Men det er jo normalt ikke den musikken som gjør livet verdt å leve for meg! Jeg vil heller ha noe som trøkker og er moro på Megadeth, Pantera, Maiden, Motörhead, Mötley Crüe, eller kanskje Robyn og Rick Ross eller Bananarama og Bros (barndomsminner), eller grunge eller dance eller drum&bass eller indie… Konklusjonen ble etter hvert at C&W har kvaliteter som jeg til fulle respekterer og har forståelse for at mange liker, men som ikke gir meg den gleden jeg gjerne vil ha av å høre på musikk. ”Ja vel, men da har du jo driti deg ut ved å kjøpe B&W”, vil nok mange si. Og ja, det er nettopp det som er problemet. Jeg savner punsjen, samtidig som overtoneområdet blir for kjølig og tynt etter min smak. Det er slitsomt å høre på med en gang volumet blir skrudd opp litt, og det ender med at jeg slår av fort. Jeg får legge til at høyttalerne ikke er skikkelig innspilt ennå, men jeg har ikke den helt store troen på at det vil skje noen mirakler. Sjokkerende nok synes jeg per nå at det er minst like behagelig å lytte til Logitech PC-høyttalerne mine, og det er jo bare tragisk å tenke på.

ET MINDREVERDIG INDIVID AV LAV KLASSE
    Jeg må bare resignere og innse at jeg aldri blir den typen person som setter meg til rette i et nøyaktig oppmålt sweetspot etter ukevis med kalibrering og demping av vegger og tak, lukker øynene og lytter etter fiolinen og triangelet baki orkesteret. Tvert imot hører jeg sjelden på slik musikk, og ofte går jeg rundt i rommet eller driver med andre ting mens anlegget står på. De detaljene som B&W gir meg har jeg strengt tatt ikke savnet, og når de først er der gir de meg ikke det store kicket. Det er hyggelig at de er der, men ikke noe must. Jeg er nok en håpløs trøkk/punsj-kar som en del hifi-folk vil riste på hodet over :? . De vil rynke på nesen over at jeg justerer med tonekontrollene, og de vil snakke om at høyttalerne jeg liker ikke er nøytrale og at bassen maskerer ovenforliggende deler av registeret osv. osv. Problemet er at jeg blir påvirket av den typen utsagn til en viss grad, akkurat som jeg blir påvirket av hifi-pressen. Det er fort gjort å gå i hifi-fella, og la seg imponere av og investere i utstyr som mange skryter av, men som for ens egen del ikke er det helt store.

Jeg kan legge til litt om lytterommet, som slett ikke er optimalt. Det er en åpen stue, som strekker seg på langs ganske langt, men jeg har anlegget stående på tvers i rommet. Det er noe lenger fra høyttalere til bakvegg (4 meter) enn det er fra høyttaler til høyttaler (3 meter). Stuen ender opp i trapperom på den ene siden og kjøkken på den andre, så jeg vil tro at lydbølgene danser både hit og dit. Jeg har dårlig med gardiner. Noe teppe, men mye bart gulv, ikke så mye på veggene. Har dog en svært ikke-minimalistisk sofa. I fremtiden håper jeg å kunne få til et mer dedikert lyd- og bilderom :-D .

HVA KAN SÅ SIES OM MIN LYDSMAK?
    -Liker behagelig og varm lyd med tilbakelent/rund diskant. Jeg er livrett for skarp og slitsom Dali-diskant (ja, jeg vet at Dali-tilhengerne opplever denne som luftig og detaljert, men det er ikke noe for meg)
    -Liker bra trøkk i bassen, både i midbass og dypbass (ikke minst midbass). Et riff som kjennes i brystkassen er som å komme til himmelen.
    -Stramhet og hurtighet er ikke automatisk et pluss for meg
    -Liker selvsagt en klar mellomtone, men kan ofre litt der hvis diskant og bass sitter som det skal
    -Jeg sier ikke nei til detaljer hvis jeg kan få det, men det er ikke det viktigste
    -Ønsker høyttalere som man ikke blir sliten av å høre på
    -Kort sagt liker jeg det som ofte kalles amerikansk lyd, litt larger than life, livefølelse, mørk klang, gjerne litt farget og tilgivende overfor mindre gode produksjoner
    -Kan nevne at jeg liker lyden i Koss Porta Pro (feit bass, mange vil si overdreven)
    -Kan også nevne at jeg sjelden spiller skikkelig høyt, så det viktigste for meg er at utstyret mitt gir god lyd ved moderat volum

High end høyttalere kan gi enorme opplevelser, det er det ingen tvil om. Jeg hadde trolig gått i bakken hvis jeg fikk høre et stykke klassisk på for eksempel B&W 802D, Vienna Acoustics The Music eller lignende. Men la meg bare se i øynene at slikt utstyr til meg er det samme som å kaste perler for svin, eller som å gi bort en Ferrari til en som foretrekker å ta toget :neutral: . For meg er det riktigere å legge meg på et langt mer moderat prisnivå. Jeg er nok rett og slett typen som bør se etter det som av og til i nedlatende tonefall omtales som ”rockehøyttaler” eller ”partyhøyttaler”, men likevel på et nivå som gir visse allroundegenskaper (kanskje unntatt klassisk).

TANKER OM FREMTIDSANLEGG
    Jeg vurderer å gå tilbake til Cerwin, for eksempel Classic 12 med en fetere forsterker enn jeg hadde tidligere, man samtidig byr det meg litt imot. Hovedgrunnen til dette er utseendet, med mindre jeg i fremtiden kan plassere dem i en kjellerstue eller lignende, pluss at det er noe som skurrer ved at en musikkelsker godt opp i 30-årene skal kjøpe det (nesten) billigste høyttalermerket som er å oppdrive. Det siste er egentlig et dårlig argument, men litt jålete er jeg vel…:-?

Jeg har lest meg opp en del på typiske rockehøyttalere, og i tillegg til Cerwin koker det etter hvert ned til Klipsch og JBL. Her er det antakelig RF-83 (utgått?) og LS80 som er de mest aktuelle, siden disse ligger i et behagelig prissjikt på rundt 20 lapper. At de er relativt billige er særlig et pluss fordi jeg vurderer å knytte dem til to subwoofere, både for å få det mer moro med musikk og for å bruke det i et tokanals hjemmekinoopplegg :twisted: .

Jeg snuser også på noe dyrere høyttalere (fra 30 til rundt 50 tusen kroner) som spesifikasjonsmessig (og på bilder) ser spennende ut, som Dynaudio Focus 360, PSB Platinum T8, Tannoy Definition DC10T eller Usher 6 Series CP-6391. Felles for disse er at de har voksne basselementer som må til for å sparke i midbassområdet, samtidig som de ligger et stykke over den laveste klassen når det gjelder generell kvalitet, hvilket bør bety bedre allroundegenskaper. Jeg har altså troen på store høyttalere med litt kvalitet i elementene, uten at det blir high end lydsignatur. Problemet med de sistnevnte er at jeg finner lite informasjon om dem. Ellers høres Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand spennende ut, men jeg er redd den er litt for lite rocka. Nye XTZ Divine 100.49 er et gedigent monster som til gagns ser ut som en rockehøyttaler :twisted: , men skulle gjerne visst mer om den likevel. Denne vil jeg tro krever enorme forsterkerkrefter. Det finnes selvsagt også spennende høyttalere til over 50 tusen (som JBL Array, Monitor Audio PL300, Usher Dancer-serien, Klipsch Palladium m.fl.), men så mye er jeg rett og slett ikke klar for å betale uansett hvor gode de er.

Akkurat nå føler jeg at JBL LS80 er mest aktuell ut fra hva jeg kan lese meg til. Den er passe stor, har to 8-tommere med bass, ser helt OK ut og skal etter sigende være meget underholdende. Så vidt jeg kan se skal midbassen være frempå, og eventuelle mangler i dypbass kan uansett fylles opp av sub (drømmen min hadde kanskje vært en LS100, dersom det kommer). Prisen er det jeg vil kalle hyggelig, og den føres av en stor kjede. Bekymringen her er først og fremst diskanthornet som i verste fall både kan gjøre den litt frempå i toppen og ikke minst krympe sweetspot. Når det gjelder Klipsch har jeg hørt mye om den skarpe diskanten (har dessverre ikke hørt disse selv), hvilket gjør meg skeptisk. Ut over det har Klipsch fått mye ros, men dersom diskanten er for frempå ødelegger det alt for meg. Når det gjelder Classic 12 vil jeg tro at diskanten der er uproblematisk når det gjelder ”mas”.

Noen spørsmål :
    -Er det noen som har peiling på både CW, JBL og Klipsch som kan greie litt ut om forskjellene mellom disse, styrker og svakheter?
    -Er dere enige i at de nevnte merkene er typiske merker som gir rockefot?
    -Er det andre av de nevnte alternativene over som er like engasjerende, med trøkk og punsj (disse som jeg har funnet lite informasjon om)?

AKTUELLE FORSTERKERE OG OPPSETT
    Når det gjelder forsterkeri tror jeg at jeg også der bør gå for utstyr som ikke er for ”korrekt”, nøytralt og sterilt. Jeg vil tro at merker som Lyngdorf, Bladelius, Hegel eller Cambridge ikke er helt min greie. Et merke som virker bra når det gjelder klangkarakter og pris/effekt er Parasound. Rotel kan kanskje være OK, eller blir den skarp? Hva med Vincent? Hva med Primare? Merker som Electrocompaniet og McIntosh kan ut fra hva jeg leser passe, men blir dessverre fort for dyre .

Favoritt på papiret, ut fra et realistisk budsjett:
    JBL LS80, 20 000 kr
    Parasound Halo A21, 25 000 kr
    Ukjent forforsterker (må ha tonekontroll), rundt 10 000 kr
    JBL LS 120P subwoofer x2, 16 000 kr
    Total: 71 000 kroner

Alternativ 1:
    Cerwin Vega Classic 12, 6 000 kr
    Parasound Halo A21, 25 000 kr
    Ukjent forforsterker (må ha tonekontroll), rundt 10 000 kr
    En eller annen sub
    Total: Rundt 50 000

Alternativ 2:
    Et oppsett med Klipsch RF-83

Alternativ 3:
    Et oppsett med Dali Lektor 8 (frister lite)

Alternativ 4? Hva mener leseren?

Jeg innrømmer at det Cerwin-anlegget ser litt corny ut, med så mye penger til forsterker i forhold til høyttalere, men samtidig kan det vel forsvares med så store elementer?

FORDELER OG ULEMPER VED DE FORESLÅTTE HØYTTALERNE
    (jeg har ikke hørt JBL og Klipsch, så det er ut fra påstander i debatt og anmelselser):

JBL LS80: Pluss : Rocka og livelyd. OK trøkk. Underholdende. Mestrer også andre former for musikk. Et ganske fint utseende. Minus : Liten sweetspot, ikke de største basselementene. Spørsmålet er om den sparker nok i midbassen. Dypbassen kan alltids reddes med sub.

KLIPSCH RF-83 (kommer de med ny serie snart, forresten, siden denne går på salg?). Pluss : Enorm dynamikk og punsj i mellombassen. Store elementer. Forholdsvis detaljert. Minus : skrikende og slitsom diskant etter min smak? Liten sweetspot. Ikke spesielt vakker.

CERWIN VEGA CLASSIC 12 (jeg har hatt Classic 10, og vil tro at denne er mye av det samme): Pluss : Fyldig og varm lyd med mye bass. Glatter over dårlig produksjon. Passer særlig godt til hard rock og rap. Mellomtonen kommer ganske tydelig frem, og er ikke så ille som mange skal ha det til. Behagelig og tilbakelent diskant. Robust og barsk. Større sweetspot. Minus : Lite detaljer. Ikke den beste på klarhet. Grusomt stygg å se på. Billig finishpreg. Takler ikke klassisk musikk.

DALI LEKTOR 8: Pluss : Sterk dynamikk, fyldig bass selv på moderate lydnivå. Bra på ”mine” sjangere. Piffer opp pinglete produksjon. Mer allround enn Cerwin. Mer spredning enn JBL og Klipsch? Minus : Et litt billig preg, mellomtonen maskeres i overkant mye og forsvinner bak i lydbildet, noe slitsom diskant (men bedre enn på andre Dali-modeller)

AVSLUTNING
    Så hva tror dere om dette? Enige i mine beskrivelser? Hva tror dere vil passe best til min smak? Er det andre gode alternativ eller kombinasjoner som jeg ikke har tatt med?

Beklager at dette ble langt, men jeg håper noen gidder å lese det likevel. Jeg håper jeg har klart å skape et helhetlig bilde av min smak og hva jeg er ute etter. Alle relevante tanker, kommentarer og forslag blir verdsatt. På forhånd takk for svar :-D

Oppsummering:
    Musikkelsker med hovedfokus på hard rock, rap, r&b og pop
    Byttet ut CW Classic 10 med B&W CM9
    Er fortvilet fordi rockefoten og engasjementet ble borte
    Søker råd om utstyr som kan passe TIL mine preferanser

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du jobbet med akustikk og plassering? Du har jo CM-suben, og suber trenger en god del jobb for å låte optimalt. Den beste måten å finne god subplassering er å sette suben i sofaen, spille basstung musikk og gå rundt i rommet til der du hører bassen best. Så stter du suben der. CM9 er også litt kresne på plassering, og å trekke dem lengre unna veggen eller skyve dem nærmere veggen kan gi til dels store utslag.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann, var mye og lese her hehe men det er bra.. ahr cm9 selv med en 15" sub, jeg er strålendes fornøyd med cm9.. men så at plasseringen den var litt spesiel.. 4 meter fra bak vegg? da mister vel de fleste høytalere trykk og bass vil jeg tro:P du har ikke mulighet til og teste litt med nærmere vegg da?

det er jo utrolig kjedelig og ha brukt så mye penger og ikke bli fornøyd men lyd karakteren stemmer jo da.. men jeg hører på masse og savner vel egentlig ikke noe:P men mine står 40 cm fra bakvegg og jeg synes det trykker godt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips må bli JBL eller Klipsch på noe varm elektronikk utifra å ha skumlest det lange inlegget ditt, hehe.

Da tror jeg rockefoten og punchet vil komme, samt med varm elektronikk klarer du kanskje å unngå for hard diskant.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Mitt tips må bli JBL eller Klipsch på noe varm elektronikk utifra å ha skumlest det lange inlegget ditt, hehe.

Da tror jeg rockefoten og punchet vil komme, samt med varm elektronikk klarer du kanskje å unngå for hard diskant.
    tror muligens Klipsch med Parasound fort får rockefoten tilbake

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten

Kan du nevne noe "varm(e)" elektronikk/merker?

Newcomer K.S sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra innlegg som folk kanskje burde lese skikkelig å ta inn over seg. Veien er målet bla bla - finn fram gleden ved MUSIKK som du liker, og tilpass deretter.

På en annen side - dette høres ut som lytterom, palssering og andre faktorer som gjør at du ikke er fornøyd.
    NAD M3 pluss B&W CM9 med et par subber i tillegg skal sparke skikkelig! Prøv å få hjelp fra noen som har vært i gamet lengre enn deg selv, og se om det kan gjøre underverker med platesamlingen? Mang en person har fått seg en aha opplevelse etter litt fintuning av allerede eksisterende utstyr.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å lese om noen som er ærlige om at de har gjort et feil valg og at det som er hi-end for enkelte rett og slett ikke er rett for deg. Det respekterer ihvertfall jeg. Hadde forøvrig samme opplevelse av CM9 som deg, flott mellomtone men rockefoten ble borte.

Prøv å få hørt på Klipsch å rør. Er ingen rørmann selv, men verdt å prøve siden du er redd for mye diskant.

Tror kanskje Klipsch heritage serien kan være noe for deg... Brukte La Scala, Klipsch Cornwall etc på rørforsterker? Tror også du kan like Klipsch RF serien men 63 og 83/RF-7 er etter min mening for tungdrevne for overkommelig prisede rørforsterkere. Mulig du kan teste med en rørforsterker på hornet og en transistor/klasse D på basserne. (Du trenger variabel gain)

Tror du egentlig er inne på noe selv her, Tannoy, JBL kanskje ZU? Devilej her på forumet kjøpte seg akkurat et par brukte ZU til 19k eller noe slikt. 101db følsomhet og 4 aktive 10". Du kan sende han en PM å høre hva han har å si om ZU oppimot dine preferanser.

Er du flink med hendene kan du lage deg noe DIY basert på Beyma TPL-150H og og 10-12 eller 15 " bassere. Voldsom dynamikk og trykk i basstromma her. Og diskanten er behagelig i mine ører.

Ellers er jeg enig med han over om at du bør ta noen målinger og finne ut av rommet ditt! Nakne flater, utfasninger i bassen osv kan få klangbalansen helt ut av kontroll. Rommet er den største faktoren for det akustiske resultatet som er det du til syvende og sist sitter å hører på!

Lykke til

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Har du jobbet med akustikk og plassering? Du har jo CM-suben, og suber trenger en god del jobb for å låte optimalt. Den beste måten å finne god subplassering er å sette suben i sofaen, spille basstung musikk og gå rundt i rommet til der du hører bassen best. Så stter du suben der. CM9 er også litt kresne på plassering, og å trekke dem lengre unna veggen eller skyve dem nærmere veggen kan gi til dels store utslag.

Hvis jeg sier at jeg har "jobbet med akustikk og plassering", så skryter jeg på meg. Det jeg har gjort er å eksperimentere litt med plassering i forhold til bakvegg. Nå står høyttalerne ganske nær bakveggen (ca. 30 cm unna), uten at det blir noe stort trøkk av den grunn.

Når det gjelder sub-plassering er det dessverre begrenset hva jeg kan få til av forandringer, av praktiske hensyn i rommet siden dette er en vanlig stue. Jeg føler likevel at jeg for så vidt får sving på suben. Problemet er nok snarere at det trøkket jeg savner befinner seg mer i midbassområdet enn i dypbassområdet (som er subens ansvar). Ut fra dette begynner jeg å tro at det er elementene i høyttalerne (2x 6,5-tommere) som blir litt for små etter min smak. Eller kanskje at høyttalerne setter mellomtonen og diskanten litt mer frem i "miksen" i forhold til bass enn hva jeg liker. Mange vil mene at disse elementene er tilstrekkelige, men de har kanskje andre basspreferanser enn hva jeg har?

Jeg ønsker på ingen måte å nedvurdere viktigheten av plassering. Likevel er jeg redd for at hovedproblemet ligger i at høyttalernes lydsignatur ikke er optimal match med mine preferanser. Bedre plassering og jobbing med akustikk kan sikkert hjelpe, men kanskje ikke nok.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at jeg kjenner igjen noe av det du beskriver. Jeg var en runde i bartebyen for noen uker siden, og hørte CM9, RF83 og LS80 i den rekkefølgen. Elektronikken som var brukt var av alt fra gre til god kvalitet, Arcam receiver på B&W, Lexicon receiver på Klipsch og Hegel forsterker på JBL.
    Inntrykket jeg, og junior på 15, satt igjen med var god, bedre, best.

Mange detaljer på B&W, relativt stort lydbilde, selv om de nærmest var satt opp på måfå osv. Klipsch bød på mer trykk, men kanskje litt mindre helt der oppe, men de var mye artigere å høre på rett og slett. JBL kunne varte opp både med trykk og detaljer, og var absolutt min favoritt av de tre.

i rettferdighetens navn skal det sies at det var tre forskjellige rom jeg hørte dem i, men det er ikke umulig at JBLene hadde det "verste" rommet å stri med, selv om de fenget mest.

Konklusjonen min er antakelig at et ikke nødvendigvis er det som spiller mest linært og som spiller penest som appelerer mest til meg. Jeg kan gi slipp på noe av det i bytte med dynamikk og fysisk trykk, såfremt det ikke høres helt forferdelig ut ellers da...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    heisann, var mye og lese her hehe men det er bra.. ahr cm9 selv med en 15" sub, jeg er strålendes fornøyd med cm9.. men så at plasseringen den var litt spesiel.. 4 meter fra bak vegg? da mister vel de fleste høytalere trykk og bass vil jeg tro:P du har ikke mulighet til og teste litt med nærmere vegg da?

det er jo utrolig kjedelig og ha brukt så mye penger og ikke bli fornøyd men lyd karakteren stemmer jo da.. men jeg hører på masse og savner vel egentlig ikke noe:P men mine står 40 cm fra bakvegg og jeg synes det trykker godt

Heisann! Veldig fint å høre at du er fornøyd med CM9. Den er jo utvilsomt en god høyttaler for mange typer musikk.

Beklager at jeg uttrykte meg klønete. Da jeg skrev "bakvegg" i hovedinnlegget tenkte jeg på veggen bak i rommet, altså på motsatt side av der høyttalerne står. Så høyttalerne står ikke 4 meter fra bakvegg, snarere 30 cm fra.

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke testet CM9 selv, men har derimot 683 som har 2x 6.5".
    Disse trøkker så det holder og litt til med gode forsterkere på alt fra Metallica til DJ Tiësto

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Heisann! Veldig fint å høre at du er fornøyd med CM9. Den er jo utvilsomt en god høyttaler for mange typer musikk.

Beklager at jeg uttrykte meg klønete. Da jeg skrev "bakvegg" i hovedinnlegget tenkte jeg på veggen bak i rommet, altså på motsatt side av der høyttalerne står. Så høyttalerne står ikke 4 meter fra bakvegg, snarere 30 cm fra.
    aha hehe da skjønner jeg hehe...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av K.S
    Meget bra innlegg som folk kanskje burde lese skikkelig å ta inn over seg. Veien er målet bla bla - finn fram gleden ved MUSIKK som du liker, og tilpass deretter.

På en annen side - dette høres ut som lytterom, palssering og andre faktorer som gjør at du ikke er fornøyd.
    NAD M3 pluss B&W CM9 med et par subber i tillegg skal sparke skikkelig! Prøv å få hjelp fra noen som har vært i gamet lengre enn deg selv, og se om det kan gjøre underverker med platesamlingen? Mang en person har fått seg en aha opplevelse etter litt fintuning av allerede eksisterende utstyr.
    +1 hør på forumet her om det er noen som vil hjelpe deg litt, jeg hadde gjort det før du begynner og bytte ut utstyr

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott åpningsinnlegg.:-D

Det er faktisk utrolig mange spennende høyttalere og elektronikkprodukter der ute - desverre er utvalget fra HiFi-Klubben og Soundgarden litt i smaleste laget for å vise hvilke muligheter man egentlig har.

Jeg ser for meg at trådstarter hadde blitt happy med klassiske JBL-monitorer og noe McIntosh elektronikk. Desverre lages ikke disse JBLene lenger (muligens det er noe snacks på det japanske markedet?). Bruktmarkedet er tingen.

Zu er nevnt; disse kan også være noe å sjekke ut. Har hørt en del på "lille" Zu Druid med en 50 kilos rørforsterker. Bra spark i mellombassen (lite dypbass) og jeg opplever Zu som litt snillere i diskant enn de rimeligere Klipsch-modellene (RF).

Selv er jeg Tannoymann, og det er sikkert noen modeller som vil falle i smak der også.

Hvis fjernkontroll ikke er et must, så har man en veldig fin rørforforsterker i EAR 864. Gir den lille ekstra gløden som ofte passer fint til litt rufsete lydopptak. Fåes til rundt 12-15000,- og fungerer veldig bra sammen med diverse transistoreffekttrinn (bl.a. Doxa og Hegel er prøvd her hjemme). Ligger en på hfs-børsen akkurat nå.

Mvh. Johan

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foresten, jeg tror kanskje jeg ville prøvd å høre et oppsett med Swans også..

Skotnisse har f.eks gått fra Array 1400 til F2.2F og videre til F1.1F.

F2.2F på en litt "varmere" forsterker alla Mcinthos, Doxa eller Parasound tror jeg kunne vært noe for deg. De skal både ha morrofaktor i bassen, men relativt snille oppover. De er å oppdrive fra tid til annen for 20-25k brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lydpreferanser

Tenker at mange har som deg opplevd at dyrt innkjøpt hifiutstyr ikke er en gitt størrelse for god lyd. Det høres ut som at dine preferanser er nært knyttet til det anlegget du hadde. Kanskje må du gi deg litt tid før du selger og kjøper inn noe nytt. ( går ut fra at høyttalere er innspilt) Det er ikke få som har tapt mange penger på nettopp dette: kjøpt inn nytt for igjen oppleve noe av det samme ,dvs at lyden sitter bare ikke. Tror det er mye å hente på å gå noen runder på kreativ tenkning hvor "lydproppen" egentlig sitter. Ofte er dette på helt andre steder enn man tror. Det anlegget du har kjøpt har selvfølgelig sin lydsignatur, men skulle kvalitetsmessig kunne gi gode musikkopplevelser. Men som sagt det kan være at din smak og tidligere lydopplevelser av musikalitet ligger i en helt annen gate. Rommet og høyttalerplasseringer er av meget stor betydning, men sweetspot kan være vanskelig å komme utenom. Som en sa ved en highend messe. "nice gear but it does'nt boogie" Håper du finner ut av det!:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg liker rock selv og skjønner hva du mener. Jeg har sett at mange skriver at det trykker godt med 2x6,5" i hver høyttaler, men fakta er at det gjør det IKKE. Og særlig i forhold til doble 8" eller 10" i hver. Har selv hatt Dali 850 med 2X8" og det trykka temmelig bra, men ble skarpt ved høyt volum. Jeg brukte da Denon pre og NAD effekt. SVS'ene jeg har nå har 4x6" i hver og trykker jo litt, men det blir ingenting sammenlignet med Dali'ene jeg hadde. Jeg deler de derfor litt høyt, 120hz, så sub'ene spiller litt lengre oppover enn det som er vanlig. Men det blir ikke det samme som å ha store høyttalere.

Jeg tror du blir nødt til å kjøpe noe med større bass/mellombass-element for å få tilbake rockefoten. Da trenger du heller ikke sub til musikk.

EDIT: Hvis SVS's nye L-serie fortsetter i samme dur som M-serien så kanskje de blir noe for deg. M-serien skal visst nok ha behagelig og rolig topp.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.JUBAL
    Det høres ut som at dine preferanser er nært knyttet til det anlegget du hadde. Kanskje må du gi deg litt tid før du selger og kjøper inn noe nytt.
    Det kan jo også være snakk om tilvenning og kunnskap; om å lære noe nytt. Kanskje oppdage ny musikk man ikke visste at man likte, eller at musikken man alltid har likt har hatt sider man ikke har oppdaget.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glimrende innlegg av trådstarter, kjenner meg igjen i mye av dette.

Når jeg leste innlegget ditt så surret JBL i bakhodet mitt, kanskje få hørt noen alternativer her?

Men det som slår meg, du har sub... har du prøvd å spillt uten sub? Det er ikke det at du har seriøst med utfasing mellom fronter og sub?

FredrikC nevner Swans F2.2... jeg har F2.2 med Doxa og Parasound som pre, er jaggu ikke sikker på om du kommer til å bli tilfredsstillt her heller? Selv er jeg godt fornøyd, låter HiFi og kan sparke seriøst i fra seg også når det er påkrevd, men her er kildematerialet en viktig faktor, dårlig kvalitet inn er lite underholdning ut. Du er vant med CV sitt trykk på musikk...hvorfor ikke bare drite i rykte og image og kjøpe deg nye CV høytalere? Er bare redd for at veien kan bli lang og dyr før du er tilbake til utgangspunktet.

Skal gjerne anbefale deg Swans F2.2 men jeg kan ikke garantere at du kommer til å bli fornøyd.

Side 1 av 20 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •