Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 382
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    @Strike Ace: Det er nesten godt å høre at du også savner litt trøkk oppover i registeret til tross for at du har bra med dypbass gjennom to suber. Da er vi i samme båt.

I likhet med deg kan jeg også vurdere å ofre litt lydkvalitet for å få mer punsj – time will show. Så du har erfaring med at Klipsch blir for lyst i toppen? Har du testet med ulike typer elektronikk?
    Jeg har ikke testet noe av klipsch hjemme, men hos kamerater.
    Har vel hørt RF-82, RF-83 og RF-7 på henholdsvis Rotel, Crown og Emotiva.
    Beste komboen som jeg opplevde var RF-7 dreven av Emotiva XPA-3 og Onkyo Receiver. Det var helt rått med dynamikk!
    Har erfart at rom og møbler / demping har veldig mye å si på lyden.
    I et godt/riktig dempet rom så er jeg ikke så sikker på at klipsch blir for lyst lengre.

Jeg kommer nok til å teste klipsch hjemme hvis jeg får sjansen.
    Enten det eller så hiver jeg meg kanskje over et DIY prosjekt med et par mid-basser. :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Hybris: Når det gjelder det du skriver om å kjøpe surroundforsterker og stille inn EQ, så henger jeg ikke helt med i svingene. Jeg kjenner rett og slett ikke til dette, men ville vel tro at en stereoforsterker er god til et stereooppsett? Jeg har bra med innstillingsmuligheter på både suben og forsterkeren.

Jeg har prøvd meg frem en god del med suben, og lar den spille ganske høyt i frekvens (stort sett rundt 100 hz). Bassen er der, men den er på en måte feil, hvis du skjønner hva jeg mener. Den punsjer ikke på den måten jeg liker. Nå høres det sikkert ut som om dette er bare sorgen, men så ille er det slett ikke. Det er bare at jeg savner den siste finishen som sparker og bokstavelig talt gir meg kick.

Videre er det nok et lite minus i forhold til min musikksamling at høyttalerne er såpass ”avslørende”. En del innstillinger kunne trengt litt reparasjon fra høyttalernes side, og slik sett finnes det nok bedre modeller enn B&W CM9. Det blir jo gjerne slik med nøytrale høyttalere at de kan virke litt tynne og gjennomsiktige. For mange er det en meget god egenskap. For meg kommer det veldig an på. Men for all del: det kan godt hende at jeg finner ut at andre høyttalere jeg sjekker ut ikke er noe bedre alt i alt. Det er uansett moro med lytterunder, og interessant å erfare forskjeller mellom høyttalere.

Jeg har stilt på tonekontrollene også, ja. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe meg en forsterker uten tonekontroller – det er et must. De hjelper også på CM9, men jeg stiller ikke veldig mye på dem, for da blir lydbildet feil. På en del innstillinger har jeg bassen opp 1-2 og diskant ned 1. Spectral tilt slår, så vidt jeg forstår, bare inn når man ikke stiller tonekontrollene manuelt, så jeg tror ikke den forrige eieren skal ha rotet det til der. Men hvis jeg tar feil håper jeg at noen sier fra.
    For å ta det siste først så er min forståelse at spectral tilt fungerer helt uavhengig av tonekontrollene. Dvs at denne kan gi deg inntil +3dB i bass og -3dB i diskant eller motsatt, uavhengig av hvordan bass/diskant-tonekontrollene er justert. Hvis du prøver å skru på den bør du vel i teorien høre forskjell. Det er godt mulig justering av denne gir et "riktigere" lydbilde enn å skru på bass/diskant, siden du føler at det blir feil. Og som nevnt i forrige innlegg har forsterkeren din justering for delefrekvens, så regner med at du bruker den? I så fall skal delefrekvensen på subben din stå på maks.

Angående stereoforsterker vs surroundforsterker så vil i teorien en stereoforsterker kunne gi deg marginalt bedre lyd, men det er jo ikke det du er ute etter, er det vel? En surroundforsterker med manuell EQ vil la deg justere frekvensresponsen mer nøyaktig, og potensielt kunne øke volumet i de(t) frekvensområde(r) som gir deg den punchen du leter etter.

Ellers så satt jeg og hørte på endel av bandene du nevnte i går, og det var jo ikke alle som akkurat imponerte med god lydkvalitet. Mötley Crue, Iron Maiden og Megadeth hadde alle hyggelig lyd og bra med bass hos meg, ingen skarp 80tallsfølelse.

The Hold Steady synes jeg varierte mye fra plate til plate, men alt i alt ikke veldig bra lyd. Motorhead var også rimelig skranglete og dårlig.

EDIT: Du sier bassen er feil. Har du testet å slå av subben og/eller justere fase? så en annen hadde spurt om det også. Greit å sjekke at subben ikke faser ut bassen fra høyttalerne.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Hybris: Av en eller annen grunn får jeg ikke til å justere spectral tilten. Så vidt jeg forstår skal man ved å trykke på "tone" forflytte seg mellom bass, treble og spectral tilt, men hos meg nøyer den seg med å flytte mellom kun bass og treble. Jeg vet ikke om det er jeg som gjør noe feil, eller om det er noe galt med forsterkeren. Jeg har i alle fall ikke funnet ut av det.

Delefrekvens er noe nytt for meg, så der har jeg bare prøvd meg frem. Nå står den på "full range" på forsterkeren, rett og slett fordi det gir den diggeste lyden. Den kan ellers stilles på 40, 60, 80 og 100. Har du tips? Bør jeg ha suben på full, sier du?

Stemmer bra at det er variabel produksjon blant hardrock-gutta fra 80-tallet, og da er ikke CM9 blant de snilleste Poenget må jo være å finne en høyttaler som fikser biffen, heller enn å bli tvunget til å la platene stå i hylla.

Fase er heller ikke min sterkeste side, for å si det pent. Jeg har den på default-innstillingen, og tippet at den dugde siden subben står mellom høyttalerne. Jeg tror kanskje du misforstår meg når jeg skriver at bassen er "feil". Jeg mener ikke feil som i at noe er galt, men feil som i at den ikke helt matcher min smak.

Edit: Nå fikk jeg faktisk till spectral tilten, men den viste seg å være noe jall som ikke er løsrevet fra tonekontrollene. Det som skjer er at hvis jeg setter spectral tilt til "+1", så stiller bass seg på +1 og treble på -1. Hvis jeg setter spectral tilt til "+2", så stiller bass seg på +2 og treble på -2 osv. En rimelig overflødig funksjon, spør du meg.

Jeg skal eksperimentere med delefrekvensen i morgen. Naboen har nok lagt seg, så må være forsiktig på denne tiden av døgnet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    For å ta det siste først så er min forståelse at spectral tilt fungerer helt uavhengig av tonekontrollene. Dvs at denne kan gi deg inntil +3dB i bass og -3dB i diskant eller motsatt, uavhengig av hvordan bass/diskant-tonekontrollene er justert. Hvis du prøver å skru på den bør du vel i teorien høre forskjell. Det er godt mulig justering av denne gir et "riktigere" lydbilde enn å skru på bass/diskant, siden du føler at det blir feil. Og som nevnt i forrige innlegg har forsterkeren din justering for delefrekvens, så regner med at du bruker den? I så fall skal delefrekvensen på subben din stå på maks.

Angående stereoforsterker vs surroundforsterker så vil i teorien en stereoforsterker kunne gi deg marginalt bedre lyd, men det er jo ikke det du er ute etter, er det vel? En surroundforsterker med manuell EQ vil la deg justere frekvensresponsen mer nøyaktig, og potensielt kunne øke volumet i de(t) frekvensområde(r) som gir deg den punchen du leter etter.

Ellers så satt jeg og hørte på endel av bandene du nevnte i går, og det var jo ikke alle som akkurat imponerte med god lydkvalitet. Mötley Crue, Iron Maiden og Megadeth hadde alle hyggelig lyd og bra med bass hos meg, ingen skarp 80tallsfølelse.

The Hold Steady synes jeg varierte mye fra plate til plate, men alt i alt ikke veldig bra lyd. Motorhead var også rimelig skranglete og dårlig.

EDIT: Du sier bassen er feil. Har du testet å slå av subben og/eller justere fase? så en annen hadde spurt om det også. Greit å sjekke at subben ikke faser ut bassen fra høyttalerne.

veldig mye gode argumenter , men må pirke bort i en ting, en god stereo pre kan gi fantastisk mye mer godlyd i stereo enn en mellomgod receiver kan gjøre

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    Jeg har ikke testet noe av klipsch hjemme, men hos kamerater.
    Har vel hørt RF-82, RF-83 og RF-7 på henholdsvis Rotel, Crown og Emotiva.
    Beste komboen som jeg opplevde var RF-7 dreven av Emotiva XPA-3 og Onkyo Receiver. Det var helt rått med dynamikk!
    Har erfart at rom og møbler / demping har veldig mye å si på lyden.
    I et godt/riktig dempet rom så er jeg ikke så sikker på at klipsch blir for lyst lengre.

Jeg kommer nok til å teste klipsch hjemme hvis jeg får sjansen.
    Enten det eller så hiver jeg meg kanskje over et DIY prosjekt med et par mid-basser. :-)

matching er alfa omega med klipsch, upa1 spiller kjempebra på rf63 her hjemme, etter jobbing med plassering, det samme gjorde de med rf82, men mcintosh er noe helt helt annet, en god stereo pre innebygd i oppsetttet vil også gjøre underverker på stereo lyden, rommet mitt er foreløpig ikke godt dempet men driver å jobber med saken

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Delefrekvens er noe nytt for meg, så der har jeg bare prøvd meg frem. Nå står den på "full range" på forsterkeren, rett og slett fordi det gir den diggeste lyden. Den kan ellers stilles på 40, 60, 80 og 100. Har du tips? Bør jeg ha suben på full, sier du?
    La forsterkeren stå i "full range". Delefrekvens er noe man bruker når man er fornøyd med grunnlaget og vil ha mer av det gode. Er man ikke fornøyd med utgangspunktet, så hjelper ikke disse innstillingene. (Æhem, det var kortversjonen).

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Fase er heller ikke min sterkeste side, for å si det pent. Jeg har den på default-innstillingen, og tippet at den dugde siden subben står mellom høyttalerne. Jeg tror kanskje du misforstår meg når jeg skriver at bassen er "feil". Jeg mener ikke feil som i at noe er galt, men feil som i at den ikke helt matcher min smak.
    Arti tråd, og jeg vil tro dette er aktuell problemstilling for mange.
    Bass er veldig viktig for opplevelsen av musikken, men kanskje viktigere for enkelte, og så har vi forskjellige preferanser - både mht bassnivå og hvordan det skal låte.

Selv med samme oppgitt frekvensrespons så kan jo en høyttaler ha en helt forskjellig karakter i forhold til en annen.
    Selv så liker jeg trykk som kjennes, helst uten at det spilles veldig høyt, men ikke slik rund, buldrete og svampete bass.

Tenkte å spørre om hvor suben din står - ser den er mellom hovedht.
    Og da er den bare en, og hvor stort element er det i denne?
    Ved å ha to sub-er som spiller bass med rett karakter, kan du kanskje få stilt dette slik du vil ha det.
    Spiller subene opp til en 100Hz, så vil de dekke hele bassområdet, og du kan justere opp nivået til det passer din smak.
    Problemet er at det kan bli buldrete uten at det gir den basskarakteren du ønsker.
    Kanskje kan du få prøvelånt et par suber, og teste ut.

Trekker du høyttalerne lenger ut fra bakbeggen vil ofte bassenb oppleves som mer kontant og mindre ullen.
    Det du mister i nivå drar du jo bare opp med gain på subene.

Ellers så er jeg uenig i at et 6.5" element ikke stort nok - det kommer alt an på hvor høyt man skal spille, og hvor dypt dette stakkars elementet skal plages.
    Er høyttaleren konstruert rett, så blir det bra og dynamisk bass i en slik.
    Så lenge man holder seg til halvhøyt volum vel å merke.

.. Naboen har nok lagt seg, så må være forsiktig på denne tiden av døgnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si jeg ble meget imponert over innlegget. Jeg har alltid opplevd litt av de samme tingene.

Eks. elsker jeg mine Beyerdynamics DT770-Pro mens andre sikkert ler av dem hi-fi messig.

Men jeg har et litt underlig og kanskje trist spørsmål på siden av dette. I mange år når småbarn og karrierejag og annet kom sluttet jeg tildels å høre på musikk utenom naturlige sammenhenger hvor musikk hører med og oppdaget over tid at frafallet av en dimensjon i livet som var viktigere enn jeg trodde hadde satt sine spor. Så jeg begynte å sette meg ned bare for å høre på musikk igjen.

Men da oppdaget jeg at jeg delvis hadde blitt "skuddredd", dvs. Mange rekkehus ol. i dag har det meget lytt mellom leilighetene og jeg klarte rett og slett ikke nyte musikken lenger på samme måte som før. I tillegg må man ofte spille musikk når samboer og andre ikke er hjemme (men det er en annen sak). Jeg spiller ikke spesielt høyt.

En periode kjørte jeg bil for å høre på musikk, men det blir langt fra samme opplevelsen. Og jeg hadde (har fortsatt) et digert annlegg med altfor svære høyttalere og overdimensjonerte kabler og hele pakka og alt sto kun og "støvet" ned. Det har nå gått 8-10 år siden jeg kjøpte det meste av dette utstyrert.

Siden jeg omtrent ikke turte bruke dette annlegget i stuen (til annet enn film som på en måte var mer legitim støy i disse hjemmekino dager) kjøpte jeg meg en periode div. 2.1 sett PC høyttalere, men selv dette kunne bli for mye støy for andre. Så jeg endte opp i øreklokke sjangeren.

Etter div. eksperimentering med div. øreklokker har jeg funnet det jeg liker. Men ingenting av dette gir den følelsen det er å komme hjem, sette på annlegget og kjenne musikken fylle stua og lade opp kroppen igjen etter en slitsom dag mens man slenger seg ned i godstolen.

Derfor, etter mitt noe underlige innlegg og i håp om å få musikkgleden tilbake etter altfor lang tid.
    Hvordan får dere spilt musikk på den måten dere gir inntrykk av å gjøre her. Trøkk og punsj og "kjenne musikken på kroppen". Har dere naboer vegg i vegg eller bor alle i villa?

Jeg spør fordi selv blir jeg nesten anspent når jeg spiller musikk særlig over lavt volum fordi alle mine rekkehusnaboer ikke nødvendigvis ønsker å høre på den samme musikken som meg. Dette ødelegger jo igjen den musikkgleden jeg ønsket å finne tilbake til og ender ofte opp med å slå av igjen og gå ned til øreklokkene mine.

Hva er rådet? Gi f...? Det kan jo bli dårlig naboskap av det. Naboer med stell og styr har ofte nok ting å være uenig om uten å gi dem ennå flere saker. Beklager å spørre om dette i denne tråden, og det må virke som et latterlig spørsmål, men jeg vil tro dere AV entusiastene er kjent med denne "problematikken".

...
    Beklager igjen å forstyrre tråden med dette, men jeg blir nesten emosjonell av å lese om folk som nyter dette omtrent hver dag i dagens tettpakkede samfunn. På den annen side har jeg en ungdom som nabo på ene siden som gir meg "dunk dunk d-d-d-dunk dunk" i soveromsveggen til alle døgnets tider. Selv om det ikke er høyt er det nok til at jeg til tider må til med ørepropper for å klare å sovne fremfor å bli helt fokusert på dunken.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    veldig mye gode argumenter , men må pirke bort i en ting, en god stereo pre kan gi fantastisk mye mer godlyd i stereo enn en mellomgod receiver kan gjøre
    Litt avhengig av hva du mener en mellomgod receiver koster så er jeg sterkt uenig. Jeg har gått fra Electrocompaniet AW250 til en Pioneer SC-LX81, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg synes lydkvaliteten i alle praktiske henseende er like god på alle lyttenivåer jeg hører på. Sikkert mange som synes jeg er gal (eller døv) som kan påstå noe sånt, men her i stua er det etter min ærlige mening gromlyd i stereo.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Hybris:

Det som skjer slik du har justert det nå er at høyttalerne og subben spiller "oppå" hverandre fra 100hz og ned til så langt høyttalerne dine klarer å spille (40hz eller noe), det er ikke så heldig. Derfor bør du heller sette delefrekvensen i forsterkeren, og skru delefrekvensen helt til maks på subben (dette "deaktiverer" delefilteret der). Det som skjer da er at forsterkeren kutter alt under 100hz (eller hva du nå setter delefrekvensen i forsterkeren på) fra høyttalerne og sender dette kun til subben.

Det positive med det er at høyttalerne får mindre dypbass å forholde seg til, og kan gjøre en bedre jobb i mellombassområdet. Jeg vil foreslå at du tester med 80hz som et utgangspunkt.

Fase er veldig viktig, du bør absolutt få kona eller noen andre til å sette seg ved subben og skru saakte og forsiktig på fasen mens du sitter og lytter på et moderat høyt nivå slik at du lett hører forskjellene. Den innstillingen som gir mest bass er den riktige. Så kan du eventuelt korrigere volumet på subben etterpå (hvis du f.eks får for mye bass når fasen er korrekt justert)
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis sub og høytalere ikke er i fase så kan de bortimot kansellere hverandre helt ut, fase er mye viktigere enn hva mange tror.

Se for deg 2 personer på en trampoline, dersom personene ikke forlater og lander på trampolinen samtidig så mister de veldig mye høyde det er vanskelig å hoppe på trampolinen, og det blir vanskelig å holde kontrollen. Hopper de synkront vil de få mye større kraft og vil hoppe høyere med mindre energiforbruk enn hva når de hopper i utakt... og det er her vi snakker om økning på 6 dB når fasen på front og sub er korrekt. Enkelt forklart

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avhengig av hva du mener en mellomgod receiver koster så er jeg sterkt uenig. Jeg har gått fra Electrocompaniet AW250 til en Pioneer SC-LX81, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg synes lydkvaliteten i alle praktiske henseende er like god på alle lyttenivåer jeg hører på. Sikkert mange som synes jeg er gal (eller døv) som kan påstå noe sånt, men her i stua er det etter min ærlige mening gromlyd i stereo.

gjelder selvfølgelig ikke alltid , men jeg vil tørre å påstå at mange vil kunne bli
    overrasket hvor mye en god pre kan gjøre for lyden kontra receiver
    tenkte på receivere oppmot 15 k
    tviler ikke på at du har fått til ditt oppsett, har forstått det slik at du har jobbet målbevist mot ditt lydideal når det gjelder kalibrering og bruk av eq
    jeg selv fikk bare en aha opplevelse av å få inn en pre etter å ha brukt receiver de siste 10 åra

kudos for at du har fått det til hos deg i ditt oppsett,men tror som sagt at mange vil kunne få en stor oppgradering lydmessig i stereo med en pre koblet inn

vi får nok bare være enige i at vi er uenige

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kendu
    Jeg må si jeg ble meget imponert over innlegget. Jeg har alltid opplevd litt av de samme tingene.

Eks. elsker jeg mine Beyerdynamics DT770-Pro mens andre sikkert ler av dem hi-fi messig.

Men jeg har et litt underlig og kanskje trist spørsmål på siden av dette. I mange år når småbarn og karrierejag og annet kom sluttet jeg tildels å høre på musikk utenom naturlige sammenhenger hvor musikk hører med og oppdaget over tid at frafallet av en dimensjon i livet som var viktigere enn jeg trodde hadde satt sine spor. Så jeg begynte å sette meg ned bare for å høre på musikk igjen.

Men da oppdaget jeg at jeg delvis hadde blitt "skuddredd", dvs. Mange rekkehus ol. i dag har det meget lytt mellom leilighetene og jeg klarte rett og slett ikke nyte musikken lenger på samme måte som før. I tillegg må man ofte spille musikk når samboer og andre ikke er hjemme (men det er en annen sak). Jeg spiller ikke spesielt høyt.

En periode kjørte jeg bil for å høre på musikk, men det blir langt fra samme opplevelsen. Og jeg hadde (har fortsatt) et digert annlegg med altfor svære høyttalere og overdimensjonerte kabler og hele pakka og alt sto kun og "støvet" ned. Det har nå gått 8-10 år siden jeg kjøpte det meste av dette utstyrert.

Siden jeg omtrent ikke turte bruke dette annlegget i stuen (til annet enn film som på en måte var mer legitim støy i disse hjemmekino dager) kjøpte jeg meg en periode div. 2.1 sett PC høyttalere, men selv dette kunne bli for mye støy for andre. Så jeg endte opp i øreklokke sjangeren.

Etter div. eksperimentering med div. øreklokker har jeg funnet det jeg liker. Men ingenting av dette gir den følelsen det er å komme hjem, sette på annlegget og kjenne musikken fylle stua og lade opp kroppen igjen etter en slitsom dag mens man slenger seg ned i godstolen.

Derfor, etter mitt noe underlige innlegg og i håp om å få musikkgleden tilbake etter altfor lang tid.
    Hvordan får dere spilt musikk på den måten dere gir inntrykk av å gjøre her. Trøkk og punsj og "kjenne musikken på kroppen". Har dere naboer vegg i vegg eller bor alle i villa?

Jeg spør fordi selv blir jeg nesten anspent når jeg spiller musikk særlig over lavt volum fordi alle mine rekkehusnaboer ikke nødvendigvis ønsker å høre på den samme musikken som meg. Dette ødelegger jo igjen den musikkgleden jeg ønsket å finne tilbake til og ender ofte opp med å slå av igjen og gå ned til øreklokkene mine.

Hva er rådet? Gi f...? Det kan jo bli dårlig naboskap av det. Naboer med stell og styr har ofte nok ting å være uenig om uten å gi dem ennå flere saker. Beklager å spørre om dette i denne tråden, og det må virke som et latterlig spørsmål, men jeg vil tro dere AV entusiastene er kjent med denne "problematikken".

...
    Beklager igjen å forstyrre tråden med dette, men jeg blir nesten emosjonell av å lese om folk som nyter dette omtrent hver dag i dagens tettpakkede samfunn. På den annen side har jeg en ungdom som nabo på ene siden som gir meg "dunk dunk d-d-d-dunk dunk" i soveromsveggen til alle døgnets tider. Selv om det ikke er høyt er det nok til at jeg til tider må til med ørepropper for å klare å sovne fremfor å bli helt fokusert på dunken.

man kan nyte musikk i visse tidsperioder i døgnet med god sammvittighet,
    ikke tenk på naboen, og skulle det komme en klage så ta den imot på en oki måte og ta det derifra
    musikk er balsam for sjela og må kunne nytes uavhengig av hvor man bor

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Noose og Hoffa: Hehe, jepp. Jeg merket meg JBL TL260 på torget. Den har etter min mening skikkelig kul design, og en 12-tommers bass lover veldig, veldig bra. Den ser ut som en sykt rå høyttaler. Etter det jeg har lest er imidlertid denne ganske annerledes i lyden enn det som normalt forbindes med JBL. Den skal visstnok være mer nøytral og ”korrekt” i klangen, noe som for meg ikke nødvendigvis er et pro. Har noen erfaring med denne modellen? Jeg ser at Hoffa har det, og liker den. Særlig interessant er utsagnet om at den spiller fyldig på lavt volum. Skulle gitt mye for å få testet denne, da alt stemmer bortsett fra eventuell nøytral lyd. Hoffa, trøkker denne skikkelig hvis du spiller for eksempel Metallica? Ikke antydning til skarpt?
    Selv syntes jeg høyttaleren er helt konge! Men i min lille leilighet blir den litt i det store slaget. Får ikke lyden til å sitte som den gjorde der jeg bodde før. Noe som er grunnen til at jeg selger dem. + at jeg har lyst til å prøve noe nytt da Lenge siden jeg har hørt på metallica, men jeg kan jo alltids teste når jeg kommer hjem fra jobb og komme med en tilbakemld.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan nyte musikk i visse tidsperioder i døgnet med god sammvittighet,
    ikke tenk på naboen, og skulle det komme en klage så ta den imot på en oki måte og ta det derifra
    musikk er balsam for sjela og må kunne nytes uavhengig av hvor man bor
    Støyende musikk fra naboen er ikke "balsam for sjela". Det er terror.

Bor i en gård der noen av leilighetene tidligere ble leid ut til studenter. Heldigvis slutt på det nå -- før liv gikk tapt.

Folk som ikke evner å ta hensyn til andre mennekser, burde forvises til ødemarken...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg selv fikk bare en aha opplevelse av å få inn en pre etter å ha brukt receiver de siste 10 åra

kudos for at du har fått det til hos deg i ditt oppsett,men tror som sagt at mange vil kunne få en stor oppgradering lydmessig i stereo med en pre koblet inn

vi får nok bare være enige i at vi er uenige
    Ja, ikke vet jeg. Jeg er så "heldig" at jeg aldri har eid en billig receiver, jeg kjørte med ren stereo leeeeeenge, og de første par surroundreceiverne jeg hadde var store, brukte denonreceivere (siste var vel AVR3805) med et par forskjellige electrocompaniet effektforsterkere koblet på frontene. Dette fungerte bra.

Pioneeren er første receiveren jeg har hatt uten stereoforsterkere / effektforsterkere innblandet. Men den har jo også en helt annen forsterkerdel enn de billigere pioneerene.

Forøvrig holder jeg litt med trådstarter i at behagelig lyd og riktig klangbalanse er viktigere enn de siste mikrodetaljene. Med Pioneeren spiller 804s så pent når jeg setter meg ned med "lyttemusikk" at jeg helt ærlig ikke har behov for noe bedre lyd enn som så. Naturligvis var det noe mer kontroll og punch hvis jeg spilte drithøyt uten sub med AW250 sammenlignet med pioneeren, men det skjer en gang hvert skuddår - så det bekymrer meg ikke veldig.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ikke vet jeg. Jeg er så "heldig" at jeg aldri har eid en billig receiver, jeg kjørte med ren stereo leeeeeenge, og de første par surroundreceiverne jeg hadde var store, brukte denonreceivere (siste var vel AVR3805) med et par forskjellige electrocompaniet effektforsterkere koblet på frontene. Dette fungerte bra.

Pioneeren er første receiveren jeg har hatt uten stereoforsterkere / effektforsterkere innblandet. Men den har jo også en helt annen forsterkerdel enn de billigere pioneerene.

Forøvrig holder jeg litt med trådstarter i at behagelig lyd og riktig klangbalanse er viktigere enn de siste mikrodetaljene. Med Pioneeren spiller 804s så pent når jeg setter meg ned med "lyttemusikk" at jeg helt ærlig ikke har behov for noe bedre lyd enn som så. Naturligvis var det noe mer kontroll og punch hvis jeg spilte drithøyt uten sub med AW250 sammenlignet med pioneeren, men det skjer en gang hvert skuddår - så det bekymrer meg ikke veldig.

denon avr 3805 var min første og siste denon receiver, mulig du har vært uheldig med komboene dine ? jeg er også ute etter riktig klang fremfor alt annet, men det detalj nivået jeg har nå sammen med den klangen jeg liker , har aldri noen receivere vært i nærheten av og forskjellen trer frem fra veldig lavt volum, har testet mc med receiver mens jeg ventet på pre og jeg kunne levd med den lyden, men du verden for en forbedring, kan dra frem klisjeen med nyvasket vindu

men hovedsaken er jo å selv være fornøyd

har trådstarter testet cambrigde effekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Støyende musikk fra naboen er ikke "balsam for sjela". Det er terror.

Bor i en gård der noen av leilighetene tidligere ble leid ut til studenter. Heldigvis slutt på det nå -- før liv gikk tapt.

Folk som ikke evner å ta hensyn til andre mennekser, burde forvises til ødemarken...

ja, og folk som ikke tåler støy fra naboer bør kanskje også forvises til ødemarka, eller en av polene? glad jeg ikke har en som deg i nabolaget, her er det passe mengde støy fra alle kanter til noe forskjellig tid og ingen her går gretne rundt
    nå bor vi i eneboligstrøk riktignok og ikke blokk

tåler man gressklipper støy f.eks så tåler man musikk støy såfremt det er innenfor visse tidspunkter

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal gjøre et lite forsøk i dag mellom kl. 16:30 og 20:00 en gang. Men skal forsøke å holde meg utenfor nyhetssending.

Problemet hos oss i rekkehusene er at vi har ekstremt dårlig isolering mellom leilighetene. Når jeg har lagt meg kan jeg høre naboen ligge å snakke i telefonen gjennom veggen på soverommet. Hører ikke hva de sier, men jaggu ikke langt unna. telefons... er altså ikke tingen i vårt nabolag :P

Det er såpass lytt at om naboen ligger å snorker tungt vegg i vegg på soverommene kan det ta nattesøvnen fra den andre. Disse rekkehusene er bygget på 70 tallet. Før det var krav om brannvegg osv.

På den andre siden har vi en nabo med 2-4 Chivavaer (antallet varierer) som bjeffer og hyler på alt som beveger seg ute i hagene. Slik sett burde vel jeg kunne spille musikk.

Jeg skal gjøre et forsøk med å koble opp spotify og litt flac fra filserveren.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Hybris: Takk for alle gode råd, og for forklaring på dette med delefrekvenser. Jeg forstår teorien med at høyttalere og sub ikke bør spille oppå hverandre osv., men samtidig er det ørene som avgjør. Skal ta en sjekk på hva jeg liker best etterpå.

Videre skal jeg teste litt forskjeller i vinkling av høyttalerne. Nå er de vinklet litt inn, slik at de peker mot ytterkant av lytterposisjon.

Når det gjelder fase er det kun to innstillingsmuligheter på suben, 0 og 180, så den testen skulle være mulig å gjennomføre på et blunk. Likevel må jeg gjenta at jeg ikke mangler bass i suben, så jeg tror ikke det er noen fasekatastrofe ute og går.

Side 5 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •