Rockefoten ble borte med B&W CM9 – søker hjelp til å finne den igjen - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 20 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 382
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg har en forståelse av rockelyd som ingen andre har, tydeligvis;-) Jeg har, som du ser, Vienna. Nå er jeg snart klar for å forsøke noe annet, men det er pga. lite rom. Noe jeg setter pris på med Viennaene på rock er den nyanserte bassen, klangen i akustiske instrumenter, stemmeklang osv. Kjapp bass har de også selv om de er store (de fleste regner rock og metal som AC/DC og Iron Maiden, jeg må også ha høyttalere som funker med doble stortrommer).

Nesten hver gang jeg har spurt om høyttalere til min sjanger, tenker alle på hard rock og trøkk. Det blir helt feil. Prøv CV på Opeth, Dimmu Borgir, CoF osv. og dere skjønner hva jeg mener.
    Enig. Musikken du nevner er ofte mye mer kompleks og krever mer av høyttalere enn de fleste tror. Hør bare på slutten av sangen Blackwater Park. Kan fort bli tull og kaos i lydbildet med ht som ikke passer musikken eller i et rom med kjip og hard akustikk. Hører mye på slikt selv, skal absolutt sjekke ut Vienna når jeg skal oppgradere frontene i fremtiden.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ToneLoc

Oppsummering: En interessant tur, hvor inntrykket av både JBL og Vienna i stor grad ble bekreftet, og hvor Tannoy seilte opp som en aldri så liten våt drøm
    For egen del: Jeg byttet høyttalere som andre byttet undertøy. Det stoppet opp etter at Tannoy kom i hus. Har dem enda og koser meg med musikk. Akkurat nå er det Jethro Tull med "Living in the past" som underholder. Selvsagt er ikke Tannoy for alles behov, men det er ikke mitt problem. Skulle jeg helhjertet anbefale andre musikkspillende høyttalere, så måtte det blitt Harbeth og Living Voice, men da må du nesten søke støtte på andre fora... (med litt heiarop fra undertegnede). Vel, Tannoy duger finfint etter min mening.

-Johan

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rojoh
    For egen del: Jeg byttet høyttalere som andre byttet undertøy. Det stoppet opp etter at Tannoy kom i hus. Har dem enda og koser meg med musikk. Akkurat nå er det Jethro Tull med "Living in the past" som underholder.

-Johan
    Litt OT, men må bare kommentere dette innlegget. Her er det Locomotive Breath som utfolder seg. Og resten av Aqualung.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Dette må vel kunne sies om Klipsch også. Hornet gjør at høyttaleren er mer retningsbestemt. Dette er nok ikke høyttalere for brede sweetspots nei.
    Dette gjelder ikke heritage serien. Her er sweetspot like stor som avstand mellom ht.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Litt OT, men må bare kommentere dette innlegget. Her er det Locomotive Breath som utfolder seg. Og resten av Aqualung.
    Goody!

-Johan

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ToneLoc

Har du gjort noen vurdering av lytterommene de forskjellige stedene når du har vært runden? Veldig dårlig vs veldig god demping av rommet kan jo bety særdeles store forskjeller i diskantområdet uavhengig av høyttaler.

Du bør nok låne med deg høyttalere hjem før du kjøper / eller sikre at du får returrett.

Utover det er det hyggelig å høre at du har funnet et par aktuelle modeller med en lydsignatur som passer deg.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Har du gjort noen vurdering av lytterommene de forskjellige stedene når du har vært runden? Veldig dårlig vs veldig god demping av rommet kan jo bety særdeles store forskjeller i diskantområdet uavhengig av høyttaler.
    Ja, dette er ting jeg har tatt i betraktning. Det ene rommet hos Stereofil er ganske dempet, men ellers har ikke rommene vært spesielt dempet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som om du har peilet deg inn på noen høyttalere. Og har du litt tålmodighet vil du nok få tak i både Tannoy DC8T, DC10T og flere Vienna høyttalere på brukten. Regner med du har sett de to Vienna Beethoven Concert Grand som er til salgs her på avforum.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Ser ut som om du har peilet deg inn på noen høyttalere. Og har du litt tålmodighet vil du nok få tak i både Tannoy DC8T, DC10T og flere Vienna høyttalere på brukten. Regner med du har sett de to Vienna Beethoven Concert Grand som er til salgs her på avforum.
    Ja, det må nok tålmodighet til. Jeg har fått med meg de to Beethoven Concert Grand som ligger ute på brukten nå. De i svart pianolakk kunne vært aktuelle for meg, men selgeren er rett og slett umulig å få tak i.

Jeg er fortsatt åpen for forslag til høyttalere, så absolutt, men et utgangspunkt kan være Vienna og Tannoy. Jeg er også meget interessert i kommentarer fra eventuelle brukere som har lyttet til begge disse, og som kan gi en beskrivelse av hvordan de opplever forskjellene. Jeg føler ennå ikke at jeg kan nok om disse høyttalerne til å vite hundre prosent sikkert hvem som passer meg best. Det var svært dødt løp i butikken.

Jeg opplevde at Vienna har litt mer "personlighet". De har på en måte sin egen klang. Tannoy var mer som et møbel som bare sto der og spilte helt uanstrengt. Når jeg hørte disse glemte jeg på en måte høyttaleren... det var bare virkelighetsnær lyd. For øvrig er det vel slik at Tannoyene har ganske liten sweetspot, og at Vienna har noe større?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med valget , håper du finner en høytaler som gir deg mer av det du søker etter

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sort er barskere enn rosewood 8)

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sort er barskere enn rosewood 8)
    og billigere. Håper du får svar!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Håper du får svar!
    Det sner nok i ******* før den selgeren der bevarer en henvendelse fra en potensiell kjøper...:???:

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sner nok i ******* før den selgeren der bevarer en henvendelse fra en potensiell kjøper...:???:
    Tar han ikke telefonen heller? Merkelig..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplevde at Vienna har litt mer "personlighet". De har på en måte sin egen klang. Tannoy var mer som et møbel som bare sto der og spilte helt uanstrengt. Når jeg hørte disse glemte jeg på en måte høyttaleren... det var bare virkelighetsnær lyd. For øvrig er det vel slik at Tannoyene har ganske liten sweetspot, og at Vienna har noe større?
    Tror det du beskriver her er veldig dekkende. Vienna er ikke en spesielt nøytral høyttaler med har en farging som er både engasjerende, morsom og tilgivende. Spørsmål er hvordan det blir i lengden. Ikke umulig at man vil f.eks savne litt åpenhet der hvor den diper (som skaper mykheten) i frekvenskruven. Til noe musikk vil det sikkert passe godt, mens til en annen musikk kan det bli for snilt. Jeg registrerer at ganske mange Vienna høyttalere har kommet på bruktmarkedet. En årsak kan selvsagt være at det er solgt veldig mange og folk må selge av ulike årsaker. Men det kan også være et tegn på at folk bli lei over litt tid. Vanskelig å si.

Dersom du opplevde at Tannoyene bare spilte musikk, høyttalerne forsvant helt og du ble bare sittende og lytte og nyte musikken er det svært godt tegn! En slik høyttaler vil nok ikke i samme grad forskjellsbehandle ulik typer musikk og det kan jo utvide musikksmaken. Men som du nevner så har den mer begrenset sweetspot. Det skyldes bruken av wavegude som gir mer kontrollert spredning. Resultatet er mindre refleksjoner fra rommet som er postitivt og gjør at høyttaleren evner og "forsvinne" mer, men baksiden er altså mindre sweetspot. Der må du nesten velge hva som er viktigst for deg.

Fordelen med å kjøpe brukt, er selvsagt at du ikke vil tape noe særlig på det dersom du vil selge igjen. Er Tannoyene aktuelle, kan du jo dessuten legge ut en ønske om kjøp annone her og på hifisentralen. Lykke til og det blir spennende og se hva du ender opp med.

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fint svar, orso.

Som et utgangspunkt er jeg enig i at det er positivt med høyttalere som hverken tilfører eller trekker fra noe, men som bare er en nøytral musikkformidler. Det var det inntrykket jeg fikk av Tannoy, og i grunnen også slik selgeren beskrev dem. Men av grunner som jeg har nevnt nokså mange ganger tidligere i tråden, kan det hende at det er en fordel for meg med høyttalere som er tilgivende og "hjelper" dårlige og skarpe/pinglete produksjoner. Der er jeg mer usikker når det kommer til Tannoy, for de er litt mer fremoverlente enn Vienna. Denne fremoverlentheten er realistisk, så det er ikke ment som kritikk av dem... bare at det likevel kan bikke over til å bli slitsomt på en del typer musikk/innspillinger.

Jeg registrerer for øvrig at denne anmelderen ikke samtykker i at Tannoyene er nøytrale. Tvert imot beskriver han dem som litt fargede, men samtidig meget underholdende:

Tannoy Definition DC10T review from TechRadar UK's expert reviews of Hi-fi and AV speakers

Dette høres bra ut etter min smak. Verre er det som sagt med liten sweetspot. Jeg skulle gjerne ha hørt mer på Tannoy på probleminnspillinger, for det fikk jeg ikke sjekket godt nok ut i butikken. Hvis noen Tannoy-kjennere kunne kommentere dette punktet hadde det vært fint.

Ellers har jeg tenkt det samme som deg når det gjelder Vienna på brukten. Jeg kan tross alt ikke tenke meg at disse har solgt i tusenvis her i Norge, og da kan det være et dårlig tegn hvis de er hyppig på brukten. Er dette en vedvarende trend, eller gjelder det bare akkurat nå? Nå har folk mange ulike grunner til å selge høyttalere. Noen liker rett og slett bare å bytte ofte, noen trenger penger til andre ting, noen har fått mer penger, noen skal flytte til en leilighet hvor høyttalerne ikke passer inn, noe har fått barn og skal nedgradere osv. osv. Men generelt er det selvsagt likevel slik at høyttalere som folk elsker blir beholdt i det lengste. En bruker skrev tidligere i tråden at han hadde byttet høyttalere hyppig...inntil han kjøpte Tannoy. Men igjen, her er det mye smak og behag involvert.

Et interessant tema som du tar opp er førsteinntrykk vs. langtidsinntrykk. Mens vi tidligere har vært innom høyttalere som blir slitsomme å høre på etter kort tid, er det også en mulighet at noen høyttalere er slik at man blir fortere lei dem. Hvis man savner noe ved høyttalerne til stadighet, blir det plagsomt i lengden. Det kan godt tenkes at noen vil bli lei av at Vienna er tilbakelent. Men for mitt vedkommende kan denne tilbakelentheten være akkurat det jeg trenger. Selger sa også at en litt frempå forsterker kunne hjelpe høyttaleren mer frem ved behov. Uansett vet man aldri om det man sitter igjen med etter en time i butikk er det samme som man sitter igjen med etter å ha eid høyttalerne i et år. Jeg opplever i hvert fall B&W'ene som slitsomme, fordi de er veldig frempå (som NAD-forsterkeren kanskje forsterker, bokstavelig talt) samtidig som merket generelt heller litt mot det lyse. Sånn som det er nå får jeg ikke lyst til å sette på musikk, og det er ganske bittert når man har brukt mye penger og gledet seg veldig.

Jeg hadde, før disse lytterundene, en drøm om JBL og Parasound, men JBL er nok ikke helt for meg. Jeg vil initielt tro at Parasound passer godt også med Tannoy, men kanskje det blir mørkt med Vienna? En annen drøm hadde vært Tannoy DC10T med McIntosh, men da må jeg oppleve en drastisk inntektsøkning fremover

Du later til å ha veldig mye kunnskap om dette. Jeg tillater meg derfor å stille deg (og eventuelle andre med tanker om dette) et par spørsmål:

1) Vet du noe om forskjellene på Viennaene og Tannoyene når det gjelder plasseringsvennlighet, særlig hvor langt de kan trekkes tilbake mot bakvegg?

2) Er det andre merker enn disse du mener jeg burde høre, gitt den informasjonen jeg har fremlagt om mine preferanser og behov?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1) Vet du noe om forskjellene på Viennaene og Tannoyene når det gjelder plasseringsvennlighet, særlig hvor langt de kan trekkes tilbake mot bakvegg?

2) Er det andre merker enn disse du mener jeg burde høre, gitt den informasjonen jeg har fremlagt om mine preferanser og behov?
    1) Jeg kjenner de respekte høyttalerne for dårlig. Har lyttet til flere av Vienna sine modeller og har eid et par rimelig Tannoy høyttaler. Men kjenner ikke til disse konstruksjonene godt nok. Tannoy Definition ser ut til å ha waveguide i diskanten. Det gir mindre spredning og mindre refleksjoner. Sikkert noen andre som kan dele noen ord.

2) Jeg ville ha vurdert en litt annen løsning. Nemlig å få et anlegg mer skreddersydd til dine behov hjemme. Altså en type custom løsning. Jeg tenker da på at du får ekspert hjelp til å sette anlegget opp med EQ og/eller får en høyttaler konstruktør til å bygge for deg. Bruk av parametrisk EQ er kanskje ikke det mest optimale med tanke på at du ønsker stor sweetspot og at det skal låte bra flere steder, men det kan gå. Å få bygget noen høyttalere, har jeg derimot stor tro på. Da kan du få noe som passer til stuen og plasseringen din og bekler musikksmaken din.
    Den naturlige og ta kontakt med da er Jørn Rune Kviserud i Midgard Audio:
    Velkommen til Midgard Audio
    Ta en prat med han, det skader uansett ikke.

Ellers sliter jeg litt med å komme på andre høyttalere på det kommersielle markedet som skulle være aktuelle for deg. Mulig Spendor kan være noe. De er kjent for å være litt varme og med en avrundet/mørk diskant.
    Norsk Hi-Fi Center, Krokstadelva
    Noen brukte Patos kan også være noe å vurdere. De er mørke i toppen og behagelige og lytte til. De krever litt krefter.

Har inntrykk av at Vienna høyttalere ganske ofte har dukket opp på brukten. Ikke lett og si hvorfor. Det er jo høyttalere som har veldig imponerer veldig ved første lytt, og det kan det hende mange kjøper litt overilt.

Men aller mest tro på har på en custom løsning. Ser heller ikke bort ifra at man får mer for pengene ved å gå rett til en høyttaler konstruktør. Du kan også få demonstrert noe av det han har laget.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Klipsch Palladium kan være tingen, dog er det litt over CM9 i prisklasse.

Stereophile: Klipsch Palladium P-39F loudspeaker

Klipsch Palladium P-39 F - audio - Magnus.de

Lautsprecher Klipsch Palladium P 39 F - stereoplay - Magnus.de

To tyske tester, pluss stereophile. Finnes flere på nett.

Dette er tester av den største i serien. Den rimeligste gulvstående (p-37f) koster 60 000,- veil. og har identiske elementer, bortsett fra 3 stk 7" bass i stedet for 3x8" eller 3x9".

Syntes ikke dette låt så bra første gang jeg hørte det, men det viste seg å være lytterommet som ikke funket. Ved hjemmetesting så fikk lyden en fantastisk kvalitet, med knalldynamikk, super oppløsning og skikkelig trykk uten å miste audiofile egenskaper.

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dog, de krever sitt av forsterkeriet og er en krevende last for maks utbytte (bassen). Dog er de meget lette å håndtere i mellomtone og diskant.

Låter fabelaktig med mitt Classeutstyr.

Side 10 av 20 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •