Hjelp til å finne HiFi-høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å finne HiFi-høyttalere

Er på utkikk etter høyttalere til stuen, og siden jeg er helt grønn på området tenkte jeg å forhøre meg litt her først. Her er behov og bruksområder:

• Det jeg er på jakt etter er altså 2 stk. HiFi høyttalere som skal plasseres på hver sin side av TV'en i en ganske ordinær TV-krok. Jeg har vurdert soundbar, men har hørt at de ikke er så bra på musikk?
    • De skal brukes ca. 50/50 til musikk og film. Selv synes jeg musikkopplevelsen er viktigere enn filmopplevelsen mtp lyd.
    • Størrelsen betyr mye, det er ikke aktuelt med gulvhøyttalere med mindre de er svært smale. Helst bør de lett kunne skrus opp på veggen, eventuelt være såpass "pene" at de kan plasseres på TV-benken (TV'en henger på veggen, men har en bred TV-benk til rådlighet.
    • Det bringer meg over til at de bør ha en viss WAF, men dette er ikke et must.
    • Prismessig er jeg komfortabel med å bruke rundt 5000 for et par høyttalere, helt ikke for mye over dette.
    • Jeg kan ikke si noe om hvilken forsterker jeg har for det trenger jeg også, setter pris på eventuelle anbefalinger her også :-)

Vet ikke om jeg har oppgitt all nødvendig informasjon her, men bare gi beskjed om mangler.

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har jeg funnet noen som ser OK ut: System Audio Talent Vegghøyttaler | Soundgarden

Noen som har erfaring med disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Du må nesten spesifisere hva du vil ha i høyttalerne dine. Hva slags musikk hører du på? Det er mye bra på markedet, og jeg kan vel bare fortelle hva jeg har hørt på, og det er B&W DM685, B&W CM1 og DALI Ikon 1 mk2. Vil ikke anbefale deg noe jeg ikke har hørt på, vurderte selv CM1 da jeg skulle kjøpe høyttaler. Den er liten og kompakt, og spiller utrolig bra, så ville absolutt tatt en tur å hørt på den. Minuset med den er at den trenger en sterk forsterker og den sprenger budsjettet ditt med 2000,- . De andre to bør du også ta en titt på. Det er også, som sagt veldig mye annet å velge i.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale deg b&w 685, det er en kjempegod høyttaler som spiller mye større enn den ser ut til.
    Trenger litt kraft for og våkne skikkelig til liv men spiller da veldig bra.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at de aller fleste stativhøyttalere er ment å plasseres et stykke ut fra bakvegg. Det beste resultatet vil du få med høyttalere som er konstruert for montering på/i vegg.
    Jeg har mine fronter montert rett på veggen, og det fungerer bra på film og tv-lyd. Det som lider er stereoperspektivet, men siden dette er i stua og jeg bygger eget lydrom på loftet har det lite å si.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DALI IKON VOKAL 2 MK2 Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben

Her Kjøper du to fungerer de veldig bra til front. Fine å skru opp på veggen også

Ellers så kan jeg anbefale disse:
    B&W DM685 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Ble veldig imponert over lyd bilde og kvalitet.

(Samme som Fordfieste la ut ^^)
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjertlig takk for svar!

Både BW CM1 og 685 ser veldig bra ut, skal høre nærmere på disse. Hvilke forsterkere vil fungere bra sammen med disse? I utgangspunktet ville jeg ha en Reciever, men det blir kanskje litt feil her? Hvordan vil en stereoforsterker fungere med filmavspilling forresten?

Det viktigste for meg er å få gode musikk og filmopplevelser med to små høyttalere. Synes dere, som lydentusiaster, at det er mulig å slå disse to fluene i en smekk med mitt budsjett?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har både CM1 og DM685, bruker en NAD 372 på begge parene.
    Dersom du kjøper DM685 tror jeg de holder med en NAD C355BEE, eller C326BEE.
    NAD C355BEE Hi-fi amplifier review - from the experts at whathifi.com
    NAD C326BEE amplifier review Hi-fi amplifier review - from the experts at whathifi.com

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du planer om å bygge ut et hjemmekinoanlegg så ville jeg gått for receiver tror jeg. Selv valgte jeg da jeg kjøpte mitt stereoanlegg at jeg kom til å høre mest på musikk og at det passet meg best med Stereoanlegg med stereoforsterker. Da kan du bare koble stereoanlegget med analoge kabler, såkalte RCA kabler, eller bare vanlige Audio kabler til lydutgangen på DVD eller blu-ray spilleren din. Resultatet blir bra nok for meg, får jo veldig god lyd. Det blir ikke akkurat surroundlyd. Et 2.0 anlegg. Vurderer etterhvert og bare kjøpe en litt bedre dvd eller en budsjett blu-ray spiller og kanskje en subwoofer. Da er anlegget mitt perfekt for mitt bruk.

Over til noe annet er jo det faktum at lyden blir jo ikke direkte annerledes om du kobler den rett utifra dvd/blu-ray spilleren, for lyden som sendes derfra er jo analog filmlyd, som i en receiver vil bli dekodet til de forskjellige høyttalerkanalene. I et stereoanlegg koblet til dvd/blu-ray blir da filmlyden ledet direkte inn i en forsterker, som forsterker lyden og sender den ut i høyttalerne i to med eller uten subwoofer.

Det jeg kan dra ut fra hva jeg har hørt på mitt anlegg når jeg hører på film er at filmavspilleren har en del å si for å få ut det hele potensialet i høyttalerne, og så har jeg hørt at Blu-ray har bedre, og mer oppløst lydformat, som gjør at du får mer lyd ut av filmen. Syntes selv at lyden til film ble sinnsykt bra, så jeg vil tro at du kommer til å merke det samme. Siden du bare skal ha to høyttalere så blir ikke filmlyden bedre med en receiver, og stereo er absolutt best på musikk. Anbefaler stereo

Siste jeg ville si er at jeg syntes B&W CM1 hørtes bra ut med NAD C355. Kan selvfølgelig bli bedre jo høyere du går, men da får du ut det meste, og jeg tror ikke du vil trenge å spille noe høyere, men det må du bare lytte å prøve deg fram, kanskje ikke nad er din greie i det hele tatt. Tror ikke du bør gå noe særlig lavere enn NAD C355, men som sagt, det er smak og behag, hør med Hifiklubben. Lykke til

Referer også til denne artikkelen fra Hifiklubben som du bør lese, for det er der det ligger for deg og for de fleste som kjøper HIFI utstyr. Hjemmekino eller Stereo / Stereoforsterker eller Surroundreceiver ?

Skal jeg kjøpe stereo eller hjemmekino? | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir litt grubling nå og et par besøk til lokale lydsjapper i nærmeste fremtid.

Tusen takk for gode svar! :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •