Membranvandring, effektivitet, effekt og lydtrykk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg går etter THX referansenivå. Det er 85dB med 20dB headroom. Om man skal ha ytterligere headroom på toppen av det skal være usagt.
    LFE-kanalen har 10dB ekstra headroom, i tillegg blir subbene som oftest bedt om å spille bass for satelittkanalene. Da er man oppe i 125dB peaker. Som i mitt tilfelle blir ca 120dB per sub. Da begynner det å røyne litt.

DVE sporet er BluRay, og Dolby TrueHD.

De 10mm slaglengde var forøvrig ved 110dB indikert på RS-meteret, som tilsvarer godt over 120dB reelt lydtrykk.

Uansett så tror jeg nok subbene klarer brasene. Det var ikke meningen å lage en lang diskusjon om referansenivåer og signalstyrke! Jeg ble bare overrasket over at det var såpass lite jobbing som det var!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor regner du inn 10dB ekstra for satelittkanalene?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alle fem satelittene skal ha bass samtidig så regnes det at du trenger ca 10dB ekstra headroom. Aner ikke hvor det tallet kommer fra, men det virker å være nokså allment akseptert. Eller har du andre måter å regne på?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger selvsagt av hva som er innspilt, men det er vel begrenset hvor sannsynlig det er at man har spilt inn 105dB bass i lfe, og 111-112dB i senter, surround og back i tillegg ved samme frekvens.

Når det gjelder headroom så skyldes vel det at man kan finne materiale med større utslag enn den teoretiske 0dBFS? Om man kan finne 10dB mer på en film enn på testsignalet er det all grunn til å være obs på at du kan gå tom for slaglengde.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •