Sub med ordinær pre-amp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub med ordinær pre-amp

Som trådtittel antyder skal jeg koble opp en sub på en vanlig forforsterker(Classe CP35). Jeg bruker XLR-utgangene mot effektforsterker og tenkte å bruke rca-utgang mot sub(B&W ASW750). RCA utgangen sender ut vanlig stereosignal og jeg antar da at jeg må bruke begge utgangene for å få et fullverdig signal til suben.
    Problemet er at jeg tenkte å koble en AntiMode 8033C på suben for å gjøre litt romkorreksjon, denne har jo da bare en rca inngang. Kan jeg bruke et y-ledd for å koble sammen signalet fra pre-out, eller vil dette være skadelig for forforsterkeren? Alternativet er å bruke kun den ene utgangen, men da går jeg vel glipp av en del informasjon siden det er et stereosignal?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo få tak i en SVS AS-EQ1 istedet. Den har to subinnganger som kan behandles sammen, eller hver for seg.

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du kan jo få tak i en SVS AS-EQ1 istedet. Den har to subinnganger som kan behandles sammen, eller hver for seg.
    Jepp, men den koster også tre ganger prisen

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når det er sagt så er vel en mono-subutgang koblet sammen på et vis inni en forsterker så hvorfor det eventuelt ikke skal kunne gå an å gjøre med en Y skjønner jeg ikke. Mulig det gjør noe med spenningen.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mono subutgang - eller en LFE utgang - er en monokanal. Ett eneste lydspor som har sin egen utgang. Det trådstarter er bekymret for - hvis jeg forstår det riktig - er hvorvidt det å smekke sammen høyre og venstre utgang på pre-out på en stereoforsterker, kan være skadelig. Og svaret er "ja" - det bør man ikke gjøre sånn uten videre. Jeg mener å ha lest - men har fått jernteppe akkurat i øyeblikket - at det finnes Y-ledd eller dippedutter med en viss impedans man kan koble på, slik at det ikke blir null impedans mellom de to utgangene når man kjører dem sammen inn på én felles inngang. Kanskje noen kan hjelpe her?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    En mono subutgang - eller en LFE utgang - er en monokanal. Ett eneste lydspor som har sin egen utgang.
    Jeg har en gammel stereo pre med mono sub-ut og jeg regner med at den på ett eller annet vis får bassen fra begge kanalene. med det er nok enklere å få til inni boksen enn utenfor. Dessuten så samler jo receiverene bassen fra inntil 7 kanaler og sender de ut én hvis man kjører small, men det blir sikkert annerledes.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jo - hvis forsterkeren er konstruert på den måten, da foregår det naturlig nok i kontrollerte former. Min barnelærdom går ut på at man aldri skal koble slik at det som kommer UT av en utgang, kan risikere å komme INN i en annen utgang. Med et standard Y-ledd riskerer man nettopp det. Utganger kan ha veldig lav impedans, og strøm på avveie INN i en utgang er ikke bra. Men det er min barnelærdom, det....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jo, jo - hvis forsterkeren er konstruert på den måten, da foregår det naturlig nok i kontrollerte former. Min barnelærdom går ut på at man aldri skal koble slik at det som kommer UT av en utgang, kan risikere å komme INN i en annen utgang. Med et standard Y-ledd riskerer man nettopp det. Utganger kan ha veldig lav impedans, og strøm på avveie INN i en utgang er ikke bra. Men det er min barnelærdom, det....
    Jeg har ingen problemer med å godta at det kan skape problemer.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe problem å koble AM8033 fra stereo pre out.
    DSPeaker-Anti-Mode 8033

DSPeaker speaker-level stereo to mono RCA for 8033 (sold separately)Connecting Anti-Mode™ 8033 to stereo pre-out is now easy and simple. While ordinary Y-cable is not suitable for signal summation, the new accessory sums two RCA signals (stereo) to one (mono) signal that can be used with 8033.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •