Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 20 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 382
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Som nevnt tidligere: Når lavpassfilteret i forsterkeren er aktivt så skal du i utgangspunktet maksimere delefrekvensen i subben (sett den så høyt som overhodet mulig), slik at du bare har ett filter som er aktivt.

Det er mulig, men jeg opplever at bassen da blir mer boomy, uavhengig av hvor høyt subens volum er skrudd. Det blir bedre når delefrekvensen i suben er noe lavere, rundt 100-110.

Ellers takk for oppklaring, selv om det begynner å bli i overkant teknisk for meg nå.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Det er mulig, men jeg opplever at bassen da blir mer boomy, uavhengig av hvor høyt subens volum er skrudd. Det blir bedre når delefrekvensen i suben er noe lavere, rundt 100-110.
    I så fall høres det ut som delefilteret i forsterkeren ikke fungerer. Hvordan har du koblet subben til forsterkeren?

Hører du forskjell i lyden når du skifter mellom de forskjellige delefrekvensene på forsterkeren?

Poenget jeg prøvde å få frem angående hvordan delefilterne fungerer er at de bare demper lyden gradvis fra delefrekvensen og utover, det kuttes ikke brått og butalt på den frekvensen du setter.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    I så fall høres det ut som delefilteret i forsterkeren ikke fungerer. Hvordan har du koblet subben til forsterkeren?

Hører du forskjell i lyden når du skifter mellom de forskjellige delefrekvensene på forsterkeren?

Poenget jeg prøvde å få frem angående hvordan delefilterne fungerer er at de bare demper lyden gradvis fra delefrekvensen og utover, det kuttes ikke brått og butalt på den frekvensen du setter.
    - Suben er koblet fra pre out 2 til line in.
    - Ja, jeg hører forskjell
    - Jeg skjønte hovedbudskapet

Jeg tror for så vidt ikke at noe er galt. Jeg synes bare at bassen høres bedre ut på 100-110 enn på 120-130.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilteret i NADen er nok et high-pass filter på NADens egne utganger mens pre-out er full-range. Setter du det på f.eks. 60Hz, så vil ikke utgangene som driver B&Wene gjengi bass under 60Hz. Stiller du subens low-pass høyere enn 60Hz (f.eks. 100Hz), vil suben gi fra seg lyd til 100Hz. Dermed har du et område mellom 60 og 100Hz hvor høyttaler og sub overlapper. Slik overlapping fører til at det samlede lydtrykket øker i akkurat dette området og gir ofte en litt boomy bass. Jo mer overlapp (i Hz), jo mer vil du få en frekvensmessig kamelpukkel i overlappområdet.

Mvh. Johan

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser en del brukererfaringer med Cambridge DAC Magic, hvor folk mener at den skaper et litt skarpt og sterilt lydbilde. Egentlig er det ikke så overraskende med tanke på hvordan klangen er i Cambridges øvrige produkter. Dette kan jo spille en rolle her. Antakelig hadde en Abrahamsen V6.0 DAC passet bedre til mitt oppsett og til min smak.

Det er også mulig at det kunne hjulpet med en noe varmere forsterker enn NAD M3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Delefilteret i NADen er nok et high-pass filter på NADens egne utganger mens pre-out er full-range. Setter du det på f.eks. 60Hz, så vil ikke utgangene som driver B&Wene gjengi bass under 60Hz. Stiller du subens low-pass høyere enn 60Hz (f.eks. 100Hz), vil suben gi fra seg lyd til 100Hz. Dermed har du et område mellom 60 og 100Hz hvor høyttaler og sub overlapper. Slik overlapping fører til at det samlede lydtrykket øker i akkurat dette området og gir ofte en litt boomy bass. Jo mer overlapp (i Hz), jo mer vil du få en frekvensmessig kamelpukkel i overlappområdet.

Mvh. Johan
    Det kan jo forklare det trådstarter opplever ja. Da må delefilteret i subben også justerer til det man synes funker best, slik trådstarter har gjort.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok nok litt feil der gitt. Av nysgjerrighet lastet jeg ned manualen til M3. Det viser seg at pre-out 1 er full range og pre-out 2 har variabelt high-pass filter. Da blir det litt galt å fore suben via pre-out 2, ja...:?

Mvh. Johan

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt med kommentarene om at CM7 har laaaang innspillingstid. Vet dere hva B&W som har produsert høyttalerne sier selv? At B&W høyttalere har maks innspillingstid på 15-20 timer og at resten av forskjellene vi opplever skyldes tilvenning.
    Men ok. Dersom høyttalerne har stått i et kaldt lagerrom, så trenger de også noen dager på å venne seg til stuetemperatur. Så har man spilt på de i 15-20 timer og hatt de stående en uke i stuen, så forandrer de seg garantert ikke mer.

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par nye høyttalere krever både tilpassing og justering. Jeg leser tråden din og jeg ser fore meg hele tiden, tid og justering.

Høyttalerene du her er meget gode, Forsterkeren du har er meget god hva er feil her. Jo samme person har ikke testet både Høyttaler og Forsterker.

Din største forskjell vil vere på HT siden, etter min filosofi. Høyttaleren er idag en gammel filosofi, der noe er forandret, en forsterker er igrunn ny, teknologien vil ha deg til å tro det ivertfall. Nå blir jeg nok upopulæer, men teknologien på ht har ikke forandret seg på nestet 20 år. Noe er forwndret ja, men teknologien er den sammen.

Jeg tror du vil få mere ut av å bytte forsterker og cd spiller, enn å byttte front høyttalere. Jeg har erfart at det er lettere påvirke resultatet om man kjøper forsterker etter enn omvent.

Jeg blir nok upoppulæer, men jeg ønsker bare at andre kan ta lærdom av mine ærfaringer.

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Retep
    Et par nye høyttalere krever både tilpassing og justering. Jeg leser tråden din og jeg ser fore meg hele tiden, tid og justering.

Høyttalerene du her er meget gode, Forsterkeren du har er meget god hva er feil her. Jo samme person har ikke testet både Høyttaler og Forsterker.

Din største forskjell vil vere på HT siden, etter min filosofi. Høyttaleren er idag en gammel filosofi, der noe er forandret, en forsterker er igrunn ny, teknologien vil ha deg til å tro det ivertfall. Nå blir jeg nok upopulæer, men teknologien på ht har ikke forandret seg på nestet 20 år. Noe er forwndret ja, men teknologien er den sammen.

Jeg tror du vil få mere ut av å bytte forsterker og cd spiller, enn å byttte front høyttalere. Jeg har erfart at det er lettere påvirke resultatet om man kjøper forsterker etter enn omvent.

Jeg blir nok upoppulæer, men jeg ønsker bare at andre kan ta lærdom av mine ærfaringer.

jeg byttet fra Klipsch - til nettopp b&w, for så å gå rett tilbake til Klipsch - og byttet da ikke forsterker - men duverden så sinnsyk stor forskjell det er på disse høytalerene i spillestil og lydsignatur..

prøvde med litt forskjellig på B&W for å sjekke om jeg ble fornøyd, uten hell.. så å bytte høytaler kan bety STORE forskjeller det også gitt..

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen man får ved å bytte elektronikk er ikke 10% engang av forskjellene på å bytte høyttalere...
    at (filosofi?teknologi?) på høyttalere har stått ganske stille i 20år betyr ikke at to forskjellige høyttalere høres like ut, det er sinnssyke forskjeller mellom høyttalermerker...
    Med elektronikk påvirker man bare klangen i mindre grad...

Hvis man kjøper B&W og forventer CV lyd, så får man ikke det ved å bytte elektronikk, da har man rett og slett valgt feil høyttalere...

Men jeg vet ikke om jeg klarte å tolke innlegget ditt reteP, det er noen selvmotsigelser der...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Forskjellen man får ved å bytte elektronikk er ikke 10% engang av forskjellene på å bytte høyttalere...
    Kort oppsummering av min egen erfaring gjennom 35 år, med støtte i diverse lesning:

Du vil alltid høre forskjell på to ulike høyttalere på samme forsterker. Du vil sjelden høre forskjell på to ulike forsterkere på samme høyttaler.

Unntakene er, om den ene forsterkeren ikke har krefter til å drive høyttaleren, eller en av forsterkerne har særheter i form av frekvensgang, forvrengning etc.

Noen høyttalere er riktignok vanskelige å matche med forsterker. Men jeg har valgt å holde meg unna slike høyttalere...

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    at (filosofi?teknologi?) på høyttalere har stått ganske stille i 20år betyr ikke at to forskjellige høyttalere høres like ut, det er sinnssyke forskjeller mellom høyttalermerker...
    Med elektronikk påvirker man bare klangen i mindre grad...

Hvis man kjøper B&W og forventer CV lyd, så får man ikke det ved å bytte elektronikk, da har man rett og slett valgt feil høyttalere...

Men jeg vet ikke om jeg klarte å tolke innlegget ditt reteP, det er noen selvmotsigelser der...
    Forskjellen ved å bytte elektronikk er ikke engang 10% av forskjellen på å bytte høyttalere ??? Den må du mest sannsynlig trekke tilbake etter en lytterunde altså.
    Før MA hadde jeg B&W 803 N.En vanskelig høyttaler å ha med å gjøre.Dritbra på noe musikk og dritdårlige på annen musikk med store utslag i innspillinga også.
    Prøvde litt forskjellige effektforsterkere.Hadde du hørt de på NAD 218 hadde det sikkert vært noe av det dårligste du har hørt av anlegg over 10.000 kr.Det var lyst,bassfattig,rotete og med en hissig topp.Når man brokobla receiveren så låt det bedre.Noen dager etter kommer en kompis som også hørte de på NAD-en,da stod de oppkobla med Musical Innovation.Da var lyden nesten mot det mørke,behagelige med en fyldig,dyp bass.Han har ikke så veldig greie på anlegg,men var sikker på at jeg hadde skjult en sub og trodde at det må ha vært noe galt med NAD-en (det er avbekreftet).Det vil jeg kalle STORE utslag.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Forskjellen ved å bytte elektronikk er ikke engang 10% av forskjellen på å bytte høyttalere ??? Den må du mest sannsynlig trekke tilbake etter en lytterunde altså.
    Før MA hadde jeg B&W 803 N.En vanskelig høyttaler å ha med å gjøre.Dritbra på noe musikk og dritdårlige på annen musikk med store utslag i innspillinga også.
    Prøvde litt forskjellige effektforsterkere.Hadde du hørt de på NAD 218 hadde det sikkert vært noe av det dårligste du har hørt av anlegg over 10.000 kr.Det var lyst,bassfattig,rotete og med en hissig topp.Når man brokobla receiveren så låt det bedre.Noen dager etter kommer en kompis som også hørte de på NAD-en,da stod de oppkobla med Musical Innovation.Da var lyden nesten mot det mørke,behagelige med en fyldig,dyp bass.Han har ikke så veldig greie på anlegg,men var sikker på at jeg hadde skjult en sub og trodde at det må ha vært noe galt med NAD-en (det er avbekreftet).Det vil jeg kalle STORE utslag.
    Men fortsatt ikke 10% av å ha byttet til et helt annet høyttalermerke...
    Jeg tok det som en selvfølge at man da mater høyttalerne med nok effekt, selvfølgelig vil det høres stygt ut med for lite krefter...
    Her var det da også snakk om forforsterker og CD-spiller, slike bytter vil aldri utgjøre de store forskjellene...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel bare signere de som mener det primært er høyttalerne som skaper de store forskjellene. Så er nok ikke helt enig med deg der Retep.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Jeg tok nok litt feil der gitt. Av nysgjerrighet lastet jeg ned manualen til M3. Det viser seg at pre-out 1 er full range og pre-out 2 har variabelt high-pass filter. Da blir det litt galt å fore suben via pre-out 2, ja...:?

Mvh. Johan

Så jeg bør koble suben til pre-out 1? Hva blir forskjellen?
    Og: hvis jeg kobler suben til pre-out 1, må jeg da ha jumpers mellom pre-out 2 og main in?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og: hvis jeg kobler suben til pre-out 1, må jeg da ha jumpers mellom pre-out 2 og main in?
    Hvis jeg forstod det riktig, så kunne du koble pre-out 2 som "full range" også? I så tilfelle vil pre-out1 og 2 være identiske.

Jeg regner med at suben du bruker har eget filter (typisk variabelt mellom 50-120Hz). Dermed trenger du ikke annet filter. Det innebygde filteret vil da sørge for at subkassen bare spiller de dypeste frekvensene.

For ordens skyld kan man gjerne repetere forskjellen mellom high-pass og low-pass filtre:
    High-pass = High/høye frekvenser passerer (og de lave filtreres bort).
    Low-pass = Low/lave frekvenser passerer (og de høye filtreres bort).

Jeg har ikke finlest manualen til M3, men jeg tror ikke du trenger noen jumpere for å kjøre sub via pre-out 1. Alternativt sette pre-out 2 til "fullrange".

High-pass filteret på NADens preout 2 er dermed beregnet for å kutte de laveste frekvensene, men det er jo disse frekvensene suben vil ha for å spille bass.

Mvh. Johan

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å faktisk lese manualen, tror jeg. Om du ikke har den, så finnes den her: http://nadelectronics.com/content/10...1833-M3ENG.pdf

Som flere har sagt: Pre-Out 1 er full range, mens Pre-Out 2 kan appliseres et high-pass filter.

Per manualens side 12: du kobler sub'en til Pre Out 1 og bruker delefilteret på selve suben, som du setter på feks. 80Hz. Så kobler du jumpere fra Pre out 2 til Main In, og i menyen (se manual side 16) setter du et High Pass filter på denne til den samme verdien, dvs. 80Hz.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest manualen, men skjønner ikke hva som står der, så det nytter ikke å henvise til den. Manualen er skrevet for folk med peiling, ikke vanlige dødelige som meg. Og det er det visst ikke alle andre som forstår det helt heller, siden jeg får litt motstridende svar.

Såvidt jeg forstår kan jeg da bruke pre-out 2 på full range. Da sendes rubbel og bit til suben, og jeg kan på dennes filter bestemme hvor høyt opp i frekvens den skal spille.

Er poenget med å koble pre-out 2 og main in med jumpere at man da kan befale høyttalerne å ikke spille lavere enn en angitt frekvens?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg forstår kan jeg da bruke pre-out 2 på full range. Da sendes rubbel og bit til suben, og jeg kan på dennes filter bestemme hvor høyt opp i frekvens den skal spille.
    Riktig. Etter å ha lest manualen, skal du benytte jumper mellom preout1 og main in. Hovedhøyttalere vil da spille så langt ned som de kan.

Er poenget med å koble pre-out 2 og main in med jumpere at man da kan befale høyttalerne å ikke spille lavere enn en angitt frekvens?
    Riktig.

Begge deler kan benyttes i ditt oppsett. Hva man liker best er litt smakssak.

Mvh. Johan

Side 7 av 20 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •