Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 16

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 16 av 20 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste
Viser resultater 301 til 320 av 382
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    Audio Valve Eklipse? Da nærmer du deg vel? :twisted:
    Er det noen som vet hvordan denne er sammenlignet med McIntosh C220?

Rørpre virker litt spennende, men jeg er fortsatt skeptisk til dette styret med å varme opp rørene, bytte dem ut osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min rørforsterker kan spille musikk etter ca 10 sekunder, som all annen elektronikk låter den best god og varm :-D

Ellers er det like enkelt å bytte rør som det er å bytte lyspærer. levetiden på rør (spesielt signalrør) er jo også mange tusen timer, med andre ord flere år for de fleste av oss.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Min rørforsterker kan spille musikk etter ca 10 sekunder, som all annen elektronikk låter den best god og varm :-D

Ellers er det like enkelt å bytte rør som det er å bytte lyspærer. levetiden på rør (spesielt signalrør) er jo også mange tusen timer, med andre ord flere år for de fleste av oss.
    OK, det hørtes ikke så aller verst skremmende ut

Jeg har sett en del diskusjoner hvor det tales om at impendansen fra rørpre må passe til transistoreffektens tilsvarende. Dette skjønner jeg imidlertid ingenting av

Har du rør hele veien, eller en blanding av rør og transistor?

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter 30 minutter burde vel det meste være gjort uansett rør eller transe?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sandlien
    Audio Valve Eklipse? Da nærmer du deg vel? :twisted:
    Joda, men noe over budsjett :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    OK, det hørtes ikke så aller verst skremmende ut

Jeg har sett en del diskusjoner hvor det tales om at impendansen fra rørpre må passe til transistoreffektens tilsvarende. Dette skjønner jeg imidlertid ingenting av

Har du rør hele veien, eller en blanding av rør og transistor?
    Kjøper du en rør forforsterker så kobler du den til som andre forforsterkere og får en forhåpentligvis litt rørlyd ut av en nøytral transistor effekt 8)
    Ikke tenk så mye på rørskifter osv.. Ikke tenk på det. Det er noe du evnt kan tenke på senere vis du vil forandre lyden litt ved å skifte rør. Glem at det er innviklet og hopp ut i det vis du vil ha en slik.
    Skulle selv hatt en slik og da gjerne AIR, men det er "noe" over budsjett 8)
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke lest igjennom hele tråden enda. Men er nok mye enig i det ToneLoc skriver.

Har gått litt i fella selv. Men da mest på hodetelefoner, da det er mye billigere å eksperimentere med. Har funnet ut at enkelte billige gir mye mer moro enn enkelte av de som ofte blir anbefalt. Liker lyden Philips gir, og virkelig missliker den lyden som Sennheiser gir. Den blir altfor smal og kjedelig. Men har endelig funnet løsningen, og den kommer fra AKG. Har nå 3 stk fra dem, i 3 prisklasser (500,-, 1500,-, og 4500,- (Sistnevnte er gammel veiledende, koster kun 2600,- i dag)). Sistnevnte, K701, gir ett mye mer detaljer bilde og åpent lydbilde enn HD242. Ble faktisk litt skuffet med en gang, men etter å ha lyttet noen minutter, så var all moroa der, samtidig som alle detaljene også kom frem.

Nå kommer det store problemet, å finne det samme i hjemmekinoen. Og det første blir høytallerene. Er egentlig meget fornøyd med oppsettet mitt, men skulle gjerne hatt det mye bedre på musikk.

Har Klipsch, på Rotel effekt, med Marantz forforsterker. Har egentlig savnet litt av den rundere lyden som PSB ga meg, (den største Image høytalleren fra forrige generasjon). Sitter å er meget fristet av å få for den høytaller serien rom ligger rundt 30 tusen.

Man er også fristet av Dynaudio sine. Så her må det lyttes (Hvor får man lyttet til PSB?), selv om lytting i butikk ikke gir det samme som hjemme. Var veldig fristet av Dali Mentor 6, før jeg kjøpte Klipsch RF-63. Lyttet også for ikke lenge siden til Dali med 8 tommere til 18.000,- (Husker ikke navnet), og de var det meget god lyd i. Fikk meg til å kjøpe John Meyer Blu-rayen, men det ble ikke det samme hjemme

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Har ikke lest igjennom hele tråden enda. Men er nok mye enig i det ToneLoc skriver.

Har gått litt i fella selv. Men da mest på hodetelefoner, da det er mye billigere å eksperimentere med. Har funnet ut at enkelte billige gir mye mer moro enn enkelte av de som ofte blir anbefalt. Liker lyden Philips gir, og virkelig missliker den lyden som Sennheiser gir. Den blir altfor smal og kjedelig. Men har endelig funnet løsningen, og den kommer fra AKG. Har nå 3 stk fra dem, i 3 prisklasser (500,-, 1500,-, og 4500,- (Sistnevnte er gammel veiledende, koster kun 2600,- i dag)). Sistnevnte, K701, gir ett mye mer detaljer bilde og åpent lydbilde enn HD242. Ble faktisk litt skuffet med en gang, men etter å ha lyttet noen minutter, så var all moroa der, samtidig som alle detaljene også kom frem.

Nå kommer det store problemet, å finne det samme i hjemmekinoen. Og det første blir høytallerene. Er egentlig meget fornøyd med oppsettet mitt, men skulle gjerne hatt det mye bedre på musikk.

Har Klipsch, på Rotel effekt, med Marantz forforsterker. Har egentlig savnet litt av den rundere lyden som PSB ga meg, (den største Image høytalleren fra forrige generasjon). Sitter å er meget fristet av å få for den høytaller serien rom ligger rundt 30 tusen.

Man er også fristet av Dynaudio sine. Så her må det lyttes (Hvor får man lyttet til PSB?), selv om lytting i butikk ikke gir det samme som hjemme. Var veldig fristet av Dali Mentor 6, før jeg kjøpte Klipsch RF-63. Lyttet også for ikke lenge siden til Dali med 8 tommere til 18.000,- (Husker ikke navnet), og de var det meget god lyd i. Fikk meg til å kjøpe John Meyer Blu-rayen, men det ble ikke det samme hjemme
    Nye høyttalere?
    Vienna Acousitic Bethoven er eit varmt tips.. Test av Vienna Acoustic Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand Høyttalere - Lyd og Bilde
    Glem det du hører om tilbakelent og rolig lyd.
    Dei er vel kanskje det på musikk, MEN sleng på ein film og du får høyttalere som skyter klør når det trengs, basstrøkk som kan minne om klipsch og du blir nok fornøyd vil eg tru.
    Eg har selv Mozart, og selv på rørforsterkeren er det topp på film, med fast basstrøkk, men kjør dei på Hegel, på film og det smeller til med godlyd og trøkk.
    La merke til at du ville ha noe bedre på musikk? Ja då bør du prøve disse hjemme. Liker seg best med litt effekt fra forsterkeren, men kan og brukes med en rørforsterker,dog spiller dei ikke så høyt som med en kraftig transistor.

Eg er grisefornøyd ivertfall og endelig få både god stereo + kino lyd av samme høyttaler.
    Høyttalere:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fulgt så nøye med her i det siste, men vil igjen nevne et tidligere tips. Gå for et custom made anlegg som settes opp en korreksjonsløsning/EQ og ha gjerne flere preset (ulike justeringer) som du kan bytte mellom til ulik musikk.

Det du gjør når du skal matche deg frem elektronikk er egentlig en dårlig form for EQ/korreksjon IMO. Korreksjon bør dog settes opp manuelt av en med peiling. Nevner igjen Midgard Audio.

Lykke til på veien mot godlyden.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Har ikke fulgt så nøye med her i det siste, men vil igjen nevne et tidligere tips. Gå for et custom made anlegg som settes opp en korreksjonsløsning/EQ og ha gjerne flere preset (ulike justeringer) som du kan bytte mellom til ulik musikk.

Det du gjør når du skal matche deg frem elektronikk er egentlig en dårlig form for EQ/korreksjon IMO. Korreksjon bør dog settes opp manuelt av en med peiling. Nevner igjen Midgard Audio.

Lykke til på veien mot godlyden.
    Egentlig ikke så stor fan av EQ/korreksjon osv.. kanskje har det med at eg aldrig har testet det. Vent nå litt...kinoen eg hadde, då var det jo mic og selvjustering.. aaah.. tja.. kan ha noe for seg..for på kinoen hadde det je.. mye for seg nemlig.
    Men tenker, stereo bør låte bra uten sånt juks. 8)
    Høyttalere:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Egentlig ikke så stor fan av EQ/korreksjon osv.. kanskje har det med at eg aldrig har testet det. Vent nå litt...kinoen eg hadde, då var det jo mic og selvjustering.. aaah.. tja.. kan ha noe for seg..for på kinoen hadde det je.. mye for seg nemlig.
    Men tenker, stereo bør låte bra uten sånt juks. 8)
    Moderne romkorreksjon brukes gjerne for å gjøre lyden mer korrekt, ikke for å farge lyden. Du som er så glad i "ekte" lyd burde jo være tilhenger av dette?

Det er også litt snodig at personer som er tilhenger av å justere lyd ved å bytte rør i rørforsterkeren sin kan snakke negativt om EQ. Bytting av rør i en forsterker har jo samme mål (det er bare mye mer unøyaktig).
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ/korreksjon var bare en del av det jeg nevnte. Viktigste var egentlig å få noen custom made høyttalere til stuen og musikksmaken.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Moderne romkorreksjon brukes gjerne for å gjøre lyden mer korrekt, ikke for å farge lyden. Du som er så glad i "ekte" lyd burde jo være tilhenger av dette?

Det er også litt snodig at personer som er tilhenger av å justere lyd ved å bytte rør i rørforsterkeren sin kan snakke negativt om EQ. Bytting av rør i en forsterker har jo samme mål (det er bare mye mer unøyaktig).
    Ja er rart..eg bør vel vere litt mer åpen for dette ja. 8)
    Men har du noe link til noe godt rimeligt utstyr?
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    EQ/korreksjon var bare en del av det jeg nevnte. Viktigste var egentlig å få noen custom made høyttalere til stuen og musikksmaken.
    Hva med høyttalere, vis en vil ha eit par som spiller knall på Alt?? Blir det dyrt då? Og hva må en evnt opp i då?
    Høyttalere:

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Hva med høyttalere, vis en vil ha eit par som spiller knall på Alt?? Blir det dyrt då? Og hva må en evnt opp i då?
    Kommer an på så mye. Selv har jeg litt lyst på et semiaktivt sub/satelitt-oppsett som anlegg nr.2.

Det vil da kanskje se noenlunde slik ut:

SEAS ER18DXT som satelitthøyttaler.

Til bassområdet ville jeg sterkt vurdert:
    BMS 12N630 som bassmodul.

Dette sammen med aktiv deling (XO et sted mellom 80-150Hz) og litt EQ for tilpassing vil sannsynligvis fungere veldig bra. En enkelt oppsett som ikke koster allverdens (men det ruller fort litt på seg når man skal ha elektronikken).

Selvsagt kan man gjøre ting enda mer avansert, men da stiger prisen i takt og vel så det.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    Kommer an på så mye. Selv har jeg litt lyst på et semiaktivt sub/satelitt-oppsett som anlegg nr.2.

Det vil da kanskje se noenlunde slik ut:

SEAS ER18DXT som satelitthøyttaler.

Til bassområdet ville jeg sterkt vurdert:
    BMS 12N630 som bassmodul.

Dette sammen med aktiv deling (XO et sted mellom 80-150Hz) og litt EQ for tilpassing vil sannsynligvis fungere veldig bra. En enkelt oppsett som ikke koster allverdens (men det ruller fort litt på seg når man skal ha elektronikken).

Selvsagt kan man gjøre ting enda mer avansert, men da stiger prisen i takt og vel så det.
    Seas skal jo vere noe av det beste ja.. :smile:
    Veldig flott kurve på den suben..
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veien mot lyden

Da har jeg lest gjennom hele denne tråden (puh!).
    Veldig interessant tema, hvordan drømmeanlegget til over 40k skulle viste seg å bli feil tross alt. Moralen må kanskje være at man aldri skal kjøpe prisen, men utelukkende gå etter lyden. Gjerne også høre på interesseobjektet både 2 og 3 ganger før beslutning fattes.
    Min utstyrsanbefaling til trådstarter er å høre på dynaudio excite x36. Den innehar virkelig fløyelsdiskant, og har plenty med allround potensial forøvrig.

Lytterundene til ToneLoc er forøvrig så bra beskrevet at han lett kunne ha jobbet for fidelity

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Lørdag tok en kamerat en runde på Soundgarden, Hifi Klubben og Resonans. Høytalerene vi fikk demo på på Soundgarden forbigås i stillhet.....Jeg hadde som favoritt Dali Mentor fra før, men da vi hørte på Mentor 8 så synst jeg at diskanten var litt rar, ikke hard, men rar, jeg har testet Mentor 6 for flere år siden riktignok, men jeg mener å huske at diskanten på disse var helt super, men så feil kan man ta... Vi testet så Helicon 400, mye bedre diskant og bedre/dypere bass, klart en bedre høytaler enn Mentor 8. Ikke minst så er også finish'en på kassen i klasse med prisen på ca 42.000
    Tok så turen til Resonans, opp i 2. etg, og fy f... Jeg sier bare: SONUS FABER LIUTO WOOD (kr 36.000,-). Dette er noe av det bedre jeg har hørt, her var det bass og klar fin diskan uten at det ble hardt!!!! En kjempe opplevelse. Velge mellom Helicon og Faber... Den blir vanskelig, men jeg TROR jeg hadde gått for Sonus Faber...
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers
    [...] Jeg hadde som favoritt Dali Mentor fra før, men da vi hørte på Mentor 8 så synst jeg at diskanten var litt rar, ikke hard, men rar, jeg har testet Mentor 6 for flere år siden riktignok, men jeg mener å huske at diskanten på disse var helt super, men så feil kan man ta... Vi testet så Helicon 400, mye bedre diskant og bedre/dypere bass, klart en bedre høytaler enn Mentor 8. [...]
    Mentor 8 og Mentor 6 er to "helt" forskjellige beist. Prøv å få ordnet en lytterunde hvor du setter de to høyttalerne opp mot hverandre, så skal du se at forskjellene ikke slutter ved 2-veis kontra 3-veis .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av coopers

.... Jeg sier bare: SONUS FABER LIUTO WOOD (kr 36.000,-). Dette er noe av det bedre jeg har hørt, her var det bass og klar fin diskan uten at det ble hardt!!!! En kjempe opplevelse....

Nok en høytaler som må legges til listen over kandidater der altså....

Er på en måte ute i samme ærend som TS. Derfor har dette vert en særdeles interessant tråd. Får inderlig håpe den ikke dør ut....

Vi som bor litt ut i huttiheita kan ikke bare svinge innom og høre på all verdens høytalere i løpet av en uke eller to. Derfor er slike tråder som det her direkte matnyttige. Konkrete tips ut fra en konkret problemstilling.

Det mest overraskende så langt er vel egentlig at TS falt litt for Usher Dancer 2. Ut fra div lesning så hadde ikke jeg tenkt at den ville være en kandidat her i denne settingen ? Hadde liksom forestilt meg at den var litt mer typisk "Hi-Fi". Men igjen så viser vel dette det som blir messet om og om igjen her inne; lytt og lytt og atter lytt (bare så pokkers kjedelig at valget kun står mellom HiFi-Klubben og Soundgarden i 30 mils omkrets).

Side 16 av 20 FørsteFørste ... 6 12 13 14 15 16 17 18 19 20 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •