Fra bi-wire til RCA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra bi-wire til RCA

Per i dag har jeg høyttaler som bruker bi-wire (vet ikke helt om det heter det), men det er i alle fall slike kabler hvor man må pirke inn i rødt/svart hull :grin:

Nå har jeg fått meg mixebord som har RCA utgang. Hva må jeg gjøre for å få brukt høyttaleren med mixebordet?

Newcomer Postbudet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke koble høyttalerne dine til mikseren med rca-kabel, du trenger en forsterker mellom, som kan gi høyttalerne strøm.

Hva har du brukt til å drive høyttalerne med før?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du kanskje skal sjekke ut det der litt mer .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Du har godt poeng der. Husker nå hvordan de høyttalerne funka før. De var koblet til en sånn gammel kassettspiller, men den spilleren ble drunka i vann, så den har jeg kastet.

Finnes det adapter hvor man plugger inn bi-wire og rca utgang? Ny forsterker høres ikke aktuelt ut.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De finnes jo miksebord med innebygget forsterker, så det kan jo hende du mikser (!) sammen:

RCA

XLR

Speakon

RCA og XLR jobber på linjesignalnivå mens Speakon benyttes på høynivå, dvs. høyttalersignal. Med XLR og RCA trenger du en forsterker til høyttalerne.

EDIT: Ser du var ute litt før meg med å svare selv. Spørs om du må sjekke dette litt nærmere ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehm... Det er en hercules console rmx. kanskje dere vet dette bedre enn meg?

fikk til god pris, så jeg tenkte ikke over eller leste noe som helst om produktet, så ja nå sitter jeg her og skjønner ikke hvordan jeg skal få høyttalere mine til å spille

Høyttalere mine bruker disse.

mens mixeren har disse.

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ohny
    Ehm... Det er en hercules console rmx. kanskje dere vet dette bedre enn meg?

fikk til god pris, så jeg tenkte ikke over eller leste noe som helst om produktet, så ja nå sitter jeg her og skjønner ikke hvordan jeg skal få høyttalere mine til å spille

Høyttalere mine bruker disse.

mens mixeren har disse.
    Du må nok ha en forsterker i mellom, ja. Der du kobler rca-utgang 1-2 (rød+hvit) på mixeren til rca-inngang på forsterkeren. Og det du kaller "bi-wire"-kabel (som egentlig ifølge bildet ditt bare er vanlig høyttalerkabel) kobler du så fra forsterkeren til høyttalerne.

(Bi-wire kabel er for bruk til høyttalere som har to sett med innganger, ett for basselementet og ett for mellomtone/diskant. En bi-wire kabel har altså 4 ledere. Eller du kan selvsagt også benytte to sett med vanlig høyttalerkabel for å bi-wire)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så klart! vanlig høyttaler kabel :razz:

Det fins vel ingen lettere/billigere løsning da? Syns det blir bortkastet å kjøpe forsterker til kun bruk av dette.

Jeg må ha forsterker uansett om jeg kjøper andre høyttaler med RCA utganger?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så klart! vanlig høyttaler kabel :razz:

Det fins vel ingen lettere/billigere løsning da? Syns det blir bortkastet å kjøpe forsterker til kun bruk av dette.

Jeg må ha forsterker uansett om jeg kjøper andre høyttaler med RCA utganger?

Hvis du kjøper høyttalere med rca-innganger så vil det normalt si at de er aktive (har innebygget effektforsterker). Så da kjøper du deg jo i prinsippet forsterker da :-D

Så spørs det bare om mixeren din kan fungere som forforsterker (den delen av en vanlig integrert forsterker der du regulerer volum, tone, balanse etc). Ser ut som den har disse kontrollene, så det kan hende du bare trenger aktive høyttalere.
    Men de koster jo gjerne litt de også så det er ikke sikkert det blir noe billigere enn å kjøpe en vanlig forsterker.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du har der er en forforsterker (av noe slag), så du må ha en effektforsteker som kan drive høyttalere... Det du har er ratt og pedaler.. mens du mangler selve motoren .

Høyttalere med RCA er såkalte aktive høyttalere med effektforsterker innebygget... koster ofte en pen slant .

Crown XTi 2000 effektforsterker. NY! - FINN Torget

slik rakker eller noe...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Da forsto jeg litt mer, takk takk

Vil denne funke uten effektforsterker?
    LD LDDAVE10 Active PA - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha! Da forsto jeg litt mer, takk takk

Vil denne funke uten effektforsterker?
    LD LDDAVE10 Active PA - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    Såvidt jeg skjønner så er dette aktive høyttalere. Så, ja, der er det effektforsterker(e) innebygget slik at det skal fungere mot mixeren/forforsterkeren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! I like! men spørsmålet er om jeg virkerlig trenger den woofern da. Bor i leilighet så kanskje det ikke er så populært. Jaja... bare titte videre det.

Viktigste er at jeg har fått svar på spørsmålet mitt, Takk igjen folkens

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •