Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 20 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 382
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    nå bor vi i eneboligstrøk riktignok og ikke blokk
    Jeg bor i en moderne bygård, med god isolasjon. Her er lyder nok utenfra, også musikk — men nesten ingen inne i huset.

Unntaket er bassgangene fra folk med manglende folkeskikk.

Selvfølgeig tar man hensyn til naboer, avhengig av boligforholdene. Det er en gjensidig sak. Hvordan synes du det er, om din egen musikk blir overdøvet av naboens bass?

Med de naboene jeg nevnte, var det i praksis umulig å spille musikk i eget hjem.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jeg bor i en moderne bygård, med god isolasjon. Her er lyder nok utenfra, også musikk — men nesten ingen inne i huset.

Unntaket er bassgangene fra folk med manglende folkeskikk.

Selvfølgeig tar man hensyn til naboer, avhengig av boligforholdene. Det er en gjensidig sak. Hvordan synes du det er, om din egen musikk blir overdøvet av naboens bass?

Med de naboene jeg nevnte, var det i praksis umulig å spille musikk i eget hjem.
    høres ut som slik jeg har det av og til med junior angående bassen
    poenget mitt var at man må kunne spille litt musikk av og til uten å føle at man tråkker noen på tærne, så lenge det skjer innenfor visse gitte tidsgrenser og ikke døgnet rundt.
    har selv bodd i div leiligheter hvor jeg selv har hatt naboer som spillte høyt som bare f.... hvis de var hjemme og det er selvfølgelig slitsomt, av og til er noe helt annet i min bok

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kendu
    Jeg skal gjøre et lite forsøk i dag mellom kl. 16:30 og 20:00 en gang. Men skal forsøke å holde meg utenfor nyhetssending.

Problemet hos oss i rekkehusene er at vi har ekstremt dårlig isolering mellom leilighetene. Når jeg har lagt meg kan jeg høre naboen ligge å snakke i telefonen gjennom veggen på soverommet. Hører ikke hva de sier, men jaggu ikke langt unna. telefons... er altså ikke tingen i vårt nabolag :P

Det er såpass lytt at om naboen ligger å snorker tungt vegg i vegg på soverommene kan det ta nattesøvnen fra den andre. Disse rekkehusene er bygget på 70 tallet. Før det var krav om brannvegg osv.

På den andre siden har vi en nabo med 2-4 Chivavaer (antallet varierer) som bjeffer og hyler på alt som beveger seg ute i hagene. Slik sett burde vel jeg kunne spille musikk.

Jeg skal gjøre et forsøk med å koble opp spotify og litt flac fra filserveren.

de med hundene bør vel ikke klage for å si det sånn angående snorking og ulyder på soverommet så ville jeg vurdert å lydisolere noe hvis du eier

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    @Hybris: Takk for alle gode råd, og for forklaring på dette med delefrekvenser. Jeg forstår teorien med at høyttalere og sub ikke bør spille oppå hverandre osv., men samtidig er det ørene som avgjør. Skal ta en sjekk på hva jeg liker best etterpå.

Videre skal jeg teste litt forskjeller i vinkling av høyttalerne. Nå er de vinklet litt inn, slik at de peker mot ytterkant av lytterposisjon.

Når det gjelder fase er det kun to innstillingsmuligheter på suben, 0 og 180, så den testen skulle være mulig å gjennomføre på et blunk. Likevel må jeg gjenta at jeg ikke mangler bass i suben, så jeg tror ikke det er noen fasekatastrofe ute og går.
    Det er riktig at ørene avgjør, men hvis "alt samtidig" låter best mistenker jeg at et eller annet ikke er helt som det skal.

Forøvrig er det jo vanskelig å kommentere uten å ha hørt det. CM9 spiller naturligvis ikke likt som cerwin vega, og har man hørt samme lydsignatur i mange år kan det være uvant å gå over til noe annet. Og jeg skal ikke komme her og påstå at B&W er bedre for deg enn noe annet.

Jeg har kommet veldig langt hos meg. og ett av kriteriene hos meg er at 80-90talls rock og grunge skal låte skikkelig saftig og fett.

Et av suksesskriteriene som jeg har testet mye med har vært at basstrommene på metallicas black album skal ha både trøkk, saft og dybde uten å være overdrevne, og at lydbildet på denne plata skal være in your face, bredt og fyldig uten å være ubehagelig. Det funker som kuling hos meg, men det har krevd endel blod svette og tårer - godt mulig andre høyttalere hadde vært et bedre utgangspunkt.

Hvordan låter f.eks Enter Sandman hos deg nå?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilter og slikt har jeg vært bort i en del før, men et tips her jeg synes virkelig var gull verdt er:

"sett subben i sofaen og beveg deg rundt i rommet, der du hører bassen best bør den stå".

Dette er også fenomener jeg kjenner igjen når man typisk plasserer subben der den praktisk sett passer best og så merker at man hører bassen mye bedre på andre lokasjoner enn der man sitter.

Elsker den slags enkle og intuitive tips. Også mye annet bra her jeg skal ta til meg.

EDIT:
    Forøvrig takk for støtte. Musikk er en viktig del av livet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som irriterer meg med denne tråden er at nå ble jeg litt engasjert i anlegget mitt igjen, så tror jeg må ta frem mic og RoomEQWizard og måle og skru og kose meg litt på lørdag. Kjenner jeg har en aaanelse mye bass på enkelte spor.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg testet litt. Tror jeg må kjøpe enebolig snart; det er så kjipt når man får dårlig samvittighet av å dra på.

Konklusjon:

Fase: Den var riktig innstilt fra før. Det ble dårlig da jeg endret det.

Høyttalernes vinkling: Eksperimenterte litt med dette, og fant ut at det var best slik jeg allerede hadde det, med svak vinkling inn mot ytterkant av lytteposisjon.

Høyttalernes plassering: Flyttet dem noe mer ut fra bakvegg, og bassen ble mindre romlete og mer harmonisk, ergo "bedre".

Deling: Her måtte det finlyttes skikkelig, men jeg endte til slutt på 60. Da hørtes det mest helhetlig ut, og det var passe balanse mellom bass og mellomtone.

Sub: Prøvde litt frem og tilbake med denne, og der er det også små marginer. Det som er litt irriterende er at det er så stor forskjell på skiver, så enten må man stille suben litt lavt eller man må justere den hele tiden. Jeg plages for så vidt ikke av at bassen boomer litt iblant, men tenker på naboen...

Jeg brukte forskjellige typer musikk til dette eksperimentet, men testet selvsagt The Black Album av Metallica til ære for Hybris. Denne klassikeren er ikke blant de mest krevende for anlegget, da produksjonen er ganske god. Hvis man virkelig vil teste om man har et rock&roll-anlegg, forsøk Kill'em all og ...and justice for all. Hvis de trøkker hardt uten å være slitsomme i toppen.... ja, da har man et massivt rockeanlegg :twisted:

I dag hadde jeg min beste opplevelse med CM9 på hardrock hittil. Jeg fikk stilt det inn så det ble mer fyldig og mer trøkk. Still far from å være en rockehøyttaler, gjorde det ikke direkte vondt å spa på litt med denne typen musikk i dag. En forbedring. Nå er jeg spent på om jeg vil merke ytterligere fremgang etterhvert som høyttalerne blir innspilt.

Jeg kan vel si det slik nå at det ikke er noen bråhast med å finne nye høyttalere. Jeg vil heller se hvordan det utvikler seg med CM9, lære dem bedre å kjenne. Likevel har jeg tenkt å dra og teste modeller fra i hvert fall Klipsch og JBL, kanskje noen flere. Jeg har en mistanke om at jeg, en vakker dag, vil falle for fristelsen til å kjøpe en massiv rockehøyttaler. Fordi følelsen av å bli klistret oppetter veggen av luft- og lydtrykket... er følelsen av å leve...

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Magefølelsen min sier at du bør teste Klipsch RF63. (og den tar sjeldent feil)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte forskjellige typer musikk til dette eksperimentet, men testet selvsagt The Black Album av Metallica til ære for Hybris. Denne klassikeren er ikke blant de mest krevende for anlegget, da produksjonen er ganske god. Hvis man virkelig vil teste om man har et rock&roll-anlegg, forsøk Kill'em all og ...and justice for all. Hvis de trøkker hardt uten å være slitsomme i toppen.... ja, da har man et massivt rockeanlegg :twisted:
    [...]
    gjorde det ikke direkte vondt å spa på litt med denne typen musikk i dag.
    Men slik du fremstiller det nå er det for skarp topp du plages mest med, tidligere tolket jeg det som bassen som var det største problemet? Hva med å dempe diskanten en db eller to til? Det kan høres ut som om du "mister" for mye i toppen akkurat når du skrur ned fordi du har et tydelig minne av forskjellen, men stopp anlegget en time og kom så tilbake så kanskje det låter mer riktig?

Jeg nevnte black album spesielt fordi jeg synes den har flott bass på godt anlegg. Jeg er ikke spesielt plaget med masete topp hos meg sånn i utgangspunktet. 800S-serien er en av de snillere B&W-seriene på dette området.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt er jeg godt fornøyd med toppen på CM9, og det er ganske riktig bassen jeg har vært mest opptatt av - primært midbassen. Men metal er en sjanger som fort kan låte skarpt, og plater som Kill'em all kan bli slitsomme i toppen også på høyttalere som ikke kan sies å ha noen generelle på det området.

Igjen: CM9 er ingen utpreget rockehøyttaler uansett, og det var heller ikke B&Ws intensjon da de laget den. Høyttaleren er killer på så mye, mye annet, dog. Nå har jeg i det minste fått troen på at man kan få hardrock til å låte (relativt) bra på CM9, om ikke med det heftigste trøkket. Debutalbumet til Skid Row og Warrants nummer to rocket bra i kveld. Foten begynte å bevege seg 8)

Et nytt spørsmål som går ut til alle:
    Vil ytterligere en sub gjøre mye for lyden? På hvilken måte vil man merke forskjell?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror siden du opplever at toppen er litt skarp kan være fordi høytaleren ikke er innspillt. Gi dem litt mere tid så tror det vil løsne fra topp til bunn. Rommet kan ødelegge en ellers flott diskant hvis du har mange harde flater. Klapp i hendene og hør om du hører antydning til ekko.

Samboeren min lurte på hva i helsike den skumgummimadrassen gjorde opp etter veggen i stua når hun kom hjem fra jobb... Akustiske tiltak svarte jeg, men fikk reddet situasjonen da jeg forklarte at det var bare en kjapp test. Madrassen hadde god effekt på førsterefleksjonene fra sidevegg... :-D

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Rommet kan ødelegge en ellers flott diskant hvis du har mange harde flater. Klapp i hendene og hør om du hører antydning til ekko.
    Dessverre er det ekkotendenser her. Det er nok ikke så lett å få gjort noe med det før jeg eventuelt får et mer dedikert lytterom. Jeg gikk ut i stuen og klappet litt i hendene nå. Kona spurte hva jeg drev med, og da jeg forklarte det utbrøt hun "Håhå, du har blitt en sånn nørd, du!". Kvinnfolk, altså... skjønner ingenting

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Metallica med RF-63 er vannvittig og slik metallica skal høres. Det kan jeg skrive under på. Du kan ikke få lånt med deg noen innspillte klipsch da?

Elsker liveness lyden til klipsch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får jo lyst til å bruke penger av å lese her :???: Men først må jeg spille inn naboene :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre er det ekkotendenser her. Det er nok ikke så lett å få gjort noe med det før jeg eventuelt får et mer dedikert lytterom. Jeg gikk ut i stuen og klappet litt i hendene nå. Kona spurte hva jeg drev med, og da jeg forklarte det utbrøt hun "Håhå, du har blitt en sånn nørd, du!". Kvinnfolk, altså... skjønner ingenting

Men det er ganske enkelt å gjøre forbedringer, feks hvis du har store gulvflater med laminat, send madammen ut på teppeshopping, gjerne ett par tykker gulvtepper. Andre ting som vegger så er bokhyller (med innhold), veggseksjoner, tunge gardiner langs veggene med å dempe "ekkoet". Jo mere dødt rommet virker lydmessig jo bedre vil jeg si...

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Klipsch RB-61, RF-62, RF-82 og RF-63.
    Eneste av disse jeg har opplevd som skarpe i toppen, var RF-82, MEN det var når de stod i et rom med betongvegger og flislagtgulv.
    Dersom du har mye blanke flater, vil jeg anbefale, som mange andre før meg, og få inn mer stoff som kan absorbere lyden. Uansett høyttaler og forsterkeri er dette svært viktig.

Jeg støtter forslaget om at du må få hørt et par innspilte RF-63. Du trenger ikke være redd for skarp diskant, du bør heller være redd for at du blir hodestups forelska

Btw, takk for det godt gjennomtenkte og godt skrevne startinnlegget ditt. Det var en fryd å lese, både skrivemessig og innholdsmessig.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Tenkte bare å forsterke inntrykket ditt om tilvenning til høyttalere. Selv gikk jeg over fra Arcam + B&W 805S til Naim Supernait og Naim Allae høyttalere. Jeg mistet da en del av varmen i mellomtonen til B&W lyden og fikk igjen en dypere og mer rocka bass. Først var savnet etter det jeg manglet det jeg hørte mest, men etter en stund ble jeg mer oppmerksom på hva jeg faktisk hadde fått. Nå etter en stund ser jeg meg ikke tilbake og hver gang jeg hører musikk hos andre fryder jeg meg over å ikke tenke på hvilket utstyr det som formidler men heller om jeg må få meg den cd-en.

Ut ifra egen erfaring har jeg følgende punkter:
    1. Det tar tid å bli kjent med nytt ustyrs egenskaper
    2. Du kjenner det på magefølelsen når du er i mål

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et nytt spørsmål som går ut til alle:
    Vil ytterligere en sub gjøre mye for lyden? På hvilken måte vil man merke forskjell?
    En sub til øker dynamikken og bedrer fordelingen av bass i rommet. Kan også gi deg en jevnere kurve slik at du får minbdre boom på enkelte frekvenser. Men alt dette vil gjelde i det området subben jobber. Deler du på 60hz vil du ikke få noe glede av disse forbedringene i midbassen som du ønsker deg....

Flere subber gjør det på en annen side mulig å dele høyere i frekvens enn med en sub fordi det blir umulig å lokalisere bassen til et punkt, og da kan du få en helt annen bass enn du har i dag (deling på 120-140hz f.eks) men om du liker bassen fra subbene tør jeg ikke garantere. Ikke alle subber som spiller godt over 100hz og det krever mer tuning å få til overgangen mellom fronter og sub ved høy deling fordi hørselen vår er mye bedre oppover i frekvens.

Helt vanlig i PA sammenheng å ha subber som bidrar i midbassen.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @FredrikC: Takk for forklaringen. Jeg må si at jeg føler meg ganske usikker på dette med deling fortsatt. Nå har jeg som nevnt delt forsterkeren på 60, mens jeg har subens low pass frequency på 110. Dette er noe jeg har kommet frem til ved å prøve meg frem med lytting.

Men hva betyr dette egentlig for midbassen? Burde jeg stille noe annerledes?

Noe jeg ikke forstår er denne kombinasjonen av deling på forsterker og innstilling på sub. Jeg trodde i utgangspunktet at dersom jeg stilte forsterkeren på for eksempel 60, så ville den kun sende frekvenser under 60 til suben. Men likevel er det jo slik at lyden fra suben endres dramatisk når jeg stiller på dens low pass frequency. Bassen blir mye kraftigere når jeg endrer den fra for eksempel 80 til 120 (et frekvensområde jeg da trodde at den ikke mottok signaler fra). Er det noe jeg har gjort feil?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe jeg ikke forstår er denne kombinasjonen av deling på forsterker og innstilling på sub. Jeg trodde i utgangspunktet at dersom jeg stilte forsterkeren på for eksempel 60, så ville den kun sende frekvenser under 60 til suben. Men likevel er det jo slik at lyden fra suben endres dramatisk når jeg stiller på dens low pass frequency. Bassen blir mye kraftigere når jeg endrer den fra for eksempel 80 til 120 (et frekvensområde jeg da trodde at den ikke mottok signaler fra). Er det noe jeg har gjort feil?
    Om du har gjort noe feil er jo vanskelig for oss å svare på Men det er viktig å være klar over at hverken lavpassfilteret i forsterkeren eller i subben er brickwall filter. Det vil si at det er ikke slik at ved 60hz har du fullt signal og ved 61hz har du null signal.

Filtrene demper typisk enten 12, 18 eller 24dB/oktav. Dvs at hvis du har 12db/oktav filter og deler på 60hz, så vil lyden være dempet med 12dB ved 120hz. Så spiller du 75dB så vil det fortsatt være 63dB output ved 120hz, og du vil dermed lett kunne høre endringer du gjør med filteret der oppe.

Som nevnt tidligere: Når lavpassfilteret i forsterkeren er aktivt så skal du i utgangspunktet maksimere delefrekvensen i subben (sett den så høyt som overhodet mulig), slik at du bare har ett filter som er aktivt.
    --
    Thorbjørn

Side 6 av 20 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •