Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 20 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 382
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Jeg må i tilleg berømme alle de som mener de å flytte en høyttaler forrandrer selve lydsignaturen i høyttaleren.. (!) Glem flytting av høyttalere o.l. for å få frem savnet lyd. Det å finjustere en høyttaler ved å plassere dem riktig er i og forseg greit nok for å utnytte høyttalerens potensiale og en høyattaler bør stå riktig i forhold til rommet og osv osv. Dette vet vi!
    Det forrandrer ikke selve grunnprinsippet i høyttaleren.
    Dette er helt feil. Hvordan du påvirker lyden med plassering har med spredningsmønsteret til høyttaleren å gjøre. Ulike spredningskarakteristikker kan reagere meget forskjellige på ulike plasseringer. Du kan totalt snu karakteren til en høyttaler med "riktig"/"gal" plassering. Det må også taes hensyn til høyttalerens frekvensrespons i forhold til romnodene. Ofte er det veldig lite som skal til.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av timc
    Dette er helt feil. Hvordan du påvirker lyden med plassering har med spredningsmønsteret til høyttaleren å gjøre. Ulike spredningskarakteristikker kan reagere meget forskjellige på ulike plasseringer. Du kan totalt snu karakteren til en høyttaler med "riktig"/"gal" plassering. Det må også taes hensyn til høyttalerens frekvensrespons i forhold til romnodene. Ofte er det veldig lite som skal til.
    Hundre prosent enig. Bare det å vri eller ikke vri høyttaler inn mot lytteposisjon endrer responsen dramatisk, for å ikke snakke om bassresponsen ifht. Avstand til vegger (og tak).

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og du kan garantere at Stereophiles målinger er mer korrekte enn Viennas?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Det kan jeg selvfølgelig ikke.
    Men det er langt fra unormalt at målinger er langt dårligere enn produsentens.
    Et annet eksempel.Mellom 500 og 2000 hz så blir CM9 målt til 92,5 db med 1 w.Klipsch Rf 83 måler til 94,5 db mellom samme frekvens.Samme bladet måler Vienna Beethoven Baby Grand til 88 db på samme frekvens.Så Stereophile virker ikke til å være helt ut av det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemet er at Vienna ikke oppgir hvordan de måler. Som jeg påpekte tidligere så tror jeg Vienna oppgir maksfølsomhet. Da blir tallet korrekt.

Stereophile sine målinger kan du være rimelig trygg på. Unntaket er når høyttaleren blir veldig stor og kompleks. Da hender det at rare ting skjer, pga måleomgivelsene (for liten avstand f.eks)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som også skjer er at en del produsenter oppgir følsomheten med 2,83V inn og ikke én watt. Lavimpedante høytalere vil da trekker mer strøm enn tilsvarende én watt, og dermed så er effektiviteten i praksis lavere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Noe som også skjer er at en del produsenter oppgir følsomheten med 2,83V inn og ikke én watt. Lavimpedante høytalere vil da trekker mer strøm enn tilsvarende én watt, og dermed så er effektiviteten i praksis lavere.

Stemmer. Men tror ikke det er tilfellet med Vienna. Stereophile har fått oppgitt samme følsomhet til 1w/1m.

For ordens skyld:

2.83V/8ohm = 1W
    2.83V/4ohm = 2W

Siden 3dB er en dobbling av effekt betyr det at en 4ohms høyttaler som er oppgitt til xxdB/2.83V/1m har en følsomhet på xxdB-3dB/1W/1m

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er greit at du som akustiker mener dette (Dette sett i forhold til mitt perspektiv om å få frem de beste i høyttaleren/og rommet) og kan gjøre dine analytiske posisjoner i forhold til høyttalerplassering o.l. Dette er tross alt jobben din.
    Om du har rett i direkte forrandring av høyttalerens særegne signatur, har jeg i hvertfall aldri opplevd i min stue noen av de plassene jeg har bodd. (Og istedet for å dikutere på dette, les videre og prøv å misforstå minst mulig!)
    I prinsippet mener du at vi kan kjøpe en hvilken som helst høyttaler og kun ved hjelp av bevegelse/flytting rundt i rommet få frem den lyden vi ønsker... (!!)

DETTE ER EN FORNÆRMELSE MOT ALLE OSS SOM HAR BRUKT HUNDRETUSENER PÅ HØYTTALERE!

Hehe.. jeg skjønte akademikerne bet på denne, og gjerne missforstod poenget mitt ørlite grann!

det er greit at du jobber med lyd o.l og all ære til deg om det. Og det er HELT greit at du har rett i forhold til lytterom bassresonanser demping av diskant tweaking frem og tilbake for å ta hensyn til rommets signatur.
    MEN; Når det kommer til egenerfaringen min stoler jeg kun på meg selv, og utifra alle høyttalerpar jeg har hatt i stuen (rundt 20) de siste 10 årene, det være seg fra små sattelitter til dyreste high-end, vet jeg når jeg har gjort et bomkjøp eller liker signaturen i lyden.
    TROR DU IKKE JEG HAR PRØVD Å FLYTTE RUNDT PÅ HØYTTALER I STUA OG DEDIKERT LYTTEROM, TIL BÅDE KJÆRRINGA, UNGER OG HUND BLIR HELT FORTVILTE?? Tror du ikke jeg har dratt meg håret av frustrasjon for å få frem den beste lyden som jeg i utganspunktet er skuffet over i min egen stue? Det kan hjelpe litt... JA! MEN det erstatter aldri det faktum at jeg ikke greier å engasjere meg i spillestilen til høyttaleren. Det erstatter aldri det at lyttetrøttheten kommer fortere. -Og jeg har levd lenge med en sånn type høyttaler med tweaking frem og tilbake hvor jeg overraskende kan konstatere at det hjalp litt, noe som er et resultat av forrandringsteori og faller like fordømt tilbake igjen når jeg blir vandt. Noen ganger er det forsterkeren ôg som ikke passer men det er ikke det som er poenget, poenget er den opplevde lyden som kommer ut av disse kassene kalt høyttalere.

De gangene jeg har gjort bomkjøp, savner jeg forskjellige preferanser som hjernen/hørselen min har satt seg. Ikke i svarte f... om de preferansene kommer til syne ved at jeg flytter beveger lytter og måler meg best frem til et gitt resultat aldrig så mye. I sånne tilfeller og etter mye jobbing (for selvfølgelig prøver jeg) tar jeg det til slutt som en mann og finner ut at dette ikke var høyttaleren for meg. -Og kommer aldrig til å bli det.

I de tilfellene jeg kommer hjem draganes på et par høyttalere sent på kveld etter langveis tokt, setter dem SPORADISK på plass kobler opp i full fart så jeg kan få 20 minutter med de før jeg tar kvelden, og alt faller umiddelbart på plass og jeg hører opplever med en gang snerten som har vert utelukkende tidligere samme hvor mye jeg har tweaket...! FORKLAR DET!

OG LEGG MERKE TIL DETTE HER SELV OM DU/DERE HENGER DERE OPP I AVSNITTENE OVENFOR:
    I de tilfellene jeg hører snerten av den lyden/preferansen som jeg i utgansgspunktet er på jakt etter, Ja da ser du at det hjelper godt med å flytte, finne, tilte, dempe, gnikke og gnu for å understøtte denne og få frem det beste i de... Misforstå meg rett og du kan gjøre dine analytiske beregninger på dette innlegget og;
    Du får aldrig et brum fra familie-Volvoen til å høres ut som en Aston Martin ved å kjøre den inn i garasjen, aldrig så mye du enn godhjertet prøver!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ste-Reo.
    Det er greit at du som akustiker mener dette (Dette sett i forhold til mitt perspektiv om å få frem de beste i høyttaleren/og rommet) og kan gjøre dine analytiske posisjoner i forhold til høyttalerplassering o.l. Dette er tross alt jobben din.
    Om du har rett i direkte forrandring av høyttalerens særegne signatur, har jeg i hvertfall aldri opplevd i min stue noen av de plassene jeg har bodd. (Og istedet for å dikutere på dette, les videre og prøv å misforstå minst mulig!)
    I prinsippet mener du at vi kan kjøpe en hvilken som helst høyttaler og kun ved hjelp av bevegelse/flytting rundt i rommet få frem den lyden vi ønsker... (!!)

Hehe.. jeg skjønte akademikerne bet på denne, og gjerne missforstod poenget mitt ørlite grann!

det er greit at du jobber med lyd o.l og all ære til deg om det. Og det er HELT greit at du har rett i forhold til lytterom bassresonanser demping av diskant tweaking frem og tilbake for å ta hensyn til rommets signatur.
    MEN; Når det kommer til egenerfaringen min stoler jeg kun på meg selv, og utifra alle høyttalerpar jeg har hatt i stuen (rundt 20) de siste 10 årene, det være seg fra små sattelitter til dyreste high-end, vet jeg når jeg har gjort et bomkjøp eller liker signaturen i lyden.
    TROR DU IKKE JEG HAR PRØVD Å FLYTTE RUNDT PÅ HØYTTALER I STUA OG DEDIKERT LYTTEROM, TIL BÅDE KJÆRRINGA, UNGER OG HUND BLIR HELT FORTVILTE?? Tror du ikke jeg har dratt meg håret av frustrasjon for å få frem den beste lyden som jeg i utganspunktet er skuffet over i min egen stue? Det kan hjelpe litt... JA! MEN det erstatter aldri det faktum at jeg ikke greier å engasjere meg i spillestilen til høyttaleren. Det erstatter aldri det at lyttetrøttheten kommer fortere. -Og jeg har levd lenge med en sånn type høyttaler med tweaking frem og tilbake hvor jeg overraskende kan konstatere at det hjalp litt, noe som er et resultat av forrandringsteori og faller like fordømt tilbake igjen når jeg blir vandt. Noen ganger er det forsterkeren ôg som ikke passer men det er ikke det som er poenget, poenget er den opplevde lyden som kommer ut av disse kassene kalt høyttalere.

De gangene jeg har gjort bomkjøp, savner jeg forskjellige preferanser som hjernen/hørselen min har satt seg. Ikke i svarte f... om de preferansene kommer til syne ved at jeg flytter beveger lytter og måler meg best frem til et gitt resultat aldrig så mye. I sånne tilfeller og etter mye jobbing (for selvfølgelig prøver jeg) tar jeg det til slutt som en mann og finner ut at dette ikke var høyttaleren for meg. -Og kommer aldrig til å bli det.

I de tilfellene jeg kommer hjem draganes på et par høyttalere sent på kveld etter langveis tokt, setter dem SPORADISK på plass kobler opp i full fart så jeg kan få 20 minutter med de før jeg tar kvelden, og alt faller umiddelbart på plass og jeg hører opplever med en gang snerten som har vert utelukkende tidligere samme hvor mye jeg har tweaket...! FORKLAR DET!

OG LEGG MERKE TIL DETTE HER SELV OM DU/DERE HENGER DERE OPP I AVSNITTENE OVENFOR:
    I de tilfellene jeg hører snerten av den lyden/preferansen som jeg i utgansgspunktet er på jakt etter, Ja da ser du at det hjelper godt med å flytte, finne, tilte, dempe, gnikke og gnu for å understøtte denne og få frem det beste i de... Misforstå meg rett og du kan gjøre dine analytiske beregninger på dette innlegget og;
    Du får aldrig et brum fra familie-Volvoen til å høres ut som en Aston Martin ved å kjøre den inn i garasjen, aldrig så mye du enn godhjertet prøver!!

Det var da voldsomt.....

Min egenerfaring er stikk i strid med din

Poenget jeg vil frem til er at jeg kan få hvilken som helst høyttaler til å låte ræva. Samme hvilken grunnsignatur den egentlig har. En høyttaler du misliker i din egen stue, kan du godt like i ett annet rom/oppsett. Hvem har ikke fått dårlige inntrykk på messer, for så å bli overrasket over hvor bra det låter hjemme hos noen, ved en senere annledning.

Når det gjelder det du vil ha forklaring til, så står allerede forklaringen i det første innlegget. Prøver du høyttalere med ulik spredning i røffli samme posisjon så vil noen fungere. Andre ikke. Men er det da høyttaleren sin feil?

Dersom du faktisk mener dette (har min tvil) så er jeg i så fall kjempefornøyd. Det finnes så ufattelig mye dyrt ræl på markedet at det er til å bli kvalm av. Når du ser en måling av en høyttaler som tydelig viser at mellomtonen bryter ukontrollert opp så er det ikke mye å skryte av. Når samme høyttaler samtidig koster flere hundre tusen så vet jeg ikke om man skal le eller gråte.

For de som er interessert annbefaler jeg å sjekke ut konstruksjonene til Earl Geddes (www.gedlee.com). Jeg har ikke hørt dem, men både konstruksjonsprinsipp, og målinger går de aller, aller fleste andre highendere en høy gang.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    angående GedLee:

Var nylig i kontakt med han og forsøkte å kjøpe kun waveguidene hans med skumplugger (resten ordner jeg selv), men de var ikke billige gitt. Det er jo her forskningen hans er lagt ned og her han har patent så er vel ikke så rart at han tar seg litt betalt, men 1500$ før frakt og avgifter syntes jeg ble i overkant, men som du sier så måler de jo utrolig bra. Mer value for money å kjøpe et helt byggesett fra han...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    angående GedLee:

Var nylig i kontakt med han og forsøkte å kjøpe kun waveguidene hans med skumplugger (resten ordner jeg selv), men de var ikke billige gitt. Det er jo her forskningen hans er lagt ned og her han har patent så er vel ikke så rart at han tar seg litt betalt, men 1500$ før frakt og avgifter syntes jeg ble i overkant, men som du sier så måler de jo utrolig bra. Mer value for money å kjøpe et helt byggesett fra han...

$1500 er faktisk ganske vanlig for gode håndlagde horn fra USA. Har selv mulighet til å få kjøpe både Smith horn, og TAD-4003 kloner (støpte). Begge ligger i denne prisklassen.

Er enig i at byggesettene er mer for pengene, men det skulle da bare mangle. Har selv veldig lyst å prøve Abbey.

Når det gjelder patentet han har på waveguiden, så gjelder jo det bare kommersielle produkter. Det er ingenting som hindrer deg i å lage en Geddes waveguide selv. Koordinatsystemet finner du i den første paperen han gjorde om temaet. Du må bare velge rett throatdiameter og en passene vinkel for munningen å konvergere mot. Og også en diameter på munningen som matcher bassen.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei godtfolk.

Jeg skal nå fortelle historien om da jeg nylig gikk til anskaffelse av et nytt stereoanlegg. Det gikk bare sånn passelig bra, og jeg skal forklare hvorfor. Videre vil jeg komme med en del opplysninger om min smak, noen spørsmål og noen tanker om mulige fremtidsoppsett. Jeg håper noen av dere henger med i svingene, slik at jeg kanskje kan få noen gode råd Den overdrevne bruken av emotikons er et desperat forsøk på å unngå at dere sovner...

LITT OM MEG OG MITT FORRIGE ANLEGG
    Jeg er en ”musikkelsker” med rundt 4000 CD-plater i samlingen. Smaken er temmelig variert, men den heller i retning hard rock, rap, r&b og pop (både gammel og ny). Jeg har stor respekt for klassisk musikk, og kan bli rørt til tårer av det, men det blir ikke til at jeg hører så mye på det likevel. Det som kanskje gir meg aller mest glede er hard rock og pop fra 80-tallet, men jeg er også glad i nyere musikk med mer moderne produksjon.

I lang tid har jeg hatt Cerwin Vega Classic 10-høyttalere stående i stuen :twisted: , kombinert med en relativt svak NAD-forsterker som leverte 60x2 watt. For å være helt ærlig syntes jeg dette fungerte ganske bra. Jeg likte Cerwin Vegas ”amerikanske” lydsignatur, med fokus på bass og fyldig varm lyd. Dermed gadd jeg ikke å tenke så mye på oppgraderinger før i år. Jeg fikk det for meg at det var dumt at en som er såpass glad i musikk som meg skulle leve livet med utskjelte høyttalere som mange mener er håpløst ”fargede” og kun partyfokuserte, med manglende detaljer, dårlig utskilling av instrumenter osv. Jeg satt derfor i gang med å lese meg opp på hifi , blant annet på dette forumet (fantastisk flott forum, for øvrig).

Jeg skal ikke plage dere med alle detaljer om masse tanker frem og tilbake, lytterunder osv. Det som imidlertid bør nevnes er at jeg, til tross for at jeg leste om mange merker, holdt meg til Hi-Fi-klubbens sortiment på lytterundene. Dette først og fremst fordi jeg opplever denne kjeden som trygg sett fra et kundeståsted, pluss at de har gode muligheter for demo. Når det gjelder deres ansatte har jeg opplevd litt forskjellig, men i snitt synes jeg de er hyggelige, hjelpsomme og tilsynelatende kunnskapsrike. Jeg opplevde uovertruffen service der jeg endte med å handle.

CM9-KJØP PÅ HI-FI KLUBBEN
    Som kjent har Hifiklubben tre høyttalermerker som hovedsatsingsområde: Cerwin, Dali og B&W. Cerwin ville jeg altså bort fra, Dali har jeg dårlige erfaringer med (jeg er meget sensitiv overfor skarp diskant) som jeg fikk bekreftet ved lytting på Ikon og Mentor samt til dels Lektor (men denne var likevel langt mer behagelig enn de andre). Ozzy Osbourne på Ikon 6 var helt forferdelig . Jeg måtte holde meg for ørene. Dermed ble B&W det foretrukne alternativet, og innenfor mitt budsjett sto det mellom DM683 og CM9. Jeg ble under demolytting meget imponert over kevlar-elementet som B&W bruker i mellomtonen, som får frem denne delen av registeret på en klar og flott måte. Blant annet wattet jeg opp en gammel Whitney Houston-ballade (”Greatest love of all”) på CM9 som var så magisk at jeg fikk frysninger . Jeg hadde også med meg rock til demorommet, blant annet The Hold Steady og nevnte Ozzy Osbourne. Jeg registrerte svakheter ved høyttalerne på denne typen musikk, og gikk nok i den fellen at jeg overvurderte mellomtonens betydning for meg. En ivrig ansatt ved Hi-Fi Klubben fortalte at CM9 på en måte var det laveste man kunne gå i pris for å få high end lydkvaliteter. Samtidig lot jeg meg forlede litt av WAF-faktoren (CM9 er jo relativt pene), uten at jeg på noen måte skal legge noen skyld på min bedre halvdel.

NEDTUREN
    Etter noe tid i tenkeboksen bestilte jeg CM9-høyttalere pluss suben som tilhører CM-serien. Jeg skaffet meg en NAD M3 integrert forsterker på bruktmarkedet, og stuen ble flott, den (visuelt sett) 8) . MEN så kommer jeg (endelig) til kjernen i innlegget: jeg skrudde på anlegget, justerte volum og sub til passelig nivå, sjekket ut noen favoritt-CD-er…. Og så satt jeg der…lyttet…hørte at lyden var korrekt…hørte en klarhet og noen detaljer jeg ikke hadde hørt før…men noe manglet. Hva? Jo, det var ikke gøy å høre på musikk lenger . Borte var trøkket i brystkassen, borte var den type bass som tilgir selv den spinkleste 80-tallsproduksjon, borte var den varme og myke klangen. Isteden var der litt spiss lyd etter min smak, null trøkk i gittarriff og basstromme, og jeg skjønte plutselig hvorfor noen sammenligner lyden av metal med sagbruk. Det var noe småkaldt og sterilt over det. Det låt akk så ”pent”, men like fullt så sjelløst. Underholdningsverdien og engasjementet var nærmest som prellet av. Det verste, sett fra et high end-perspektiv, var at jeg til og med tok meg selv i å nesten mislike subben fordi den var for rask og musikalsk. Det ble aldri noe drønn ut av det, slik jeg liker. Og midbassproblemene kunne suben uansett ikke rydde opp i :cry: .

Jeg ble veldig skuffet, og rett og slett lei meg, fordi jeg følte at jeg hadde bommet og brukt mye penger på noe som for meg ikke er optimalt. Jeg forsøkte å trøste meg med at mye musikk tross alt låter meget bra på CM9-ene. Klassisk musikk (Grieg og Bach) og jazz (Miles Davis og Bob James)? Kjempeflott, virkelig. Sølvguttene? Bra. Halvdan Sivertsen akustisk liveopptak? Klart og fint. Pink Floyds ”The Wall”? Storslagen og imponerende. Men det er jo normalt ikke den musikken som gjør livet verdt å leve for meg! Jeg vil heller ha noe som trøkker og er moro på Megadeth, Pantera, Maiden, Motörhead, Mötley Crüe, eller kanskje Robyn og Rick Ross eller Bananarama og Bros (barndomsminner), eller grunge eller dance eller drum&bass eller indie… Konklusjonen ble etter hvert at C&W har kvaliteter som jeg til fulle respekterer og har forståelse for at mange liker, men som ikke gir meg den gleden jeg gjerne vil ha av å høre på musikk. ”Ja vel, men da har du jo driti deg ut ved å kjøpe B&W”, vil nok mange si. Og ja, det er nettopp det som er problemet. Jeg savner punsjen, samtidig som overtoneområdet blir for kjølig og tynt etter min smak. Det er slitsomt å høre på med en gang volumet blir skrudd opp litt, og det ender med at jeg slår av fort. Jeg får legge til at høyttalerne ikke er skikkelig innspilt ennå, men jeg har ikke den helt store troen på at det vil skje noen mirakler. Sjokkerende nok synes jeg per nå at det er minst like behagelig å lytte til Logitech PC-høyttalerne mine, og det er jo bare tragisk å tenke på.

ET MINDREVERDIG INDIVID AV LAV KLASSE
    Jeg må bare resignere og innse at jeg aldri blir den typen person som setter meg til rette i et nøyaktig oppmålt sweetspot etter ukevis med kalibrering og demping av vegger og tak, lukker øynene og lytter etter fiolinen og triangelet baki orkesteret. Tvert imot hører jeg sjelden på slik musikk, og ofte går jeg rundt i rommet eller driver med andre ting mens anlegget står på. De detaljene som B&W gir meg har jeg strengt tatt ikke savnet, og når de først er der gir de meg ikke det store kicket. Det er hyggelig at de er der, men ikke noe must. Jeg er nok en håpløs trøkk/punsj-kar som en del hifi-folk vil riste på hodet over :? . De vil rynke på nesen over at jeg justerer med tonekontrollene, og de vil snakke om at høyttalerne jeg liker ikke er nøytrale og at bassen maskerer ovenforliggende deler av registeret osv. osv. Problemet er at jeg blir påvirket av den typen utsagn til en viss grad, akkurat som jeg blir påvirket av hifi-pressen. Det er fort gjort å gå i hifi-fella, og la seg imponere av og investere i utstyr som mange skryter av, men som for ens egen del ikke er det helt store.

Jeg kan legge til litt om lytterommet, som slett ikke er optimalt. Det er en åpen stue, som strekker seg på langs ganske langt, men jeg har anlegget stående på tvers i rommet. Det er noe lenger fra høyttalere til bakvegg (4 meter) enn det er fra høyttaler til høyttaler (3 meter). Stuen ender opp i trapperom på den ene siden og kjøkken på den andre, så jeg vil tro at lydbølgene danser både hit og dit. Jeg har dårlig med gardiner. Noe teppe, men mye bart gulv, ikke så mye på veggene. Har dog en svært ikke-minimalistisk sofa. I fremtiden håper jeg å kunne få til et mer dedikert lyd- og bilderom :-D .

HVA KAN SÅ SIES OM MIN LYDSMAK?
    -Liker behagelig og varm lyd med tilbakelent/rund diskant. Jeg er livrett for skarp og slitsom Dali-diskant (ja, jeg vet at Dali-tilhengerne opplever denne som luftig og detaljert, men det er ikke noe for meg)
    -Liker bra trøkk i bassen, både i midbass og dypbass (ikke minst midbass). Et riff som kjennes i brystkassen er som å komme til himmelen.
    -Stramhet og hurtighet er ikke automatisk et pluss for meg
    -Liker selvsagt en klar mellomtone, men kan ofre litt der hvis diskant og bass sitter som det skal
    -Jeg sier ikke nei til detaljer hvis jeg kan få det, men det er ikke det viktigste
    -Ønsker høyttalere som man ikke blir sliten av å høre på
    -Kort sagt liker jeg det som ofte kalles amerikansk lyd, litt larger than life, livefølelse, mørk klang, gjerne litt farget og tilgivende overfor mindre gode produksjoner
    -Kan nevne at jeg liker lyden i Koss Porta Pro (feit bass, mange vil si overdreven)
    -Kan også nevne at jeg sjelden spiller skikkelig høyt, så det viktigste for meg er at utstyret mitt gir god lyd ved moderat volum

High end høyttalere kan gi enorme opplevelser, det er det ingen tvil om. Jeg hadde trolig gått i bakken hvis jeg fikk høre et stykke klassisk på for eksempel B&W 802D, Vienna Acoustics The Music eller lignende. Men la meg bare se i øynene at slikt utstyr til meg er det samme som å kaste perler for svin, eller som å gi bort en Ferrari til en som foretrekker å ta toget :neutral: . For meg er det riktigere å legge meg på et langt mer moderat prisnivå. Jeg er nok rett og slett typen som bør se etter det som av og til i nedlatende tonefall omtales som ”rockehøyttaler” eller ”partyhøyttaler”, men likevel på et nivå som gir visse allroundegenskaper (kanskje unntatt klassisk).

TANKER OM FREMTIDSANLEGG
    Jeg vurderer å gå tilbake til Cerwin, for eksempel Classic 12 med en fetere forsterker enn jeg hadde tidligere, man samtidig byr det meg litt imot. Hovedgrunnen til dette er utseendet, med mindre jeg i fremtiden kan plassere dem i en kjellerstue eller lignende, pluss at det er noe som skurrer ved at en musikkelsker godt opp i 30-årene skal kjøpe det (nesten) billigste høyttalermerket som er å oppdrive. Det siste er egentlig et dårlig argument, men litt jålete er jeg vel…:-?

Jeg har lest meg opp en del på typiske rockehøyttalere, og i tillegg til Cerwin koker det etter hvert ned til Klipsch og JBL. Her er det antakelig RF-83 (utgått?) og LS80 som er de mest aktuelle, siden disse ligger i et behagelig prissjikt på rundt 20 lapper. At de er relativt billige er særlig et pluss fordi jeg vurderer å knytte dem til to subwoofere, både for å få det mer moro med musikk og for å bruke det i et tokanals hjemmekinoopplegg :twisted: .

Jeg snuser også på noe dyrere høyttalere (fra 30 til rundt 50 tusen kroner) som spesifikasjonsmessig (og på bilder) ser spennende ut, som Dynaudio Focus 360, PSB Platinum T8, Tannoy Definition DC10T eller Usher 6 Series CP-6391. Felles for disse er at de har voksne basselementer som må til for å sparke i midbassområdet, samtidig som de ligger et stykke over den laveste klassen når det gjelder generell kvalitet, hvilket bør bety bedre allroundegenskaper. Jeg har altså troen på store høyttalere med litt kvalitet i elementene, uten at det blir high end lydsignatur. Problemet med de sistnevnte er at jeg finner lite informasjon om dem. Ellers høres Vienna Acoustic Beethoven Concert Grand spennende ut, men jeg er redd den er litt for lite rocka. Nye XTZ Divine 100.49 er et gedigent monster som til gagns ser ut som en rockehøyttaler :twisted: , men skulle gjerne visst mer om den likevel. Denne vil jeg tro krever enorme forsterkerkrefter. Det finnes selvsagt også spennende høyttalere til over 50 tusen (som JBL Array, Monitor Audio PL300, Usher Dancer-serien, Klipsch Palladium m.fl.), men så mye er jeg rett og slett ikke klar for å betale uansett hvor gode de er.

Akkurat nå føler jeg at JBL LS80 er mest aktuell ut fra hva jeg kan lese meg til. Den er passe stor, har to 8-tommere med bass, ser helt OK ut og skal etter sigende være meget underholdende. Så vidt jeg kan se skal midbassen være frempå, og eventuelle mangler i dypbass kan uansett fylles opp av sub (drømmen min hadde kanskje vært en LS100, dersom det kommer). Prisen er det jeg vil kalle hyggelig, og den føres av en stor kjede. Bekymringen her er først og fremst diskanthornet som i verste fall både kan gjøre den litt frempå i toppen og ikke minst krympe sweetspot. Når det gjelder Klipsch har jeg hørt mye om den skarpe diskanten (har dessverre ikke hørt disse selv), hvilket gjør meg skeptisk. Ut over det har Klipsch fått mye ros, men dersom diskanten er for frempå ødelegger det alt for meg. Når det gjelder Classic 12 vil jeg tro at diskanten der er uproblematisk når det gjelder ”mas”.

Noen spørsmål :
    -Er det noen som har peiling på både CW, JBL og Klipsch som kan greie litt ut om forskjellene mellom disse, styrker og svakheter?
    -Er dere enige i at de nevnte merkene er typiske merker som gir rockefot?
    -Er det andre av de nevnte alternativene over som er like engasjerende, med trøkk og punsj (disse som jeg har funnet lite informasjon om)?

AKTUELLE FORSTERKERE OG OPPSETT
    Når det gjelder forsterkeri tror jeg at jeg også der bør gå for utstyr som ikke er for ”korrekt”, nøytralt og sterilt. Jeg vil tro at merker som Lyngdorf, Bladelius, Hegel eller Cambridge ikke er helt min greie. Et merke som virker bra når det gjelder klangkarakter og pris/effekt er Parasound. Rotel kan kanskje være OK, eller blir den skarp? Hva med Vincent? Hva med Primare? Merker som Electrocompaniet og McIntosh kan ut fra hva jeg leser passe, men blir dessverre fort for dyre .

Favoritt på papiret, ut fra et realistisk budsjett:
    JBL LS80, 20 000 kr
    Parasound Halo A21, 25 000 kr
    Ukjent forforsterker (må ha tonekontroll), rundt 10 000 kr
    JBL LS 120P subwoofer x2, 16 000 kr
    Total: 71 000 kroner

Alternativ 1:
    Cerwin Vega Classic 12, 6 000 kr
    Parasound Halo A21, 25 000 kr
    Ukjent forforsterker (må ha tonekontroll), rundt 10 000 kr
    En eller annen sub
    Total: Rundt 50 000

Alternativ 2:
    Et oppsett med Klipsch RF-83

Alternativ 3:
    Et oppsett med Dali Lektor 8 (frister lite)

Alternativ 4? Hva mener leseren?

Jeg innrømmer at det Cerwin-anlegget ser litt corny ut, med så mye penger til forsterker i forhold til høyttalere, men samtidig kan det vel forsvares med så store elementer?

FORDELER OG ULEMPER VED DE FORESLÅTTE HØYTTALERNE
    (jeg har ikke hørt JBL og Klipsch, så det er ut fra påstander i debatt og anmelselser):

JBL LS80: Pluss : Rocka og livelyd. OK trøkk. Underholdende. Mestrer også andre former for musikk. Et ganske fint utseende. Minus : Liten sweetspot, ikke de største basselementene. Spørsmålet er om den sparker nok i midbassen. Dypbassen kan alltids reddes med sub.

KLIPSCH RF-83 (kommer de med ny serie snart, forresten, siden denne går på salg?). Pluss : Enorm dynamikk og punsj i mellombassen. Store elementer. Forholdsvis detaljert. Minus : skrikende og slitsom diskant etter min smak? Liten sweetspot. Ikke spesielt vakker.

CERWIN VEGA CLASSIC 12 (jeg har hatt Classic 10, og vil tro at denne er mye av det samme): Pluss : Fyldig og varm lyd med mye bass. Glatter over dårlig produksjon. Passer særlig godt til hard rock og rap. Mellomtonen kommer ganske tydelig frem, og er ikke så ille som mange skal ha det til. Behagelig og tilbakelent diskant. Robust og barsk. Større sweetspot. Minus : Lite detaljer. Ikke den beste på klarhet. Grusomt stygg å se på. Billig finishpreg. Takler ikke klassisk musikk.

DALI LEKTOR 8: Pluss : Sterk dynamikk, fyldig bass selv på moderate lydnivå. Bra på ”mine” sjangere. Piffer opp pinglete produksjon. Mer allround enn Cerwin. Mer spredning enn JBL og Klipsch? Minus : Et litt billig preg, mellomtonen maskeres i overkant mye og forsvinner bak i lydbildet, noe slitsom diskant (men bedre enn på andre Dali-modeller)

AVSLUTNING
    Så hva tror dere om dette? Enige i mine beskrivelser? Hva tror dere vil passe best til min smak? Er det andre gode alternativ eller kombinasjoner som jeg ikke har tatt med?

Beklager at dette ble langt, men jeg håper noen gidder å lese det likevel. Jeg håper jeg har klart å skape et helhetlig bilde av min smak og hva jeg er ute etter. Alle relevante tanker, kommentarer og forslag blir verdsatt. På forhånd takk for svar :-D

Oppsummering:
    Musikkelsker med hovedfokus på hard rock, rap, r&b og pop
    Byttet ut CW Classic 10 med B&W CM9
    Er fortvilet fordi rockefoten og engasjementet ble borte
    Søker råd om utstyr som kan passe TIL mine preferanser
    Du.. hva med klipsch palladium????? Veit dei er sinnsyk dyre..fra 60.000 og oppover.. ligger et knapt brukte til salgs for ca 40..
    Etter å ha lest tråden til han som hadde dei så var dei litt for stor for det rommet hans, men vis du bruker stuen..kanskje en ide å spørre han?

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1535763

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1540216

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...ml#post1543617

Trur eg vil teste dei en gang, for eg erfarer at lydkvalitet og trøkk i brystet betyr dyrt,dyrt,dyrt.. men men.. Ikke fått hørt dei selv enda, men skal låne med meg ei helg fra Musikkmagasinet, en helg eg er alene hjemme..så får vi se.. Dei skal jo ikke vere skrikendes når dei er innspilt.
    Du hadde jo S.Vega med store elementer,sant? Og for å få eit samme trøkk eller noe må en jo ha samme strørrelse eller flere elementer..

Patos, vurdert dei? Patos Lyric 502? Dei trøkker litt, men usikker på mellombassen..er så utrulig mange år siden eg hørte dei på film og vart blåst bakover på gulvet uten sub.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Active raeggis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott historie dette :-) men likevel trist dette ved nykjøp av høytalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Palladium koster fra 30k

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Palladium kan kanskje være noe. Hadde disse tidligere. De var suverene på visse typer innspillinger, spesielt på høyt volum. Dessverre har de veldig smal spredning (kan vel også være et pluss) og gjengivelsen av lyden virker på en måte litt treg. Kanskje det er mikrodynamikken det heter? I hvert fall sammenliknet med Sonus Faber Cremona. Sistnevnte gir ikke i nærheten av den livefølelsen man får med Klipsch, men de har andre fordeler. Sonusene virker mye raskere og friskere i gjengivelsen, men man får ikke trøkket og realismen fra en rockekonsert eller film på samme måte.

Rambo IV på full pupp i stuen med Palladiumene var helt sinnsykt. Metallica, disturbed og den slags også. Verdt en demo!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Palladium kan kanskje være noe. Hadde disse tidligere. De var suverene på visse typer innspillinger, spesielt på høyt volum. Dessverre har de veldig smal spredning (kan vel også være et pluss) og gjengivelsen av lyden virker på en måte litt treg. Kanskje det er mikrodynamikken det heter? I hvert fall sammenliknet med Sonus Faber Cremona. Sistnevnte gir ikke i nærheten av den livefølelsen man får med Klipsch, men de har andre fordeler. Sonusene virker mye raskere og friskere i gjengivelsen, men man får ikke trøkket og realismen fra en rockekonsert eller film på samme måte.

Rambo IV på full pupp i stuen med Palladiumene var helt sinnsykt. Metallica, disturbed og den slags også. Verdt en demo!

Dette høres rart ut. Jeg har stikk motsatt opplevelse av disse to. Spredningen på Palladium er heller ikke særlig smal. 90x60 grader. Jeg opplvde at akkurat mikrodynamikken var eksepsjonelt god på P17b.

Du er ikke blitt lurt av at Sonusene interakterer mer med rommet, og gir deg ett større bidrag i tidsdomenet?

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje det kommer an på hva slag utstyr en parrer dei med??
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Kanskje det kommer an på hva slag utstyr en parrer dei med??

Det er helt klart, men fenomenet som ble beskrevet er veldig typisk for romproblemer, der ting blir dradd ut i tid pga refleksjoner som kommer strømmende.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt klart, men fenomenet som ble beskrevet er veldig typisk for romproblemer, der ting blir dradd ut i tid pga refleksjoner som kommer strømmende.
    Ja seff... det er jo noe og.
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ble rockefoten noen gang funnet?

Har lest nesten alt på denne tråden for å finne et svar på om rockefoten ble funnet med CM9 eller om det måtte nye ht til? Skal innrømme at jeg har hoppet litt, så svaret kan jo være her. Men lettere å spørre:-)

Selv har jeg CM9 på Denon 3311 og det spiller bra når jeg spiller relativt høyt, men sliter med at de er litt bass fattige ved lavt volum. Tipper det betyr at jeg burde hatt mer effekt til de og da lurer jeg på hva som kan være en god match. Lurer på Cambridge 840w, men redd den tar bort enda mer av rockefoten. Nad 275 er et annet alternativ jeg har sett på og i forhold til pris hadde jo det vært hyggelig, ja jeg er litt på budsjett:-) noen som har testa noen av de på CM9?

Side 18 av 20 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •