Nye høyttalere i stuen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer JørgenP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere i stuen

Hei! Jeg er usikker på hva slags høyttalere jeg skal velge. Jo mer jeg leser, desto mer usikker.

Hva tror dere vil passe best til dette rommet? Sub er tegnet inn på bildet, men skal kun handles inn om de gulvstående høyttalerene ikke har mulighet til å reprodusere dypbass.

Rommet:

hoyttalereirom.jpg picture by splsql - Photobucket

Har skjønt det slik at høyttalere ikke spiller det man dytter inn i CD-spilleren(?). Så da er vel dere interesserte i å høre hva jeg pleier å spille av.

Rock, Pop, RnB, Metal og dynamisk techno.

Eksempler:
    Infected Mushroom, Dire Straights, As I Lay Dying, Killswitch Engage, Pendulum, Andrea Boccelli, Joss Stone, Ozzy Osbourne, Machine Head, Kany West, Xzibit, 3 Doors Down, 30 Seconds to Mars, AC/DC, Foo Fighters, Paramore etc etc etc

Vil helst ha høyttalere med høy følsomhet, slik at jeg ikke trenger 100W rated forsterker for å spille høvelig.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med det estetiske?
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Estetiske, hva snakker du om nå. Er mest interessert i hvordan høyttalerene låter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjettet ditt er ?

Til 10 000 så kan jeg varmt anbefale Dali Ikon 6 mk2, oppfyller kravene dine, varm klang, spiller bra til alt jeg har hørt på, og det er mye rart, bra bassgjengivelse, men du trenger jo uansett subwoofer hvis du skal ha den dype rumlingen som du får i film, det kan ikke en gulvhøyttaler produsere uansett. Den tåler også mye, altså forsterkeren min stopper før høyttalerne. Følsomheten ligger på 89 DB, midt på treet. Kåret til årets beste høyttaler, og den beste høyttaleren jeg har hørt, skikkelig god høyttaler. IKON 6 mk2 ligger en klasse over høyttalere fra henholdsvis Lektor og Concept høyttalere fra Dali, mener både jeg og flere her på forumet.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JørgenP
    Estetiske, hva snakker du om nå. Er mest interessert i hvordan høyttalerene låter.
    Ok. Det finnes de som mener det er forskjell på finishen til CV og Sonus Faber, men hvis det er uinteressant blir jo utvalget bedre.
    Forøvrig kommer du til å få anbefalt Klipsch, Dali og B&W her inne. Bare å lese i de 10000 lignende trådene.
    Min anbefaling er å ta deg en tur rundt i butikker og høre på litt forskjellig
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en 1-2 dager med lytting. Mye forskjellige høyttalere.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SA explorer selges

Krever litt strøm, men de fleste gode passive høyttalere gjør det.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Ok. Det finnes de som mener det er forskjell på finishen til CV og Sonus Faber, men hvis det er uinteressant blir jo utvalget bedre.
    Forøvrig kommer du til å få anbefalt Klipsch, Dali og B&W her inne. Bare å lese i de 10000 lignende trådene.
    Min anbefaling er å ta deg en tur rundt i butikker og høre på litt forskjellig
    Har hørt på litt forskjellig. Av Dali likte jeg kun de dyre, B&W så var det veldig lav følsomhet på. Det likte jeg ikke.

Så da faller jeg mot Klipsch RF-82 tenker jeg. Men må man tenkte på hvor stort rom en har?

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,225
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja rommet har veldig mye å so på lyden.

Og det finnes et utall av høytalermerker som både spiller og ser bedre ut enn Klipsch B&W, Dali.

Hva med et par semiaktive som Audiopro Blue diamond, eller Sonus faber, Vienna, Tannoy, (Stereofil i oslo har klipsch, Tannoy og vienna) Swans, Dynaudio, Sysytem audio, Audiovector, Audio Physics, Usher, bare for å nevne noen andre men kjente merker,

Eller det merket som jeg har forelsket meg i Triangle. En svært god allrounder.

Ta deg en dag og gå på flest mulige butikker og hør på din musikk. Kjøp høytalere først og tilpass forsterker etter høyttaler. Omvendt er mye vanskeligere å få til.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL LS80 vil jeg også anbefale deg å lytte til før du tar en avgjørlse, alternativt et brukt par med TL260. Ellers er SA Explorer som er nevnt over her en veldig god ht for musikk med litt fart og spenning. Hva du har tenkt å bruke av elektronikk er også helt avgjørende for hvilken høyttaler du velger
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger et par PSB Stratus Gold til 6000,- på finn.no nå, det er ihvertfall mye gromlyd for pengene.

Generelt er det MYE snadder å finne på bruktmarkedet. Hvis du ikke MÅ ha det aller nyeste direkte fra forhandler kan du fint gå opp en klasse eller tre i lydkvalitet ved å kjøpe noe som er 10 år gammelt. Det er IKKE slik at den gjevne 5000 kroners høyttaler anno 2010 spiller mye bedre enn en høyttaler som kostet 20.000,- ++ for 10 år siden. Og i motsetning til bruktbil er det rimelig greit for hvermansen å se om utstyret en kjøper brukt er i OK stand...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •