Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 20 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 382
    Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av McBain
    Jeg tror Klipsch Palladium kan være tingen, dog er det litt over CM9 i prisklasse.
    Hei

Takk for forslag. Dette er høyttalere som jeg har tenkt på og lest litt om selv. Dessverre har jeg ikke hørt dem, men jeg vil tro at disse har en del egenskaper som minner om Reference-serien i overtonene? For eksempel at de har horn. I så fall skal det mye til at de ikke blir for frempå/skarpe i toppen for meg.

Hvis du derimot mener at disse skiller seg vesentlig fra Reference-serien, vil jeg gjerne høre om det.

Uansett hadde det vært gøy å høre dem. Vet du om noe sted på Østlandet hvor de har dem i demorom?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc
    Hei

Takk for forslag. Dette er høyttalere som jeg har tenkt på og lest litt om selv. Dessverre har jeg ikke hørt dem, men jeg vil tro at disse har en del egenskaper som minner om Reference-serien i overtonene? For eksempel at de har horn. I så fall skal det mye til at de ikke blir for frempå/skarpe i toppen for meg.

Hvis du derimot mener at disse skiller seg vesentlig fra Reference-serien, vil jeg gjerne høre om det.

Uansett hadde det vært høy å høre dem. Vet du om noe sted på Østlandet hvor de har dem i demorom?
    Horn har ikke noe med "skarp" diskant å gjøre. Det er matching som er feil. En kompis har RF-63 på en Electrocompaniet amp, der skulle jeg likt å hatt mer fremtredende diskant.. Hva slags RF har du hørt? RF-82 og ned er jo et par ligaer ned iforhold til 63 og opp .

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Uansett hadde det vært høy å høre dem. Vet du om noe sted på Østlandet hvor de har dem i demorom?
    Det vet jeg ikke, men toppen på disse er på ingen måte skarp.

Om du er i Bergen så kan du få en lytt

Leser du testene på disse så ser du at de ikke låter som hornhøytalere flest

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du solgt de CM9 høyttalerne? Evt. hva skal du ha for de?

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Horn har ikke noe med "skarp" diskant å gjøre. Det er matching som er feil.
    Alt dette handler så mye om smak, og egne opplevelser av det man hører, at det er vanskelig å diskutere det. Jeg har ikke hørt nok hornhøyttalere til å uttale meg bastant, men når utallige brukere skriver om disses skarphet i overtonene ringer det en del varselbjeller hos en som er allergisk mot nettopp skarp lyd.

Jeg syntes JBL LS80 var for skarp i overtonene i to ulike lytterom, til tross for at selgeren i den ene butikken sa at de hadde et bedre horn enn hva Klipsch har i Referance-serien (hans personlige mening, selvfølgelig).

I en annen butikk sa selgeren at Klipsch neppe var noe for meg hvis jeg var redd for frempå-i-toppen-lyd. Dette var en kunnskapsrik selger som selv solgte Klipsch, og som således ikke hadde noe økonomisk insitament til å overtale meg til å kjøpe et annet merke. Jeg tror han ville sagt fra til meg hvis han mente at "problemet" enkelt kunne fikses med elektronikk.

Det er til og med folk som hevder at Dali Ikon er glimrende i diskanten, mens for meg føles det som å få et sagbruk kastet inn i trommehinnene når man spiller metal på disse.

At horn har en tendens til å låte skarpere enn enkelte andre former for diskant er også noe som tas opp ganske hyppig i hifi-pressen, men samtidig får hornhøyttalere mye ros i for eksempel Lyd og bilde. Horn er sikkert kult for folk som liker en skarpere type lyd enn hva jeg liker - en del hifi-journalister gjør det. Jeg tror at jeg ville elsket dynamikken og bassen i Klipsch, men jeg frykter som sagt overtonene. Jeg håper ikke de som liker Klipsch blir provoserte av dette. Dere er hjertelig velkomne til å vise meg at jeg tar feil

I utgangspunktet er jeg skeptisk til en filosofi som går ut på at man skal kjøpe en høyttaler som man synes høres slitsom ut, for deretter å "reparere" denne med elektronikk og andre ting. Jeg har mer tro på å kjøpe en høyttaler som man liker lyden på, og eventuelt finpusse på dennes klang ved hjelp av det nevnte.

Jeg sier ikke at de som mener at Klipsch har god diskant tar feil. Jeg sier bare at min opplevelse av det kan være annerledes. Når det er sagt hører jeg gladelig på flere Klipsch-høyttalere for å få et bedre vurderingsgrunnlag. Dessverre står det ikke en rekke med Klipsch i stuen her som jeg kan teste

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En selger hos Stereofil fortalte meg forresten at de regner med å få inn den nye Referance-serien rundt årsskiftet. Det blir spennende å se hva endringene består i.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leiflar
    Har du solgt de CM9 høyttalerne? Evt. hva skal du ha for de?
    Nei, de er ikke solgt, og heller ikke lagt ut for salg. Derfor har jeg heller ikke tatt stilling til pris, men siden de er splitter nye ville jeg ikke lagt meg altfor langt under butikkprisen på 20 000 kroner.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er til og med folk som hevder at Dali Ikon er glimrende i diskanten, mens for meg føles det som å få et sagbruk kastet inn i trommehinnene når man spiller metal på disse.
    Haha og Amen til det! Er så enig som det går an å bli der (mk2)

I utgangspunktet er jeg skeptisk til en filosofi som går ut på at man skal kjøpe en høyttaler som man synes høres slitsom ut, for deretter å "reparere" denne med elektronikk og andre ting. Jeg har mer tro på å kjøpe en høyttaler som man liker lyden på, og eventuelt finpusse på dennes klang ved hjelp av det nevnte.
    Selvfølgelig også helt riktig, først finner man høyttaleren med stor H som man forelsker seg i... Så man man om man savner noe, prøve å reparere litt med effektforsterkere, men etter det så blir man bare manisk, når man begynner å "justere" lyden med dyre signalkabler, høyttalerkabler og strømkablelen fra stikkontakten..

Høyttaleren er (som jeg skrev før her) minst 90% av lydbildet, de resterende 9% til en viss grad endres med effekt/elektronikk, og den siste 1% med kabler...
    (har fjernet akustikk fra ligningen)

Det er også noe med at INGEN mennesker oppfatter lyd likt, ingen mennesker har samme utforming av ører, ingen hører identisk på frekvensene oppover, og ingen har den samme personlige smaken, som formes av egen erfarte opplevelser med lyd, være seg at man jobber i industri og hører høyfrekvente lyder på 115dB hele dagen eller sitter alene på et stille kontor...

Så du har helt rett og ingen kan ta deg på dette, det er DIN søken etter DIN perfekte lyd.. :-D
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et forslag til høyttalere. Wharfedale.
    Driver og leser siste nr. av Hjemmekino, der blir dette merket omtalt på en god og inngående måte. Fyren har den i en vanlig stue først, godt dempet rom etterpå. Kan vel oppsummere med å si at han synes det er en svært behagelig ht til 7000 som konkurrerer med ht opptil 20000. Den er aldri spesielt skarp i toppen i et vanlig rom og har en relativt imponerende bass. I et dempet rom: man får det man betaler for.
    Forøvrig en meget interessant artikkel de fleste burde lese.
    Aner ikke hvem som selger Wharfedale i Norge. Men verdt å sjekke ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

husk

at det er forskjell på hornhøyttalere. Tannoy DC8T som du ble veldig imponert over er også en hornhøyttaler :-)

Intermediate magking sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Høyttaleren er (som jeg skrev før her) minst 90% av lydbildet, de resterende 9% til en viss grad endres med effekt/elektronikk, og den siste 1% med kabler...
    Tror du skal vektlegge kilden og elektronikken litt mer. Jeg hørte på et high end anlegg med lexicon MC12, Moon effekt forsterker og M&K høytalere i et akustisk behandlet rom. Dette låt helt forfedelig spist i diskanten med en Lexicon DVD spiller (Pioneer) som kilde. Byttet CD spiller til en Rega og det låt helt fantastisk.

En annen ting som gir spiss lyd er for lite effekt. Sørg for å ha en effektforsterker med nok krefter.

Jeg har forøvrig hatt CV selv før og har B&W nå. Denon og B&W er en god kombinasjon da Denon har en litt "myk" klang, ikke spiss.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Opera
    at det er forskjell på hornhøyttalere. Tannoy DC8T som du ble veldig imponert over er også en hornhøyttaler :-)
    Godt poeng, og man skal ikke trekke alle over én kam. Når jeg diskuterer horn i forbindelse med høyttalere som skal ha trøkk på rock, går tankene først til merker som Cerwin Vega, Klipsch og JBL. Men din påminnelse er likevel på sin plass.

Tannoyene låt ikke skarpt i butikken, men de var heller ikke fullt så behagelige som Viennaene. Videre synes jeg det kan være et problem med liten sweetspot på horn. Jeg pleier ikke så ofte å sitte stille i en stol alene og lytte. For de som gjør det, kan nok imidlertid hornsweetspoten oppleves som herlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette handler så mye om smak, og egne opplevelser av det man hører, at det er vanskelig å diskutere det. Jeg har ikke hørt nok hornhøyttalere til å uttale meg bastant, men når utallige brukere skriver om disses skarphet i overtonene ringer det en del varselbjeller hos en som er allergisk mot nettopp skarp lyd.

Jeg syntes JBL LS80 var for skarp i overtonene i to ulike lytterom, til tross for at selgeren i den ene butikken sa at de hadde et bedre horn enn hva Klipsch har i Referance-serien (hans personlige mening, selvfølgelig).

I en annen butikk sa selgeren at Klipsch neppe var noe for meg hvis jeg var redd for frempå-i-toppen-lyd. Dette var en kunnskapsrik selger som selv solgte Klipsch, og som således ikke hadde noe økonomisk insitament til å overtale meg til å kjøpe et annet merke. Jeg tror han ville sagt fra til meg hvis han mente at "problemet" enkelt kunne fikses med elektronikk.

At horn har en tendens til å låte skarpere enn enkelte andre former for diskant er også noe som tas opp ganske hyppig i hifi-pressen, men samtidig får hornhøyttalere mye ros i for eksempel Lyd og bilde. Horn er sikkert kult for folk som liker en skarpere type lyd enn hva jeg liker - en del hifi-journalister gjør det. Jeg tror at jeg ville elsket dynamikken og bassen i Klipsch, men jeg frykter som sagt overtonene. Jeg håper ikke de som liker Klipsch blir provoserte av dette. Dere er hjertelig velkomne til å vise meg at jeg tar feil

Jeg sier ikke at de som mener at Klipsch har god diskant tar feil. Jeg sier bare at min opplevelse av det kan være annerledes. Når det er sagt hører jeg gladelig på flere Klipsch-høyttalere for å få et bedre vurderingsgrunnlag. Dessverre står det ikke en rekke med Klipsch i stuen her som jeg kan teste
    klipsch er ikke for alle, noen opplever toppen som hard andre som meg gjør det ikke, det jeg vet er at de er kilne med elektronikk, matching må til,himmel eller ******* kan være forskjellen på det, rommet har også en del å si . man bør holde seg unna lystklingende elektronikk på disse høytalerne i mine øyne
    og man må som med mange andre jobbe med plassering og la de spille seg inn
    rockefot har de til tusen, jeg spiller mye rock selv og har valgt utifra det
    rør og klipsch i riktig setting er fantastisk,med rett transistor blir det også knallbra, men som sagt ikke for alle, ville kikket etter en høytaler med distinkt varme hvis jeg var deg kanskje? en som er noe forsiktig i toppen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha og Amen til det! Er så enig som det går an å bli der (mk2)

Selvfølgelig også helt riktig, først finner man høyttaleren med stor H som man forelsker seg i... Så man man om man savner noe, prøve å reparere litt med effektforsterkere, men etter det så blir man bare manisk, når man begynner å "justere" lyden med dyre signalkabler, høyttalerkabler og strømkablelen fra stikkontakten..

Det er også noe med at INGEN mennesker oppfatter lyd likt, ingen mennesker har samme utforming av ører, ingen hører identisk på frekvensene oppover, og ingen har den samme personlige smaken, som formes av egen erfarte opplevelser med lyd, være seg at man jobber i industri og hører høyfrekvente lyder på 115dB hele dagen eller sitter alene på et stille kontor...

Så du har helt rett og ingen kan ta deg på dette, det er DIN søken etter DIN perfekte lyd.. :-D

er enig at høytaler bestemmer mye av lyden men 90% er litt mye synes jeg, elektronikken er på sin måte like viktig i enkelte tilfeller
    parasound eller f.eks midgaard er to vidt forskjellige verdener på bla klipsch(og de aller fleste andre merker) så velg gjerne høytaler man liker sounden på men vektlegg matchingen like mye
    det menre jeg ihvertfall

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    er enig at høytaler bestemmer mye av lyden men 90% er litt mye synes jeg, elektronikken er på sin måte like viktig i enkelte tilfeller
    parasound eller f.eks midgaard er to vidt forskjellige verdener på bla klipsch(og de aller fleste andre merker) så velg gjerne høytaler man liker sounden på men vektlegg matchingen like mye
    det menre jeg ihvertfall
    Matching er meget viktig ja, men man vil aldri kunne foreksempel gjøre CM9 til en Rockehøyttaler som Trådstarter er ute etter...
    Eller CV til en detaljert Klassisk-musikk høyttaler...

En missmatch av elektronikk og høyttaler vil selvfølgelig kunne få selv 100.000kr til å høres ut som 1000kr.. Men man setter ikke en 1,0l motor i en Ferrari heller...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokris
    jeg spiller mye rock selv og har valgt utifra det
    rør og klipsch i riktig setting er fantastisk,med rett transistor blir det også knallbra, men som sagt ikke for alle, ville kikket etter en høytaler med distinkt varme hvis jeg var deg kanskje? en som er noe forsiktig i toppen?
    Jeg har litt dårlig samvittighet vedrørende Klipsch. Jeg har lagt til grunn uttalelser fra andre, samt at jeg syntes JBL LS80 ble i skarpeste laget, men jeg har ikke fått hørt ordentlig på Klipsch selv. Det bør jeg gjøre noe med. Dynamikken og trøkket i dem høres jo veldig bra ut. Det ville overraske meg om de ikke blir skarpe etter min smak, men det kan jo hende at jeg blir nettopp overrasket?

Rørforsterker tror jeg ikke at jeg vil gå for, men hva mener du passer at transistorer? Jeg har hørt mange anbefale Parasound.

Hvor står Klipsch oppstilt på demo i Oslo-området? Jeg har vært så mye hos Stereofil nå at jeg ikke tør å dra tilbake på en stund Er det andre aktuelle forhandlere hvor jeg kan få hørt disse? Jeg ser at JFS Sound Systems i Drammen har Klipsch. Er dette en OK butikk?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at du er ute etter en høyttaler med stor sweetspot og trøkk ved lavt volum, og vil anbefale deg å få en lytt til Mirage OMD-28. Disse er vel ikke å få tak i her til lands lenger, men VANNS selger ut restlageret til Mirage til knallpriser. Jeg har en kjenning som har disse, mener han betalte mellom 25 og 30k for de inkl frakt og mva osv. Disse kostet 85.000 i salg i Norge, mener jeg å huske. De er rundtstrålende og har derfor meget stort sweetspot, de er litt fete i bunn slik du etterspør. De gir faktisk bra respons ned til ca.18hz, så de klarer seg meget godt uten sub også.
    Finishen er helt SINNSYK, man får nesten lyst til å slikke på de, så deilige ser de ut!
    Problemet blir vel bare å finne noen som kan gi deg en demo..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt dårlig samvittighet vedrørende Klipsch. Jeg har lagt til grunn uttalelser fra andre, samt at jeg syntes JBL LS80 ble i skarpeste laget, men jeg har ikke fått hørt ordentlig på Klipsch selv. Det bør jeg gjøre noe med. Dynamikken og trøkket i dem høres jo veldig bra ut. Det ville overraske meg om de ikke blir skarpe etter min smak, men det kan jo hende at jeg blir nettopp overrasket?

Rørforsterker tror jeg ikke at jeg vil gå for, men hva mener du passer at transistorer? Jeg har hørt mange anbefale Parasound.

Hvor står Klipsch oppstilt på demo i Oslo-området? Jeg har vært så mye hos Stereofil nå at jeg ikke tør å dra tilbake på en stund Er det andre aktuelle forhandlere hvor jeg kan få hørt disse? Jeg ser at JFS Sound Systems i Drammen har Klipsch. Er dette en OK butikk?

jfs er oppegående butikk det ja, ellers er det bare å ringe audiocompaniet å få en avtale om demo, mye snacks der parasound pleier å være ett sikkert valg, ellers er emotiva økonomisk sett veldig godt alternativ, el companiet, abrahamsen, hva med klasse a? sugden a21 series 2, Ml9 er gode alternativer
    rør er ikke farlig på noen annen måte enn at man blir forferdelig bitt av bassillen
    finnes masse gode alternativer å velge mellom , annet enn klipsch også, men hvis derimot klipsch skulle vise seg å være noe for deg så er valget lett videre
    jeg har komplett lydbilde fra lavt volum med Klasse A rør forsterker hos meg forresten, og kan spille alt for høyt før det blir skart

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matching er meget viktig ja, men man vil aldri kunne foreksempel gjøre CM9 til en Rockehøyttaler som Trådstarter er ute etter...
    Eller CV til en detaljert Klassisk-musikk høyttaler...

En missmatch av elektronikk og høyttaler vil selvfølgelig kunne få selv 100.000kr til å høres ut som 1000kr.. Men man setter ikke en 1,0l motor i en Ferrari heller...

det er helt klart men poenget mitt var at det hjelper lite å velge høytalere som er riktig hvis man matcher de med "feil" elektronikk hadde aldri verden beholdt rf63 her hvis jeg hadde hatt klasse d forsterker, det hadde da ikke hjulpet at rf63 er min favoritt høytaler

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Jeg ser at du er ute etter en høyttaler med stor sweetspot og trøkk ved lavt volum, og vil anbefale deg å få en lytt til Mirage OMD-28. Disse er vel ikke å få tak i her til lands lenger, men VANNS selger ut restlageret til Mirage til knallpriser. Jeg har en kjenning som har disse, mener han betalte mellom 25 og 30k for de inkl frakt og mva osv. Disse kostet 85.000 i salg i Norge, mener jeg å huske. De er rundtstrålende og har derfor meget stort sweetspot, de er litt fete i bunn slik du etterspør. De gir faktisk bra respons ned til ca.18hz, så de klarer seg meget godt uten sub også.
    Finishen er helt SINNSYK, man får nesten lyst til å slikke på de, så deilige ser de ut!
    Problemet blir vel bare å finne noen som kan gi deg en demo..
    Jeg har hørt den største Mirage modellen. Og jeg sammenlignet den faktisk mot Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand i samme rom. Det er riktig at Mirage har stor sweetpot p.g.a. at den er rundstrålende, men ellers synes jeg den ikke imponerer på noe. Det låter helt greit og det samme synes jeg om den mindre Mirage til ca. 20k som jeg også har hørt et par ganger. Ikke noe voldsomt med bass og kjedelig lyd sammenlignet med Vienna. Rommet og slikt kan selvfølgelig være en årsak, men selgeren var heller ikke spesielt begeistret for Mirage. Jeg likte Mirage mye bedre i gamle dager da de ikke lagde rundstrålende høyttalere. De låt veldig bra.
    Spørs vel også om det er mulig å få lyttet til disse Mirage høyttalerne. Det er utgående modeller.

Side 11 av 20 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •