Membranvandring, effektivitet, effekt og lydtrykk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Membranvandring, effektivitet, effekt og lydtrykk

Har prøvd litt og tenkt litt i dag. Postet på HTS og fikk noen svar, men tenkte å få noen 'lokale' synspunkter her.

Opprinnelig tråd på HTS

I am experimenting a little with my LLT sonotubes, and tried laying them on their sides. So for the first time I've gotten a good look at the drivers while they are working. Did measurement sweeps today, and some pink noise. I was curious as to how much movement I got when pushing the tubes a little, so I decided to have a look while the sweeps ran. I saw virtually no movement at 75dB. So I decided to take them to reference. I've seen many movies at reference and knew the subs could do it fine, I just wanted to get a look at that 2" excursion.

Well...

Turns out, even at reference doing sine tones or pink noise, there's not alot of excursion. At 13Hz, MV@0 and -3dB sine wave I had an estimated 1cm of excursion. The house was rocking and walls were bending, and I measured around 110dB @LP. Are the LLT tubes really that efficient? My FR is reasonably flat from around 13 up to 80 with a dip at 20, and even doing pink noise there was little movement.

So, no movies can ever go over 0dB, right? So I'm really THAT safe when it comes to excursion and power? Am I limiting my output somehow? I have used Audyssey to calibrate, and like I said, measure flat down to 13Hz. I've compared Audyssey to the raw resonse, and it really don't bring the peaks down as much as bring the overall level up to match the peaks. I guess Audyssey somehow know my subs are capable of that. Still, I was amazed at how little work they had to do to achieve reference levels.

Read more: SPL, excursion, efficiency, reference levels - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com

Så, hva kan man si? Hold kjeft og vær fornøyd? Får jeg ikke nok bass? Bør jeg ha en 'house curve'?

Er jo veldig fornøyd med lyden, og det er tydelig at jeg kan hente mer ut av subbene mine, men det er vel kanskje rett og slett ikke nødvendig?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på om jeg forstår poenget her. Du tenker at du har slaglengde til overs og føler du skulle brukt den til noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt rart at folk sliter med å få til referansenivå på bassen, og at mine skal klare det omtrent på tomgang. Lurer på om mine subber rett og slett er så effektive, eller om jeg ikke har nok bass, rett og slett. Har målt i hytt og pine, og får temmelig rett frekvensgang med forskjellig måleutstyr, så det taler jo for at det stemmer. Synes også det spiller bra, og med mye bass når det trengs, så jeg er ikke misfornøyd på noe vis. Ble mest overrasket over at det ble så mye lyd av så lite luft.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For det første er noen spesielt heldige med rommet. For det andre har du ikke mer enn ca 6dB headroom på referansenivå. For det tredje har du relativt store subwoofere. For det fjerde har du kanskje lenger slaglengde ved litt høyere frekvenser?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du spiller vel rett å slett for lavt for at SUB'ene må jobbe ordentlig hardt. :-) Er ikke så fryktelig mye mine Ultra'er heller jobber ved 110db.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte pink noise med MV på +3 i morres. Siden REW har -3dB som maks utsignal, regner jeg med at jeg da var på 0dB, eller referansenivå? Såvidt jeg har forstått inneholder pink noise alle frekvenser? I alle fall var det ikke noe større utsving i subbenes arbeidsområde. Kjørte sinus over hele passbåndet, og selv under 10Hz var vandringen begrenset, sannsynligvis av naturlig avrulling i hele signalkjeden.

Hvordan kan du avgjøre at jeg har 6dB headroom?

Det det i bunn og grunn betyr er at jeg ikke trenger å bekymre meg om subbene klarer brasene, og kan til og med legge på litt ekstra hvis jeg skulle ønske det.

Edit: Kane, 110dB var avlest på RadioShack dBmåler på 13Hz. Tror reelt nivå er noe høyere såpass lavt i frekvens. Det varierer litt, men 14-16dB bør man nok legge til i dette området. Dessuten, referanse er vel referanse, så om referansenivå ikke plager subbene mine nevneverdig så bør jeg vel ikke spille høyere bare for å få subbene til å jobbe? Referansenivå er høyt nok på moderne filmer synes jeg.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Jeg kjørte pink noise med MV på +3 i morres. Siden REW har -3dB som maks utsignal, regner jeg med at jeg da var på 0dB, eller referansenivå? Såvidt jeg har forstått inneholder pink noise alle frekvenser? I alle fall var det ikke noe større utsving i subbenes arbeidsområde. Kjørte sinus over hele passbåndet, og selv under 10Hz var vandringen begrenset, sannsynligvis av naturlig avrulling i hele signalkjeden.

Det det i bunn og grunn betyr er at jeg ikke trenger å bekymre meg om subbene klarer brasene, og kan til og med legge på litt ekstra hvis jeg skulle ønske det.

Edit: Kane, 110dB var avlest på RadioShack dBmåler på 13Hz. Tror reelt nivå er noe høyere såpass lavt i frekvens. Det varierer litt, men 14-16dB bør man nok legge til i dette området. Dessuten, referanse er vel referanse, så om referansenivå ikke plager subbene mine nevneverdig så bør jeg vel ikke spille høyere bare for å få subbene til å jobbe? Referansenivå er høyt nok på moderne filmer synes jeg.
    For all del, ikke missforstå. Sier ikke du skal skru opp SUB nivået for å få SUB'ene til å jobbe mer. Er jo bare bra at de ikke jobber ræva av seg ved referanse nivå.

Det jeg mente er at HVIS DU ØNSKER å se de jobbe mer, så må du rett å slett øke volumet.

Joda, vet man skal legge til endel db i forhold til radioshack, men når vi sammenligner f.eks på filmer så sier vi hva Radioshacken viser, ikke hva den viser + de db man må legge til ved gitte frekvens.

Kjørte selv "Pulse" scenen (mesteparten av informajsonen er her under 20hz) som det er db-drag på her på forumet, og er når jeg først begynner å vri skikkelig opp at elementene begynner å jobbe hardt. Snakker da 120db + avlest fra Radioshack'en.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sykt!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjørte pink noise med MV på +3 i morres. Siden REW har -3dB som maks utsignal, regner jeg med at jeg da var på 0dB, eller referansenivå? Såvidt jeg har forstått inneholder pink noise alle frekvenser? I alle fall var det ikke noe større utsving i subbenes arbeidsområde.
    Vet du båndbredden på pink noise-generatoren? Hvor mye nivå har den?

Du kan lese om PN her: Pink noise - Wikipedia, the free encyclopedia

Kjørte sinus over hele passbåndet, og selv under 10Hz var vandringen begrenset, sannsynligvis av naturlig avrulling i hele signalkjeden.
    Det kan godt være at signalet ditt er filtrert, for eksempel et subsonic filter ett eller annet sted, for eksempel i lydkortet.

6dB = dobling av slaglengde.

Dersom du har stålkontroll på at signalene utnytter tilgjengelig nivå, så JA, men har du det?

Referansenivå sier ikke noe om signalnivå, kun om total gain i hele kjeden.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan du avgjøre at jeg har 6dB headroom
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    6dB = dobling av slaglengde.
    Men hvordan vet du at han kun har 6db headroom? Ut fra hva han sier, virker det jo som han sitter på mye mer enn det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Men hvordan vet du at han kun har 6db headroom? Ut fra hva han sier, virker det jo som han sitter på mye mer enn det.
    Han skrev at han hadde ca 1cm vandring, og elementene hans klarer ca 24-25mm lineart.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han skrev at han hadde ca 1cm vandring, og elementene hans klarer ca 24-25mm lineart.
    Ah, okay. Da skjønner jeg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde litt av poenget med refereansenivå var at signalet da var på 0dB, altså at det ikke KAN bli høyere ut fra kilden. Vet at det ikke tilsvarer gjennomsnittlig nivå, men om et system klarer å holde kontinuerlig 0dB, er det ikke da ganske safe å anta at det også klarer høye, koninuerlige nivåer UNDER 0dB?

Hvis Kilden sender ut et signal på 0dB, MV står på 0dB, og preout/gain/høyttalere gir et lydtrykk på 125dB så er man på referanse enten man har mye eller lite å gå på, er man ikke? Da har vel ikke gainstruktur noe å si?

Mener å ha lest at pink noise til sub i REW er lavpass på 120Hz. Har uansett lavpassfiler på subben på 120Hz.

Edit: Mener Xmax er lineær utsving en vei? I så fall har jeg mer å gå på.. 1cm var totalt sving. Men når det er sagt så er kabinettene mine tunet til 13.5hz, så det er vel der jeg har minst utsving i forhold til output.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pink noise med lavpass på 120Hz? Det hørtes spesielt ut...

Referansenivå sier som sagt bare noe om gain i utstyret. Det sier ingen ting om nivået ut fra signalkilden. Man kan sette anlegget på referansenivå og allikevel bare ha 50dB lydtrykk dersom signalet/kildematerialet tilsier det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referansenivå sier som sagt bare noe om gain i utstyret. Det sier ingen ting om nivået ut fra signalkilden. Man kan sette anlegget på referansenivå og allikevel bare ha 50dB lydtrykk dersom signalet/kildematerialet tilsier det.
    Ja, selvfølgelig. Men poenget mitt er at kilden kan aldri gi mer enn 0dB ut, og hvis resten av kjeden takler det med 6db headroom så er man safe. Eller?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle man være, men hva vet du om nivået på målesignalene dine?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at de gir meg 10db (+15dB korrigering) på 0dB MV. Samtidig så vet jeg at -30dBFS pinknoise fra DVE gir meg 75dB SPL, som skulle tilsi at 0dB MV er det samme som referansenivå. Hvilke signalnivåer som gir dette lydtrykket er uinteressant så lenge det gir ønsket nivå, og er konsistent mellom kildene, såvidt jeg vet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om det skal ha noe poeng å vurdere noe som helst ut fra et målesignal må du vite signalets nivå og frekvensrespons. Dersom målesignalet ditt er 20dB under signalkildens headroom så vil du potensielt kunne få 20dB mer ut av en film på det meste uansett hvor riktig MV måtte være i oppsettet ditt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra DVE disken kjører jeg Full Bandwidth Pink Noise, denne er på -30dBFS. Når jeg kjører denne måler jeg 75dBspl i lytteposisjon med MV på 0dB. Dette tolker jeg dithen at når mitt MV står på 0dB så gir det meg korrekt referansenivå i min lytteposisjon, med min BluRay spiller.

Når jeg kjører REW så kjører jeg kalibreringsrutinen der. Den består i å sjekke nivåene. Det kjøres et pink noise signal ut på en kanal. Dette er -12dBFS, og jeg justerer utgangsnivået til jeg leser 93dBSPL i lytteposisjon, fremdeles med MV på 0dB.

Nå kan jeg kjøre sveip eller støy eller hva jeg vil ut fra REW, og justere nivået i REW og vite at det er rett i forhold til angitt i REW. Hvis jeg sier at jeg vil kjøre et sveip på -30dBFS, vil jeg måle 75dB i lytteposisjon (ideelt).

Stemmer ikke dette?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er DVE en DVD eller en BD-disk? Hva slags koding har den?

Slike forhold kan påvirke resultatet.

Ellers skriver du at -30dBFS skal være 75dB SPL, det betyr at 0dBFS skal være 105dB SPL. Det betyr igjen at "referansenivå" innebærer full klipping allerede ved 105dB. Det igjen betyr at om man spiller av en innspilling som ikke er komprimert ihjel så kan man ikke gå over 93dB SPL average. Det er ikke akkurat høyt?

Så har vi det enkle faktum at du har 2 subwoofere. Med peak level på 105dB skal en sub levere 99dB. Det er heller ikke akkurat mye. Jeg har selv målt 117dB i sweetspot med bare fronthøyttalere. Om du har 10mm slaglengde ved 99dB så er ikke det spesielt uvanlig, spesielt ikke for en stor subwoofer.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •