Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 20 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 382
    Newcomer JørgenP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Den beste måten å finne god subplassering er å sette suben i sofaen, spille basstung musikk og gå rundt i rommet til der du hører bassen best. Så stter du suben der.
    Den teorien strider vel litt mot seg selv?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Rojoh: Takk for oppklaring. Da skulle det være greit. Egentlig er jeg litt skeptisk til å kutte høyttalernes nederste frekvenser. Jeg tror jeg skulle ha greit med krefter i forsterkeren til å drive hele registeret, og det virker også litt risky å kutte i høyttalernes arbeidsoppgaver når jeg kun har én subwoofer.

Men apropos dette: jeg ser at Hi-Fi Klubben har et produkt som skal forbedre koblingen mellom pre-out 1 og main in: VAN DEN HUL The LINK kabel | Hi-Fi Klubben

Har dette noe for seg, eller er det bare tull?

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JørgenP
    Den teorien strider vel litt mot seg selv?

Hvorfor det?

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    @Rojoh: Takk for oppklaring. Da skulle det være greit. Egentlig er jeg litt skeptisk til å kutte høyttalernes nederste frekvenser. Jeg tror jeg skulle ha greit med krefter i forsterkeren til å drive hele registeret, og det virker også litt risky å kutte i høyttalernes arbeidsoppgaver når jeg kun har én subwoofer.

Men apropos dette: jeg ser at Hi-Fi Klubben har et produkt som skal forbedre koblingen mellom pre-out 1 og main in: VAN DEN HUL The LINK kabel | Hi-Fi Klubben

Har dette noe for seg, eller er det bare tull?
    Bare hyggelig

Mht. Link-kabel. Ikke helt billig, så jeg ville nok prøvd hos Hifi-klubben før kjøp/avtale om retur. På den annen side: For å kunne teste ut preout 2 på main in (altså kutte bassen på hovedhøyttalerne, så vil den orginale jumperen bli for kort. Du må da ha en liten kabelstubb uansett. Jeg ville nok anbefalt å prøve ut denne funksjonen, da det ofte kan gi ganske hørbare utslag på den totale lydopplevelsen.

Typisk resultat er en friskere og spretten gjengivelse. Bassen kan fort bli tightere og renere. Så hvis du får avtale om tilbakelevering av denne link-kabelen (om det ikke funker ok), tror jeg at jeg ville prøvd det ut.

Mvh. Johan

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du skarpt nok har observert, må jeg ha en slik kabel for å prøve ut sub-i-pre-out-1-løsningen -ganske riktig. Det frister en god del å sjekke ut dette, og kabelen er jo ikke helt horribelt dyr. Får ta en tur innom Klubben og diskutere dette nærmere.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg lest hele tråden, men det du ser etter er kanskje et par Patos Lyric 402 eller PSB Image 6T. Begge burde passe fint både til musikksmak og preferanser. De rocker skikkelig når de blir bedt om det og er glimrende allroundere som aldri blir skrikete i toppen.

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempeflott, inspirerende innlegg og tråd! Burde vært sticky.

Hjemme har jeg noget eldre Dali, Dali sub og Denon receiver. Passe sprø, fin oppløst lyd og bestemt bass. Nær B&W.
    I bilen har jeg Focal-høytalere, lukket sub, Audison-forsterker og avansert DSP. Begge anleggene høres overraskende bra ut på klassisk krysning, pop og techno. Bilanlegget heller kanskje enda mer i retning sopran enn hjemmeanlegget. Sarah Brightman og Emma Shapplin hever seg over dashbordet som gudinner. Men denne rockefoten kan jeg ikke huske å kjent på mange år. Inntil nå.

Nylig erstattet jeg Daliene med Dynavoice Dynamite 10. Sikkert en helt håpløs pakke i noens øyne. I kombinasjon med nyinnkjøpt XTZ effektforsterker settes stua i bevegelse på en helt annen måte enn hva jeg er vant til. Selv ved lavt volum imponerer dynamikken. Uten at dette skader luft og detaljer. Tvert imot.
    Forsterkeren skal jo ha sin fortjente del av æren. Den synes å ha fullstendig makt over høytalerne.
    Proson Stabilizers-føtter i kombinasjon med høy vekt, gir færre vibrasjoner i gulv til annen etasje enn tilfellet var med Dali på alminnelige spikes.

Jeg har begynt å høre på Deep Purple og Motörhead igjen. Så jeg har ikke vokst fra denne musikken allikevel. I tillegg høres øvrig rock, pop, elektronisk, akustisk og klassiske favoritter merkelig bra ut.

Mange folk undervurderer effekt og størrelse i sin higen etter perfeksjonisme, og de ender isteden opp med korrekt men ved visse typer musikk uengasjerende lyd. Dette varierer selvsagt med boforhold, personlighet og smak. Men likefullt tror jeg veldig mange går glipp av mye moro når det skal "oppgraderes". Ofte er det nok kun estetikken som forandres til det bedre.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snarere tvert i mot, spesielt siden du er ute etter mer punch i midbassen som du mener subben ikke kan gi, da kan det ikke være annet enn positivt å avlaste både forsterker og høyttalere i bånn (eksempelvis 80hz og nedover), da vil de få bedre forutsetninger til å levere resten av frekvensregisteret (inkludert midbass).

Minner også om at frekvensfilterene ikke kutter brått, de demper. Dvs at det ikke er slik at høyttaleren din ikke vil spille under 80hz hvis du aktiverer delefilteret, den vil bare gradvis dempe lyden under 80hz.

Du får sjelden god lyd hvis både høyttalere og sub spiller samme frekvenser.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Aye aye, Kaptein Jeg har mine tvil om midbassen kommer til å punche noe vesentlig mer av at jeg kutter noen frekvenser nederst, men jeg er enig i at det bør prøves ut. Skal gi tilbakemelding når jeg kommer så langt.

Rent logisk virker det også uklokt å overforlate et stort register til suben når denne opererer alene. Det må da gå utover stereoeffekten?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holdt på med slik deling allerede på 90-tallet en gang. Dengang hadde delefrekvens på 80Hz og 1 sub plassert midt mellom høyttalerne. Det fungerte helt fint også med tanke på stereoperspektiv.

Det er likevel ikke tvil om at 2 suber plassert ved hver hovedhøyttaler er beste løsning. Jeg har etter mye flakking (les: kjøp/salg av diverse utstyr kommet tilbake til denne formen for aktiv deling mellom sub og hovedhøyttaler. Deler pr. i dag på 100Hz mellom basskasser og hovedhøyttaler.

Verdt å prøve etter mine ringe mening når man først har mulighet.

Mvh. Johan

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    [...]

Mvh. Johan
    Spennende oppsett! DIY-sub?

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra og ærlig tråd som fortjener et svar, dog fra en amatør. Jeg har lest mange av svarene til nå og det kan godt være det er nevnt uten at jeg har fått det med meg, men er det ikke noe som heter innspillingstid? Er det fair å vurdere kvaliteten på et par nye høyttalere før du har gitt dem muligheten til å bli varme i trøya og by deg opp til dans? Jeg tror høyttalerene dine er den sjenerte jenta i kroken som bare trenger litt tid før hun rocker skinnet av pølsa, men slike rockestjerner blir ikke født over natten :-)

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Utrolig bra og ærlig tråd som fortjener et svar, dog fra en amatør. Jeg har lest mange av svarene til nå og det kan godt være det er nevnt uten at jeg har fått det med meg, men er det ikke noe som heter innspillingstid? Er det fair å vurdere kvaliteten på et par nye høyttalere før du har gitt dem muligheten til å bli varme i trøya og by deg opp til dans? Jeg tror høyttalerene dine er den sjenerte jenta i kroken som bare trenger litt tid før hun rocker skinnet av pølsa, men slike rockestjerner blir ikke født over natten :-)
    +1. og +10 for bruk av tekst Denne likte jeg godt!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Spennende oppsett! DIY-sub?
    Ja, 15" pro-basser tunet ca. midt på 30-tallet et sted. Passer fint til musikk.

Mvh. Johan

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent logisk virker det også uklokt å overforlate et stort register til suben når denne opererer alene. Det må da gå utover stereoeffekten?
    Forstår at det er en logisk tankegang, men øret er relativt ubrukelig til å retningsbestemme lyd under 80hz. Du kunne hatt subben plassert ved siden av sofaen din mot bakvegg uten at det hadde hatt nevneverdig betydning.

Så nei, det går i praksis ikke utover stereoeffekten. Alle vanlige surroundsystemer har kun én sub, men det er masse surroundeffekt likevel, og det er ikke noe problem å retningsbestemme lyden. En eksplosjon kan fint høres ut som om den kommer fra den ene bakhøyttaleren til tross for at subben leverer all dypbassen. På grunn av at resten av lyden kommer fra "rett" sted, oppfatter hjernen det som om dypbassen også gjør det.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Snarere tvert i mot, spesielt siden du er ute etter mer punch i midbassen som du mener subben ikke kan gi, da kan det ikke være annet enn positivt å avlaste både forsterker og høyttalere i bånn (eksempelvis 80hz og nedover), da vil de få bedre forutsetninger til å levere resten av frekvensregisteret (inkludert midbass).
    Da er det testet ut, og det ga ingen særlig forskjell i lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Forstår at det er en logisk tankegang, men øret er relativt ubrukelig til å retningsbestemme lyd under 80hz. Du kunne hatt subben plassert ved siden av sofaen din mot bakvegg uten at det hadde hatt nevneverdig betydning.
    vet ikke om jeg er helt enig i den påstanden, ja du vil slite med å retningsbestemme selve subben, men veggen nærmest sub har en tendens til å produsere egenresonans som vil rote til lydbildet, og så har du egenresonans av kabinettet til subben avhengig av hva slags sub du har.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er så enkelt at CM9 sin spillestil ikke passer helt for ToneLoc.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Helt enig her...
    Som trådstarter beskriver sin måte å lytte til musikk på så er det ikke denne knusk-tørre retningsbestemte lyden han ønsker, han ønsker noe som kan fylle hele rommet med lyd, uansett hvor han er...

Å bytte forsterker, kabler, cd-spiller vil ikke gjøre noe for eller til med lyden i CM9... Det er CM9's natur å spille som den gjør...
    CM9 er en "sweetspot høyttaler", ikke en "fyll hele huset med lyd høyttaler"....

CV var nok en bedre høyttaler for trådstarter's type lytting...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Jeg tror du har helt rett. Jeg er veldig takknemmelig for alle de gode rådene og tipsene jeg har fått fra meget kunnskapsrike og engasjerte brukere her inne. Hjelpsomme folk har stått i kø med interessante tilbakemeldinger. Det varmer.

Det er imidlertid ingen råd eller tips som kan endre selve høyttaleren, og denne er utgangspunktet for å bli fornøyd. Man kan gjøre ting med forsterkeri, sub og lytterom, kanskje til og med kabling... men hvis hovedproblemet er at CM9 ikke passer til min stil, er nok den eneste gode løsningen på sikt å bytte den ut.

For mange vil CM9 være en glimrende høyttaler, og det respekterer jeg fullt ut. Jeg kan selv høre dens mange styrker, men samtidig blir dens svakheter (etter min smak) for overveldende. Dette er naturligvis meget skuffende for meg. Én ting er at jeg har brukt mye tid og penger på kjøp; noe annet er det at jeg unektelig føler meg litt dum som klarte å velge så feil.

Side 8 av 20 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •