Effekt på bi-amping - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tar man en vanlig receiver som f.eks Yamaha RX-V3900 så er den oppgitt til 7x140.Ved 0,1 % forvrenging er den målt til 2x190,4 watt.Måler man i 5 kanaler er den "plutselig" nede i 5 x 69,2 watt.
    Da ser jeg ikke for meg at det er noe hensikt å bi-ampe dagens receivere selv om mellomtone og diskant blir en noe lettere last og det ikke blir helt reelt.Jeg har heller aldri prøvd,så skal kanskje ikke uttale meg.
    Har stor tro på å bruke 2 forskjellige forsterkere.En til bass og en til mel/dis.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Vil bare si at hvis man har muligheter for å bi-ampe høyttalerne sine med receiver, vil jeg si det er hensiktmessig å gjøre det. Nei, man vil ikke få dobbel så mye effekt eller "jordskjelv" forandringer som andre kalte det, men i de fleste tilfeller få merkbart bedre lyd! Dette har jeg selv opplevd flere ganger nå. Ved bi-ampig vil høyttalerne få mer effekt, og jo mer effekt en høyttaler får, jo bedre!
    Men til syvende og sist vil strømforsyningen i receiver avgjøre hvor mye effekt det er mulig for receiver å fore høyttalerne med!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det regnestykket stemmer nok ikke.

I praksis vil høyttalerne antageligvis trekke 2x100W og kanskje 2x20W, ikke 4x100W. At du (hvis strømforsyningen kan håndtere det) tilgjengeliggjør fire 100W forsterkere betyr ikke at høyttaleren kan nyttegjøre seg dette.
    Nå sier du egentlig i mot deg selv. Nå sier du at det ikke blir effektøking fordi høytaleren ikke klarer å nyttegjøre seg av det. Effekten er jo der. Uansett om det er noe som klarer å bruke det eller ei. Og den effekten vil vel egentlig i bunn og grunn være den dobbelte. Sier ikke at recievere i dag har strømforsyning til det, men i teorien blir det sånn.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BentX
    Nå sier du egentlig i mot deg selv. Nå sier du at det ikke blir effektøking fordi høytaleren ikke klarer å nyttegjøre seg av det. Effekten er jo der. Uansett om det er noe som klarer å bruke det eller ei. Og den effekten vil vel egentlig i bunn og grunn være den dobbelte. Sier ikke at recievere i dag har strømforsyning til det, men i teorien blir det sånn.
    Er det kverulantdagen i dag? Om jeg har en 1000W forsterker i skapet så har jeg mer effekt enn om jeg ikke har det, men den gir relativt liten merverdi i anlegget mitt.

Naturligvis har 2 forsterkermoduler mer effektpotensiale enn en forsterkermodul, men hvis ikke måten du kobler det til høyttalerne gjør at du kan nyttegjøre deg det, hvilken relevans har det for diskusjonen?

Vår venn trådstarteren som ikke har spesielt høy kompetanse, er bekymret for om høyttalerne tåler å biampe. Han trenger ikke høre masse teori og svada. Svaret på spørsmålet hans er at han trygt kan biampe, for forskjellen i effekt som I PRAKSIS BLIR TILFØRT HØYTTALERNE er minimal!

Hvilket er hva jeg har forsøkt å formidle gjennom typ ti innlegg nå. Mulig jeg er usannsynlig dårlig til å forklare.

Gi meg styrke!
    --
    Thorbjørn

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For en tid tilbake så hadde jeg et par Triangle høytalere på min Onkyo sr-705.
    første 2 ukene vanlig tilkobling, fant ut eg skulle prøve biamp`ing og det ble VELDIG stor forskjell, alt ble mye bedre. Men forde om hT fikk mere efekt, så får den ikke mere efekt av slik art at jeg kan spille høyere. bare mere kontrolert.
    uansett om strømforsyningen ikke klarer og levere mere, så bruker man jo flere utgangstransistorer osv, Men vil også si at og gå i fra Reciver-watt til efektforsterker ga mye bedre utbytte, kanskje ikke mere watt på papirene, men gud bedre meg for ein forksjell d gir og ha efektforsterker med skikkelige strømforsyning..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JLmorten
    For en tid tilbake så hadde jeg et par Triangle høytalere på min Onkyo sr-705.
    første 2 ukene vanlig tilkobling, fant ut eg skulle prøve biamp`ing og det ble VELDIG stor forskjell, alt ble mye bedre. Men forde om hT fikk mere efekt, så får den ikke mere efekt av slik art at jeg kan spille høyere. bare mere kontrolert.
    uansett om strømforsyningen ikke klarer og levere mere, så bruker man jo flere utgangstransistorer osv, Men vil også si at og gå i fra Reciver-watt til efektforsterker ga mye bedre utbytte, kanskje ikke mere watt på papirene, men gud bedre meg for ein forksjell d gir og ha efektforsterker med skikkelige strømforsyning..
    Enig at effektforsterker er en enorm forskjell.Finnes ikke bass i høyttalerene mine med kun receiveren.Effekt-forsterkeren jeg bruker nå er oppgitt til 10 watt mer (Musical Innovation) og det er en enorm forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg merket også lydmessig forskjell på å biampe min Onkyo 807. En hyggelig bi-effekt er at den nå har vesentlig lavere arbeidstemperatur.

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chlo
    Jeg merket også lydmessig forskjell på å biampe min Onkyo 807. En hyggelig bi-effekt er at den nå har vesentlig lavere arbeidstemperatur.

Of-topic. Arbeidstempen på min Onkyo var også lav med Biamp, men så begynte jeg og kjøre HDMI gjennom den, fy pokker så høy temp det blir ut av det.. Merker at varmen har flyttet seg bak dit HDMI kortet er, ikke noe varmere over der kjøleribbene til forsterkerdelen er..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Er det kverulantdagen i dag? Om jeg har en 1000W forsterker i skapet så har jeg mer effekt enn om jeg ikke har det, men den gir relativt liten merverdi i anlegget mitt.

Naturligvis har 2 forsterkermoduler mer effektpotensiale enn en forsterkermodul, men hvis ikke måten du kobler det til høyttalerne gjør at du kan nyttegjøre deg det, hvilken relevans har det for diskusjonen?

Vår venn trådstarteren som ikke har spesielt høy kompetanse, er bekymret for om høyttalerne tåler å biampe. Han trenger ikke høre masse teori og svada. Svaret på spørsmålet hans er at han trygt kan biampe, for forskjellen i effekt som I PRAKSIS BLIR TILFØRT HØYTTALERNE er minimal!

Hvilket er hva jeg har forsøkt å formidle gjennom typ ti innlegg nå. Mulig jeg er usannsynlig dårlig til å forklare.

Gi meg styrke!
    Men da burde du si det da, og ikke gi uriktig informasjon til han. Han får ingen større kompetanse av å lære feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Denon 2310 bi-amping

Hei! Jeg har en Denon 2310 som jeg tenkte å prøve bi-amping på. Jeg har Dali Concept 6 serien, og vil prøve bi-amp på fronthøyttalerne mine. Er det noe å hente på dette?
    Må jeg ta hensyn til noe teknisk på høyttalerne? Mener å huske noe om metallskinner, men hva er det?
    Mest nysgjerrig på om det blir noen effekt av dette?
    Håper på svar, hilsen Pondus:-P :-P

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Pondus
    Hei! Jeg har en Denon 2310 som jeg tenkte å prøve bi-amping på. Jeg har Dali Concept 6 serien, og vil prøve bi-amp på fronthøyttalerne mine. Er det noe å hente på dette?
    Må jeg ta hensyn til noe teknisk på høyttalerne? Mener å huske noe om metallskinner, men hva er det?
    Mest nysgjerrig på om det blir noen effekt av dette?
    Håper på svar, hilsen Pondus:-P :-P
    Hvis jeg ikke tar helt feil,så kan ikke Coneptserien biampes!
    Har den ikke kun to tilkoblingspunkter?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Torolan, du har helt rett. Hang meg opp i receiveren og glemte å sjekke høyttalerne. Takk for tipset!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •