Effekt på bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Effekt på bi-amping

Jeg har nettopp kjøpt meg Pioneer SC-LX 82 og JBL LS-serien høyttalere. Forsterkeren er 7-trinns forsterker og jeg har bare 5 høyttalere, så jeg tenkte å bi-ampe fronthøyttalerne (LS 80).

Men jeg har egentlig ikke peiling på dette her (jeg vet hva bi-amping og bi-wiering er) og trenger litt hjelp. Høyttalerne har anbefalt max effekt på 200w og reciveren har en utgangseffekt på 190w. Men når jeg bi-amper, hva skjer da? Fordobles effekten til 380w eller går det bra å bruke to utgangstrinn til en høyttaler uten problemer?

Jeg har også bakhøyttalere (LS40) og en senterhøyttaler (LS senter) som har max anbefalt effekt på 150w. Jeg har ikke fått satt meg helt inn i alt som kan gjøres på forsterkeren, men går det bra å bruke de uten å stille inn reciveren?

Takker for alle svar

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wiggles
    Jeg har nettopp kjøpt meg Pioneer SC-LX 82 og JBL LS-serien høyttalere. Forsterkeren er 7-trinns forsterker og jeg har bare 5 høyttalere, så jeg tenkte å bi-ampe fronthøyttalerne (LS 80).

Men jeg har egentlig ikke peiling på dette her (jeg vet hva bi-amping og bi-wiering er) og trenger litt hjelp. Høyttalerne har anbefalt max effekt på 200w og reciveren har en utgangseffekt på 190w. Men når jeg bi-amper, hva skjer da? Fordobles effekten til 380w eller går det bra å bruke to utgangstrinn til en høyttaler uten problemer?

Jeg har også bakhøyttalere (LS40) og en senterhøyttaler (LS senter) som har max anbefalt effekt på 150w. Jeg har ikke fått satt meg helt inn i alt som kan gjøres på forsterkeren, men går det bra å bruke de uten å stille inn reciveren?

Takker for alle svar
    Hei og velkomme til forumet
    Og gratulerer med grom forsterker!
    Du får nok ikke doblet effekten,og de 190 w er en god del oppskrytt for å si det forsiktig,men du kan trygt biampe høytalerne dine - det kan hjelpe en del på lydbildet i noen tilfeller,men ikke alltid - det kommer litt an på høytalerne dine! Og det skal svært mye til for at du kjører for MYE effekt til en høytaller - det er verre med for lite!!

Men husk for all del å fjern skinnene mellom høytalerkoblingene på høytaler!
    Ellers er det en egen tråd er på forumet ang LX 82 - du kan bruke den for evt videre spørsmål
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hei og velkomme til forumet
    Og gratulerer med grom forsterker!
    Du får nok ikke doblet effekten,og de 190 w er en god del oppskrytt for å si det forsiktig,men du kan trygt biampe høytalerne dine - det kan hjelpe en del på lydbildet i noen tilfeller,men ikke alltid - det kommer litt an på høytalerne dine! Og det skal svært mye til for at du kjører for MYE effekt til en høytaller - det er verre med for lite!!

Men husk for all del å fjern skinnene mellom høytalerkoblingene på høytaler!
    Ellers er det en egen tråd er på forumet ang LX 82 - du kan bruke den for evt videre spørsmål
    Takker for hjelpen. Har lite peiling på det tekniske når det kommer til slike ting.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten går ikke opp når du biamper.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Effekten går ikke opp når du biamper.

Eeeh.... jo? Hva er ellers poenget?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BentX
    Eeeh.... jo? Hva er ellers poenget?
    Eventuell økning i effekt er i praksis marginal, biamp i den sammenheng / på den måten trådstarter vurderer å gjøre er primært for å gi bedre lyd. Forskjellen er vel forøvrig marginal også der.

Begge forsterkerne gir fortsatt 100W (eller whatever) selvom du kobler til færre elementer. Du tenker muligens på brokobling, som ikke er det samme.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eventuell økning i effekt er i praksis marginal, biamp i den sammenheng / på den måten trådstarter vurderer å gjøre er primært for å gi bedre lyd. Forskjellen er vel forøvrig marginal også der.

Begge forsterkerne gir fortsatt 100W (eller whatever) selvom du kobler til færre elementer. Du tenker muligens på brokobling, som ikke er det samme.
    Nei, det trådstarter snakker om er å bruke 2 forsterkere i recieveren på hver høytaler. Noe som da vil øke effekten. Bedre lyd vil da komme med bedre kontroll over høytaleren.

Edit: Kalt biamp.

Like so: Bi-amping - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det trådstarter snakker om er å bruke 2 forsterkere i recieveren på hver høytaler. Noe som da vil øke effekten. Bedre lyd vil da komme med bedre kontroll over høytaleren.

Edit: Kalt biamp.

Like so: Bi-amping - Wikipedia, the free encyclopedia
    Biamper han pioneeren sin så kobler han høyre og venstre kanal på to av forsterkermodulene til begge høyttalerne. begge forsterkermodulene er altså koblet til begge høyttalerne.

Fra manualen til forsterkeren hans:
    "Bi-amping is when you connect the high frequency driver and low frequency driver of your speakers to different amplifiers for better crossover performance. Your speakers must be bi-ampable to do this (having separate terminals for high and low) and the sound improvement will depend on the kind of speakers you’re using."

Til orientering har jeg en biampet pioneer i stua.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biamper han pioneeren sin så kobler han høyre og venstre kanal på to av forsterkermodulene til begge høyttalerne. begge forsterkermodulene er altså koblet til begge høyttalerne.

Fra manualen til forsterkeren hans:
    "Bi-amping is when you connect the high frequency driver and low frequency driver of your speakers to different amplifiers for better crossover performance. Your speakers must be bi-ampable to do this (having separate terminals for high and low) and the sound improvement will depend on the kind of speakers you’re using."

Til orientering har jeg en biampet pioneer i stua.
    Ja da er det godt gjort å ikke vite hvorfor du gjør det. Ved bi-amping av den forsterkeren så bruker du 4 forsterkermoduler til å gjøre jobben. 4 forsterkermoduler har mer effekt enn 2. Uansett hvordan du vrir og vender på det så er det sånn. Om strømforsyningen klarer å gi nok til å doble effekten er en annen ting.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er det godt gjort å ikke vite hvorfor du gjør det. Ved bi-amping av den forsterkeren så bruker du 4 forsterkermoduler til å gjøre jobben. 4 forsterkermoduler har mer effekt enn 2. Uansett hvordan du vrir og vender på det så er det sånn. Om strømforsyningen klarer å gi nok til å doble effekten er en annen ting.
    Kan jeg spørre om du har testet dette selv noen gang? Og forklar gjerne hvorfor du mener du får dobbelt så mye effekt når man bruker to identiske stereoforsterkere til å biampe to høyttalere.

Det er primært bassen som trekker effekt fra forsterkerne dine. La oss for enkelhetens skyld si at de trekker 90%. hvis du da gir bassen en egen forsterker vil du avlaste denne forsterkeren 10% kontra hvis den også måtte dra mellomtone og diskant.

Derimot har du 90% mer å gå på i den forsterkeren som driver mellomtone og diskant, men det har du jo ikke effektmessig så veldig mye glede av så lenge du ønsker et balansert lydbilde.

Nå er det også slik at når man biamper gjennom en forsterker på den måten man kan gjøre med denne pioneeren, så fores effektforsterkerne fortsatt med et fullrangesignal og sender det videre ut til høyttalerne, da delefilterne er etter forsterkerne (i høyttalerne). Det begrenser ytterligere en eventuell mulighet til effektøkning.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg spørre om du har testet dette selv noen gang? Og forklar gjerne hvorfor du mener du får dobbelt så mye effekt når man bruker to identiske stereoforsterkere til å biampe to høyttalere.

Det er primært bassen som trekker effekt fra forsterkerne dine. La oss for enkelhetens skyld si at de trekker 90%. hvis du da gir bassen en egen forsterker vil du avlaste denne forsterkeren 10% kontra hvis den også måtte dra mellomtone og diskant.

Derimot har du 90% mer å gå på i den forsterkeren som driver mellomtone og diskant, men det har du jo ikke effektmessig så veldig mye glede av så lenge du ønsker et balansert lydbilde.

Nå er det også slik at når man biamper gjennom en forsterker på den måten man kan gjøre med denne pioneeren, så fores effektforsterkerne fortsatt med et fullrangesignal og sender det videre ut til høyttalerne, da delefilterne er etter forsterkerne (i høyttalerne). Det begrenser ytterligere en eventuell mulighet til effektøkning.
    Enig i alt du skriver her,men at det kan hjelpe noe på lydbildet å biampe er jeg hellig overbevist om!
    Jeg har også biampet flere forskjellige høytalere med både LX 51,og LX 82,og jeg må si det føles som det blir litt mer detaljert lydbildet rett og slett!
    Men det føles helt klart ikke som å ha doblet effekten!

Du har biampet din LX 81 sier du - synes du ikke dette gjorde noe til eller fra i ditt tilfelle da?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer daytona sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man øker vel effekten ved biamp vil jeg tro..
    La oss teoretisk si at forsterkeren har 700w fordelt på 7 kanaler, ved biamp får fronthøytallerene 4x100w tilgjengelig mot normalt 2x100w
    strømforsyningen vil vel uansett være være en begrensning for den reelle effekten ved biamping..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er stort sett enig med Hybris her. Men enkelte mener å høre en klar forskjell. Men det mener jeg igjen er avhengig av utstyr man har. Ikke sikkert det er lik og klar hørbar forskjell i to ulike oppsett i bi-amp.
    Og det er flere sider om bi-amp her bare søk. Og nei, man dobler ikke effekten!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så det du mener er at hvis jeg bruker to forsterker eller en forsterker så får jeg akkurat like mye ut av det?

Og det med at bassene trekker 90% av effekten er jo faktisk hele poenget med bi-amp. Du vil da ha en forsterkermodul som alene kan ha mye bedre kontroll og mindre forvrengning til diskant og mellomtone. Siden en forsterker som kjører på lav effekt i forhold til maks, vil ha lavere forvrengning. Du vil da kunne oppleve et bedre lydbilde som Torolan nevner. Spesielt når mennekser er laget slik at man lettere blir oppmerksom på forvreningen i mellomtoneområdet enn på bass.

Jeg har ikke sagt noe om dobbling av effekt. Sier at den vil få mer.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i alt du skriver her,men at det kan hjelpe noe på lydbildet å biampe er jeg hellig overbevist om!
    Jeg har også biampet flere forskjellige høytalere med både LX 51,og LX 82,og jeg må si det føles som det blir litt mer detaljert lydbildet rett og slett!

Du har biampet din LX 81 sier du - synes du ikke dette gjorde noe til eller fra i ditt tilfelle da?
    Enig med deg her!
    Ikke snakk om dobling av effekt, men det har sin fordel at man får skilt LF og HF, for når man spiller med en vil en forvrengning ikke bare komme i bassen, men også slå ut i mellomtone/diskant. I bi-amp vil ikke det forekomme siden det er snakk om helt andre laster, og at når forsterkeren til basen forvrenger så vil ikke dette forekomme i oppover.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har ikke sagt ikke lyden blir bedre, bare at det ikke blir nevneverdig mer effekt.

Jeg biampet pioneeren hos meg med en gang jeg fikk den, så jeg har strengt tatt ikke sammenlignet lydkvaliteten med og uten.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du mener er at hvis jeg bruker to forsterker eller en forsterker så får jeg akkurat like mye ut av det?

Og det med at bassene trekker 90% av effekten er jo faktisk hele poenget med bi-amp. Du vil da ha en forsterkermodul som alene kan ha mye bedre kontroll og mindre forvrengning til diskant og mellomtone.
    Jeg har ikke argumentert mot at det gir bedre lyd i mellomtone/diskant, bare at det ikke blir noe særlig mer effekt. Basert på det du tidligere skrev virket det som om det bare stod på strømforsyningen om du fikk dobbelt så mye effekt, noe som ikke stemmer.

I praksis vil forskjellen i effekt være marginal for trådstarter, dermed er ikke det et relevant argument for å biampe.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av daytona
    Man øker vel effekten ved biamp vil jeg tro..
    La oss teoretisk si at forsterkeren har 700w fordelt på 7 kanaler, ved biamp får fronthøytallerene 4x100w tilgjengelig mot normalt 2x100w
    Det regnestykket stemmer nok ikke.

I praksis vil høyttalerne antageligvis trekke 2x100W og kanskje 2x20W, ikke 4x100W. At du (hvis strømforsyningen kan håndtere det) tilgjengeliggjør fire 100W forsterkere betyr ikke at høyttaleren kan nyttegjøre seg dette.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det regnestykket stemmer nok ikke.

I praksis vil høyttalerne antageligvis trekke 2x100W og kanskje 2x20W, ikke 4x100W. At du (hvis strømforsyningen kan håndtere det) tilgjengeliggjør fire 100W forsterkere betyr ikke at høyttaleren kan nyttegjøre seg dette.

Alt dette beror på om du har 2,5 veis eller ren 3 veis høyttaler. Jeg har Monitor audio GS 20 og disse trekker mye strøm når jeg biamper. men det er fordi jeg har 1 6,5" ren woofer og en som spiller bass/mellomtone + diskant. Jeg forer derfor mine med 2x130 w per kanal. har en yamaha rxv 1800.

har man en 3 veis høyttaler med ren mellomtone så vil denne dra mindre effekt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andersj
    Alt dette beror på om du har 2,5 veis eller ren 3 veis høyttaler. Jeg har Monitor audio GS 20 og disse trekker mye strøm når jeg biamper. men det er fordi jeg har 1 6,5" ren woofer og en som spiller bass/mellomtone + diskant. Jeg forer derfor mine med 2x130 w per kanal. har en yamaha rxv 1800.

har man en 3 veis høyttaler med ren mellomtone så vil denne dra mindre effekt.
    De fleste høyttalere er nå uansett rene 2 eller 3-veis konstruksjoner hvor den øverste terminalen bak går enten kun til et diskantelement eller til et mellomtone og diskantelement - så da er det vel naturlig å ta utgangspunkt i det. Blir jo litt feil å argumentere med unntakstilfellene på generell basis.

EDIT: Men ja du har jo rett i dette, med en slik høyttaler vil du dra mer effekt fra begge forsterkere og sikkert ha mer igjen for biamping effektmessig enn med andre konstruksjoner.
    --
    Thorbjørn

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •