Lurer på og utvide til 7.1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lurer på og utvide til 7.1

Hei jeg har i dag et 5.1 system.
    Dynavoice Magic F-6 EX
    Dynavoice Magic S-4 EX
    Dynavoice Magic C-4 EX
    XTZ 99 W10.16 pianolakk
    Yamaha RX-V665

Jeg bruker anleget såog si bare til film. Har ikke så stort rom heller 16m2.
    Lurte lit på å utvide til 7.1 med Dynavoice Magic FX-4 EX. Ville det ha noe hensikt i et så lite rom? Og eventuelt ville forsterkeren klare å dra alt?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    16m2
    kan være helt ok men har jo med lengde , bredde å hvor man er plassert som lytter/lyttere

7.1 er absolutt å anbefale
    man får ikke utnyttet 7.1 lyd fra bd riktig uten 7.1 høytalere
    man får bra 7.1 lyd ut fra 5.1 lyd og utvidelse til de to siste med pro logic IIx
    Man får mere 360 graders lydopplevelse med 7.1
    man får mindre markante surround sidehøytalere når man også har lyd bak

suround drives ganske lett siden det har med fordelingen av lyd så du kan fint kople 7 høytalere til reciver (sub har du vel som aktiv sub å drives ikke av reciverens forsterker)
    Deler du laveste dypbass fra front , center , surround , surround back over til subwoofer vil dette også lette øvrige utganger / den totale psu / kondensatortømming

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter helt til venstre nesten inni hjørne. Vet det ikke er idielt men sån er det nå Er ganske ny på denne fronten jeg, derfor det kanskje kommer mye rare spørsmål.:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se over samlinga di og sjekk hvor mange 7.1-filmer du har først. Jeg har 7.1, men jeg hører ikke forskjell på 5.1 og 7.1 fra film til film. Har det kun for at jeg har høyttalere til det.

Newcomer Tunlid sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 7.1 og har ikke opplevd nytten av det før jeg fikk se Kick-Ass. Denne har 7.1 og det merket jeg utrolig godt.
    Lydbildet var utrolig dynamisk og spennende. En opplevelse jeg ser frem til å oppleve mere.
    Så min anbefaling er å "peise" på. Flere filmer vil komme med 7.1 lydspor i fremtiden og da vil du angre på at du kun har 5.1 anlegg :-D

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Tunlid
    Jeg har 7.1 og har ikke opplevd nytten av det før jeg fikk se Kick-Ass. Denne har 7.1 og det merket jeg utrolig godt.
    Lydbildet var utrolig dynamisk og spennende. En opplevelse jeg ser frem til å oppleve mere.
    Så min anbefaling er å "peise" på. Flere filmer vil komme med 7.1 lydspor i fremtiden og da vil du angre på at du kun har 5.1 anlegg :-D
    På mitt anlegg: Panasonic Blu-Ray spiller og HK AVR 460 så får jeg lyd i alle 7 høyttalere ved å avspille DTS HD i PCM fra Blu-Ray spilleren istedet for Bitstream.
    Lyden i surround og surround back høyttalerne er identisk, men gir et mye større lydbilde enn ved bare 5.1.
    Dette funker ikke når Blu-Ray har Dolby True HD eller bare PCM= f. eks Harry Potter. Men de fleste filmer har jo DTS HD
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    På mitt anlegg: Panasonic Blu-Ray spiller og HK AVR 460 så får jeg lyd i alle 7 høyttalere ved å avspille DTS HD i PCM fra Blu-Ray spilleren istedet for Bitstream.
    det er fordi du har panasonic bd spiller å de har valgt dette (som eneste spiller produsent tror jeg)
    Har du mulighet til bitstream -decoding i reciver og utvide 5.1 lyd til 7.1 med pro logic IIx ville jeg valgt det
    __________________________________________________ _______________________________________

5.1 , 6,0 , 6.1 , 7.1
    7.1 på disc blir jo 7.1 men for de som ikke merker forskjell mellom disc med 7.1 lyd avspillt som 7.1 eller som 5.1 har dette med årsaker som enkelte drittfilmer er ikke surround back lyden laget som egen lyd men de har bare lagt til surround side lyden til bakhøytalerene
    eller
    man har så missplasserte høytalere/lyttepossisjoner at man ikke får sepparasjoner fra surround sidelyd og surround baklyd

uten 7.1 har man jo ingen mulighet til extra man kan få ut av 7.1
    uten 6.0/6.1/7.1 har man ikke mulighet til å få det lille ekstra bd disc med 6.0 lyd har
    uten 6.1/7.1 har man ingen mulighet til det lille ekstra DTS ES på DVD

5.1 utvidet til 7.1 med pro logic IIx vil også gi meget bra baklyd
    (prøv feks Master and Commander BD DTS-HD Master Audio 5.1 utvidet til 7.1 med pro logic IIx så er det enorm forskjell fra bare 5.1)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Etter lit diskusjon med min bedrehalvdel så ble det nok ikke to nye høytalere i stua enda. Syns jeg hadde nok. Men går det an å serikåble de bakerste kanalene på forsterkeren? i såfal vil dette bli noe aneledels?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

[QUOTE=hygen]det er fordi du har panasonic bd spiller å de har valgt dette (som eneste spiller produsent tror jeg)
    Har du mulighet til bitstream -decoding i reciver og utvide 5.1 lyd til 7.1 med pro logic IIx ville jeg valgt det
    __________________________________________________ _______________________________________

Da er jeg glad for at jeg har en Panasonic.....men ettersom jeg alltid har syntes Doly Pro Logic ikke er noe bra, så ville jeg aldri tenke på å bruke den...min HK gir meg 4/3/1 når jeg kjører PCM ut og det låter som ei kule..ellers så har HK en krets som heter Logic(fra Cirrus som de eier) 7 Movie og den lager super surround lyd på STEREO kilder fra NRK, TV 2 TVN osv...
    Men er det ikke flere BD spillere hvor man kan velge PCM kontra BITSTREAM??
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Da er jeg glad for at jeg har en Panasonic.....men ettersom jeg alltid har syntes Doly Pro Logic ikke er noe bra, så ville jeg aldri tenke på å bruke den...
    Ingen recivere å ingen bd spillere utenom Panasonic (som jeg vet) legger samme 5.1 surround side lyd til surround back i 7.1.
    Om det er bra at de 4 bakerste høytalerene spiller det samme isteden for egen surround side left + right og egen surround back left + right ut fra utvidelsescodec?
    Om du liker det så får det være så men som nevnt langt fra vanlig at man sender samme lyd til flere høytalere å kaller det surround.
    I gamledager var jo Panasonic sin løsning med bare å dobble baklyden uten sepparasjon en velsignelse for enkelte gamle recivere fordi ønsket man 7.1 lyd ved 5.1 disc og multichannel pcm så hadde ikke mange recivere pro logic IIx mulighet til denne pcm lyden (normalt bare til bitstream lyd) å uten Panasonic sin løsning fikk man bare 5.1 lyd ved 5.1 og bare 7.1 ved 7.1 lyd på disc..........nå i dag er pro logic IIx løsningen som er valgt for å få en sepparason mellom surround og surround back
    (så har det jo litt med type høytalere for å få noe ut av sepparasjon av surround/surround back for plassering av lytter , plassering av høytalere og ikke minst valg av høytalere spiller en stor rolle , feks vil ikke sepparasjon eller forskjell 5.1/7.1 bli store forskjellen ved bruk av refleksjonshøytalere som mange bruker til surround fordi de er stort sett laget for å spre lydbilde så man ikke kan skille høytalere ut fra hvor lyden kommer fra

pro locic og pro logic IIx er ikke det samme da pro logic utvider stereo til 4.0 /pro logic II utvider stereo til 5.1 / pro logic IIx utvider 5.1 til 7.1/pro logic IIz utvider 5.1 eller 7.1 til 9.1

min HK gir meg 4/3/1 når jeg kjører PCM ut og det låter som ei kule..ellers så har HK en krets som heter Logic(fra Cirrus som de eier) 7 Movie og den lager super surround lyd på STEREO kilder fra NRK, TV 2 TVN osv...
    Men er det ikke flere BD spillere hvor man kan velge PCM kontra BITSTREAM??
    man har mange utvidelsescodec muligheter til stereo som kan være bra så om du liker 7 movie så er dette en utvidelse HK har som mulighet på sine recivere
    http://manuals.harman.com/HK/Technol...-TechSheet.pdf

Alle BD spillere solgt siste 2 år gir mulighet for bitstream hd lyd for ekstern decoding eller decoding av hd lyd i spiller og overføring som multichannel pcm.
    Noen spillere har auomatisk valg der man må velge i reciver hva man ønsker å ta imot så sender spilleren det , eller noen spillere velger man ut lyden manuelt mellom bitstream/lpcm for videresending

Har man bitstream mulighet til hd lyd er dette beste valg pga mange årsaker som gjør bitstream fordelaktig fremfor decoding i bd spiller til multichannel pcm

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •