Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 20 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 382
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Jeg tror du har helt rett. Jeg er veldig takknemmelig for alle de gode rådene og tipsene jeg har fått fra meget kunnskapsrike og engasjerte brukere her inne. Hjelpsomme folk har stått i kø med interessante tilbakemeldinger. Det varmer.

Det er imidlertid ingen råd eller tips som kan endre selve høyttaleren, og denne er utgangspunktet for å bli fornøyd. Man kan gjøre ting med forsterkeri, sub og lytterom, kanskje til og med kabling... men hvis hovedproblemet er at CM9 ikke passer til min stil, er nok den eneste gode løsningen på sikt å bytte den ut.

For mange vil CM9 være en glimrende høyttaler, og det respekterer jeg fullt ut. Jeg kan selv høre dens mange styrker, men samtidig blir dens svakheter (etter min smak) for overveldende. Dette er naturligvis meget skuffende for meg. Én ting er at jeg har brukt mye tid og penger på kjøp; noe annet er det at jeg unektelig føler meg litt dum som klarte å velge så feil.

sånn er det bare med hifi,man gjør ikke alltid super kjøp, du har lært noe ganske viktig vil jeg tro ihvertfall ,og ikke minst tror jeg veldig på at du velger
    med større omhu neste gang, dumhet har ingenting med dette å gjøre
    dessuten har du lært noe ekstremt viktig om din egen preferanse/smak

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel heller ikke særlig tro på at B&Wene skulle overbevise gitt utgangspunktet i tråden. Likevel var det greit å kjøre gjennom mulighetene som ligger med både tonekontroller og delefilterfunksjoner i NADen.

Jeg personlig vil anbefale en tur til Stereofil for å lytte til Klipsch og Tannoy. Ellers har jeg nevnt JBL. Nå er jo disse klassisk-utseende monitorene på vei også. Det finnes andre ting også, men jeg føler grundig demo og hjemlån er å anbefale så man ikke går på en ny innkjøpssmell.

Mvh. Johan

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ToneLoc på lytterunde – JBL LS80 og Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand

I går var jeg så heldig å ha tid til å sjekke ut et par høyttalere som jeg har vurdert som aktuelle dersom jeg, i jakten på rockefoten, skal bytte ut mine CM9. Jeg skal gi en beskrivelse av denne lytterunden, men merk at jeg bare lyttet i noen minutter på hver høyttaler. Ergo: ta uttalelsene for hva de er.

JBL LS80 hos Soundgarden
    Først ut var Soundgarden, en ikke ukjent kjede. Jeg spurte om å få høre LS80, og det skulle jeg så absolutt få lov til. Mannen i butikken koblet den opp sammen med en Hegel-forsterker, tror det var H-200, og en Electrocompaniet CD-spiller. Jeg tror det var en ECC 1 til 23 laken – altså ikke noe som gud og hvermann tar seg råd til.

Selv var jeg litt skeptisk til Hegel på en hornhøyttaler, så jeg spurte butikkmannen om dette var et merke han ville anbefale sammen med JBL. Svaret var at det ville han. De brukte visst den kombinasjonen mye fordi Hegel har et nøytralt lydbilde som ikke farger høyttaleren. Det er jo en helt grei tilnærming, men personlig er jeg litt lei av at hifi-selgere alltid skal anse ”nøytral” og ”ren” lyd som fasitsvaret på hva som er bra. Uansett er jeg en beskjeden person, så jeg gadd ikke å mase om at han skulle koble opp med for eksempel Electrocompaniet-amp.

Så ble det satt på noe akustisk jall mens selgeren fortalte at LS80 har en smule amerikansk signatur, med tyngde i bassen, men at de ikke ”maler med spesielt bred pensel”. Etter å ha vanket litt på AV-forum og i noen andre sjapper forsto jeg heldigvis hva han mente med dette språklige bildet, og uttalelsene var i overensstemmelse med hva jeg på forhånd hadde lest.

Etter akustisk jall ville selgeren vise meg at høyttalerne kunne rocke hardt, og han satt på noe som jeg tror var Tool. Etter en halvrolig innledning på låten dro gitarene til, og da kom nedturen. Dette låt skarpt. Jeg hadde med et par egne CD-er som jeg tenkte å teste, nemlig Metallicas ”Black album” fra 1991, Whitney Houstons ”Whitney” fra 1987 og Rick Ross sin nye ”Teflon Don”.

La meg ta det steg for steg:

Bass: Det slo meg med en gang at det trykket skikkelig i dypbassen. Den virket presis nok, men samtidig ganske feit/fyldig (hvilket for meg ikke er negativt). Den hørtes kraftigere og dypere ut enn på CM9. Men til tross for at den dype bassen var rå, manglet det noe oppover. Dette var uventet, siden blant annet Lyd og Bilde har omtalt den som noe tunet i mellombassen. Nuvel, det er ørene som hører osv.

Mellomtone: Denne synes jeg var ganske bra, i hvert fall så lenge musikken var elektronisk, rolig eller det var snakk om vokal. Noe mer tilbaketrukket på Whitney Houstons vokal enn hva CM9 er, men det ser jeg ikke på som problematisk i det hele tatt. CM9 kaster mellomtonen rett i trynet på deg, og det er fort gjort å bli sliten, så litt mer tilbakelent er greit. På Metallicas plate ble riffene i overkant skarpe, og det finnes langt, langt verre metalskiver enn denne. Det lover med andre ord ikke godt.

Diskant: Tja. Den var, så vidt jeg kunne oppfatte, temmelig åpen. Glassklar, kanskje? Problemet var at det singlet for mye i glass. Mange vil nok like den, men for meg blir det for skrikende. S’ene ble skarpe, og jeg tenkte at dette ville skjære i ørene over tid.

Helhetsinntrykk: I tillegg til det ovennevnte merket jeg meg at sweetspot var svært liten. Det var nok å bevege hodet 40-50 cm til siden, så hørte jeg nesten utelukkende den ene høyttaleren. Sweetspot var til gjengjeld ganske sweet, men jeg liker ikke at det er så massive forskjeller mellom sweetspot og det øvrige. Jeg pleier ikke å sette meg i godstolen bare for å lytte. Jeg vil at musikken skal høres bra ut mens jeg går rundt i rommet.

I tillegg synes jeg at sammenhengen i høyttaleren virket litt rar. Jeg fikk nesten inntrykk av å lytte til to høyttalere; én med bass og en med mellomtone/diskant. De passet ikke helt sammen, på en eller annen måte. Uansett var hovedproblemet at det ble for skarpt, og dette gjør meg skeptisk til om et merke som Klipsch (som jeg ennå ikke har hørt) er noe for meg.

Dermed takket jeg farvel. Jeg hadde håpet å få et skikkelig kick av denne høyttaleren, men isteden konkluderte jeg med at jeg neppe ville betale 20 000 kroner for denne. Jeg måtte jakte videre.

Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand hos Stereofil
    Jeg hadde lest mye om Vienna, både tester og diskusjoner. Jeg hadde merket meg at de skulle være gode allroundere, og at skulle gi mye for pengene, men aller mest var det beskrivelser av deres behagelige og varme lydbilde og deres myke avrundete topp som hadde tent min nysgjerrighet. Barsk som jeg er hadde jeg selvsagt sett for meg den største modellen i deres Grand-serie, nærmere bestemt Beethoven Concert Grand med 3x7” bassbestykning. Dessverre hadde ikke butikken denne estetiske nytelsen inne, og jeg ble derfor spurt om jeg var interessert i å høre på ”lillebroren”, Beethoven Baby Grand med 2x6” bassbestykning, isteden. Det ville jeg naturligvis.

En travel, men hyggelig, mann geleidet meg inn i lytterommet (som holdt cirka 30 grader) og opplyste meg om at de hadde koblet opp itunes til forsterkeren. Dette syntes jeg i grunnen var modig, da det fortsatt er en del folk som mener at CD-lyd er totalt overlegen mp3. Personlig hører jeg ikke forskjell så lenge avspillingsutstyret er bra, så for meg var det helt greit. Det som imidlertid var litt dumt var at jeg dermed ikke fikk muligheten til å spille egne CD-er. Imidlertid hadde de lastet ned såpass mye kjent musikk fra itunes, så det skulle nok gå bra.

Det var ikke småtteri som var koblet opp av elektronikk. Ingen ringere enn ASR Emitter I, til beskjedne 60 000 kroner, skulle drive den forholdsvis lille og søte høyttaleren. Ikke verst med en forsterker som koster det dobbelte av høyttaler, spør du meg. Egentlig kunne jeg tenkt meg å teste med noe mer realistisk (etter min lommebok) og beskjedent, men men…

Klikk sa det fra musen mens pekeren åpnet opp en samleskive av Madonna. Så ble jeg bare stående stille, mens haken slapp seg lenger og lenger ned. Ut av høyttalerne steg en mild strøm av harmoni, som løftet meg med største ømhet opp på en rosa sky som jeg ble svevende rundt på. Dette øyeblikket er antakelig det deiligste jeg noen sinne har hatt med lyd. Jeg kjente en rus og en varm banking i brystet…hjertet hoppet over noen slag…kunne dette være sant? Herregud! Jeg gikk litt rundt i rommet, satt meg i lytteposisjon. Like vidunderlig overalt. Sweetspot rommet rundt, faktisk. Jeg dempet volumet, økte volumet…like behagelig og herlig.

Vel, det måtte jo være en bakside her? Av med Madonna, på med Alicia Keys, på med Iron Maidens debutalbum, på med Miles Davis’ ”Kind of blue”, på med Panteras ”Great southern trendkill”, på med Robyn. Alt var like godt å høre på. For godt? Nja. Jeg kan forstå hva de mener, de som sier at Vienna er litt for tilbakelent, men for en som får noia av aggressive mellom- og overtoner var dette ikke noe drawback. Dette kunne jeg holdt ut i timevis uten å bli sliten. Både Maiden og Pantera kan låte skarpt, men ikke her. Mens jeg får et sterkt behov for å dempe Maiden og Pantera på CM9, fikk jeg snarere lyst til å øke volumet på Baby Grand.

Jeg fikk bare lyst på mer og mer… det var kjærlighet ved første lytt. Jeg vet ikke om det er noe poeng i å skrive om bass, mellomtone og diskant. Som en annen skrev et sted: man glemmer frekvensområder – alt som teller er musikken med disse høyttalerne. Høyttaleren var en enhet, og absolutt alle deler av denne enheten var en match made in heaven med min lydsmak. Dette var rett og slett en ny verden. Min drømmeverden.

Den påfølgende kvelden leste jeg mer om disse høyttalerne til øyet ble stort og vått, og jeg hadde alvorlige problemer med nattesøvnen. Jeg lå og tenkte på at disse høyttalerne koster penger, men at jeg antakelig kan ha dem i mange år uten behov for noe bedre. Livet blir ikke komplett før jeg har disse i stuen!

For å være litt edruelig, blir det sikkert ikke like rått med en ”normal” forsterker og hjemme i egen stue, men hvis lydbildet er noe i nærheten så overgår dette alt annet jeg har hørt.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, flott post av en morsom opplevelse.! Grattulerer på forhånd med nye høyttalere da!? Du finner helt klart elektronikk som gjør jobben mye billigere, men jeg ville forsøkt å prøve litt forskjellig hjemme hos deg selv. Du kan jo starte med NADen din og prøve å få lånt noe til sammenlikning.
    Jeg kan godt skjønne at du falt for Vienna, gitt dine preferanser, men det overrasker samtidig litt. Ikke det jeg forbinder med en rockehøyttaler, men ok.

Uansett, flott tråd og gøy med en happy ending. Får håpe du blir like happy når disse står i stuen. (Husk du hører på akustikken i rommet, særlig når du sa du kunne gå rundt i rommet og oppleve fortsatt god lyd)

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Haha, flott post av en morsom opplevelse.! Grattulerer på forhånd med nye høyttalere da!? Du finner helt klart elektronikk som gjør jobben mye billigere, men jeg ville forsøkt å prøve litt forskjellig hjemme hos deg selv. Du kan jo starte med NADen din og prøve å få lånt noe til sammenlikning.
    Jeg kan godt skjønne at du falt for Vienna, gitt dine preferanser, men det overrasker samtidig litt. Ikke det jeg forbinder med en rockehøyttaler, men ok.

Uansett, flott tråd og gøy med en happy ending. Får håpe du blir like happy når disse står i stuen. (Husk du hører på akustikken i rommet, særlig når du sa du kunne gå rundt i rommet og oppleve fortsatt god lyd)

Takk for hyggelig tilbakemelding, FredrikC. Men jeg vil ikke forskuttere happy ending; det er mange brikker som skal på plass, og denne gang føler jeg meg ikke trygg før alt utstyr er i hus og testet. Det kan ta tid.

Hvis noen har tanker om forsterker som kan passe til Vienna er det bare å fyre løs. Jeg vil tro at den ikke er så vanskelig å matche klangmessig, da det antakelig skal mye til å gjøre den masete i toppen. Hvis ikke NAD funker, så kanskje noe fra Parasound, Primare eller Rotel? Drømmen hadde antakelig vært Electrocompaniet eller MacIntosh, men det kan bli i dyreste laget i overskuelig fremtid. Jeg er også spent på de nye Abrahamsen monoblokkene som skal komme i høst (200w).

Til slutt en kommentar til dette med rockehøyttaler: nei, jeg oppfatter heller ikke Vienna som utpreget det. Men så kan man jo legge forskjellig i hva som er en rockehøyttaler også. Det vanlige er vel at det er en høyttaler med kraftig bass som kan spille høyt. For meg er bass viktig, ikke at den kan spille så høyt. Det som imidlertid er aller viktigst er at rock blir behagelig å høre på, og det er det jeg har savnet med CM9. Det var noe helt annet med Vienna. Rock ble en nytelse igjen, slik det skal være. Så for meg er en rockehøyttaler rett og slett noe det er deilig å spille rock på, og ut fra førsteinntrykket tilfredsstilte Vienna dette på en helt annen måte enn CM9. At den i tillegg fikser de fleste andre sjangere, inkludert klassisk, er intet mindre enn suverent

PS: Og ja, jeg skal ha dette med akustikk in mente og gjøre en så god jobb jeg kan med dette på sikt.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en forståelse av rockelyd som ingen andre har, tydeligvis;-) Jeg har, som du ser, Vienna. Nå er jeg snart klar for å forsøke noe annet, men det er pga. lite rom. Noe jeg setter pris på med Viennaene på rock er den nyanserte bassen, klangen i akustiske instrumenter, stemmeklang osv. Kjapp bass har de også selv om de er store (de fleste regner rock og metal som AC/DC og Iron Maiden, jeg må også ha høyttalere som funker med doble stortrommer).

Nesten hver gang jeg har spurt om høyttalere til min sjanger, tenker alle på hard rock og trøkk. Det blir helt feil. Prøv CV på Opeth, Dimmu Borgir, CoF osv. og dere skjønner hva jeg mener.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra skrevet ToneLoc.. har tidligere tittet litt på Vienna men avfeiet den pga. i mine øyne er den klassiske eieren av disse en person som liker med jazz-musikk og ting jeg ikke til vanlig hører på (håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå).. men når jeg leste avsnittet du skrev så kanskje jeg burde høre på disse en dag. Liker ikke skarp diskant og det er ca. eneste grunn til at jeg ikke har hoppet på RF83-bølgen som har gått nå.

Skal prøve å følge med videre her

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det mest tilgivende overfor dårlige innspillinger må være en eller annen variant av Cervin Wega, Klipsch, JBL eller eldre Jamo Power.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    har tidligere tittet litt på Vienna men avfeiet den pga. i mine øyne er den klassiske eieren av disse en person som liker med jazz-musikk og ting jeg ikke til vanlig hører på (håper jeg ikke tråkker noen på tærne nå)
    Med forbehold om at mitt inntrykk er representativt for dette merket, noe jeg vil tro fordi det rimer godt med mange andres beskrivelser, trenger du ikke å være bekymret på grunn av at eieren liker jazz. For Vienna-høyttalerne fremsto for meg som virkelig gode allroundere. Det er jo ikke noe minus at de er gode på jazz, selv om du ikke hører på det.

Dessverre har jeg ikke hørt Klipsch, noe jeg gjerne skulle gjort, men hvis de øvre frekvenser er like skarpe som hos JBL hjelper det dessverre ikke for meg at de har tøff bass og heftig dynamikk. Slik jeg opplevde LS80 i butikken var de mer slitsomme enn CM9. For meg er det litt rart at typiske "rockehøyttalere" ofte er litt skarpe i toppen (jeg opplevde dog ikke det på Cerwin), siden nettopp dette fort blir et problem med (hard)rock.

Men så skal det sies at min klangsmak heller mot det varme/mørke, og mange andre vil foretrekke en mer rett-i-trynet-klang. Hardrock er jo per definisjon en sjanger som skal slå en i trynet, men likevel synes jeg det er viktig at man holder ut mer enn et kvarter i egen stue før man blir sliten.

Er det noen som kan beskrive diskanten i JBL vs. diskanten i Klipsch for meg?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    Tja, det mest tilgivende overfor dårlige innspillinger må være en eller annen variant av Cervin Wega, Klipsch, JBL eller eldre Jamo Power.
    Ja, i den grad de "maler over" med bassen. Men samtidig sliter gjerne såkalte dårlige innspillinger i toppen også, og der er det ikke sikkert at disse merkene er like tilgivende. Fordelen med Vienna er at jeg tror de tilgir i alle frekvensområder, takket være kombinasjonen av fyldig bunn og behagelig avrundet topp.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har oppgradert stereo-delen med en ren forforsterker og ren cd-spiller.Jeg kan også bruke receiveren som pre og Denon blu-ray som cd-spiller.Etter oppgraderinga er lydsignaturen forandret.Lyden er mer slitsom og diskanten som jeg aldri har opplevd som skarp har blitt det.Elektronikk kan gjøre mye med lyden.Mer "hihi" er det nok nå med bedre lydbilde,mer åpenhet,mer og bedre detaljer og dynamikken er bedre.Prøver meg litt fram med tonekontrollene og plassering,men er likevel ikke helt fornøyd. "Det skal være gøy å høre på musikk-ikke riktig å høre på musikk hvis du skjønner".
    Jeg er som deg allergisk mot skarp lyd.Meninga var at jeg skulle ha Vienna Beethoven Grand som du hørte på.
    Synes det er svært overraskende at du synes diskanten i JBL LS 80 var skarp.Har selv hørt LS 60 på Hegel H200 og Hegel cd-spiller og lyden i de var svært mørk og behagelig.Tok bort mine fordommer mot horn.Gliste når jeg hørte rock på de.De manglet som du beskriver spredning og er en veldig ego høyttaler.Mange ganger ser jeg på film i godkroken som er utenfor sweetspot.
    Klipsch RF 83 har jeg hørt på Vincent 200w.Jeg skal gi de en unnskyldning for lite rom.Men likte du ikke diskanten i JBL LS er det ikke vits i å høre på RF 83 engang.De var lyse og skrikende,men gud bedre så høyt de spiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du alikevel er oppe i dette prissjiktet, så må du ikke gå forbi Swans F2.2, stikk innom Soundwave, skulle ikke forundre meg at du tar dyrene hjem på prøve...Og kona kommer til å elske dem. Alle som kommer inn i stua mi går rett bort til høytalerne, og jeg står klar med pussefilla for å tørke av sikkel og fingermerker. Høy WAF selv om de er litt store...litt store....

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må først få si at dette er en interessant tråd å lese. Gode, velskrevne innlegg, og saklighet i (nesten)hver setning. Jeg er imponert Toneloc over deg og de du har fått med deg som tilhengere.

Jeg har selv hatt æren av å få lytte til Vienna Baby Grand hos Resonans i Stavanger. De gir, som du sier, en herlig harmoni fra topp til bunn, og de er svært behaglige å høre på. Jeg må si meg enig med FredrikC at jeg stusser litt over at disse eventuelt blir arvtager for CM9, med begrunnelse av at de skal gi deg rockefoten tilbake. Likevel, du forklarer hva du ønsker å oppnå av rockelyd, og da kan jeg nok ikke si annet at baby grand er most likely er rett for deg.

Da jeg gjorde opp min mening om Baby Grand for en tid tilbake, ble jeg enig med meg selv at den ble litt for "bløt" for min smak. Jeg trekker derfor heller mot litt spissere høyttalere som LS80 og RF-63(uten sammeligning forøvrig). Jeg vil jo helst anbefalt deg en lytterunde på RF-63, men hvorfor fortsette letinga når hjertet ditt allerede har sagt "I do" til Vienna? :-D

Jeg håper du raskt får realisert Vienna i din stue, og at du finner en god for-/forsterker-match. I tillegg regner jeg med at du får til noen akustiske tiltaket i rommet ditt for å sette prikken over i-en.

Lykke til!

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke overrasket over at du likte Vienna. De er engasjerende med ekstra nivå i nedre mellomtone/øvre bass og med mindre nivå i diskanten som gjør de myk og tilgivende. Selv om de ikke har noe enorm trykk i mellombassen, egner de seg nok alikevel veldig godt til rock og metal siden de ikke skaper noe lyttetretthet. De dukker jo også opp på brukten med jevne mellomrom.

Din erfaring med at JBL låte hardt oppover kan nok i stor grad skyldes rommet, men det er uansett neppe høyttaleren for deg som skal ha stor sweetspot.

Har du planer om å kjøpe nye høyttalere og Vienna står nå øverst på listen, vil jeg fortsatte anbefale deg hjemlån før kjøp. Det låter ikke automatisk slik det gjør i butikken hjemme.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    JBL
    men det er uansett neppe høyttaleren for deg som skal ha stor sweetspot.
    Dette må vel kunne sies om Klipsch også. Hornet gjør at høyttaleren er mer retningsbestemt. Dette er nok ikke høyttalere for brede sweetspots nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, eg har lignende problem som trådstarter... gikk fra dynavoice m-65 høyttalere og yamaha rx-v765 reciver til dali ikon8 høyttalere(som forøvrig skulle trøkke bra på ifølge test i lyd og bilde) bruker emotiva xpa-5 effekt ilag med emotiva umc-1 forforsterker....
    Hadde lest meg fram til at dette burde vere en god kobinasjon, men sliter enormt med å få trøkk på både film og musikk!!!
    Lyden er krystallklar å fin, men mangler den punchen som gjer det artig å lytte på musikk
    Har forøvrig prøvd oppsettet i flere rom , uten store forbedringer

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytterunde - SA Ranger Master,Sonus fab. Grand Piano Domus og Tannoy Definition DC8T

Hei igjen

Det ble jammen en lytterunde i dag også, denne gang med kona på slep. Jeg skal prøve å fatte meg noe mer i korthet denne gang. Først gikk turen til Hifihuset, som jeg ser mange skriver at ligger i Bærum, men som faktisk ligger i Asker. Jeg hadde på forhånd trodd at dette var en liten butikk som kun hadde noen få merker, men det viste seg at dette var en stor bruktforretning i tillegg. Utgangspunktet mitt her var at jeg ville prøve Monitor Audio GS60. Denne var dessverre ikke inne, så da gikk turen videre med uforrettet sak.

Neste stopp: Soundgarden i Oslo. Her sto JBL LS80 utstilt på lytterommet, så jeg tenkte at det kunne være greit å sjekke den ut en gang til for sikkerhets skyld. Inntrykket ble det samme: en morsom høyttaler på mange måter, men samtidig med svakheter som ødelegger litt i henhold til min smak.

Dermed ble det satt frem en System Audio Ranger Master. Dette er en slank høyttaler til 25 000 kroner, med fire små basselementer. Denne høyttaleren hadde en behagelig mellomtone, men symbaler ble temmelig skarpe. Bassen var presis og kjapp, men det manglet litt bunn og trøkk. Selgeren sa da også at folk i mange tilfeller bruker disse sammen med en sub, hvilket virket rimelig. Begge høyttalerne hos Soundgarden ble for øvrig spilt med en Hegel H 200 og en Electrocompaniet CD-spiller.

Siste stopp i dag ble nok en gang Stereofil – denne gang ble det lytting på tre forskjellige høyttalere. Først ble det gjenhør med Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand. Den var nok en gang deilig å høre på, selv om opplevelsen var litt mindre ekstatisk enn sist. Vi fikk også høre den i to forskjellige rom, og merket forskjell uten at det ødela det gode inntrykket av høyttaleren. Denne gang testet vi den også på klassisk musikk, og det var særdeles behagelig helt opp til og med den tynneste fiolin. Det er ganske utrolig hvor mye trøkk det er i bassen på disse, selv om det bare er to sekstommers elementer.

Selgeren var en usedvanlig sympatisk mann som ga oss masse hjelp og interessant informasjon, uten å forsøke å prakke på oss noe. Han hadde oss i fokus i en time, hvilket jeg synes er enormt bra service. Vi fikk til og med servert vann med isbiter, siden lytterommet var temmelig varmt. Selgeren fortalte at det er spesielle materialer i Vienna-basselementene som gjør at de kan bevege seg ekstra langt.

Mens vi var i butikken fikk vi hørt kjapt på en Klipsch-høyttaler (serien over Reference) som en annen kunde fikk demonstrert. Det var livefølelse og en vanvittig punsj og dynamikk. Høyttaleren fikk frem smilet da Max Cavalera (Sepultura, Soulfly, Cavalera Conspiracy) brølte løs på karakteristisk vis. Likevel blir nok dette litt drøyt for meg i toppen.

Neste test for vår del ble en Sonus faber Grand Piano Domus til 31 000 kroner. Dette var absolutt en god høyttaler, men engasjerte oss ikke på samme måte som Vienna gjorde. Den var presis og fintlåtende, men manglet litt fylde og trøkk. For guds skyld, en meget god høyttaler, men ikke en som jeg personlig vil kjøpe.

Mens vi sto og pratet litt med selgeren om vår smak og hva vi vektla, kom han med en anbefaling av Tannoy Definition DC8T. Tannoy er et merke som selgeren hadde svært mye erfaring med, da dette var hans all time favoritt. Han beskrev dem som ”nøytrale”, men presiserte at nøytral ikke betyr steril eller skarp, heller tvert imot. Vi ville gjerne høre dem, selv om prisen på 45 000 egentlig er godt over vårt budsjett. Vi håpet selvsagt at høyttalerne skulle skuffe, men dessverre… dette var en meget god og behagelig høyttaler som virket som om den hadde full kontroll på all mulig musikk. Det låt utrolig uanstrengt og naturlig. Jazz var flott, Sissel Kyrkjebø fantastisk, og jammen fungerte det ikke temmelig bra på Pantera og Iron Maiden også. Det var også svært god sammenheng mellom frekvensområdene, med andre ord solid as a rock. Mellomtonen var litt mer frempå enn hos de mer tilbakelente Viennaene, hvilket kan slå ut på forskjellige måter avhengig av innspilling.

Fidelitys Håkon Rognlien har skrevet om storebroren til denne: ”faktisk totalt sett den mest vellykkede høyttaleren jeg har hatt i mitt lytterom”. Selgeren mente at versjonen vi hørte var den beste høyttaleren de noen gang hadde hatt til under 50 000 kroner. Storebror har titommers elementer istedenfor åtte, og koster 55 000 kroner. Selgeren fortalte at både Vienna og Tannoy er forholdsvis lettdrevne, men at han ville anbefale high end forsterkere (særlig til Tannoy). Begge parene ble for øvrig spilt på en ASR Emitter I, som er en nytelse å både se på og høre på. Prisen er dessverre det motsatte av nytelse. Bare for å understreke at denne selgeren var mer opptatt av våre behov enn av å brife med dyrt utstyr, koblet han Viennaene opp på en billig Maranz-forsterker. Vi merket forskjellen, men høyttalerne låt faktisk fortsatt bra.

Ellers kan det jo nevnes at jeg i dag var 50 cm fra en MBL-effektforsterker til en halv million kroner. Jeg ble helt skjelven…

Oppsummering: En interessant tur, hvor inntrykket av både JBL og Vienna i stor grad ble bekreftet, og hvor Tannoy seilte opp som en aldri så liten våt drøm

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Synes det er svært overraskende at du synes diskanten i JBL LS 80 var skarp.Har selv hørt LS 60 på Hegel H200 og Hegel cd-spiller og lyden i de var svært mørk og behagelig.Tok bort mine fordommer mot horn.Gliste når jeg hørte rock på de.
    Jeg snakket med selgeren på Soundgarden om dette i dag. Han hadde selv eid en del Klipsch-modeller, men sa at han var blitt veldig positivt overrasket over hornet i JBL-ene. Han mente at det var mer behagelig og av høyere kvalitet enn Klipsch-hornene.

Jeg får nesten presisere at når jeg skriver at jeg synes JBL-ene ble lyse i toppen, betyr det ikke at det var en lidelse å høre på dem. Jeg synes dette virker som en ganske så OK høyttaler. Det jeg mener er bare at jeg ikke vil prioridere å kjøpe disse hvis jeg skal kjøpe et nytt par. Selv om de ikke er skrikende, blir de altså litt for lyse for meg. Men bassen er digg da

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Zebby: Har sett på Swans F2.2, og dette er en høyttaler som det hadde vært veldig interessant å sjekke ut. Men jeg er redd den er for stor, og at kona synes designen blir litt utagerende

@unified86: Takk for hyggelige ønsker. Etter min mening har Vienna mye bass og trøkk. Det eneste som kanskje kan dempe rockefoten noe er at mellomtonen er litt mer tilbakelent enn hos mange andre merker. Men dette kan også slå positivt ut. Det er viktigere for meg at høyttalerne er behagelige å høre på over tid enn at jeg får mellomtonen punsjet i trynet, og det er som sagt viktig for meg med en snill og avrundet topp. Mange rockeinnspillinger har laber kvalitet, og da blir det mer slitsomt jo lysere og hardere høyttaleren er. Dermed er nok ikke valget av Vienna så mystisk likevel, og den skiller seg faktisk vesentlig fra CM9.

For øvrig: hvis du synes at Vienna ble litt bløt, men du likte den ellers, tror jeg at Tannoy kan være innertier. Den er litt mer pågående i mellomtonen, uten å bli slitsom eller stressende. Men Tannoy ligger til gjengjeld (dessverre) noen prisklasser høyere enn LS80 og RF-63.

@orso: Jeg er enig i alt du skriver, enkelt og greit

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Jeg snakket med selgeren på Soundgarden om dette i dag. Han hadde selv eid en del Klipsch-modeller, men sa at han var blitt veldig positivt overrasket over hornet i JBL-ene. Han mente at det var mer behagelig og av høyere kvalitet enn Klipsch-hornene.

Jeg får nesten presisere at når jeg skriver at jeg synes JBL-ene ble lyse i toppen, betyr det ikke at det var en lidelse å høre på dem. Jeg synes dette virker som en ganske så OK høyttaler. Det jeg mener er bare at jeg ikke vil prioridere å kjøpe disse hvis jeg skal kjøpe et nytt par. Selv om de ikke er skrikende, blir de altså litt for lyse for meg. Men bassen er digg da
    Dumt du ikke fikk hørt MA GS 60 da.Vært gøy aa høre din beskrivelse av de.Du kunne jo hørt paa Focal Electra 1027S.En svært habil rocke høyttaler i følge svenske hifi og musikk.Hvis jeg skal beskrive de helt kort og med et stikkord vil jeg si:Musikken føles raskere med de.

Side 9 av 20 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •