Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 382
    Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hei.
    Ok. 2stk 21" cw da, det skulle jo trøkke bra

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en cw hfa eller en annen PA sub. Skru på ved rock, pop rnb osv, skru av ved rolig musikk. Enkel løsning .

Edot: ser andre kom meg i forkjøpet med forslaget, men lar posten stå siden jeg tror det er en løsning for deg.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: føler virkelig med deg. Hadde jeg hatt råd og anledning skulle jeg betalt deg tilnærmet det samme du betalte nytt for utstyret, for å "hjelpe deg ut av knipa" har selv en drøm om CM9 ( hører ikke på heavy metal, men heller vel mot den klassiske delen av din musikksmak )men i skrivende stund må andre ting prioriteres. Håper du finner en en løsning som innebærer at du slipper å selge unna herlighetene. Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker det som endel missforstår trådstarter litt. Jeg tolker det som at trådstarter er ute etter "stor lyd" som også er varm og dynamisk, ikke nødvendigvis PA trøkk.

Har ikke hørt nok høyttalere til å anbefale en bestemt høyttaler, men forslagene om Klipsch Rf 7, Cornwall, Forte. LaScala ser jeg på som gode Jbl ls80 og tl260 kan muligens fungere godt de også.

Trådstarter: Har du eksperimentert med avstand mellom høyttalerne og toe in? Dette kan forandre lydbilde enormt mye.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei, flott tråd.
    Hva med noen flere suber,vil ikke det gi mer trøkk?
    Har selv 4 stk xtz 12. 16 til mine swans m6, på musikk trøkker det bra. Men akk cw tiden bringer tilbake mange gode minner:-D
    Hjelper lite å pøse på med subwoofere som tar seg av dypbassen, dersom det er mellombassen man mangler nivå i. I så fall må man skaffe seg subwoofere (bedre navn er kanskje basskasser) som kan deles vesentlig høyere.
    Så dersom ToneLoc velger tradisjonelle suber, så er det fronthøyttalerne han trenger nok luft og trykk ifra. Det får man sjelden med en treveis høyttaler med 6,5" i bassen.

Kommer muligens litt ann på hvilke musikk man lytter til. Techno, R&B og del annen moderne musikk har ganske mye dypbass, men også her er uansett mellombassen viktig. Står rock og pop på menyen så er i alle fall bassen fra ca. 80Hz og oppover den desidert viktigste.

JBL LS serien var i mine ører snill i diskant området. Ville tro det kan være en bra mellomløsning mellom en veldig åpen høyttaler og CV. Spørsmålet er selvsagt om to 8" er tilstrekkelig for trådstarter....
    Noen tester:
    Den store livefølelsen - Lyd og Bilde

JBL LS 80 Floor-Standing Speakers, LS Center, LS 40 Rear Surround Speakers, and LS 120P Subwoofer

AVHub - Hi-Fi - Product Reviews - JBL LS80 Loudspeakers

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Hei godtfolk.

Jeg skal nå fortelle historien om da jeg nylig gikk til anskaffelse av et nytt stereoanlegg. Det gikk bare sånn passelig bra, og jeg skal forklare hvorfor. Videre vil jeg komme med en del opplysninger om min smak, noen spørsmål og noen tanker om mulige fremtidsoppsett. Jeg håper noen av dere henger med i svingene, slik at jeg kanskje kan få noen gode råd Den overdrevne bruken av emotikons er et desperat forsøk på å unngå at dere sovner...

LITT OM MEG OG MITT FORRIGE ANLEGG
    Jeg er en ”musikkelsker” med rundt 4000 CD-plater i samlingen. Smaken er temmelig variert, men den heller i retning hard rock, rap, r&b og pop (både gammel og ny). Jeg har stor respekt for klassisk musikk, og kan bli rørt til tårer av det, men det blir ikke til at jeg hører så mye på det likevel. Det som kanskje gir meg aller mest glede er hard rock og pop fra 80-tallet, men jeg er også glad i nyere musikk med mer moderne produksjon.

I lang tid har jeg hatt Cerwin Vega Classic 10-høyttalere stående i stuen :twisted: , kombinert med en relativt svak NAD-forsterker som leverte 60x2 watt. For å være helt ærlig syntes jeg dette fungerte ganske bra. Jeg likte Cerwin Vegas ”amerikanske” lydsignatur, med fokus på bass og fyldig varm lyd. Dermed gadd jeg ikke å tenke så mye på oppgraderinger før i år. Jeg fikk det for meg at det var dumt at en som er såpass glad i musikk som meg skulle leve livet med utskjelte høyttalere som mange mener er håpløst ”fargede” og kun partyfokuserte, med manglende detaljer, dårlig utskilling av instrumenter osv. Jeg satt derfor i gang med å lese meg opp på hifi , blant annet på dette forumet (fantastisk flott forum, for øvrig).

Jeg skal ikke plage dere med alle detaljer om masse tanker frem og tilbake, lytterunder osv. Det som imidlertid bør nevnes er at jeg, til tross for at jeg leste om mange merker, holdt meg til Hi-Fi-klubbens sortiment på lytterundene. Dette først og fremst fordi jeg opplever denne kjeden som trygg sett fra et kundeståsted, pluss at de har gode muligheter for demo. Når det gjelder deres ansatte har jeg opplevd litt forskjellig, men i snitt synes jeg de er hyggelige, hjelpsomme og tilsynelatende kunnskapsrike. Jeg opplevde uovertruffen service der jeg endte med å handle.

CM9-KJØP PÅ HI-FI KLUBBEN
    Som kjent har Hifiklubben tre høyttalermerker som hovedsatsingsområde: Cerwin, Dali og B&W. Cerwin ville jeg altså bort fra, Dali har jeg dårlige erfaringer med (jeg er meget sensitiv overfor skarp diskant) som jeg fikk bekreftet ved lytting på Ikon og Mentor samt til dels Lektor (men denne var likevel langt mer behagelig enn de andre). Ozzy Osbourne på Ikon 6 var helt forferdelig . Jeg måtte holde meg for ørene. Dermed ble B&W det foretrukne alternativet, og innenfor mitt budsjett sto det mellom DM683 og CM9. Jeg ble under demolytting meget imponert over kevlar-elementet som B&W bruker i mellomtonen, som får frem denne delen av registeret på en klar og flott måte. Blant annet wattet jeg opp en gammel Whitney Houston-ballade (”Greatest love of all”) på CM9 som var så magisk at jeg fikk frysninger . Jeg hadde også med meg rock til demorommet, blant annet The Hold Steady og nevnte Ozzy Osbourne. Jeg registrerte svakheter ved høyttalerne på denne typen musikk, og gikk nok i den fellen at jeg overvurderte mellomtonens betydning for meg. En ivrig ansatt ved Hi-Fi Klubben fortalte at CM9 på en måte var det laveste man kunne gå i pris for å få high end lydkvaliteter. Samtidig lot jeg meg forlede litt av WAF-faktoren (CM9 er jo relativt pene), uten at jeg på noen måte skal legge noen skyld på min bedre halvdel.

NEDTUREN
    Etter noe tid i tenkeboksen bestilte jeg CM9-høyttalere pluss suben som tilhører CM-serien. Jeg skaffet meg en NAD M3 integrert forsterker på bruktmarkedet, og stuen ble flott, den (visuelt sett) 8) . MEN så kommer jeg (endelig) til kjernen i innlegget: jeg skrudde på anlegget, justerte volum og sub til passelig nivå, sjekket ut noen favoritt-CD-er…. Og så satt jeg der…lyttet…hørte at lyden var korrekt…hørte en klarhet og noen detaljer jeg ikke hadde hørt før…men noe manglet. Hva? Jo, det var ikke gøy å høre på musikk lenger . Borte var trøkket i brystkassen, borte var den type bass som tilgir selv den spinkleste 80-tallsproduksjon, borte var den varme og myke klangen. Isteden var der litt spiss lyd etter min smak, null trøkk i gittarriff og basstromme, og jeg skjønte plutselig hvorfor noen sammenligner lyden av metal med sagbruk. Det var noe småkaldt og sterilt over det. Det låt akk så ”pent”, men like fullt så sjelløst. Underholdningsverdien og engasjementet var nærmest som prellet av. Det verste, sett fra et high end-perspektiv, var at jeg til og med tok meg selv i å nesten mislike subben fordi den var for rask og musikalsk. Det ble aldri noe drønn ut av det, slik jeg liker. Og midbassproblemene kunne suben uansett ikke rydde opp i :cry: .

Jeg ble veldig skuffet, og rett og slett lei meg, fordi jeg følte at jeg hadde bommet og brukt mye penger på noe som for meg ikke er optimalt. Jeg forsøkte å trøste meg med at mye musikk tross alt låter meget bra på CM9-ene. Klassisk musikk (Grieg og Bach) og jazz (Miles Davis og Bob James)? Kjempeflott, virkelig. Sølvguttene? Bra. Halvdan Sivertsen akustisk liveopptak? Klart og fint. Pink Floyds ”The Wall”? Storslagen og imponerende. Men det er jo normalt ikke den musikken som gjør livet verdt å leve for meg! Jeg vil heller ha noe som trøkker og er moro på Megadeth, Pantera, Maiden, Motörhead, Mötley Crüe, eller kanskje Robyn og Rick Ross eller Bananarama og Bros (barndomsminner), eller grunge eller dance eller drum&bass eller indie… Konklusjonen ble etter hvert at C&W har kvaliteter som jeg til fulle respekterer og har forståelse for at mange liker, men som ikke gir meg den gleden jeg gjerne vil ha av å høre på musikk. ”Ja vel, men da har du jo driti deg ut ved å kjøpe B&W”, vil nok mange si. Og ja, det er nettopp det som er problemet. Jeg savner punsjen, samtidig som overtoneområdet blir for kjølig og tynt etter min smak. Det er slitsomt å høre på med en gang volumet blir skrudd opp litt, og det ender med at jeg slår av fort. Jeg får legge til at høyttalerne ikke er skikkelig innspilt ennå, men jeg har ikke den helt store troen på at det vil skje noen mirakler. Sjokkerende nok synes jeg per nå at det er minst like behagelig å lytte til Logitech PC-høyttalerne mine, og det er jo bare tragisk å tenke på.

ET MINDREVERDIG INDIVID AV LAV KLASSE
    Jeg må bare resignere og innse at jeg aldri blir den typen person som setter meg til rette i et nøyaktig oppmålt sweetspot etter ukevis med kalibrering og demping av vegger og tak, lukker øynene og lytter etter fiolinen og triangelet baki orkesteret. Tvert imot hører jeg sjelden på slik musikk, og ofte går jeg rundt i rommet eller driver med andre ting mens anlegget står på. De detaljene som B&W gir meg har jeg strengt tatt ikke savnet, og når de først er der gir de meg ikke det store kicket. Det er hyggelig at de er der, men ikke noe must. Jeg er nok en håpløs trøkk/punsj-kar som en del hifi-folk vil riste på hodet over :? . De vil rynke på nesen over at jeg justerer med tonekontrollene, og de vil snakke om at høyttalerne jeg liker ikke er nøytrale og at bassen maskerer ovenforliggende deler av registeret osv. osv. Problemet er at jeg blir påvirket av den typen utsagn til en viss grad, akkurat som jeg blir påvirket av hifi-pressen. Det er fort gjort å gå i hifi-fella, og la seg imponere av og investere i utstyr som mange skryter av, men som for ens egen del ikke er det helt store.

Jeg kan legge til litt om lytterommet, som slett ikke er optimalt. Det er en åpen stue, som strekker seg på langs ganske langt, men jeg har anlegget stående på tvers i rommet. Det er noe lenger fra høyttalere til bakvegg (4 meter) enn det er fra høyttaler til høyttaler (3 meter). Stuen ender opp i trapperom på den ene siden og kjøkken på den andre, så jeg vil tro at lydbølgene danser både hit og dit. Jeg har dårlig med gardiner. Noe teppe, men mye bart gulv, ikke så mye på veggene. Har dog en svært ikke-minimalistisk sofa. I fremtiden håper jeg å kunne få til et mer dedikert lyd- og bilderom :-D .

HVA KAN SÅ SIES OM MIN LYDSMAK?
    -Liker behagelig og varm lyd med tilbakelent/rund diskant. Jeg er livrett for skarp og slitsom Dali-diskant (ja, jeg vet at Dali-tilhengerne opplever denne som luftig og detaljert, men det er ikke noe for meg)
    -Liker bra trøkk i bassen, både i midbass og dypbass (ikke minst midbass). Et riff som kjennes i brystkassen er som å komme til himmelen.
    -Stramhet og hurtighet er ikke automatisk et pluss for meg
    -Liker selvsagt en klar mellomtone, men kan ofre litt der hvis diskant og bass sitter som det skal
    -Jeg sier ikke nei til detaljer hvis jeg kan få det, men det er ikke det viktigste
    -Ønsker høyttalere som man ikke blir sliten av å høre på
    -Kort sagt liker jeg det som ofte kalles amerikansk lyd, litt larger than life, livefølelse, mørk klang, gjerne litt farget og tilgivende overfor mindre gode produksjoner
    -Kan nevne at jeg liker lyden i Koss Porta Pro (feit bass, mange vil si overdreven)
    -Kan også nevne at jeg sjelden spiller skikkelig høyt, så det viktigste for meg er at utstyret mitt gir god lyd ved moderat volum

High end høyttalere kan gi enorme opplevelser, det er det ingen tvil om. Jeg hadde trolig gått i bakken hvis jeg fikk høre et stykke klassisk på for eksempel B&W 802D, Vienna Acoustics The Music eller lignende. Men la meg bare se i øynene at slikt utstyr til meg er det samme som å kaste perler for svin, eller som å gi bort en Ferrari til en som foretrekker å ta toget :neutral: . For meg er det riktigere å legge meg på et langt mer moderat prisnivå. Jeg er nok rett og slett typen som bør se etter det som av og til i nedlatende tonefall omtales som ”rockehøyttaler” eller ”partyhøyttaler”, men likevel på et nivå som gir visse allroundegenskaper (kanskje unntatt klassisk).

TANKER OM FREMTIDSANLEGG
    Jeg vurderer å gå tilbake til Cerwin, for eksempel Classic 12 med en fetere forsterker enn jeg hadde tidligere, man samtidig byr det meg litt imot. Hovedgrunnen til dette er utseendet, med mindre jeg i fremtiden kan plassere dem i en kjellerstue eller lignende, pluss at det er noe som skurrer ved at en musikkelsker godt opp i 30-årene skal kjøpe det (nesten) billigste høyttalermerket som er å oppdrive. Det siste er egentlig et dårlig argument, men litt jålete er jeg vel…:-?

Jeg har lest meg opp en del på typiske rockehøyttalere, og i tillegg til Cerwin koker det etter hvert ned til Klipsch og JBL. Her er det antakelig RF-83 (utgått?) og LS80 som er de mest aktuelle, siden disse ligger i et behagelig prissjikt på rundt 20 lapper. At de er relativt billige er særlig et pluss fordi jeg vurderer å knytte dem til to subwoofere, både for å få det mer moro med musikk og for å bruke det i et tokanals hjemmekinoopplegg :twisted: .

Jeg snuser også på noe dyrere høyttalere (fra 30 til rundt 50 tusen kroner) som spesifikasjonsmessig (og på bilder) ser spennende ut, som Dynaudio Focus 360, PSB Platinum T8, Tannoy Definition DC10T eller Usher 6 Series CP-6391. Felles for disse er at de har voksne basselementer som må til for å sparke i midbassområdet, samtidig som de ligger et stykke over den laveste klassen når det gjelder generell kvalitet, hvilket bør bety bedre allroundegenskaper. Jeg har altså troen på store høyttalere med litt kvalitet i elementene, uten at det blir high end lydsignatur. Problemet med de sistnevnte er at jeg finner lite informasjon om dem. Ellers høres Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand spennende ut, men jeg er redd den er litt for lite rocka. Nye XTZ Divine 100.49 er et gedigent monster som til gagns ser ut som en rockehøyttaler :twisted: , men skulle gjerne visst mer om den likevel. Denne vil jeg tro krever enorme forsterkerkrefter. Det finnes selvsagt også spennende høyttalere til over 50 tusen (som JBL Array, Monitor Audio PL300, Usher Dancer-serien, Klipsch Palladium m.fl.), men så mye er jeg rett og slett ikke klar for å betale uansett hvor gode de er.

Akkurat nå føler jeg at JBL LS80 er mest aktuell ut fra hva jeg kan lese meg til. Den er passe stor, har to 8-tommere med bass, ser helt OK ut og skal etter sigende være meget underholdende. Så vidt jeg kan se skal midbassen være frempå, og eventuelle mangler i dypbass kan uansett fylles opp av sub (drømmen min hadde kanskje vært en LS100, dersom det kommer). Prisen er det jeg vil kalle hyggelig, og den føres av en stor kjede. Bekymringen her er først og fremst diskanthornet som i verste fall både kan gjøre den litt frempå i toppen og ikke minst krympe sweetspot. Når det gjelder Klipsch har jeg hørt mye om den skarpe diskanten (har dessverre ikke hørt disse selv), hvilket gjør meg skeptisk. Ut over det har Klipsch fått mye ros, men dersom diskanten er for frempå ødelegger det alt for meg. Når det gjelder Classic 12 vil jeg tro at diskanten der er uproblematisk når det gjelder ”mas”.

Noen spørsmål :
    -Er det noen som har peiling på både CW, JBL og Klipsch som kan greie litt ut om forskjellene mellom disse, styrker og svakheter?
    -Er dere enige i at de nevnte merkene er typiske merker som gir rockefot?
    -Er det andre av de nevnte alternativene over som er like engasjerende, med trøkk og punsj (disse som jeg har funnet lite informasjon om)?

AKTUELLE FORSTERKERE OG OPPSETT
    Når det gjelder forsterkeri tror jeg at jeg også der bør gå for utstyr som ikke er for ”korrekt”, nøytralt og sterilt. Jeg vil tro at merker som Lyngdorf, Bladelius, Hegel eller Cambridge ikke er helt min greie. Et merke som virker bra når det gjelder klangkarakter og pris/effekt er Parasound. Rotel kan kanskje være OK, eller blir den skarp? Hva med Vincent? Hva med Primare? Merker som Electrocompaniet og McIntosh kan ut fra hva jeg leser passe, men blir dessverre fort for dyre .

Favoritt på papiret, ut fra et realistisk budsjett:
    JBL LS80, 20 000 kr
    Parasound Halo A21, 25 000 kr
    Ukjent forforsterker (må ha tonekontroll), rundt 10 000 kr
    JBL LS 120P subwoofer x2, 16 000 kr
    Total: 71 000 kroner

Alternativ 1:
    Cerwin Vega Classic 12, 6 000 kr
    Parasound Halo A21, 25 000 kr
    Ukjent forforsterker (må ha tonekontroll), rundt 10 000 kr
    En eller annen sub
    Total: Rundt 50 000

Alternativ 2:
    Et oppsett med Klipsch RF-83

Alternativ 3:
    Et oppsett med Dali Lektor 8 (frister lite)

Alternativ 4? Hva mener leseren?

Jeg innrømmer at det Cerwin-anlegget ser litt corny ut, med så mye penger til forsterker i forhold til høyttalere, men samtidig kan det vel forsvares med så store elementer?

FORDELER OG ULEMPER VED DE FORESLÅTTE HØYTTALERNE
    (jeg har ikke hørt JBL og Klipsch, så det er ut fra påstander i debatt og anmelselser):

JBL LS80: Pluss : Rocka og livelyd. OK trøkk. Underholdende. Mestrer også andre former for musikk. Et ganske fint utseende. Minus : Liten sweetspot, ikke de største basselementene. Spørsmålet er om den sparker nok i midbassen. Dypbassen kan alltids reddes med sub.

KLIPSCH RF-83 (kommer de med ny serie snart, forresten, siden denne går på salg?). Pluss : Enorm dynamikk og punsj i mellombassen. Store elementer. Forholdsvis detaljert. Minus : skrikende og slitsom diskant etter min smak? Liten sweetspot. Ikke spesielt vakker.

CERWIN VEGA CLASSIC 12 (jeg har hatt Classic 10, og vil tro at denne er mye av det samme): Pluss : Fyldig og varm lyd med mye bass. Glatter over dårlig produksjon. Passer særlig godt til hard rock og rap. Mellomtonen kommer ganske tydelig frem, og er ikke så ille som mange skal ha det til. Behagelig og tilbakelent diskant. Robust og barsk. Større sweetspot. Minus : Lite detaljer. Ikke den beste på klarhet. Grusomt stygg å se på. Billig finishpreg. Takler ikke klassisk musikk.

DALI LEKTOR 8: Pluss : Sterk dynamikk, fyldig bass selv på moderate lydnivå. Bra på ”mine” sjangere. Piffer opp pinglete produksjon. Mer allround enn Cerwin. Mer spredning enn JBL og Klipsch? Minus : Et litt billig preg, mellomtonen maskeres i overkant mye og forsvinner bak i lydbildet, noe slitsom diskant (men bedre enn på andre Dali-modeller)

AVSLUTNING
    Så hva tror dere om dette? Enige i mine beskrivelser? Hva tror dere vil passe best til min smak? Er det andre gode alternativ eller kombinasjoner som jeg ikke har tatt med?

Beklager at dette ble langt, men jeg håper noen gidder å lese det likevel. Jeg håper jeg har klart å skape et helhetlig bilde av min smak og hva jeg er ute etter. Alle relevante tanker, kommentarer og forslag blir verdsatt. På forhånd takk for svar :-D

Oppsummering:
    Musikkelsker med hovedfokus på hard rock, rap, r&b og pop
    Byttet ut CW Classic 10 med B&W CM9
    Er fortvilet fordi rockefoten og engasjementet ble borte
    Søker råd om utstyr som kan passe TIL mine preferanser

Eg vil ha begge "leirer".. kjem eg til å slite for alltid?
    Nje.. Du kan no prøve Vienna Acoustic. Eg kjøpte Mozart og angrer ikke et sekund. Bare hugs at dei må spilles inn, før det er det skuff. Hør på diverse merker før kjøp. Eg brukte to dager i Bergen, en hel dag på og rase rundt å høre.
    Og en dag med å ta med forsterkeren min og musikk.
    Men vil nok tru at du må ha større elementer i høyttalerne,gjerne 2 stk 8-10' i kvar.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner meg så absolutt igjen her. Falt pladask for CM7 på hifiklubben for et par år siden. Men når jeg kom hjem så låt det helt forferdelig. Disse var da koblet til en Denon Receiver som ikke klarte å drive CM7. Etter å ha oppgradert til en Rotel 1072 så var opplevelsen en helt annen og negynte å ligne litt i firhold til forventningene men det var fortsatt noe som manglet. Rommet var på 360 x 400 cm og jeg hadde kun utstyret der og en sofa. Flyttet og flyttet og holdt på egentlig i flere uker uten at jeg fikk noe spesiellt trøkk. Ga egentlig opp hele greia og slo meg til ro med det. Men etter en stund så bestemte jeg meg for å flytte utstyret opp i loftstua. Det har skråtak i begge ender. Her er lyden totalt anderledes med et voldsomt trykk hele veien. Har også en SVS PB10 integrert med CM7 men det er bare helt i bunnen. Jeg syntes dette fungerer absolutt utmerket til en fornuftig pris. Men jeg har jo lært det som mange sier her at rommet har en enorm betydning for sluttresultatet.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis trådskaper bor i Oslo/lillestrømsområdet stiller jeg gjerne opp med demo på mine RF-7.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å forvente at 6.5" skal ta pusten fra en er kanskje litt optimistisk.
    Jeg hadde et lignende problem med et par b&w for endel år siden, ikke samme høytalerne som TS har men dog, prøvde massevis av forsterkere og fant til slutt Vincent SV233. Dæven det ble en annen verden med den karen i stua..

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til slutt: folk må ikke misforstå. CM9-ene er kun katastrofale på metal og tynne popproduksjoner, og på mange områder imponerer de meg. På electronica er de alt fra OK til meget bra. På akustisk musikk og roligere rock meget bra. På klassisk, veldig bra. Klarheten generelt er superflott, og man får en nærhet til vokal og instrumenter som absolutt er beundringsverdig. CM9 har et vidt lydbilde; vinduet er åpent. Min bedre halvdel spilte nettopp ”How can I sleep with a broken heart” med Alicia Keys på høyt volum, og da kom smilet fort på plass. Meget imponerende og mektig på denne produksjonen. Madonna funker bra på moderne produksjon som ”Ray of light” (199, men på gamle låter som ”Holiday” (1983) og ”Material girl” (1985) blir det tynt igjen. Nå ruller noe stemningsfull filmmusikk som de mestrer ypperlig, og hvor også suben får vist hva som bor i den. Deilig når det vibrerer i gulvet! De yter artister som Vangelis og Jean Michel Jarre rettferdighet. Det er bare dette med moroa på hard rock og noen andre sjangere som uteblir, hvilket skygger for de gode kvalitetene ved CM9. Det er ikke umulig at jeg lar dette oppsettet bli stående i stua, mens jeg går for noe mer rocka hvis jeg får et dedikert stereo- og kinorom senere. Så kan jeg velge hvilket anlegg jeg skal bruke ut fra musikktype. Da får jeg i så fall ”the best of both worlds”.
    Skal sies at jeg ikke har detaljlest alle innlegg i denne tråden, men etter din beskrivelse av din musikksmak kan jeg nesten ikke skjønne annet enn at du sitter med feil høytaler!
    Etter mange år med forskjellige b&w prøvde jeg meg på Klipsch... kort sagt, "din" musikksmak innfridde til fulle, men min(jazz, acoustic, o.l) fallt fullstendig igjennom, så veien var rimelig kort tilbake til "black&white" for min del! Bare husk at Klipsch, akkurat som b&w krever mye strøm for å kunne yte sitt beste! JBL har jeg ingen erfaring med dessverre.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har hørt både Dali Lektor 8 og JBL LS80, og som kunne gi en beskrivelse av forskjellene mellom disse to høyttalerne?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å gjøre forvirringen ennå mer komplett: hvis ToneLoc er ute etter "fet" lyd, så tror jeg kanskje at jeg ville vurdert en virkelig strømsterk forsterker á la Emotiva XPA-2 eller 2x XPA-1. Kanskje tilogmed et Emotiva oppsett fra A til Å: ERC-1 cd-spiller og USP-1 forforsterker. Høyttalere: ville vurdert PSB Image T6, Monitor Audio RX6 eller RX8, kanskje JBL ES-80. Uansett høyttalervalg; ikke fell noen dom før høyttalerne er innspilt - de kan endre seg dramatisk etter noen titalls spilletimer.

Det er en jungel av utstyr der ute, og sikkert mange forskjellige kombinasjoner som kan gi den ønskede musikkopplevelsen. Tror derimot at det viktigste blir å finne en forsterker med masser av kraftreserver og høyttalere som evner å omsette dette i "punch".

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler trådstarter å teste ut System Audio, da særlig mantra. De er ekstremt engasjerende, og når man kobler til SUB går de også dybt nok. Ingen garanti for at det blir nirvana men absolutt verdt en lytt.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Er det noen som har hørt både Dali Lektor 8 og JBL LS80, og som kunne gi en beskrivelse av forskjellene mellom disse to høyttalerne?
    LS80 er naturlig nok den beste, men lektor 8 gjør det virkelig bra på det meste (kanskje ikke jazz og klassisk som favoritt, men det fungerer også).

Med tanke på forsterkeri du har, så er det nok best med LS80... men har du avskrevet Klipsch RF-63? de koster "kun" 12500kr nå!!!! Noe som burde gjøre valget enkelt med tanke på dens kvaltieteter . Du får iallefall basstrøkk så det monner, samt en diskant/mellomtone soom virkelig spiller pent!

Mange går også for Dali Ikon8, men ser du hadde en dårlgi erfaring med gitt høyttalerserie på demoen. Veldig synd, fordi den kan også virkelig spille bra under de rette forhold. Men slik prisene er idag, så har klipsch mitt soleklare JAAAA. Hos Lsound har du 45dagers returrett!!!

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om LS80 er aktuelle har noen av Soundgarden butikkene de for 14990,-(demomodeller).

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få legge til;

Hvis du ikke synes diskant i Cerwin Vega var lys og slitsom, vil du neppe mene det om Klipsch heller..

Personlig ville jeg valgt noe du selv var fornøyd med, eventuelt prøvd JBL LS80 som du nenver, eller eventuelt Klipsch

Klipcsh kommer med ny serie - men er ikke ensbetydende at ny serie = bedre
    mange liker fremdeles den forrige bedre enn ¨nåværende, og godt mulig at slik kan det bli med den nye også.

Det som dog er sikkert er at nå kan du få KJEMPE priser på Klipsch, kontra vente på ny serie å betale mye, mye mer.. Klipsch er også lett å få solgt på bruktmarkedet uten altfor mye tap.

kjenner meg dog igjen fra dine beskrivelser, jeg gikk selv fra Cerwin Vega CLSC215, CLS12 og opp på Klipsch RF83, og har aldri angret - etter et par år var ønsket om å prøve noe nytt blitt litt stort, og ut forsvant Klipsch og inn Kom nettopp B&W, og fikk litt av samme erfaringer som deg, fantastisk flotte høytalere, fin lyd - Men, underholdningen og gøy faktoren med film og musikk var på mange måter borte, det var ikke like gøy å høre på musikk lenger, prøvde med litt forskjellige forsterkere uten at jeg følte meg fornøyd, og noen mnd senere forsvant B&W ut døren, og inn kom Klipsch igjen..

EDIT: B&W jeg kjøpte var brukt - så de var innspilt med god margin.

og trådstarter er velkommet på Demo på Klipsch dersom han holder til i nærheten av Ålesund..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde noe som virker som samme problem med CM7

Kjøpte for en tid siden CM7 var ekstremt skuffet over lyden i disse høyttalerne etter all den gode omtalen de hadde fått. Kjøpte en diger rotel effektforsterker jeg hadde håpet ville gjøre lyden bedre men nei.
    Det viste seg at disse høyttalerne brukte laaaaang tid på å spilles inn.
    Nå er lyden vanvittig bra. Har CMC, CM7 og CM1 og hører mest på 70 talls rock.
    Problemet ditt kan være så enkelt at høyttalerne ikke er "spilt inn". Vanvittig forskjell i lyden før og etter

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thogstad
    Det viste seg at disse høyttalerne brukte laaaaang tid på å spilles inn.
    Eller, som noen hevder:

Det kan ta lang tid å venne seg til, og lære å sette pris på, et par nye høyttalere som låter annerledes enn de forrige...

(Jeg har lagt ut en lenke om dette i en annen tråd. Finner den ikke igjen i farten.)

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL LS80 kan jeg ikke si så mye om, men har hørt på Lektor. Til prisen en kjempe høytaller på alle måter, men jeg synes den blir litt tam. Men spørs da hva men sammenligner meg da. Hva med Mentor 8? Dette er etter det lille jeg har hørt på dem noe skikkelige beist, men om dem er så gla i rock, det vet jeg ikke.

Men som noen lengere opp her sier at Klipsch har 30% avskal omdagen så skader ikke å prøve. Du får solgt dem igjen uten å tape så allt for mye. Og dersom du bor i området kan du få komme på en demo

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det kan ta lang tid å venne seg til, og lære å sette pris på, et par nye høyttalere som låter annerledes enn de forrige...
    Kan nok stemme det men med CM 7 var det ikke snakk om tilvenning.
    Hele lydbildet endret seg dramatisk. Til å begynne med var det nesten bare mellomtone.
    Nå er lydbildet akkurat så bra som disse høttalerne blir omtalt.

Sitat Opprinnelig postet av Lydogbilde.no
    Av og til kommer det produkter som hever lista for sin prisklasse. Og de nye CM7’ene fra B&W kan så avgjort gjøre livet surt for mange såkalte toppklassehøyttalere. De er nemlig både bedre og billigere!
    Test av B&W CM7 Høyttalere - Lyd og Bilde

Side 3 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •