Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 20 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 382
    Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men orso, er ikke ditt lydideal noe helt annet enn det ToneLoc ønsker?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Men orso, er ikke ditt lydideal noe helt annet enn det ToneLoc ønsker?
    Jo, men har heller ikke anbefalt mine egne prefereranser. Jeg synes ikke Mirage sine rundstrålende er noe rockehøyttaler og tror ikke det er en høyttaler for ToneLoc. Jeg kan selvsagt ta feil.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som det har vært mye forskjellig anbefalt i denne tråden, tenkte jeg skulle nevne Kef også. Kl 24 i natt lanseres en ny q-serie, og ut i fra bildene ser det ut som toppmodellen, q900 med 3x8"basselementer blir en spennende sak.
    Kef har denne spesielle teknikken der de setter diskanten inni mellomtonen. Du kan lese mer om det på nettsiden.

Jeg har hørt på kef iq90 paret med en emotiva xpa-effekt, og synes det er var en god match. Positiv opplevelse! Luftig diskant, stor spredning av lydbildet, og ellers god på det meste. Det er mange som fører Kef så det er nok ikke vanskelig å finne et demorom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Godt poeng, og man skal ikke trekke alle over én kam. Når jeg diskuterer horn i forbindelse med høyttalere som skal ha trøkk på rock, går tankene først til merker som Cerwin Vega, Klipsch og JBL. Men din påminnelse er likevel på sin plass.

Tannoyene låt ikke skarpt i butikken, men de var heller ikke fullt så behagelige som Viennaene. Videre synes jeg det kan være et problem med liten sweetspot på horn. Jeg pleier ikke så ofte å sitte stille i en stol alene og lytte. For de som gjør det, kan nok imidlertid hornsweetspoten oppleves som herlig.
    Jeg hadde selv Tannoy DC10T tidligere, og de var matchet med en Nad M3. M3en hadde ingen problemer med å drive høyttalerne, men det ble litt kjedelig i den forstand at det ble for "ordentlig" hvis du forstår hva jeg mener? Jeg savnet litt råskap :-) Men jeg tror ikke det var høyttalerne sin skyld. Tror forresten også at disse vil tegne opp en rimelig stor sweetspot gitt riktig matching.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opera
    Jeg hadde selv Tannoy DC10T tidligere, og de var matchet med en Nad M3. M3en hadde ingen problemer med å drive høyttalerne, men det ble litt kjedelig i den forstand at det ble for "ordentlig" hvis du forstår hva jeg mener? Jeg savnet litt råskap :-) Men jeg tror ikke det var høyttalerne sin skyld. Tror forresten også at disse vil tegne opp en rimelig stor sweetspot gitt riktig matching.
    Hei
    Jeg satt nettopp og leste om disse høyttalerne nå. Kunne du gi en litt nærmere beskrivelse av bass, midbass, mellomtone og diskant? Hadde du i tillegg kunnet si litt om plassering i forhold til bakvegg? På forhånd takk; det hadde vært veldig interessant å høre om dette

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jeg satt nettopp og leste om disse høyttalerne nå. Kunne du gi en litt nærmere beskrivelse av bass, midbass, mellomtone og diskant? Hadde du i tillegg kunnet si litt om plassering i forhold til bakvegg? På forhånd takk; det hadde vært veldig interessant å høre om dette
    Jeg kan gjøre et forsøk, men jeg vil understreke at jeg langt i fra er noen veldig erfaren hifi entusiast :-) Men jeg har iallfall eid og hørt disse høyttalerne mye, så vi gjør et forsøk.

Bass; de går veldig dypt! Fungerer således utrolig godt til film også. Jeg vil også si at den er presis med god snert.

Midbass; God fylde i lyden, noe jeg antar skyldes midbassen i stor i grad.

Diskant; stemmegjengivelse er fantastisk. Jeg synes ikke det er en slitsom diskant i det hele tatt, det blir ikke skrikende. Her har jeg erfaring både fra Mentor og Ikon, så jeg vet hva jeg snakker om :-). Den kan kanskje være noe hard på enkelte innspillinger. Er enig i at sweetspot kan oppleves som lite, men dette tror jeg skyldes forsterkeren jeg hadde. I dag har jeg andre Tannoy høyttalere med annen elektronikk og sweetspot er min minste bekymring :-)

Plassering; 0,5 m fra bakvegg.

Hvis du vil må du gjerne komme på prøvelytting hvis det kan hjelpe deg videre.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar.

Det hørtes jo bra ut, dette. Ikke minst er det positivt at man kan plassere dem relativt nær bakvegg. Hvilke Tannoy-høyttalere har du nå, og hvor i landet holder du til?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig:-) Jeg har Yorkminster SE og holder til i Oslo.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytterunde i Drammen

I dag ble det nok en lytterunde på meg. Jeg dro til Drammen med planer om å rocke skikkelig ut til både Klipsch og Cerwin Vega. Turen gikk først til JFS Soundsystems (jfssoundsystems.no) hvor jeg ble møtt av en sympatisk og jordnær selger som fortalte meg masse interessant om ulike produkter. Dessverre hadde de ikke flere Klipsch-høyttalere igjen av den gamle RF-serien, som nå har vært på salg en stund. I påvente av den oppgraderte serien var det rett og slett nada Klipsch å høre i sjappa. Dette var litt nedtur, da jeg hadde håpet å endelig få stifte bekjentskap med den hyppig debatterte Klipsch-lyden.

Som plaster på såret fikk jeg imidlertid lytte til hele tre andre høyttalerpar, noe som naturligvis var av interesse. Jeg skal gi et kort referat av min opplevelse av denne demonstrasjonen. Samtlige høyttalerpar ble drevet av Parasound New Classic 2100 (6000 kr) / Parasound New Classic 2250 (14 000 kr). CD-spiller var en Rotel RCD-1520 (7500 kr). Lytterommet virket forholdsvis dempet, med gardinlignende jall hengende både bak høyttalerne og bak lytteposisjon. Jeg benyttet Metallicas ”The black album” og til dels førsteskiven til The-Dream (moderne r&b).

ELAC 200 Series FS-207 (mener jeg det var) (17 000 kr): ELAC er et tysk merke som butikken ganske nylig hadde begynt å importere. Selgeren hadde fått inn tre demopar, så vidt jeg forsto, og dette paret var en 2,5 veis konstruksjon med 6-tommere i bestykningen. Noe mer teknisk utredning skal jeg ikke prøve meg på. Først av alt ble jeg overrasket over den meget fyldige bassen. Den trøkket virkelig til. Dette var rett og slett en morsom høyttaler å høre på, og jeg savnet i grunnen ingenting. Diskanten ble aldri for frempå eller skarp; snarere litt avrundet, men med nok detaljer for min smak. Lyden må kunne karakteriseres som en smule varm og rund. Lydsignaturen minnet meg en del om Vienna Acoustics. Jeg ville nok valgt Vienna Beethoven Baby Grand foran denne, men så koster den da også mer. En smooth høyttaler som man rimelig sikkert kan høre på lenge uten å bli sliten. Et pluss var det også at lyden hørtes fyldig ut på moderat volumnivå. ELAC’en er nok også en god del mer tilgivende overfor dårlige innspillinger enn hva B&W CM9 kan skilte med. Alt i alt var dette utvilsomt et hyggelig bekjentskap, ikke minst til den beskjedne prisen. Høyttaleren har også en storebror, med ytterligere et basselement, til rundt 25 000 kr. Denne kommer trolig på demo etter hvert, og informasjon vil da bli lagt ut på butikkens hjemmesider ifølge selgeren.

Usher Dancer Mini Two (50 000 kr): Usher Dancer-serien har fått en del skryt i pressen, så disse skulle det bli spennende å lytte til. I en helt annen prisklasse enn ELAC’ene, var disse to langt større saker som så bunnsolide ut. Lyden skulle vise seg å være nettopp solid. Med to syvtommere hadde bassen såkalt pondus, men den var heller mindre enn mer ”fyldig” enn hos ELAC’ene. Jeg fikk imidlertid inntrykk av at lyden var meget korrekt, dog ikke i betydningen steril og tam. Mens ELAC som nevnt minnet meg om Vienna Acounstics, helte Usher’ne mer i retning av Tannoys Definition-serie (Dancer Mini Two ligger midt imellom DC8T og DC10T i pris). Sammenhengen mellom frekvensområdene hørtes super ut. Lyden var klar og oppløst, men aldri slitsom eller skarp. Kanskje manglet den litt av varmen og morofaktoren til ELAC’ene, men samtidig kanskje man blir mer fornøyd med Usher i lengden? Noen vil antakelig sette pris på at bassportene sitter foran, slik at plassering inn mot bakvegg skaper mindre problemer. En god høyttaler, men det skulle da også bare mangle til denne prisen. Mens jeg trolig hadde gått for Vienna fremfor ELAC ville jeg nok også ha gått for Tannoy fremfor Usher, men marginen er ikke stor. Kanskje forskjellene rett og slett ligger i at elektronikken hos JFS Sound Systems koster rundt 50 000 kroner mindre enn elektronikken hos Stereofil?

Audiovector S3 Avantgarde Arrete (52 000 kr): Til sist fikk jeg æren av å høre denne danske høyttaleren som har fått stempelet ”spesielt anbefalt” av Lyd og Bilde. Høyttaleren var satt ned fra 60 til 51 tusen kroner, så her snakker vi igjen om dyre saker. Dermed økes naturligvis også kravene. Med fare for å høres ut som en snobb, ble jeg litt skuffet. Det manglet liksom litt på de fleste områder…tja, utenom på klarhet da. Disse høyttalerne minnet meg litt om B&Ws lydsignatur: veldig pent og pyntelig, og klart som glass, men uten rockefot og evne til å engasjere. I hvert fall engasjere meg, som ikke sitter og lytter etter et eller annet obskurt kling eller klang baki salen. Audiovector’ene var litt tynnere og skarpere enn Usher’en – ikke helt etter min smak. Når jeg ser på hva de fikk skamros for i Lyd og Bilde ("klokkeklar”, ”nøytral”, ”gjennomsiktig”, ”lynrask”, ”stram”, ”presis”), så bekrefter det i grunnen mitt inntrykk… altså beskrivelsen av hifi-korrekt, men akk så kjedelig lyd Nei, denne ville jeg aldri bladd opp mer enn 50 000 kroner for. Ikke 20 heller, for den saks skyld. Beklager

Parasound
    Ellers pratet vi litt om Parasound og Rotel, som selgeren mente ga mye for pengene i sin prisklasse. Dette er i grunnen det samme inntrykket som jeg sitter med. Selgeren fortalte blant annet at selv om Parasound Halo-serien begynner å dra litt på årene, kommer det stadig små forbedringer på disse produktene uten at produsenten velger å endre navn på dem.

Jeg forklarte at jeg ikke nødvendigvis er ute etter den mest nøytrale lyden, og da skulle Parasound passe godt. Her er det mye trøkk og ”amerikansk lyd”. Han hadde solgt en del av komboen P-3 / A-21, og fått gode tilbakemeldinger. Likevel sa han en interessant ting: Halo-serien er mer nøytral enn New Classic-serien, så der blir det smak og behag. De to seriene er uansett konstruert på helt forskjellig måte, og designen er i tillegg svært ulik. Likevel: det er ikke noen selvfølge at alle liker Halo best. En kunde hadde faktisk byttet tilbake til New Classic etter å ha kjøpt Halo, fordi han mente at den førstnevnte (som også er billigere) ga mer rockefot. De som vurderer Parasound-forsterkeri bør kanskje ta denne historien om New Classic vs. Halo med i betraktningen.

Til slutt tok jeg en kjapp tur innom Hi-Fi Klubben for å få et gjenhør med selveste Cerwin Vega; de store, stygge høyttalerne som evner å få frem smilet gang på gang der de lyser opp i all sin perversitet. Egentlig hadde jeg tenkt å høre på XLS-12, men siden det var XLS-215 (10 000 kr) som sto koblet opp sjekket jeg disse isteden. Formålet var først og fremst å høre1) hvordan mellomtonen er i forhold til de dyrere høyttalerne jeg har hørt i det siste, og 2) om de er skarpe i toppen. Til det siste punktet var svaret et rungende ”nei”. I mine ører er Cerwin Vega behagelig å høre på. Det er ikke noe stress eller skrik med dem, bare masse trøkk.

Før jeg kommer med kritikk vil jeg rose Cerwin litt. For verden trenger Cerwin! Det er bøtter og spann med pentlåtende høyttalere rundt omkring, så noen verstinger som dette fyller et stooort behov i markedet. Dessuten har jeg alltid hatt sansen for folk/ting som tar den helt ut, og det gjør disse. Og gud bedre så mye lyd og moro man faktisk får for pengene her. De er rett og slett utrolig billige.

Hva så med lyden? Det første som skjer er at haken slipper langt ned på knærne, for bevare meg vel for en bass. Det vibrerer i både veggen og mellomgulvet umiddelbart, for dette er galskap. Samtidig må man bare le av det hele, for det er jo svært underholdende og engasjerende. Så til kritikken: Bassen tar fullstendig kommandoen. Den er temmelig rund og voldsom. Det føles som om den maler over både mellomtone og diskant. Mellomtonen, ja. Der mangler det en god del i forhold til mange andre høyttalere. Detaljer mangler, og klarhet kan man se langt etter. Likevel: jeg tviler ikke på at når man har vendt seg til dette så låter det helt kurant. Hadde jeg hatt et minibudsjett å bruke på anlegg ville jeg mye heller kjøpt noen mellomstore Cerwin enn noen pene og dødskjedelige småhøyttalere fra andre merker. Diskanten er vel heller ikke det helt store, men den har fordelen ved å ikke skjære i trommehinnene. Hvis Klipsch ikke låter skarpere enn dette skal jeg overleve dem. Gjør de? Jo da, Cerwin er moro det, men ikke aktuelle å sette opp i stuen lenger. Uansett: jeg respekterer Cerwin-fansen. Det er lov å ha det gøy.

Oppsummering
    Alt i alt var dette nok en gang en meget interessant lytterunde, og jeg fikk sansen for den sjelfylte butikken JSF Soundsystems. Dog tror jeg nok at Stereofils sortiment av Vienna og Tannoy kan gi i overkant hard konkurranse vs. ELAC og Usher. Uansett tar jeg gjerne en tur tilbake til JFS for å lytte til en større ELAC-modell hvis den kommer i demo. Og hvis jeg går for Parasound forsterkeri, som sjansen er stor for, frister det å kjøpe denne her.

Etter ganske omfattende lytting i det siste kan jeg slå fast et par ting:

1) Høyttalere låter ekstremt ulikt
    2) Forsterker har betydning
    3) Selv om høyttalere låter ulikt er det vanskelig å bestemme seg for akkurat hvilke man liker best.
    4) Det er en del flinke og hyggelige folk som jobber med hifi.

Som antydet holder jeg fortsatt en knapp på Vienna Acoustics Concert Grand. Denne til en god bruktpris hadde vært drømmen. Tannoyene frister også veldig, men er visstnok et sjeldent syn på bruktmarkedet. For å avgjøre hvem jeg liker best av disse to merkene er jeg pent nødt til å lytte mer. Og jeg håper ikke at jeg blir lurt av de dyre forsterkerne de kjører demo med hos Stereofil.

Newcomer sws sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så et par Vienna Aucustics Beethoven Concert Grand til salgs på hifsentralen.... :-)

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en flott skrevet post av en interessant lytterunde. Og generelt gode beskrivelser av det du hører. Har vært på de samme stedene og hørt de samme merkene + flere og kjenner meg igjen i mye

Er generelt enig i oppsumeringen din, men virker som du ikke bekymrer deg spessielt for lytterommet, men vil nok en gang minne om forskjellene på lytterom. Jeg har vært i alle de rommene du har vært i og de er betydelig forskjellige og antakeligvis veldig forskjellig fra ditt.

Se tråden til han som har nylig kjøpt seg PF-37 i kategorien "hvilket utstyr har avforums medlemmer", så kan du se hvor lurt man bli av demoer.

Søren heller, jeg kan sverge på at du er en type som skulle hatt en Klipsch høyttaler, men så var det dette med diskanten.:-P Jeg finner ikke denne problematisk overhode, betydelig glattere enn CV i mine ører.
    Jeg tror du skulle hatt RF-63/83 med på en NC2250 eller annen litt mørk forsterker og så en pre med romkoreksjon slik at du kan voice høyttaleren slik du vil. Det vil si noe alla lyngdorf, eller mer avansert PC med audiolense eller DEQX. Det tror jeg kunne gjort deg happy.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Mener trådstarter hadde en nedre grense for hva som var akseptabelt utseendemessig :P

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Se tråden til han som har nylig kjøpt seg PF-37 i kategorien "hvilket utstyr har avforums medlemmer", så kan du se hvor lurt man bli av demoer.
    Link?

Og ja, skulle gjerne hørt Klipsch, selv om jeg ikke er like overbevist som deg om at det er det som passer best for meg

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ALDRI trodd jeg skulle ende opp med Klipschene etter første lyttetest. Forskjellen til 803 hos HFK var enorm. Dog, med annet rom så viste de seg å ha svært gode kvaliteter. De er annerledes, og jeg syntes nok 803 er penere. Derimot så er ikke P-37 dårligere, den spiller annerledes. Derimot blir den totalt ødelagt av lytterommet til Musikk Magasinet, noe som må koste dem mye salg.

For å sete det i perspektiv, så får de Dali Suitene mine til å låte som pappesker.

Jeg forkastet nemlig totalt den høytaleren første gangen jeg hørte den.
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...rommestue.html

Og ja Klipsch blir nok for frempå i toppen for deg...
    Jeg tenkte på dette med at du syntes hi-fi skal være ordentlig morro, litt som du opplevde med CV. Klipsch skiller seg ut en del her fra andre mainstream merker, og det gjør både morro og hi-fi. Derfor finner du dem både i oppsett hos godt voksne entusiaster som setter pris på dynamikken og den lave forvrengningen og hos ungdommer som kommer fra CV og vil ha noe som spiller bedre uten å gi avkall på morroa.

Lykke til, du er på rett vei ihvertfall. Er ikke så mye annet å gjøre enn å lytte, prøve å få et sammenlikningsgrunnlag og så følge magefølelsen til slutt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsummering
    Alt i alt var dette nok en gang en meget interessant lytterunde, og jeg fikk sansen for den sjelfylte butikken JSF Soundsystems. Dog tror jeg nok at Stereofils sortiment av Vienna og Tannoy kan gi i overkant hard konkurranse vs. ELAC og Usher. Uansett tar jeg gjerne en tur tilbake til JFS for å lytte til en større ELAC-modell hvis den kommer i demo. Og hvis jeg går for Parasound forsterkeri, som sjansen er stor for, frister det å kjøpe denne her.

Etter ganske omfattende lytting i det siste kan jeg slå fast et par ting:

1) Høyttalere låter ekstremt ulikt
    2) Forsterker har betydning
    3) Selv om høyttalere låter ulikt er det vanskelig å bestemme seg for akkurat hvilke man liker best.
    4) Det er en del flinke og hyggelige folk som jobber med hifi.

Som antydet holder jeg fortsatt en knapp på Vienna Acoustics Concert Grand. Denne til en god bruktpris hadde vært drømmen. Tannoyene frister også veldig, men er visstnok et sjeldent syn på bruktmarkedet. For å avgjøre hvem jeg liker best av disse to merkene er jeg pent nødt til å lytte mer. Og jeg håper ikke at jeg blir lurt av de dyre forsterkerne de kjører demo med hos Stereofil.
    Flott innlegg og tråd, dette, med mange interessante refleksjoner og vurderinger. Det er imidlertid enkelte ting som står uklart for meg. Du skriver i åpningsinnlegget at du har hovedfokus på hard rock, rap, r&b og pop. Samme sted sier du at du skyr skarp, skrikende diskant, og at du helst spiller på moderat volum. Genrene du lister opp er ikke akkurat typisk kjennetegnet av moderat volum og behersket diskant. På meg virker det derfor som at du ønsker deg utstyr/høyttalere som gjør musikken du liker til noe den i utgangspunktet ikke er. Med andre ord; du liker ikke det som er typisk for musikken du liker. Når var du sist på en Motörhead-konsert med moderat volum? Utstyr/høyttalere som ikke klarer å få musikk som skriker, stresser, skingrer og hyler til å skrike, stresse, skingre og hyle svikter på det som er karakteristisk. Utstyr/høyttalere som ikke klarer å få en kjølig og spinkel 1980-tallsproduksjon til å høres kjølig og spinkel ut forvrenger og forråder estetikken som lå til grunn for den spinkle og kjølige produksjonen.

Det er selvsagt helt legitimt å ønske seg en varm og behagelig sound der ingen varme eller behag er. Det som er vanskelig å forstå er at dette ønsket kan forbindes med ønsket om rockefot. I åpningsinnlegget har du innsett at du er typen som bør ha en ”rockehøyttaler” eller ”partyhøyttaler”, og du skiver nedsettende om Vienna (perler for svin), men nå ser du nettopp i retning av Vienna. Jeg får ikke dette til å rime. Vienna er ypperlige høyttalere, med en høflig, delikat, behagelig og varm sound, men typiske party- eller rockehøyttalere er de ikke – ikke i nærheten. Heller ikke B&W CM9 er en typisk rockehøyttaler, der er jeg helt enig med deg, men Vienna er minst like uamerikansk som B&W, og var det ikke amerikanske idealer for lyd og musikkgjengivelse du var ute etter?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Alef

Takk for innlegget ditt. Først er det viktig å huske på at lydsmak ikke handler om logikk eller objektive mål, men om følelser. Derfor er jeg 100 % suveren når det gjelder å velge ut fra min egen smak. Uansett hva jeg velger er det rett på én betingelse: at jeg selv blir fornøyd med det. Det spiller ingen rolle hva det koster eller hvordan det låter.

Det er kun én ting som betyr noe for meg når jeg lytter til musikk, og det er å ha det så bra som mulig. For at jeg skal oppnå dette må selvsagt musikken falle i smak, men det samme gjelder lyden. Personlig bryr jeg meg ikke om eventuell ”mening” bak musikken. Det er ikke viktig for meg verken hva bandet ønsket eller hva produsenten tenkte. Ønsket bandet at musikken skulle være skarp og stressende? Too bad, da toner jeg det ned dersom jeg vil det. Ønsket produsenten at musikken skulle være kjølig? Too bad, da varmer jeg den opp hvis jeg vil det. Jeg er slett ikke forpliktet til å skaffe meg et anlegg som låter nøytralt og ”korrekt”. Jeg vil ha et anlegg som behager meg. Punktum.

Du skriver at høyttalere ”svikter” hvis de ikke får musikk som skriker, stresser, skingrer og hyler til å skrike, stresse, skingre og hyle. Nei, de svikter ikke meg. Tvert imot hjelper de meg til å nyte musikken bedre.

Du skriver at høyttalerne ”forråder estetikken” hvis en kjølig produksjon høres varmere ut. Igjen: Slikt gir ingen mening med mindre en høyttalers eneste formål er å gjengi alt slik produsenten ønsket. Igjen: mine høyttaleres eneste formål er å behage meg.

En holdning om at metal MÅ spilles høyt (fordi det spilles høyt på konsert), eller at 80-tallspop MÅ ha skarp diskant (fordi det ble produsert slik) synes jeg bare er tullete. Hvorfor skulle jeg velge en lydsignatur jeg ikke liker? Det finnes ingen grunn til å gjøre det. Jeg kan ha det fantastisk med metal og 80-tallspop - på min måte. Dette er det eneste rasjonelle utgangspunkt for valg av lydsignatur. Noe annet blir for meg omtrent like absurd som å nekte seg selv en god saus på biffen fordi sausen forandrer den opprinnelige kjøttsmaken. Liker man saus, så bruk saus! Har man tonekontroll? For guds skyld, bruk den!

I åpningsinnlegget har du innsett at du er typen som bør ha en ”rockehøyttaler” eller ”partyhøyttaler”, og du skiver nedsettende om Vienna (perler for svin), men nå ser du nettopp i retning av Vienna.

Først: Nedsettende om Vienna? Jeg skrev at Vienna (perler) antakelig var bortkastede penger for slike fæle folk som meg (svin).

Dernest: Ja, og dette viser viktigheten av lytterunder. Da jeg skrev hovedinnlegget hadde jeg stort sett bare lest om de ulike merkene og modellene. Nå har jeg hørt dem selv. Dermed har mitt inntrykk også endret seg, og nå vet jeg at det andre kaller for typiske rockehøyttalere ikke nødvendigvis er hva jeg er ute etter. Rett og slett fordi rockehøyttalermerker som JBL og Cerwin Vega (og jeg vil tro Klipsch) enten blir for skarpe i toppen (JBL) eller mangler noe annet (Cerwin).

Slik jeg har opplevd både Vienna og Tannoy, så passer de godt til rock, og de har nok av punsj og trøkk (rockefot). Samtidig har de meget gode allroundegenskaper som de fleste typiske rockehøyttalere kan se langt etter. De later til å gruse B&W CM9 etter min smak. Bassen i CM9 er kjedelig (for meg), og resten er for pågående og slitsomt. Dog skal det sies at jeg bør lytte mer før jeg tar et endelig valg.

For å oppsummere: det eneste krav jeg stiller til en høyttaler er at jeg liker lyden som kommer ut av den (samt noen krav til det estetiske). Alt annet er meg revnende likegyldig så lenge de er innenfor en akseptabel pris. Et amerikansk lydbilde passer meg i de nedre frekvensområder, men ikke i de øvre. Derfor går jeg heller for østerriksk eller skotsk. Tror jeg

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...rommestue.html

Og ja Klipsch blir nok for frempå i toppen for deg...
    Jeg tenkte på dette med at du syntes hi-fi skal være ordentlig morro, litt som du opplevde med CV. Klipsch skiller seg ut en del her fra andre mainstream merker, og det gjør både morro og hi-fi. Derfor finner du dem både i oppsett hos godt voksne entusiaster som setter pris på dynamikken og den lave forvrengningen og hos ungdommer som kommer fra CV og vil ha noe som spiller bedre uten å gi avkall på morroa.

Lykke til, du er på rett vei ihvertfall. Er ikke så mye annet å gjøre enn å lytte, prøve å få et sammenlikningsgrunnlag og så følge magefølelsen til slutt.

Skal testlytte litt på andre alternativer med samme musikk fra samme CD, tenkte å teste ut Beethoven fra Vienna Acoustics blandt annet.

Gøy å sammenlikne!

Jeg har blitt veldig var for diskant de siste årene, noe jeg ser på som litt rart ettersom det er de lyseste tonene man mister når man eldes og slites. Jeg syntes ikke Palladiumene låter hardt på noen måte i toppen, eller er overdrevent volumiøs på dette feltet.

Allikevel er det interessant å sammenlikne. Har lyst til å bære Dali Suitene opp fra kjelleren for å teste.

Newcomer Gassolini sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Toneloc

Etter det jeg leser i første innlegg så tror jeg nok vi har ganske lik musikk smak.

Jeg sliter med samme problem som deg og har hørt forskjellige høytalere på forskjellige komponeter over lang tid nå. Jeg har sålangt vært igjennom div fra dynaudio, KEF , Jamo, System audio , pioneer og vienna + en masse lytteprøver hos både Hi fi klubben og soundgarden.

Foreløpig har jeg et sett med 15år gamle JBL lx9 med 2x8" som gjør jobben sammen med en hegel H200. sistnevnte er nok i svakeste laget og er typisk High end med fremtredene diskant. noe som "ødelegger" det meste av klassisk rock på HØYT volum
    Jeg parret de en gang opp med en rørforsterker , noe som funket meget bra. jeg har også prøvd EC og Mcintosh med godt resultat.

jeg fikk en glede av å høre på Vienna the music tidligere i år , det er høytalere som virker som de kan rocke uten at jeg fikk teste de ut skikkelig. ( forøvrig tror jeg neppe du kommer til å bli fornøyd med de andre vienna høytaleren da de ikke er utpregede rocke høytalere)
    , AP scorpio 2 er også veldig spennende samt focal .
    Også nyere JBL og spesielt Array 1400 virker som en spennende sak.
    Høytalere med små elementer kan dessværre ikke formidle stor lyd eller rocke, bakdelen med større høytalere er at de trenger mye kraft og at de koster vesentlig mer.

En mcintosh (rør) + egnet pre ( primare eller bladeius?) med rikelig effekt kjøpt på brukten og et sett med array 1400 dedikert cd spiller eller dac.. Det kunne jeg ha tenkt meg å hørt .. oh yes..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bit tenna sammen nå, stikk ned på Stereofil og hør på Rf63 på Sugden kl-A og en rørforsterker. 8) Klipsch får rockefoten til å sparke!

Side 12 av 20 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •