Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 382
    Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    har hatt mine cm9 i sånn ca 2 mnd eller no nå, virker som at har løsnet nå, men jeg har brukt de masse. så de trenger rimelig lang innspillingstid

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke tatt meg tid å lest veldig nøye gjennom tråden her men utifra det som blir beskrevet av trådstarter vil jeg tro at Dali Lektor8 parret med en Vincent sv-234 kan være dead on... koster ikke allverdens heller å vil gi mye "trøkk" samt fine detaljer, jeg synes personlig lektor serien til dali har fått altfor lite oppmerksomhet... fikk med meg at trådstarter ikke var spesielt imponert over dali sine bånddiskant modeller, jeg selv har ikon8 på en Vincent sv-238mk å hører mye på "powermetall" denne komboen gir både meg å alle de stakkarene under meg (bor i 5 etg i blokk) umenneskelige "trøkk" nivåer om jeg drar på litt, Har Hørt Vincent sv-234 å kan si at i forhold til min sv-238mk så er den hakket mer "rocka" å vil nok gjøre bot for høyttalere med litt stressende diskant.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    ville vurdert PSB Image T6
    Der må jeg være uenig, naboen har de høyttalerne og de er slitsomme å høre på! Mine Klipsch RF-63 er myyyye mer ørevennlig enn de 8-)

For å si det slik så minner du meg litt om min far. Han liker 70/80 talls rock som ofte har dårlige innspillinger og tynn sound, og han har hatt et par Dali 450 høyttalere i rundt 15 år eller noe slik. Etter at han fikk høre mine Klipsch høyttalere ble han blåst overende over hvor gode allroundere disse høyttalerne er. De spiller gammel hardrock like bra som tecno, rap og akustisk musikk. Man kan hive all slags musikk på disse høyttalerne og de spiller alt like bra uansett sjanger...

Så jeg vil anbefale deg å prøvelytte Klipsch hjemme hos noen som har ferdig innspillte høyttalere og rette forsterkere på de. Jeg tror du vil bli overrasket

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei..

Når jeg leser innlegget ditt og ser på ønskene dine.. så skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt skal oppgradere til "så" dyre høytalere...

Cerwin 2x15 CERWIN-VEGA XLS-215 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

er nok en rå høytaler for deg, her slipper du å tenke på sub og høytalerne er ikke spesielt kresne på plassering.
    Jeg tror at disse vil dekket kravet og behovet ditt.. går du i tillegg på finn eller her på avforum og får kjøpt deg en nad effektforsterker, ja da har du alt du etterlyser.

Horndiskanten på disse, er faktisk ikke så gal heller...

Gå på hifiklubben og ta med deg musikken du ikke er fornøyd med på CM9 og hør på disse. Du trenger IKKE bruke masse penger på nytt dyrt utstyr for å få dekket behovet ditt..

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At trådstarter syns CM9 blir litt tamme på sin preferansemusikk, betyr vel ikke at han nødvendigvis bør nøye seg med billig eller dårlig utstyr.
    Personlig syns jeg heavyrock og metall også gjør seg best på gode anlegg!

Ta en titt på PSB Synchrony one! Synchrony serien
    Evt. JBL som nevnes her.

Selv liker jeg CM9 veldig godt også, men å "hamre" rock på høyt volum i store rom, er de ikke dynamiske nok til. Det gjelder vel de fleste høyttalere som kommer fra de britiske øyer.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en takknemmelig oppgave å stille spørsmål på et forum med så mange engasjerte og kunnskapsrike folk. Det er virkelig morsomt å høre om andres erfaringer, motta tips osv. :-D

@gonigogo: Så du har ”omvendt” smak av meg (liker akustisk og jazz, mens jeg liker hard rock og rap med mer), og merket at Klipsch innfridde på ”min” musikk? Det er i grunnen ikke så overraskende ut fra hva Klipsch står for. For meg som er svært allergisk mot høyttalere som er frempå/skarpe i toppen er det irriterende at Klipsch får mye kritikk for nettopp dette. Jeg tenker litt ”pokker, hvorfor kunne de ikke bare hatt en tilbakelent diskant, så hadde alt vært perfekt”. Deres høyttalere med doble 10-tommere, som passer på det meste utenom jazz og klassisk, og som man får for en rimelig penge, hadde virket fristende hvis det ikke var for diskanten. Nå må det selvsagt understrekes at jeg ikke har hatt æren av å høre på Klipsch ennå, så jeg skal ikke forhåndsdømme. Det kan hende at mine bekymringer er grunnløse. Det er på tide å finne ut av dette snart.

Som et eksempel på min diskantfobi skal jeg banne litt i kirken: det er faktisk slik at på noen skiver foretrekker jeg å bruke Spotify(!) som kilde fremfor CD-spilleren min (NAD 545) eller DAC’en (Cambridge DAC Magic) fordi det virker som om Spotify er tunet litt mørkere og varmere/smoothere i lyden.

@Stevens: Emotiva, ja. Dette er et merke som jeg har lest en del om i det siste, og jeg registrerer at de har fått mye positiv omtale og anbefalinger fra brukere her inne. XPA-2 har jo rått med watt, mens XPA-1 x2 virker direkte sinnssvakt. Selv synes jeg at Emotiva høres spennende ut, men det er litt skummelt at man på importere dem selv fra USA. Det kan dog hende at dette er gunstig prismessig, så dersom kundeservicen deres er bra og man kan føle seg trygg på dem bør ikke motforestillingene være så ille. Når det er sagt, så skurrer det alltid når folk hevder at billig utstyr som dette låter like bra eller bedre enn modeller som koster det tre-, fire- og femdobbelte. Sånt skal jo egentlig ikke være mulig? For hvis det stemmer sier det seg selv at disse fort blir et førstevalg. Det virker bare litt for godt til å være sant.

Ellers nevner du noen høyttalere fra PSB og Monitor Audio. Felles for disse er at de har for små basselementer i forhold til hva jeg ser for meg. Jeg har allerede 2x6,5-tommer i CM9, og hvis jeg kjøper en ny høyttaler må den ha mer enn dette. Jeg setter grensen på minimum 2x8 tommer eller 1x10 tommer. Jeg skal ikke komme her og late som jeg er ekspert, men jeg finner det ganske lite sannsynlig at høyttalere med mindre elementer enn dette vil tilfredsstille mine krav til spark og trøkk i midbassområdet. Det er tross alt noen fysiske lover man må forholde seg til.

Når det er sagt registrerer jeg at både PSB og Monitor Audio har modeller med store basselementer, henholdsvis Platinum T8 med hele 3x8 tommer og PL300 med 2x8 tommer. Disse befinner seg imidlertid flere hakk høyere i pris enn de modellene du nevnte. Sist jeg sjekket kostet Platinum T8 49 000 kroner, som er helt på grensen, mens PL300 kostet 66 000, som er for dyrt for meg. I Stereophiles vurdering av Platinum T8 skriver de noe som er dårlige nyheter for meg: ”… if the Platinum T8 did depart from neutrality, it was in its tonal balance, which was a little on the cold side. My in-room measurements (see sidebar) suggested a slight excess of high-frequency energy…”. Dette er omtrent det stikk motsatte av hva jeg er ute etter. Dette høres mer high end ut.

Til slutt nevner du at man uansett bør la høyttalerne spille seg inn, og det er jeg ubetinget enig i. Jeg har lest mange steder at B&W-elementene trenger noe tid, og jeg har ikke kommet så langt ennå. Antakelig har jeg ikke spilt stort mer enn ti-femten timer, så det skal bli spennende å se hvordan de utvikler seg fremover.

@Volund: System Audio Mantra er nok ikke helt min greie med sine 14 centimeters bredde. Selv om jeg ikke ønsker meg de mest brutale monstrene på markedet, vil jeg ha en høyttaler som er litt høy, tykk og mektig i fremtoningen både visuelt og lydmessig :twisted: .

@skorob: Ja, man må forvente at LS80 slår Dali Lektor 8 når man ser på prislappen. LS80 virker også mer solid. Den er 4 cm høyere, 1 cm bredere, 5 cm dypere og hele 12 kilo tyngre. Jeg tror Lektor 8 er noe av det beste og tøffeste man kan få til 11 000 kroner, men i utgangspunktet ønsker jeg meg et hakk høyere kvalitet. Det er et småbillig preg over Lektor 8, som man ser når man beskuer den i butikken. Kunne du beskrive litt mer i detalj hva som gjør LS80 bedre? Trøkk, detaljer, klarhet, allroundegenskaper? Skiller Lektor 8 seg fra LS80 når det kommer til bass, mellomtone eller diskant?

RF-63 er vel ikke avskrevet, men jeg har i utgangspunktet mer troen på RF-7 og RF-83 fordi de har større elementer. Dette ikke minst med tanke på at jeg ønsker meg noe som brummer og viser fylde på moderat volum også. Kan RF-høyttalerne beskrives som ”varme”, eller heller de mer mot den ”nøytrale” siden hva gjelder klang?

@c-v: Jeg leste dine betraktninger med interesse. Du skriver at jeg neppe vil reagere på diskanten i Klipsch hvis jeg ikke har gjort det på Cerwin Vega. Jeg håper du har rett. Jeg tenkte aldri på at det ble skarpt med Cerwin Classic 10. Det er Dali jeg virkelig har fått opp i halsen, og Dali er samtidig det merket som jeg har fått demonstrert flest høyttalere fra. Jeg er helt sikker på at Dali aldri blir en god venn av meg, men respekterer at de har kvaliteter som passer mange andre personers preferanser som hånd i hanske. Det er kult for dem, men jeg må altså lete andre steder.

Det er spennende med en ny Klipsch-serie på gang. Aner du når den kommer? Det er naturligvis ingen automatikk i at de blir bedre enn de gamle, men det blir uansett interessant å se hva forskjellene består i. RF-serien er vel solgt i bøtter og spann, så disse blir trolig en slager på bruktmarkedet i overskuelig fremtid. Det er litt flaut at jeg ikke har hørt den ennå.

Moro at du har erfaringer med både CW, Klipsch og B&W! Og at du opplevde det samme som meg med B&W, nemlig at de på den positive siden imponerer med fin lyd, men på den negative siden dreper en del av underholdnings- og gøyfaktoren ved å høre på musikk.

Takk for invitasjon til demo. Jeg er dessverre sjelden i Ålesund, da jeg har mitt ringe hjem i Buskerud. Men det er en sjappe i Drammen som fører Klipsch, så jeg skal få somlet meg til å kontakte dem for en demo.

@thogstad: Innspilling må antakelig til, som du skriver. Mange ser ut til å enes om dette, så jeg ser frem til å oppleve at høyttalerne forbedrer seg. Jeg tror likevel ikke at de plutselig våkner opp og gir meg mellomgulvtrøkk på Metallicas gamle skiver, men de kan antakelig bli bedre innenfor den typen musikk hvor de har sitt største potensial (og hvor de for så vidt allerede har imponert meg).

I tillegg håper etter hvert å finne en sub til på bruktmarkedet, så jeg får optimalisert oppsettet på det området.

@Fahnsen: Du nevner tilvenning. Når det gjelder dette er jeg delt i synet. Jeg tror man kan venne seg til en del ting. Antakelig kan man lære seg å verdsette detaljfokus, og kanskje også et renere og mer ”korrekt” lydbilde. Jeg tror likevel ikke at en person som meg noen gang vil slutte å savne varmen og den berusende følelsen av å kjenne et metalriff som blåser meg overende. Jeg kan knapt tenke meg en deiligere følelse. Mens noen er ”disponert” for å like såkalt fin/ren/klar/korrekt lyd, er nok andre mer tilbøyelige til å like underholdende/engasjerende/morsom lyd. Jeg heller over mot den sistnevnte gruppen, og vil nok alltid gjøre det, selv om jeg også kan forstå den andre gruppen og verdsette fin/ren/klar/korrekt lyd på en del typer musikk.

Et par ansatte ved Hi-Fi Klubben sa til meg at man må lære seg å leve med tynn produksjon (tonekontroll var fy-fy), og at metal skal være slitsomt å høre på. Dette er jeg på ingen måte enig i. Målet med et stereoanlegg er at eieren skal like lyden, dermed basta. Hvis han liker å farge denne og forme den ”i sitt bilde”, ja, så er det riktig å gjøre det. Det finnes ingen fasitsvar når det kommer til lydpreferanser.

@kekka: Først, takk for tilbud om demo; det var generøst av deg. Jeg sjekket ut tråden om anlegget ditt, og ser at du har gått til anskaffelse av ytterst heftige saker. Jeg bor et par timer unna Lillestrøm, så mest sannsynlig går jeg for butikkdemo litt nærmere her jeg bor, men takk for invitasjonen.

Mentor 8 tror jeg ikke er en rockehøyttaler etter min definisjon. Det er mulig at det er noe galt med meg, men jeg er ikke typen som utbasunerer ”wow, hør den luftige diskanten a!” når jeg hører på metalskiver. Den kan helt sikkert være veldig bra på andre typer musikk, men det er jo B&W også. At den trøkker med sine elementer kan nok absolutt hende, men Dali er og blir ikke meg (kanskje med unntak av Lektor). Jeg føler at jeg har gitt det merket så mange sjanser nå. Dog kunne jeg variert elektronikken mer, men likevel…

@vodrup: Takk for tipset om Cerwin XLS-215. Disse er trolig litt overkill for meg. Jeg kunne strukket meg til 12-tommeren deres. Jeg innrømmer gjerne at jeg har litt sansen for Cerwin Vega og deres rendyrkning av moro og regelrett galskap. Til prisen tviler jeg på om det går an å få mer moro enn hva CV kan tilby. Jeg mener også at de spiller bedre enn sitt rykte på en del musikk. De takler mer enn bare metal og rap på full guffe. Et annet pro ved dem er at de faktisk presenterer betydelig tyngde også på lave volumnivå – det er i alle fall min erfaring. Likevel ønsker jeg meg i utgangspunktet en noe mer solid høyttaler, som har bedre allroundegenskaper enn CV. Det er derfor jeg per i dag anser JBL og Klipsch som mest aktuelle. Hvis det derimot skulle vise seg at det kun er CV som kan gi meg trøkket jeg er ute etter, skal jeg ikke være mer jålete enn at jeg kjøper dem. Men å ha dem i stua er bare å glemme, de grusomme beistene. Selv synes jeg de er litt kule, fordi de ser direkte perverse og skremmende ut, men det er grenser for hva man kan forvente av velvilje fra sjefen i huset.

Er for øvrig ikke helt enig i at man slipper sub med CV. De spiller ikke så mye dypbass, så egentlig er en sub absolutt å anbefale til disse hvis man vil fylle hele registeret til gagns.

Lyd og bilde skriver i sin anmeldelse av JBL ES80 at ” det første som slo oss – bokstavelig talt – var den utrolig heftige bassgjengivelsen. Høyttalerne har en formidabel tyngde, spesielt i den øvre enden av bassområdet, som bidrar til en utpreget «rocka» og morsom spillestil.”. De skriver også ”en sjelden grad av dynamikk helt fra dypbassen og oppover i mellomtonen og diskanten (…) evne til å få frem det beste fra de fleste musikkformer. Nesten all slags musikk presenteres med en voldsom glød og realisme, som det er umulig å ikke bli engasjert av”. Om LS60, som jeg regner med har mye av det samme i seg, bare i mindre skala, skriver de at ”bassen har en litt loudness-aktig «pukkel» i det øvre bassområdet som gir høy underholdningsfaktor”. Loudness i midbassområdet er nok nettopp det jeg er ute etter, som også Cerwin Vega for så vidt har mye av. Dypbassen har man sub til å ta seg av uansett, så det er ikke like viktig for meg ved valg av høyttaler. Til slutt gjør bladet det enda tydeligere ved følgende kommentar: ” JBL LS60 er som skapt for å ha det moro med moderne pop og rock, hip hop og RnB, og her er de blant de beste i sitt slag.”. Nå skal man selvsagt ikke se på Lyd og bilde som fasit, men beskrivelsen høres unektelig lovende ut.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler RF 63 fremfor RF7 og 83. Mye pga plassen de krever, samt at RF-63 spiller "bedre" under de fleste forhold. RF-7 er brutal, men JEG syns det stopper litt der... disaknt/mellomtonen er roet endel ned på RF-63 og 83 samt finesser kommer bedre frem, dog er brutaliteten tonet ned litt også.

Om du er redd for at 3x6.5" ikke spiller massiv bass, da tror jeg du skal få deg en demo et sted for som f . hadde du sett kassa til RF serien, så skjønner du at det er alvor :P. Men ditt valg dette

JBL LS80 er nok som du antyder en innertier for deg. Og med NAD M3 som har det på seg for å være litt "varm" i toppen burde det blir knall . Det jeg har hørt av LS80 har vært imponerende og kult . Men til prisen setter jeg nok RF-63 et stykke foran, men nå er det en høyttaler jeg har testet endel (bekjent som har vett, og da blir man fort litt kjent med dem).

Dali Lektor har kanskje et billig preg?! men spiller som 1000 . Bassen i dem er det iallefall ikke noe å si på :P.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Ellers nevner du noen høyttalere fra PSB og Monitor Audio. Felles for disse er at de har for små basselementer i forhold til hva jeg ser for meg. Jeg har allerede 2x6,5-tommer i CM9, og hvis jeg kjøper en ny høyttaler må den ha mer enn dette. Jeg setter grensen på minimum 2x8 tommer eller 1x10 tommer. Jeg skal ikke komme her og late som jeg er ekspert, men jeg finner det ganske lite sannsynlig at høyttalere med mindre elementer enn dette vil tilfredsstille mine krav til spark og trøkk i midbassområdet. Det er tross alt noen fysiske lover man må forholde seg til.

Når det er sagt registrerer jeg at både PSB og Monitor Audio har modeller med store basselementer, henholdsvis Platinum T8 med hele 3x8 tommer og PL300 med 2x8 tommer. Disse befinner seg imidlertid flere hakk høyere i pris enn de modellene du nevnte. Sist jeg sjekket kostet Platinum T8 49 000 kroner, som er helt på grensen, mens PL300 kostet 66 000, som er for dyrt for meg. I Stereophiles vurdering av Platinum T8 skriver de noe som er dårlige nyheter for meg: ”… if the Platinum T8 did depart from neutrality, it was in its tonal balance, which was a little on the cold side. My in-room measurements (see sidebar) suggested a slight excess of high-frequency energy…”. Dette er omtrent det stikk motsatte av hva jeg er ute etter. Dette høres mer high end ut.
    Enig i at det er noen fysiske lover å forholde seg til, og at store elementer og store høyttalere leverer mer bass enn små. Men når det er sagt, så mener jeg at det kanskje kan være dumt å henge seg opp for mye i antall tommer også. Lytt heller til hva de har å levere. For å synes at PSB S-one som jeg nevner (eller JBL LS80 for den del), leverer for lite bass, skal du ha et veldig stort rom og være bassnarkoman. CM9 er ikke sammenlignbare med disse i det hele tatt når det kommer til bass...

Til prisen finner du sikkert høyttalere som leverer enda mer trøkk også hvis det er det eneste du ønsker å oppnå. Kjøp et par store Cerwin-Vega og fyll på med et par sub-woofere. Jeg tror nå likevel at du får bedre musikkopplevelser om du prøver å kombinere hifi-kvaliteter med god bass...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ansatte ved Hi-Fi Klubben sa til meg at man må lære seg å leve med tynn produksjon (tonekontroll var fy-fy), og at metal skal være slitsomt å høre på. Dette er jeg på ingen måte enig i.
    Idioter kaller vi disse.

Det jeg tenker her er at du har kjøpt deg høyttalere med mange flotte kvaliteter, litt synd å kaste de på båten. Siden du likevel ikke har noe mål om å være hifipurist, hva med å pælme ut NADen og kjøpe en surroundforsterker som gir det mye bedre kontroll over hvordan subben og høyttalerne jobber sammen, og samtidig gir deg kontroll over EQ som gjør at du booste mellombassen litt? Forøvrig ligger det mye "saft" (som ofte savnes i 80tallsinnspillingene på nøytrale anlegg) så lavt som 50-100hz, så du skal kunne gjøre mye bare med subben din.

Jeg er sikker på at dette kunne gitt deg tilbake lyden du trakter etter, uten at du mister mellomtone/diskantkvalitetene som du ikke hadde med det gamle anlegget.

Selv har jeg B&W 804s med en 10" XTZ sub, ikke så ulikt oppsett som du har. Riktignok 7" basser, men ellers er bestykningen identisk. Forskjellen er at her er bevisst equalizing blitt brukt for å tilpasse lydsignaturen.

Ser du holder til i Buskerud - jeg bor i Oslo. Hadde vært fristende å be deg inn her en tur for å høre hvordan lydsignaturen er i forhold til hva du kikker etter.

Et par kontrollspørsmål, usikker på om du har svart allerede i tråden? Hvilket frekvensområde deler du subben på nå? Og har du forsøkt å justere fase?
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Emotiva, ja. Dette er et merke som jeg har lest en del om i det siste, og jeg registrerer at de har fått mye positiv omtale og anbefalinger fra brukere her inne. XPA-2 har jo rått med watt, mens XPA-1 x2 virker direkte sinnssvakt. Selv synes jeg at Emotiva høres spennende ut, men det er litt skummelt at man på importere dem selv fra USA. Det kan dog hende at dette er gunstig prismessig, så dersom kundeservicen deres er bra og man kan føle seg trygg på dem bør ikke motforestillingene være så ille. Når det er sagt, så skurrer det alltid når folk hevder at billig utstyr som dette låter like bra eller bedre enn modeller som koster det tre-, fire- og femdobbelte. Sånt skal jo egentlig ikke være mulig? For hvis det stemmer sier det seg selv at disse fort blir et førstevalg. Det virker bare litt for godt til å være sant.
    Ingen grunn til skepsis bare fordi de er billigere - det skyldes bare endel færre ledd mellom fabrikken og sluttkunden. Mange fornøyde norske kunder (herunder meg), og både kundeservice og produktkvaliteten synes å være bra (såfremt du ikke er plaget av grumsete strømforsyning eller forstyrrelser).

Ellers nevner du noen høyttalere fra PSB og Monitor Audio. Felles for disse er at de har for små basselementer i forhold til hva jeg ser for meg. Jeg har allerede 2x6,5-tommer i CM9, og hvis jeg kjøper en ny høyttaler må den ha mer enn dette. Jeg setter grensen på minimum 2x8 tommer eller 1x10 tommer.
    Det begrenser jo utvalget litt...

Sist jeg sjekket kostet Platinum T8 49 000 kroner, som er helt på grensen, mens PL300 kostet 66 000, som er for dyrt for meg.
    ...men med et slikt budsjett burde du komme veldig langt. Et par slagkraftige Klipsch, Cerwin Vega, XTZ el.l. bør da vel ikke behøve å koste så mye? Eksempelvis: link eller link

Til slutt nevner du at man uansett bør la høyttalerne spille seg inn, og det er jeg ubetinget enig i.
    Kanskje en idé å kjøpe brukt? Både billigere og ferdig innspilt....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at forsterkeren du har kjøpt (NAD M3) har jo faktisk både tonekontroller og "spectral tilt" som langt på vei burde kunne hjelpe deg til å justere lydsignaturen. har du testet ut dette?

Om M3:
    "Tone controls offer bass and treble adjustments as well as a "spectral tilt" option that is highly effective at correcting the tonal balance of many recordings by simultaneously increasing the bass and decreasing the treble (and vice versa) to create a warmer or cooler balance. "

Du sier du har kjøpt M3en brukt. Den står ikke med spectral tilt stilt inn motsatt av hva du vil fra forrige eier da tro? (redusert bass og økt diskant)

EDIT: Ser også at M3en kan ha delefilterfunksjon for bruk sammen med sub, som kutter bassen fra høyttalerne ved en gitt frekvens (40,60,80 eller 100hz) - det er jo enda en potensiell feilårsak.

Du har muligens allerede manualen og har dobbeltsjekket alle disse tingene, men hadde jo vært for dumt hvis du solgte hele anlegget fordi forsterkeren var konfigurert feil.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, ser først nå at du har en NAD M3 forsterker. Denne burde jo ha krefter og kontroll nok i massevis til å drive det meste av høyttalere. Kanskje Hybris er inne på noe?

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et glimrende startinnlegg (om noe vell langt) og en tråd full av folk som virkelig vil hjelpe deg pga dette! Suverent!:-D

Finner det litt merkelig faktisk jeg at du synes CM9 faller så totalt gjennom på powermetall'ich musikk...

Når jeg hørte på metall på hifiklubben så ble CM7 totalt uaktuell (alt for lys og pinglete), Ikon 7 mk2 ble for skrikende i diskanten, bw683 hadde for "grumsete/uferdig" lyd, å opplevde heller ikke den gode spreke bassen folk mener den har...
    CM9 klarte seg best ut av disse til å gjengi metall med riktigst lydbilde, (i mine ører på min forsterker)... Også herhjemme synes jeg veldig mye av powermetallen jeg hører på fungerer glimrende, MEN når jeg skulle høre gjennom Iron Maiden - Rock in Rio måtte jeg bare gi meg, vet ikke om det er selve innspillingen eller hva det er, men den Konstert-DVDn har hørtes ut som et takras på det meste jeg har prøvd...

Men å gå fra "gamle" CV til "Dyre" BW; er fra ene enden til andre enden av produktspekteret av høyttalere... Og har du hørt på metall på CV i mange år så er det brutalt å gå over til noe så puslette som cm9 + en liten bw subb...
    Ørene våre er vanedyr, man går ikke fra monstertruck til sportsbil og forventer seg samme fremkommelighet i skogen...

Jeg er enig med deg, etter din musikksmak og lyttemåte så er det ikke bw, og heller ikke "high-end" du vil ha, du vil ha en høyttaler som fyller hele rommet med lyd, så du hører musikken like "fylldig"/"bassende" både på stua og kjøkkenet på en måte... CV var nok ingen dum høyttaler for deg, men ikke fin/ren nok lyd... hmh...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest hele tråden.Men kanskje noen brukte JmLab (Focal) Electra 946 hadde vært noe ? De parret med et beist av en forsterker spiller rimelig heftig og god på alt.Hadde de i mange år sammen med matchende sub.Det er visst laga 2 versjoner av 946.Den siste versjonen har en del bedre bass.Den første versjonen jeg hadde var litt slank i bassen med sine 2x10".Ny pris 55.000.Får de sikkert for 15-20.000 hos Hifi huset.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ToneLoc,
    jeg har noe av samme problem og
    etter å ha leste hele tråden så ser det ut til at vi har omtrent samme type smak når det gjelder lyd.

Startet med Cervin Vega og gikk over til B&W.
    Lydkvaliteten til B&W var nok for meg til å skifte merke.
    Jeg er veldig fornøyd med B&W, men det jeg savner er "trykket".

Nå har jeg et par elementer mindre i frontparet enn det du har.
    Men til gjengjeld så har jeg 2 kraftige PB10 som gjør en glimrende jobb i dypet.
    Rommet hjelper også litt til da det er et lite trykkammer på 15kvm :-)

Men jeg savner litt trøkk oppover i registeret og jeg har alltid øynene åpne for andre høyttalerkandidater.

Venter på en Emotiva XPA-5 som skal tyne det siste ut av 603s3 ene frem til jeg finner noen nye høyttalere som skal gi meg noe mer trykk.

Jeg er villig til å ofre litt av lydkvaliteten for litt mer punch.

Klipsch blir nok noe for lyst for meg i toppen, men siden jeg har et rimelig bra
    dempet rom så kommer jeg nok til å forsøke å få lånt et par til demo engang.

Den høyttaleren som ser ut til å matche mine preferanser foreløpig er
    Swans Diva 6.2F

Jeg har ikke hørt de enda, men må snart få ordnet meg en lytteseanse.

Sjekk denne blog'en ang Diva 6.2F
    egil.net - Prosjekt LYD

Hvis du ønsker å legge mer penger i høyttalere så har jo Swans rikelig med høyttalere å velge i.

Lykke til på jakt etter godlyden! :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JEG opplevde hvertfall alle mine Cerwin Vega som mer slitsom i diskant enn hva med Klipsch. uavhengig av pre.

Klipsch RF63 spiller med PONDUS det skal du ikke betvile, samme gjør RF7 og RF83, og forøvrig også RF82 som jeg også har i tillegg til RF83. De trøkker, puncher, og mellombassen sitter som et skudd!

CV spiller med mye bass - men min erfaring er at bassen ikke nødvendigvis er bra kvalitet over - og mellomtonen i mine CLSC 215, og CLS12 var rett og slett ikke tilstede. diskanten var også en stor oppgradering til Klipsch, begge er horn, og trives du med horn er nok tvilsom Klipsch noe unntak.

Det er helt klart spennende hva som kommer i versjon II, men når de kommer er vel svært få som vet enda. Anbefaler deg og få hørt på et sett Klipsch som har blitt brukt en del, og ikke en nytt demo par i butikk - da spiller Klipsch bånn bøtte.. de trenger gjerne noen uker flittig bruk før du bør danne et skikkelig utgangspunkt.

På den andre side er JBL LS80 også en meget god høytaler, som jeg hørte mye på før jeg bestemte meg for å kjøpe tilbake Klipsch etter første paret var byttet til B&W (og selvsagt etter B&W forsvant rimelig fort ut dørene...)

mitt valg ble igjen Klipsch siden de rett og slett var mer engasjerende å høre på, og har et fantastisk trøkk i mellombassen. (de passet hvertfall meg som hånd i hanske)

på musikksmak og bruk du nevner, og på bakgrunn av at du likte CV diskant, så tviler jeg på du ikke liker Klipsch sine horn - men forsterker match er viktig her, som hos andre høytalere - de trives med typisk varme forsterkere (varm/mørk lydsignatur)
    Tror nok også du hadde trives godt med LS80..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stevens
    ville vurdert PSB Image T6
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Der må jeg være uenig, naboen har de høyttalerne og de er slitsomme å høre på! Mine Klipsch RF-63 er myyyye mer ørevennlig enn de 8-)

For å si det slik så minner du meg litt om min far. Han liker 70/80 talls rock som ofte har dårlige innspillinger og tynn sound, og han har hatt et par Dali 450 høyttalere i rundt 15 år eller noe slik. Etter at han fikk høre mine Klipsch høyttalere ble han blåst overende over hvor gode allroundere disse høyttalerne er. De spiller gammel hardrock like bra som tecno, rap og akustisk musikk. Man kan hive all slags musikk på disse høyttalerne og de spiller alt like bra uansett sjanger...

Så jeg vil anbefale deg å prøvelytte Klipsch hjemme hos noen som har ferdig innspillte høyttalere og rette forsterkere på de. Jeg tror du vil bli overrasket
    Har selv 7PT, som er mye samme høyttaler som 6T, med den forskjellen at mine har innebygd forsterker til bassene.

Er rimelig sikker på at de PSBene (som ikke lenger produseres heller) ikke er det trådstarter er ute etter. Diskantet som det snakkes om er ankepunkt i en del omtaler av disse høyttalerne, men den kan temmes med rett forsterker osv., men vil ikke anbefale å starte med dette.

Ser at JBL Tl260 er nevnt i tråden også, dette er jo også høyttalere med fart i, men uten at jeg har sammenlignet dem direkte vil jeg kanskje si at jeg ville foretrukket LS80 fremfor dem, men det er veldig close race.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ToneLoc: sjappe i Drammen som du pleier å dra på som har klipsch sier du.

Da tar du å kjører E6 nordover og kommer en tur innom og ser hva jeg enda opp med. Har også sendt deg en pm ang dette. Se bort fra den da jeg nå har kjøpt ny forsterker. Kom over en som jeg bare måtte ha.

Mvh Peter

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @gimsegutten: Hehe, du har nok rett i at det er uproblematisk å få tak i masse bass til en overkommelig pris. Men så hadde det vært fint med litt flere egenskaper også da… Jeg får virkelig håpe at LS80 har betydelig annerledes bass enn CM9, for hvis jeg først skal bytte en dag må det jo være en forskjell av som merkes. Jeg vil tro at også RF-83 er brutal på bassområdet, og jeg registrerer at folk mener at det samme gjelder RF-63.

Jeg får kanskje presisere at jeg er typen som heller litt over mot de som liker bassen ”fyldig” og rund, og ikke nødvendigvis bare knallstram og presis, selv om det sistnevnte på sett og vis er det korrekte.

@Hybris: Når det gjelder det du skriver om å kjøpe surroundforsterker og stille inn EQ, så henger jeg ikke helt med i svingene. Jeg kjenner rett og slett ikke til dette, men ville vel tro at en stereoforsterker er god til et stereooppsett? Jeg har bra med innstillingsmuligheter på både suben og forsterkeren.

Jeg har prøvd meg frem en god del med suben, og lar den spille ganske høyt i frekvens (stort sett rundt 100 hz). Bassen er der, men den er på en måte feil, hvis du skjønner hva jeg mener. Den punsjer ikke på den måten jeg liker. Nå høres det sikkert ut som om dette er bare sorgen, men så ille er det slett ikke. Det er bare at jeg savner den siste finishen som sparker og bokstavelig talt gir meg kick.

Videre er det nok et lite minus i forhold til min musikksamling at høyttalerne er såpass ”avslørende”. En del innstillinger kunne trengt litt reparasjon fra høyttalernes side, og slik sett finnes det nok bedre modeller enn B&W CM9. Det blir jo gjerne slik med nøytrale høyttalere at de kan virke litt tynne og gjennomsiktige. For mange er det en meget god egenskap. For meg kommer det veldig an på. Men for all del: det kan godt hende at jeg finner ut at andre høyttalere jeg sjekker ut ikke er noe bedre alt i alt. Det er uansett moro med lytterunder, og interessant å erfare forskjeller mellom høyttalere.

Jeg har stilt på tonekontrollene også, ja. Jeg kommer nok aldri til å kjøpe meg en forsterker uten tonekontroller – det er et must. De hjelper også på CM9, men jeg stiller ikke veldig mye på dem, for da blir lydbildet feil. På en del innstillinger har jeg bassen opp 1-2 og diskant ned 1. Spectral tilt slår, så vidt jeg forstår, bare inn når man ikke stiller tonekontrollene manuelt, så jeg tror ikke den forrige eieren skal ha rotet det til der. Men hvis jeg tar feil håper jeg at noen sier fra.

@Stevens: Emotiva er med i betraktningen, og vil alltid være det så lenge de får så mye skryt. Bruktmarkedet er selvsagt alltid interessant, og under konstant overvåkning i de perioder hvor innkjøp kan være aktuelt.

@Scorpioen: Heisann. Vi har visst en del like erfaringer. Jeg syntes også at CM7 ble tynn, at Ikon ble skrikende og at DM683 ikke er så engasjerende og rocka som en del hevder. Du skriver at metal blir gjengitt med ”riktigst” lydbilde på CM9, og kanskje er det nettopp det som er problemet. En riktig gjengivelse av metal blir fort slitsomt, i hvert fall for mine ører, så litt maskering er ikke å forakte. CM9 er ikke(!) en høyttaler som driver med slikt

Ellers har du garantert rett i at det handler mye om vane, og at overgangen fra CV til B&W er temmelig drøy. På mange områder er overgangen bra, men det er visse ting jeg tror en som elsker hard rock aldri vil slutte å savne.

@Sven1978: JMLab Electra 946 har jeg ikke peiling på. Hvilken importør/butikk snakker vi om da?

@Strike Ace: Det er nesten godt å høre at du også savner litt trøkk oppover i registeret til tross for at du har bra med dypbass gjennom to suber. Da er vi i samme båt.

I likhet med deg kan jeg også vurdere å ofre litt lydkvalitet for å få mer punsj – time will show. Så du har erfaring med at Klipsch blir for lyst i toppen? Har du testet med ulike typer elektronikk?

@c-v: Så du mener at Klipsch er mindre slitsom i diskanten enn CV? Det lover jo bra. Det kunne vært interessant å høre hva du synes om Dalis diskant, hvis du har hørt noe fra dem? Du skriver også at Klipsch er veldig engasjerende og har et fantastisk trøkk i mellombassen. Det høres perfekt ut. Jeg håper bare at jeg ikke havner i samme bås som en annen jeg leste om her inne; han syntes at både JBL og Klipsch var fantastiske høyttalere, men at diskanten ødela for begge merkene.

Varm forsterker er nok lurt. Har du noen spesielle merker å anbefale?

Jeg er ikke like kritisk til CV som du er. Jeg synes mellomtonen var bedre enn sitt rykte, men selvfølgelig finnes det langt bedre. Det skulle også bare mangle, da CV er nesten gratis. Prisen tatt i betraktning synes jeg CV er fantastisk!

Ny Klipsch-serie blir noe av det mest spennende på lenge for oss som er interessert i den typen høyttaler. En skulle tro at de ikke er så veldig langt unna i tid, siden butikkene har begynt å skru ned prisen drastisk på de gamle. De blir jo snart kastet etter folk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Hifihuset i Bærum som er/har vært importør av disse.Følsomhet på 93 db og tåler store mengder effekt.55 kg og ganske svære med en tøff form.Kaller det for "nesten Klipsch killer" (Klipsch KSP 400 som jeg hadde før disse spilte ikke like høyt) med high end kvaliteter.Den dyreste høyttaleren til Focal koster 1,4 mill,så de har mye peiling.
    Prøvde å legge ved et bilde av en høyttaler når jeg hadde de,vet ikke om det gikk.Se mer på mine gamle annonser hvis du vil se flere bilder.

Side 4 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •