Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 382
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jbl er det som dukker opp hos meg også. Men du bør prøve å høre på litt forskjellig, og pass på å benytte matchende forsterker. 8)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 er nok en litt feil høyttaler for deg.. NAD M3 derimot, der tror jeg du har finni en god partner.

Mine tips er: Klipsch RF-63 (83 er vanskeligere å få til å spille bra!!), eller JBL LS80.. Av disse 2 er klipsch å foretrekke!! Tror den kan fungere vannvittig med NAD M3!!!!

CM9 får du sikkert byttet med noen med Klipsch RF-63 . Klipsch er jo på billisalg nå .

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser noen snakker om plassering og akustikk. Tror ikke akustiske tiltak på rakettforskernivå noen gang vil få en CM9 til å bli en rockehøyttaler...

Ville funnet den høyttalern som passet deg best, funnet matchende forsterker og jobbet med plassering, evt akustiske tiltak om det lar seg gjennomføre. (Ikke alle som har dedikerte lytterom heller og kan klaske opp ting overalt).

Av egen erfaring byttet jeg fra tilbakelent og detaljert høyttaler til dynamikkbomber på samme forsterker, å det bler som natt og dag. Angrer ikke på at jeg tok sjangsen å prøvde noe annet.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo dyrere en høyttaler blir, jo mer kritisk er den på opptak,... som oftest... bass og skrål kan alle levere

Han nevner Dali, og likte ikke diskanten på mentor og ikon, men hva da med LEKTOR 8?! det er jo en kjempe høyttaler!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk ikke med meg hva slags kilde du bruker - det kan jo ligge en liten hund begravet der også. En litt varmere kilde - f.eks. en EC CDspiller eller en EC eller Abrahamsen DAC - kan bidra til å løse problemet ditt.

En annen mulighet, hvis du synes at det låter spisst og du har mye diskant, er å prøve deg frem med en litt kraftigere vinkling - toe-in - på høyttalerne. Det KAN hjelpe. Diskant kan også dempes med et lite stykke tørkepapir foran diskantelementet - ikke helt high-end kanskje, men det hender at det virker.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres helt klart ut som du trenger en høyttaler som har krutt i mellombassen og litt store elementer. Jeg tenkte på JBL LS80 før du nevnte den. Sammen med to suber (minst!), kan det være en mulighet. Men kjøp de ikke før du har prøvd de hjemme! Og det egentlig det beste rådet jeg kan gi deg. Ha høyttalere på hjemlån før kjøp.
    Av suber kan du vurdere noe fra Elemental Design sammen med et bra integreringsverktøy (f.eks Antimode).

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt skikkelig Klipschmann grunnet mye lytting så ville anbefalle RF-63 eller RF-7 til dette. Sammen med Klipsch sin egent suber som faktiskt spiller bra på musikk!!

Jeg har testet RF-7 - Parasound P3 - Parasound A21 uten sub å det var noe sykt så det spilte! Men du nevner mange gode alternativ.

Men kjøper du brukt så tiller jeg du lander på 25-30k for komboen jeg hadde. Dette er MYE lyd for pengene å langt opp til 75k som su la frem som aleternativ 1.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror dere han vil bli fornøyd med Klipsch når han syns Dali har skrikende diskant?
    Jeg personlig syns hvertfall Klipsch sin diskant er mye mer fremtredende og skrikete..

Men med riktig elektronikk og kabling så demper jo den seg ganske bra.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer oledole79 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke uttale meg om hvordan JBL LS er i forhold til andre..men jeg har hele LS serien og kan love deg at det leverer trøkk og detaljert lydbilde.. jeg kjører på Emotiva elektronikk Og jeg opplever ikke diskanten som hverken skrikende eller masete

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ligger et par JBL TL260 til salgs på avtorget..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu
    Men tror dere han vil bli fornøyd med Klipsch når han syns Dali har skrikende diskant?
    Jeg personlig syns hvertfall Klipsch sin diskant er mye mer fremtredende og skrikete..

RF-63 og 83 har ikke spessielt skrikende diskant, syns den faktisk faller litt langt bak... dog er RF-63 en av mine desiderte favoritter, på lik linje som RF-5 var i sin tid.

IKON mk2 har ikke samme kritiske diskanten som mk1, mens Mentor bare trenger matching . Syns dali generelt er en mye bedre rocker enn hva BW er, mens BW ruver høyest på kompleks klassisk!

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL TL260 som nevnt over tror jeg må være høyttaleren for deg. Har den selv og kommer ikke til å bytte. Spiller fyldig, slagferdig og ikke noe "stress" i øvre mellomtone og diskant etter mine ører.
    Spiller også bra på lavere volum i motsetning til de fleste hi-fi høyttalere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JosRuu

Jeg hørte komisens RF-63 når dem var nye... litt skrikete for noe kanskje, men jeg synes dem låt bra rett ut av esken. MEN jeg må så at jeg liker lyden i mine RF-7 bedre.

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, flott tråd.
    Hva med noen flere suber,vil ikke det gi mer trøkk?
    Har selv 4 stk xtz 12. 16 til mine swans m6, på musikk trøkker det bra. Men akk cw tiden bringer tilbake mange gode minner:-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carradona
    Hei, flott tråd.
    Hva med noen flere suber,vil ikke det gi mer trøkk?
    Har selv 4 stk xtz 12. 16 til mine swans m6, på musikk trøkker det bra. Men akk cw tiden bringer tilbake mange gode minner:-D

De fleste hififreaks begynte faktisk ferden inn i hifi'en sitt rike med nettopp Cerwin Vega, derfor er det nok mange som har "følelser" for det merket. Jeg syns de hadde rota seg bort endel med CLSC og CLS.. men syns de er fult tilbake med XLS som er et fantastisk comeback av en tidligere høyttaler gigant!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV er for meg en "gutterom" høytaller. Sikkert mange som er uenige her nå... men det er min personlige mening. Men dem skal ha det at dem lager TRØKK

Active carradona sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    De fleste hififreaks begynte faktisk ferden inn i hifi'en sitt rike med nettopp Cerwin Vega, derfor er det nok mange som har "følelser" for det merket. Jeg syns de hadde rota seg bort endel med CLSC og CLS.. men syns de er fult tilbake med XLS som er et fantastisk comeback av en tidligere høyttaler gigant!
    Hei.
    Jo er klar over det , er jo BANG for the buck. Er jo også begrenset hvor langt
    konfirmasjonspengene rekker Cw holder også langt til min musikksmak som
    har hellet mot det hardere slaget. Men man blir jo som kjent litt rundere i
    kantene med alderen og så er de jo ikke akkurat små, finnish og waf faktor har
    vel også litt og si. Valgets kvaler:neutral:

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cw AL1000 tror jeg hadde funket godt for trådstarter

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Klipsch så tror jeg trådstarter må høre de først. Jeg for min del synes ikke at Klipsch toppen er noe som helst skjærende i toppen, men har forståelse for at med feil rom eller feil forsterker kombo kan toppen oppleves litt for "frempå". Legg merke til at jeg skriver "frempå" og ikke skjærende, for det har jeg aldri opplevd med mine RF-63 enda jeg har testet flere forskjellige merker av forsterkere på de...

Men faller ikke Klipsch i smak så tror jeg Jbl LS 80 er en bedre høyttaler for trådstarter. Jeg har hørt LS 80 på Hegel elektronikk, og for min del så spillte det alt for mørkt og grumsete, men med overaskende god midbass! Tror nok LS 80 vil være lett tilgivende på dårlige gamle opptak med tynn lyd...

Men i utgangspunktet anbefaler jeg Klipsch på det sterkeste, er ikke uten grunn at over halvparten av medlemmene på dette forumet eier Klipsch høyttalere. Men Jbl LS 80 er sikkert ikke borte vekk mtp trådstarters subjektive smak, kom deg ut å lytt og skriv noen tilbakemeldinger til oss. Blir spennende og høre hva resultatet blir :-D

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange flotte kommentarer og tips. Suverent at så mange gidder å bidra! :-D Jeg skal forsøke å svare hver enkelt.

@ BGuarden: Ja, Klipsch med Parasound er en kombinasjon som kan virke lovende ut fra hva jeg har lest. Nå blir det nok vanskelig å få disse demonstrert sammen, men jeg vil tro at det går an å tolke en del ut fra hva jeg hører av Klipsch på en annen forsterker. Hvis de er altfor spisse i toppen, kan Parasound neppe rydde opp i det. Men hvis de funker i toppen og trøkker hardt ellers, kan Parasound antakelig gjøre det enda bedre. Jeg bør nok få lyttet til både RF-83 og RF-7. Ser at noen mener at den sistnevnte gir mest trøkk. Henholdsvis 3x8-tommere og 2x10-tommere i hver av dem lover i hvert fall godt, så det blir antakelig et spørsmål om hvordan toppen passer til min smak.

@ K.S.: Det kan godt hende at CM9 og en sub bør ”sparke bra” på papiret, men det er nå engang slik at det er svært subjektivt hva man opplever som å sparke bra. Jeg har inntrykk av at hifi-folket røft sagt kan deles opp i to leire; i den ene finner man dem som liker at bassen er ”presis”, ”kjapp”, ”stram” og lignende (high end-tilnærming), mens i den andre finner man dem som liker at bassen trøkker hardt i mellomgulvet, gjerne drønner, farger og kamuflerer litt, og som tåler at høyttalerne kan miste kontrollen litt i et salig kaos når stormen raser som verst (moro-tilnærming 8) ). Jeg er redd for at CM9 passer den førstnevnte gruppen best, uten at jeg vil plassere meg helt og holdent i moro-gruppen. Jeg tror jeg er 75 % moro og 25 % high end :-? . Presisjonen og stramheten i CM9 med tilhørende sub er det nok ganske høy kvalitet over, men det er ikke nødvendigvis det som trøkker i henhold til min rockefot…

…og i den forbindelse kommer jeg over til:

@ Gurba: Jeg er redd du har rett i at det er vanskelig å få 2x6,5-tommere til å trøkke på samme måte som 2x8 eller 2x10 gjør. Jeg tror jeg må ha minimum 2x8, 1x10 eller 1x12 (i tilfelle Cerwin eller JBL TL260). Som du sier kan man stille inn subben til å spille høyere frekvenser, hvilket jeg har gjort. Og dypbassen røsker nok til at naboen fortviler, den. Men det skinner liksom igjennom at det er høyttalerne som blir for pinglete likevel; eller kanskje rettere sagt: de er litt tynne og kjølige istedenfor min preferanse som er fyldig og varm. De har ikke den nødvendige tyngde og autoritet, på en måte, og subben klarer ikke helt å redde dem. Jeg tror rett og slett ikke at jeg tør å gå for 6,5-tommere igjen, uansett hva folk måtte si om at de river.

@ Fredrik: Svaret ditt tyder på at du har rimelig god kontroll på dette med hifi, i motsetning til meg selv. Rørforsterkere har jeg lest litt om, men på langt nær satt meg inn i. For meg er dette foreløpig noe mystiske greier som jeg hadde håpet å ”slippe”. Men i likhet med hva du skriver har jeg sett at rør kan passe til Klipsch. Rørforsterkere ser unektelig meget rare ut, men jeg ser at de blant annet har en fra McIntosh (MC 275) på JFS Sound Systems i Drammen, hvor de også har Klipsch. Hvis det låter fantastisk kan jeg leve med utseendet. Det ser dog ut til at det kan bli svært kostbart å skaffe nok effekt, som du også påpeker.

Klipsch Cornwall virker rå, men utseendemessig er de temmelig hinsidige, nesten i Cerwin-klassen hva WAF-faktor angår. En bredde på 64 cm er jo helt vilt, men samtidig morsomt . Det hadde vært interessant å høre disse – vet du om noen i Oslo-området som har dem?

@ Fredrik og Zebby: Swans F.2.2. er et interessant forslag som jeg skal se nærmere på. Jeg ser at disse blir importert av Soundwave AS, og at disse har demorom i Lørenskog. Det kan være en mulighet å ta en tur dit hvis jeg finner ut at disse er aktuelle.

Zebby, jeg tror ikke det er faseproblemer på gang. Suben står mellom høyttalerne, og det er ikke noe som virker unormalt. Jeg føler at suben gjør jobben sin. Som nevnt er den kanskje litt i strammeste laget etter min smak, men det er neppe noe galt med den. Dypbassen sitter bra. Problemene ligger høyere opp i frekvens, og i det jeg oppfatter som høyttalernes lydsignatur. Det er for øvrig spennende at flere nevner JBL basert på mine smaksbeskrivelser, fordi jeg av en eller annen grunn har en god magefølelse når det gjelder dette merket. Så gjenstår det å se om jeg blir fornøyd eller skuffet den dagen jeg drar og hører på dem.

@ jakv: Interessant at du tok en lytterunde med både CM9, RF-83 og LS80 på menyen, og at du konkluderte med at LS80 passet best til din smak. RF-83 og LS80 er høyttalere som det er et must at jeg får sjekket ut med egne ører. Som du sikkert allerede har skjønt for lengst er jeg helt enig med deg i at det ikke nødvendigvis er det som spiller mest lineært og pent som er mest appellerende.

@ MR.JUBAL og Fahnsen: jeg tar poenget med at jeg bør venne meg til lyden i CM9-ene, og jeg har ikke tenkt å gjøre noen forhastede endringer i oppsettet. Jeg skal spille dem inn og lytte til mye forskjellig på dem, men jeg tror allerede nå at jeg kan slå fast at de aldri blir noen stor favoritt på hardere rock og tynn 80-tallspop. Det jeg antakelig kommer til å gjøre er å sjekke ut en del høyttalere som muligens kan gi meg den ønskede opplevelsen, ta notater og tenke over saken en stund. Å lese meg ytterligere opp og følge med på bruktmarkedet vil nok også være en god idé.

@ Zebby (igjen):Jeg drømmer om å få tilbake musikkgleden – det betyr faktisk mye for meg. Hvis det som kreves er å returnere til Cerwin, så gjør jeg det, men da tror jeg at jeg samtidig beholder CM9 til å bruke på visse former for musikk. Jeg hadde likevel håpet å få tak i noe som trøkker like bra som Cerwin, men som samtidig er mer raffinert og som har større allroundegenskaper. Tabben er at jeg antakelig gikk for langt da jeg skiftet over til CM9. Den er definitivt mer raffinert, men allroundmessig er jeg ikke helt overbevist. Jeg synes ikke de funker særlig bra til min favorittmusikk, men de funker til mye musikk som jeg ikke er like opptatt av. Kanskje kan merker som JBL eller Klipsch (eller noen av de andre nevnte) være en god mellomting.

@ skorob: Klipsch RF-63 er skummel, fordi den kun har 6,5-tommers basselementer. Den har riktignok 3 av dem, men likevel. Det er i grunnen ikke så overraskende at en større høyttaler som RF-83 er vanskeligere å plassere / få til å fungere, men i den forbindelse lurer jeg på om dette gjelder uansett lydnivå? Som nevnt spiller jeg mest på moderat og sågar lavt volum, og jeg vil tro at man da unngår enkelte problemer som melder seg ved høyere volum. Samtidig er det kanskje slik at en stor høyttaler vil gi mer fylde på moderat volum? Generelt synes jeg det er en svakhet ved omtale av høyttalere at man vektlegger såpass mye hvordan de spiller når man watter opp skikkelig. For de fleste hører jo den typen bruk til sjeldenhetene, og er følgelig heller ikke så viktig å ta hensyn til.

Ellers har jeg merket meg at Klipsch RF-serien selges billig for tiden. Vet du om dette kommer av at de har nye modeller på trappene?

Du har nok rett i at alle kan levere ”bass og skrål” til en billig penge. Det er jo flaks for meg da, at min smak ikke krever at jeg kjøper meg high end-høyttalere til 100 000 kroner . Men samtidig vil jeg ha noe mer enn bare bass og skrål. Det er derfor jeg synes det vil være interessant å sjekke ut ”rockehøyttalere” til 20-35 tusen. Når det gjelder Dali Lektor 8 synes jeg det er Dalis morsomste høyttaler, og prisen er slett ikke ille. Den er dynamisk og har meget fet bass fra de to 8-tommerne. Men også den er litt slitsom i diskanten, så vidt jeg kunne bedømme på demo, selv om den er langt bedre på det området enn Ikon og Mentor. Jeg synes også at mellomtonen kom i overkant langt bak i lydbildet, men jeg utelukker ikke denne høyttaleren helt.

Du nevner også at B&W ruver på klassisk, mens Dali rocker hardest. Angående B&W så tror jeg deg til gagns. Hvis jeg var en skikkelig klassisk-elsker (hvilket jeg sikkert burde vært, for den sjangeren kan jo være helt fantastisk), tror jeg at jeg hadde begynt å spare til 802D eller eventuelt den billigere Vianna Acoustics Beethoven Concert Grand. Har tro på at de kan være vidunderlige til den bruken. At Dali skal rocke så mye skjønner jeg derimot ikke helt. Ikon får mye gode kritikker, men jeg synes den låter fælt. Nå har jeg riktignok bare hørt den på NAD, og den kan sikkert gjøres bedre i toppen med en mer passende match. Likevel har jeg generelt større tro på å finne en høyttaler som man liker, og deretter maksimere den med en god forsterkermatch, enn jeg har på å finne en høyttaler som man ikke liker så godt, for deretter å prøve å gjøre den akseptabel via forsterkermatch. Mentor-serien tror jeg uansett er for high end for meg.

For øvrig merker jeg meg at du snakker pent om Cerwins XLS-serie. Det er jo spennende å høre.

@ Quisten: Du skriver i en spøkefull tone at du ”tror ikke akustiske tiltak på rakettforskernivå noen gang vil få en CM9 til å bli en rockehøyttaler”, og jeg er redd du har rett. CM9 leverer på mange områder, men ikke på rock og tynne popproduksjoner (etter min smak). Slik jeg tenker er akustiske tiltak først og fremst noe man driver med for å optimalisere lyden fra en høyttaler som i utgangspunktet fungerer bra; det er ikke noe som forandrer høyttalerens klangkarakter. Nå finnes det helt sikkert mange eksempler fra folk med laaangt bedre peiling enn meg på at akustiske tiltak gjør underverker, men hvis jeg skal forholde meg litt realistisk til mine egne ferdigheter er det nok enklere å eventuelt begynne med å bytte høyttaler. Men for all del: den dagen jeg får et dedikert musikkrom skal jeg jobbe med demping osv.

@ Ulf-B: Kilden er i utgangspunket en NAD 545 CD-spiller, men jeg har også en Cambridge DAC Magic. Etter litt undersøkelser fant jeg ut at jeg likte lyden best når jeg kjører via DAC’en, så nå gjør jeg det. Dette er kanskje litt overraskende, fordi mange nok vil forbinde NAD med mer varme enn Cambridge, men det var altså Cambridge jeg falt ned på her. Kilder er noe jeg ønsker å finne ut mer om. Samtidig vil jeg nok alltid bruke anlegget til både avspilling av Spotify / PC-filer og til TV-lyd. Dermed frister det mer å finne en strålende DAC enn å kjøpe en dyr CD-spiller, men dette har jeg ikke så voldsomt god peiling på. Tar gjerne imot tips. Det hadde vært interessant å høre forskjellen med en spiller fra for eksempel EC.

@ orso: JBL LS80 med to suber høres i utgangspunktet sinnsykt tøft ut :twisted: . Det står høyt oppe på listen over oppsett jeg har lyst til å sjekke ut, og prismessig ville det være gunstig å velge to suber fra LS-serien, da disse har 12-tommers basselement, 400w, og kun koster 6000 pr. stykk for tiden. Dette høres ut som mye rock&roll for 32 000 kroner. Hvis totalt 4 8-tommere og 2 12-tommere ikke er nok, bør jeg vel ta et oppgjør med meg selv… :roll: men som sagt: masse dypbass hjelper ikke all verden hvis ikke midbassen sparker som en hest. Dog er ikke bass alt, mind you; jeg ønsker litt raffinement og allroundegenskaper også.

@ kekka: Kombinasjonen RF-7 - Parasound P3 - Parasound A21 høres killer ut. Det er først og fremst skrikende diskant jeg frykter på det området. Noen mener at Klipsch ligner på Dali i diskanten, og hvis det er tilfellet blir det nok fort til at jeg heller mer over mot JBL (jeg forutsetter at den er mer tilbakelent i diskanten).

@ Noose og Hoffa: Hehe, jepp. Jeg merket meg JBL TL260 på torget. Den har etter min mening skikkelig kul design, og en 12-tommers bass lover veldig, veldig bra. Den ser ut som en sykt rå høyttaler. Etter det jeg har lest er imidlertid denne ganske annerledes i lyden enn det som normalt forbindes med JBL. Den skal visstnok være mer nøytral og ”korrekt” i klangen, noe som for meg ikke nødvendigvis er et pro. Har noen erfaring med denne modellen? Jeg ser at Hoffa har det, og liker den. Særlig interessant er utsagnet om at den spiller fyldig på lavt volum. Skulle gitt mye for å få testet denne, da alt stemmer bortsett fra eventuell nøytral lyd. Hoffa, trøkker denne skikkelig hvis du spiller for eksempel Metallica? Ikke antydning til skarpt?

@ carradona: Jeg kan strekke meg til to suber. Resten bør, skal og må høyttalerne ta ansvar for .

@Vincent vega: Du har så rett så rett. Det koker selvsagt ned til at man må dra ut for å lytte for å kunne ta endelige avgjørelser. Å lese gir et godt utgangspunkt, men til syvende og sist handler musikk så definitivt om hørselssansen og smak. Slik du beskriver det er det en del forskjeller mellom JBL og Klipsch, men begge rocker. Da skulle man tro at sjansen er god for at jeg i det minste vil like ett av merkene. Det var forresten litt overraskende å høre at LS80 ble mørk på Hegel. Jeg trodde at Hegel var forholdsvis lys/nøytral i klangen.

I skrivende stund sitter jeg med PC-høyttalerne (inkludert sub) ,som ble kjøpt inn til en billig penge, og hører på debutalbumet til Rage Against The Machine. Ironisk nok er det mer engasjerende og langt mindre slitsomt å lytte til denne platen her enn det er på CM9-anlegget til over 40 000 kroner i stua :cry: . Her, foran PC-en, kommer både fot og hode i bevegelse. En high end-entusiast ville nok likevel hatt en god del å utsette på maskerende bass, mellomtone som ikke kommer tydelig nok ut, og diskant uten luft.

Er det noen som har tips om høyttalere som spiller kult på moderate lydnivå, som ikke må skrus opp skikkelig høyt for å få i gang foten?

Til slutt: folk må ikke misforstå. CM9-ene er kun katastrofale på metal og tynne popproduksjoner, og på mange områder imponerer de meg. På electronica er de alt fra OK til meget bra. På akustisk musikk og roligere rock meget bra. På klassisk, veldig bra. Klarheten generelt er superflott, og man får en nærhet til vokal og instrumenter som absolutt er beundringsverdig. CM9 har et vidt lydbilde; vinduet er åpent. Min bedre halvdel spilte nettopp ”How can I sleep with a broken heart” med Alicia Keys på høyt volum, og da kom smilet fort på plass. Meget imponerende og mektig på denne produksjonen. Madonna funker bra på moderne produksjon som ”Ray of light” (1998), men på gamle låter som ”Holiday” (1983) og ”Material girl” (1985) blir det tynt igjen. Nå ruller noe stemningsfull filmmusikk som de mestrer ypperlig, og hvor også suben får vist hva som bor i den. Deilig når det vibrerer i gulvet! De yter artister som Vangelis og Jean Michel Jarre rettferdighet. Det er bare dette med moroa på hard rock og noen andre sjangere som uteblir, hvilket skygger for de gode kvalitetene ved CM9. Det er ikke umulig at jeg lar dette oppsettet bli stående i stua, mens jeg går for noe mer rocka hvis jeg får et dedikert stereo- og kinorom senere. Så kan jeg velge hvilket anlegg jeg skal bruke ut fra musikktype. Da får jeg i så fall ”the best of both worlds”.

Side 2 av 20 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •