Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 20 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 382
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @Fredrik1978 og Spikeld:

Grunnen til at jeg tror at M3 passer bedre til Dali Lektor 8 enn til MA GS er ikke at NAD er spesielt lys, men at den er temmelig "frempå". MA GS er mer frempå/oppløst i diskanten enn Dali Lektor 8; derfor kan dette være skummelt med tanke på at Spikeld er allergisk mot frempådiskant. I Lektor 8 sitt tilfelle er det mer å gå på, for å si det slik, og der tror jeg NAD'en vil passe svært bra.

Fredrik, du skriver at du spiller mest rolig musikk, og da blir også høyttaler-/forsterkerpreferanser annerledes. Hvis jeg spilte mest rolig musikk ville jeg fort ha gått for B&W eller Vienna i denne prisklassen. At MA er god på rolig musikk er positivt isolert sett, men negativt dersom det går på bekostning av dens egenskaper på hardere rock, tynne 80-tallsinnspillinger og lignende.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiophil
    har ikke lest hele tråden, men med utgangspunkt A21 og klipsch vil jeg anbefale:

RF-5
    den nye doxa pre-ampen
    NAIM DAC
    Har du linker til norske butikker som selger disse?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Og så satt jeg der…lyttet…hørte at lyden var korrekt…hørte en klarhet og noen detaljer jeg ikke hadde hørt før…men noe manglet. Hva? Jo, det var ikke gøy å høre på musikk lenger . Borte var trøkket i brystkassen, borte var den type bass som tilgir selv den spinkleste 80-tallsproduksjon, borte var den varme og myke klangen. Isteden var der litt spiss lyd etter min smak, null trøkk i gittarriff og basstromme, og jeg skjønte plutselig hvorfor noen sammenligner lyden av metal med sagbruk. Det var noe småkaldt og sterilt over det. Det låt akk så ”pent”, men like fullt så sjelløst.
    Har hatt akkurat samme problem som deg i ett års tid ca. med mine B&W. Har ikke skjønt hva problemet er. Har gjort masse forandringer med romakustikken, byttet mellom flere typer forsterkere, satt ut basspaneler i rommet, justert akustiske problemer med equalizer, bytte kilde osv... Disse tingene hadde effekt i mindre grad, men løste ikke problemet på noen måte, lyden var fortsatt klinisk og spinkel og rockefoten stod stille.

Problemet løste seg derimot når jeg byttet signal, strøm og høyttalerkabler. Plutselig ble det masse midbass og fylde i lyden og en fantastisk jevn og fin lyd. Skal ikke påstå at dette er en universal oppskrift for alle som sliter med samme problem, men verd å ta en titt på.

Hva slags kabler bruker du?

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter:

Om det blir Klipsch (som jeg også tror kan være knall i denne sammenhengen), hvilken forsterker planlegger du å kjøre på?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trulte
    Skal ikke påstå at dette er en universal oppskrift for alle som sliter med samme problem, men verd å ta en titt på.

Hva slags kabler bruker du?
    Hei

Jeg bruker disse: VAN DEN HUL The CS-122 HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Om det blir Klipsch (som jeg også tror kan være knall i denne sammenhengen), hvilken forsterker planlegger du å kjøre på?
    Det blir ikke Klipsch i nærmeste fremtid. Har bestemt meg for å være litt tålmodig og spille inn høyttalerne skikkelig før jeg gjør noe mer. Men Klipsch kan være aktuelt i fremtiden. Det blir spennende å høre deres nye serie når den kommer.

Jeg hadde NAD M3, men har nå kjøpt meg Parasound P3/A21. Får koblet det opp for første gang i morgen.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter (taumbyrjar på nynorsk):

Sjekk ut nye Dali Ikon mkII serie. Prøvde 7'eren og fikk straks rykninger i høyrefoten. Selv har jeg MA RS8 som jeg er rimelig happy med.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du Van den Hul kabler, tipper jeg lyden din er omtrent sånn:
    Diskant: Avrundet, litt uengasjerende
    Mellomtone: Klar og behagelig
    Bass: Pløsete, ikke noe kontant smell i brystkassa i midbass området (f.eks. på tamtam trommer).

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass: Pløsete, ikke noe kontant smell i brystkassa i midbass området (f.eks. på tamtam trommer).
    Jeg har vandenhul kabler å lurer litt på hvor i alle dager du har den beskrivelsen der fra? må legge meg litt på skeptiker siden nå, må si jeg ikke helt forstår hvordan du kan gi en så nøyaktig beskrivelse av lyden i et kabelmerke? har du lest deg frem til dette eller har du "prøvelyttet" alle kablene til vandenhul?

Til deg ToneLoc så kan det å bytte kabel kanskje sette prikken over i'en i et stereoanlegg som allerede låter slik du ønsker, det kan overhode ikke forandre lydsignaturen fra noe du ikke liker til det motsatte, det er veldig marginale forskjeller fra en kabel til en annen.. jeg ville ikke tatt rådet til overnevnte å brukt for mye tid/penger på å kurere problemet den veien. du må ha gratulerer så mye med nytt forterkeri spill det godt inn å ikke ta forhastede besluttninger

ps: med nye forsterkeriet er du bare en dali høyttaler ifra å bli helt sjef på Dalitråden :P

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, bare sånn hvis noen lurer så bruker B&W industriversjonen av CS-122 inni høyttalerne sine (også i 800-serien), så hvis dette stemmer burde denne lydbeskrivelsen stemme for B&W generelt.

Hilsen Thorbjørn (som også bruker cs-122)
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Jeg har vandenhul kabler å lurer litt på hvor i alle dager du har den beskrivelsen der fra? må legge meg litt på skeptiker siden nå, må si jeg ikke helt forstår hvordan du kan gi en så nøyaktig beskrivelse av lyden i et kabelmerke? har du lest deg frem til dette eller har du "prøvelyttet" alle kablene til vandenhul?

Til deg ToneLoc så kan det å bytte kabel kanskje sette prikken over i'en i et stereoanlegg som allerede låter slik du ønsker, det kan overhode ikke forandre lydsignaturen fra noe du ikke liker til det motsatte, det er veldig marginale forskjeller fra en kabel til en annen.. jeg ville ikke tatt rådet til overnevnte å brukt for mye tid/penger på å kurere problemet den veien. du må ha gratulerer så mye med nytt forterkeri spill det godt inn å ikke ta forhastede besluttninger

ps: med nye forsterkeriet er du bare en dali høyttaler ifra å bli helt sjef på Dalitråden :P
    Dette er ikke noe jeg har lest meg frem til nei. Jeg har prøvd 4 forskjellige van den hul kabler på anlegget mitt faktisk, CS-122, magnum hybrid, the revelation hybrid og supernova. Kablene blir bedre og bedre desto lenger du beveger deg opp i kvalitet, men sammen med 800 serien til B&W, blir bassen overraskene slapp på samtlige av kablene. Man får også følelsen av at dypbassen mangler.

Jeg har vært på en del hifimesser de siste årene og det har overrasket meg hvor kjedelige demo-oppsettene til hifiklubben er. Lyden er fin - for all del - men mangler engasjement, kraft og dybde i bassen. Har også lest en del innlegg på diverse fora hvor folk skriver det samme som meg, om at BW-demoene til klubben låter kjedelig. De fleste av disse skylder på Classe elektronikken de bruker. Problemet er at Classe forsterkere absolutt ikke er kjedelige i lyden eller har pløsete bass. De er derimot veldig nøytrale, ærlige og ikke minst kraftige nok til å levere nok bass til BW. 800-serien til BW er også i stand til å levere en vannvittig hurtig og kraftig bass med riktig match, så man kan heller ikke skylde på disse, og da står man naturligvis igjen med kablene til slutt.

Dette med kabler er dog noe finurlige greier, fordi kabler som låter skikkelig dritt en plass, kan låte veldig bra i et annet oppsett, så det hele handler om matching. Hvis du mener at van den hul passer bra til dine Dali, så bør du beholde de. Til BW synes jeg det låter helt greit, nøytral klang, klar mellomtone, litt varm og behagelig i toppen, men mangler trøkk i bunn. Jeg har hørt oppsett der bytte av kabler har gjort veldig lite med lyden, men også oppsett der kabler har gjort et "greit nok" anlegg til et veldig bra anlegg.

Ta deg en tur på soundgarden og hør på oppsettene de bruker der med nordostkabler og sammenlign turen med en runde på hifiklubben og legg merke til hvordan detaljnivået er og hurtigheten er i bassområdet. Ta deg også en tur på messer rundt omkring og hør på dyre stereoanlegg. Du vil bli overrasket over hvor elendig mange av disse anleggene låter selv om de koster over 1 million kroner. Hvorfor kan et anlegg i millionklassen låte så elendig? Hifi-selgere har bare agentur på visse merker. En type kabler, en type høyttalere og en type forsterkere f.eks. Når de kobler dette sammen, blir det veldig ofte en feil match og lyden blir deretter (og det er jo litt rart når utstyret separert sett er i verdensklasse!).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hei, bare sånn hvis noen lurer så bruker B&W industriversjonen av CS-122 inni høyttalerne sine (også i 800-serien), så hvis dette stemmer burde denne lydbeskrivelsen stemme for B&W generelt.

Hilsen Thorbjørn (som også bruker cs-122)
    Jo, men det er ETTER delefilteret må du huske på.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til deg ToneLoc så kan det å bytte kabel kanskje sette prikken over i'en i et stereoanlegg som allerede låter slik du ønsker, det kan overhode ikke forandre lydsignaturen fra noe du ikke liker til det motsatte
    Hehe. Jeg ser konturene av en heftig kabeldebatt. Jeg tror deg, kanakas. Jeg kan ikke dokumentere noe, og har heller ikke erfaring med kabelbytte, men: jeg finner det svært usannsynlig at en liten kabel skal kunne frembringe hestespark i mellombassen dersom hverken høyttaler, forsterker, eller kombinasjonen av disse, er i nærheten av å gjøre det.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du skal ta den kabelteorien over med en stor spade salt :-) Skal like å se noen si det samme i en blindtest.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Jeg ser konturene av en heftig kabeldebatt. Jeg tror deg, kanakas. Jeg kan ikke dokumentere noe, og har heller ikke erfaring med kabelbytte, men: jeg finner det svært usannsynlig at en liten kabel skal kunne frembringe hestespark i mellombassen dersom hverken høyttaler, forsterker, eller kombinasjonen av disse, er i nærheten av å gjøre det.
    Det trodde jeg og før, men hifi-verdenen var visst ikke så enkel som jeg trodde og hadde håpet på. Lykke til med valget av høyttalere uansett. Et lite tips dog når du er på lytterunder og finner et anlegg du liker: Spør hvor mye kablene koster

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @trulte
    Den største synderen på hifimesser er vel at de ofte booker hoteller, kontorlokaler eller større haller. det er som regel veldig dårlig akustisk behandlete rom, tror den største synderen ligger i det. vandenhul skal være kabler som er god match mot B&W, den lyden du beskriver virker heller som at høyttalerne får for lite strøm, eller at romet er veldig dårlig tilstelt. B&W er tunge å drive generelt å når du snakker om 800 serien er det vel dem som er tyngst, disse krever enorm forsterkerkraft for å spille optimalt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrZyWiz
    Tror du skal ta den kabelteorien over med en stor spade salt :-) Skal like å se noen si det samme i en blindtest.
    Vi har vert inne på dette med blindtest før å har kommet frem til at deltagerne i en slik test faktisk må være blind å ikke ha noe kjennskap til hva de tester for at en slik test skal være genuin

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @trulte
    Den største synderen på hifimesser er vel at de ofte booker hoteller, kontorlokaler eller større haller. det er som regel veldig dårlig akustisk behandlete rom, tror den største synderen ligger i det. vandenhul skal være kabler som er god match mot B&W, den lyden du beskriver virker heller som at høyttalerne får for lite strøm, eller at romet er veldig dårlig tilstelt. B&W er tunge å drive generelt å når du snakker om 800 serien er det vel dem som er tyngst, disse krever enorm forsterkerkraft for å spille optimalt.
    Disse rommene er sjeldent bra som du sier, men mange kompenserer med å sette lytteposisjonen veldig nærme høyttalerne for å få minst mulig påvirkning fra rommet. Det siste oppsettet jeg hørte med BW, var satt opp sånn f.eks. Høyttalerne får ikke for lite strøm, de får lassevis av strøm, det er derfor jeg drar inn kabler i debatten og det er et spennende men dessverre et ømtåelig tema å ta opp hos folk som ikke har erfaring
    Har fått forklart at B&W har veldig svingende impedanse og derfor er veldig sensitive for hvilke kabler man bruker (impedansematching?).

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse rommene er sjeldent bra som du sier, men mange kompenserer med å sette lytteposisjonen veldig nærme høyttalerne for å få minst mulig påvirkning fra rommet. Det siste oppsettet jeg hørte med BW, var satt opp sånn f.eks. Høyttalerne får ikke for lite strøm, de får lassevis av strøm, det er derfor jeg drar inn kabler i debatten og det er et spennende men dessverre et ømtåelig tema å ta opp hos folk som ikke har erfaring
    Har fått forklart at B&W har veldig svingende impedanse og derfor er veldig sensitive for hvilke kabler man bruker (impedansematching?).
    kan du fortelle meg hvordan en kabel kan ha innvirkning på impedanse?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan du fortelle meg hvordan en kabel kan ha innvirkning på impedanse?
    Du kan jo lese litt her og se om du blir noe klokere. Siden det her er en høyttalerdebatt, så avslutter jeg her. Ville bare kommentere at dårlig matching ikke er høyttaleren sin feil

Side 14 av 20 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •