Heftig hjemmekinobygg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heftig hjemmekinobygg

Hei!

Jeg ønsker å bygge en heftig hjemmekino med enormt fokus på lydkvalitet og trenger da innspill, forslag eller generelle kommentarer på hva dere syntes om min plan.

Dette er noe av det jeg har i tankene:

Front-, senter- og bakhøyttalere skal selvsagt være av høy kvalitet, samme med subwooferoppsett.

Fronthøyttalere
    Satelitter som jeg ønsker å henge på veggen for å løfte lydbildet til ca midten av lerretet så det gir en naturlig feeling i forhold til bildet/filmen. Flere stk på hver side for å unngå å stresse dem ved høyt volum. Gjerne da med typisk doble 6.5" elementer som kan spille relativt høyt og pent fra 60hz og oppover.

Center: 1stk da stemmer alltid er mye lavere enn effektene som eksplosjoner osv.

Bakhøyttalere: 1stk på hver side da det sjelden er mye lyd bakfra.

Subwoofer:

Nå kommer det jeg syntes er veldig spennende. For å få riktig så god lyd må man ha mye bass. Ja du hørte riktig, men mener jo selvsagt ikke discobass som med andre ord definerer høy brumlebass som ikke strekker seg under 40hz.

Det jeg ønsker å få til er lineært volum fra 70hz og ned til 18. Da tenker jeg å kjøpe en eller annen aktiv subwoofer av type testvinner og i størrelsen 12". Denne tenker jeg å dele fra 40hz og oppover til 60/70/80 alt ettersom. Tipper jeg kommer til å kjøre opptil 70hz. Det skal hvertfall naturligvis ikke være fjernt mulig å høre retningsbestemt bass.

På toppen av dette lurer jeg på å kjøpe en 18" eller 21" som som skal spille fra 5hz og opp til 40. Ønsker fra 5hz og oppover da selv om dette ikke er hørbart vil det påvirke underbevisstheten til å "føle" bedre lyd. Husker ikke hva denne såkalte effekten heter men kvalitetsbevisste entusiaster skjønner sikkert hva jeg mener. Om det finnes gode aktive i så størrelse faller valget på det for å unngå så mye kabling og flertalls separate forsterkerenheter.

Finnes det ikke noe bra aktivt, ønsker jeg å bygge meg en passiv med hornkonstruksjon, helst i 21" og tune denne med dsp på separat forsterker. Huff blir dyrt, men hva gjør man ikke for hobbyen.

Høres dette ut som en god plan? Kom med innspill

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres bra ut dette men det er noen ting da.. senter er vel den viktigste hæytaleren i oppsette så denne burde være bra, med tanke på størlelse på den og viss du er opptatt av at lyd bilde skal være med høyde bilde så kanskje en over og en under bilde

satelitter som front blir vel ikke hefftig? men du snakkes om dobble 6,5? det er ikke satelitter hehe, satelitter er vel som regel så store så du kan ha de i håndflata:P

bass fra 5hz:P den må du jobber hardt med tror jeg hehe. men det er sikkert mulig men det kan bli dyrt og vanskelig og få til tror jeg :P

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskellige synspunkt når det kommer til definisjon av heftig ser jeg:b

Du bommer litt på center når du nevner at vokaler er lavere en effekter, du vil vel høre stemmene også når det er litt actionfylte scener? + at center er den kanalen som det skjer mest på iløpet av en film

Det mest optimale er jo samme høyttaler per kanal.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per christian: Okei, mente vel ikke satelitter, men heller ikke gulvstående høyttalere. Men du tok poenget ser jeg blir vel høyttalere med doble 6.5" i hver og skal ha to stk på hver side da slik at de klarer litt lyd uten å stresse så mye. Bass fra 5hz er absolutt mulig og lett å klare. Men da må man nok bygge selv for å få stor nok kasse og riktig tuning på portene, samt en god lydprosessor med dsp eller lignende. Finnes det monoforsterkere i en ålreit prisklasse som har noe slikt tro?

GS-AAS: Du kan vel ikke mene at vokaler er like høye som eksplosjoner på film? hehehe. Hvis man har et bra anlegg og ser en skikkelig film film alltid eksplosjoner ha mye sterkere signaler enn vokaler og derav også være mye høyere. Derfor er det nå ikke vits med en skikkelig kraftig senter. Men kraftig nok må den naturligvis være og selvsagt av god kvalitet for at stemmene skal føles naturlige.
    Og når jeg sier heftig så mener jeg skikkelig bra oppsett, ikke at det skal spille øredøvende høyt. Tipper jeg har et kraftigere og større anlegg en de fleste mennesker har opplevd. Se signatur Denne gangen skal jeg bygge hifi med skikkelig bra oppsett og lyd og det var det jeg mente med heftig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken prisklasse ligger du deg i?
    Akustisk lerret er abselutt løsningen her.
    Skal det kun brukes til hjemmekino ville jeg gått for Klipsch sin THX pakke eller Alcons begge selges fra AVshop.
    Subb messig ville jeg gått for 2 stk pc13ultra fra svs tunet til 10hz.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tussi18
    Per christian: Okei, mente vel ikke satelitter, men heller ikke gulvstående høyttalere. Men du tok poenget ser jeg blir vel høyttalere med doble 6.5" i hver og skal ha to stk på hver side da slik at de klarer litt lyd uten å stresse så mye. Bass fra 5hz er absolutt mulig og lett å klare. Men da må man nok bygge selv for å få stor nok kasse og riktig tuning på portene, samt en god lydprosessor med dsp eller lignende. Finnes det monoforsterkere i en ålreit prisklasse som har noe slikt tro?

GS-AAS: Du kan vel ikke mene at vokaler er like høye som eksplosjoner på film? hehehe. Hvis man har et bra anlegg og ser en skikkelig film film alltid eksplosjoner ha mye sterkere signaler enn vokaler og derav også være mye høyere. Derfor er det nå ikke vits med en skikkelig kraftig senter. Men kraftig nok må den naturligvis være og selvsagt av god kvalitet for at stemmene skal føles naturlige.
    Og når jeg sier heftig så mener jeg skikkelig bra oppsett, ikke at det skal spille øredøvende høyt. Tipper jeg har et kraftigere og større anlegg en de fleste mennesker har opplevd. Se signatur Denne gangen skal jeg bygge hifi med skikkelig bra oppsett og lyd og det var det jeg mente med heftig
    Du skjønner tydligvis ikke hva jeg mener, så jeg lar det ligge. Bass ifra 5hz gleder jeg meg til å se dokumentert Signaturen din nevner 4stk 21"? Hvilke høyttalere er det du har, for går ut ifra at det er subwoofere.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de fleste lyder som på filmen kommet også ut fra senteren som eksplosjoner, biler, stemmer og andre effekter, så det er viktig at senteren også er kraftig

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med 5 eller 7 av disse?
    AVshop.no / JBL 8340A THX Surround Kino/screeninghøyttaler (stk) -DEMO! NORMAL KR. 3999.-!-

Sammen med et subsystem fra f.eks SVS, 4 stk PB-ultra el.l. skal du lage mye og god lyd.

Alternativt se på et oppsett fra Klpsch.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tussi18
    Hvis man har et bra anlegg og ser en skikkelig film film alltid eksplosjoner ha mye sterkere signaler enn vokaler og derav også være mye høyere. Derfor er det nå ikke vits med en skikkelig kraftig senter.
    Du har tydeligvis ikke opplevd forskjellene på et oppsett med en center, og et oppsett med en ekstremt bra center. (Eller 2 for den saks skyld).

Det er den desidert viktigste komponenten i et hjemmekino-oppsett.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så selger de noen helt greie oppsett her : JBL SYNTHESIS - Systems

Du skulle ha noe som var heftig ikke sant ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Du har tydeligvis ikke opplevd forskjellene på et oppsett med en center, og et oppsett med en ekstremt bra center. (Eller 2 for den saks skyld).

Det er den desidert viktigste komponenten i et hjemmekino-oppsett.

Jeg må hive meg på Vetteman her, Tussi18 har du noen gang hørt ett skikkelig oppsett ? det virker ikke som om du vet hva som kreves

Måtte legge til ett spørsmål...

Hvor mye penger skal du bruke på oppsettet ? Noen kjipe greier til under 200 K eller noe litt mer allright opp mot millionen ?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Jeg må hive meg på Vetteman her, Tussi18 har du noen gang hørt ett skikkelig oppsett ? det virker ikke som om du vet hva som kreves

Måtte legge til ett spørsmål...

Hvor mye penger skal du bruke på oppsettet ? Noen kjipe greier til under 200 K eller noe litt mer allright opp mot millionen ?
    Kjipe greier til under 200k? Får jo mye bra til et medium stort rom(15-20kvm) til under den prisen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GS-AAS
    Kjipe greier til under 200k? Får jo mye bra til et medium stort rom(15-20kvm) til under den prisen.
    Ja jøss, så absolutt du får mye bra, men her snakker vi om Heftig gjør vi ikke ?

Og det var vel heller ikke nevnt noe om romstørrelse av trådstarter ?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68
    Ja jøss, så absolutt du får mye bra, men her snakker vi om Heftig gjør vi ikke ?
    Heh, joda. Skjønner hva du mener.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg da skal komme med et forslag her så ville jeg testet:
    Front: Dali Mentor LCR
    Senter: Dali Mentor Vokal
    Bak: Dali Mentor LCR / Dali Motif LCR
    Sub: 2stk SVS PC13-Ultra

Dette er i mine øyne nok så heftig å ha i heimen. Sette dette sammen med en grei reciver sammen med f.eks Parasound NC-5250 eller NAD M25.

Dette er noe jeg skulle kunne tenke meg og teste om jeg skulle byttet ut mine Klipsch. Men for meg er Klipsch = Kino. "Its in ya face" som ingen andre kan gi til prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for en del gode svar her

Rommet er ca 30kvd. Akustisk lerret har jeg ikke så veldig lyst på da jeg har lest en del plasser at det vil kunne forringe lydkvaliteten.

Tenker lydkvalitetsmessig når jeg sier "heftig" bare så det er på det rene. skulle kanskje formulert meg annerledes

At man må opp i 200k for å få heftig lyd er vel helst for de ekstra kravstore. Som virkelig er kravstore

Jeg tenker en 50k

GS-AAS: Mener du at 5hz er så vanskelig å få til? hehe. Når man naturligvis ikke hører 5hz er ikke det ensbetydende med at det ikke kan måles i lydtrykk. For det er jo det bass er, og forsåvidt all lyd er, trykkbølger altså. Men bass passer vel bedre den beskrivelsen. Og med store elementer som flytter mye luft går det absolutt an å måle et visst lydtrykk på 5hz. Ikke veldig mange decibel sikkert, men det er da fullt mulig. 5hz er dog kanskje å overdrive, ta 10hz som eksempel istedenfor da.

Jeg har aldri bygd et ordentlig hjemmekinosystem før, og har heller ikke hørt på ekstreme sett til 200k+ så det er derfor jeg spør her

Men ser av frekvenskurver til mange aktive 12" elementer at dem spiller flott og lineært ned til 25hz på det beste (da snakker jeg om 12"-ere til rundt 5-6 lapper). Og tenker da på å ha et element på 15/18/21" som kan ta seg av frekvenser mellom hvertfall 20-40hz slik at det vil spille mest mulig lineært og også høyere da 12"-eren klarer mer om den slipper å stresse ned i 25hz men heller fra 40hz og oppover typisk

Men kan godt hende det bare er en dårlig idé, derfor jeg lufter det litt Ikke for å si at dette er en god løsning, men heller for å komme med et forslag som alle er hjertelig velkommen til å fraråde meg å gjøre Og da er whinete kommentarer ikke å foretrekke!

Klipsch er jeg veldig fan av, hørte et sett til rundt 70 lapper på hifi senteret i oslo for noen år siden og ble overrasket over hvor høyt og flott det spilte. Et dynamisk og høyoppløselig lydbilde som låter naturlig og orgasmisk pent ligger langt over det å kunne spille høyt. det har jeg mine 21" pa subber til. Det skal bare spille høyt nok til å gi en fet hjemmekinoopplevelse

Så det blir vel heller et heftig amatøropplegg jeg er ute etter i den forstand da

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høh... 200,000 det er veil prisen på forforsterker min og ett par tre av forsterkerne det, så kommer resten i tillegg 8)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sitter vel du på bittelitt heftigere utstyr enn en god del andre da Loffen!
    AVhengig?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok litt seriøst, subbene og forsterkerne til dem har du mest sansynlig, glem ideen din om 5 og 10 Hz, med 4 x 21" burde du ha mer en nok og gå på på 30m2.

Skaff deg ett dynamisk høytaler oppsett, noe som ligner på JBL sin LS serie, og kombiner det med en reciver med god effekt og du er i havn.

Verre er det ikke, ikke tenk for mye før du har fått litt erfaring.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Nå sitter vel du på bittelitt heftigere utstyr enn en god del andre da Loffen!
    AVhengig?

Who me ????

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •