Skarp diskant på dyre høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skarp diskant på dyre høyttalere

Vil bare legge inn en tråd og få noen meninger og evt. tips til en ting som jeg ikke helt forstår.

Jeg har hatt noen KEF høyttalere i mange år som jeg har vært godt fornøyd med (kostet rundt 10k). Fikk disse til rundt konfirmasjonsalder og jeg har siden kost meg mye med disse. Har dog ikke hatt stor interesse for hifi og høyttalere, men har interessert meg mere for det i senere tid. For kort tid tilbake fant jeg ut at jeg ville ha meg ny forsterker og cd-spiller og begynte med det siden jeg ville ha mere ut av høyttalerne. Da jeg eksprimenterte og prøvde med dyrere og bra forsterkere fant jeg ut at jeg fikk en mye mere oppløst og bra lyd på KEF'ene. Det kom frem detaljer i sangene som jeg aldrig hadde hørt før og synes det var en ny verden å høre på musikk og høre på cd-samlingen min igjen. Hadde forresten en Yamaha surround-reciever fra før av som jeg kjørte stereo på. Etter hvert fant jeg ut at jeg ville ha større og bedre høyttalere også med mere trøkk i.

Så kommer "problemet":
    Jeg har hørt på mange forskjellige høyttalere med forskjellige forsterkere i high-end klassen. Alt fra 10.000 -30.000 kroners høyttalere. Det som jeg sliter med er å finne en høyttaler som jeg synes har en behagelig diskant. Har aldri tidligere komt på at høyttalerne mine har skarp diskant på noen som helst innspillinger på diverse cd'er og jeg har en stor og variert samling!
    Det som jeg synes gjentar seg på alle dyrere høyttalere jeg hører på er at de har en oppløst og "stor" lyd. På mange måter blir det en mye større lytteopplevelse å høre på en slik høyttaler, spesielt til gode innspillinger, men jeg faller alltid tilbake på at totalt sett så var de gamle KEF'ene mere behagelige å høre på. Som sagt så mener jeg at jeg har fått mange gode opplevelser på dyrere høyttalere, men som oftest må innspillingen være meget bra. Synes at når man har en stor samling med f.eks en del 70 og 80 talls musikk av blandet kvalitet på innspillingene så er det dumt om man ikke kan ta frem en del av disse og kose seg med fordi det blir for skarpt og ubehagelig å høre på over tid på noen høyttalere til 30k!

Nå lurer jeg på om noen har samme erfaring som meg og videre kan fortelle meg noen tips om f.eks. anbefaling av høyttalere og evt. forsterker. Jeg hører ikke alt som kritikerne hører av detaljer og er ikke opptatt av hvordan instrumentene nødvendigvis skal låte på de beste innspillingene man får tak i, men jeg er opptatt av at høyttaleren har godt med trøkk og låter tøft til spesielt rock og hard rock, men viktigst av alt at høyttalerne kan spille litt dårligere innspillinger uten at det blir ubehagelig å lytte til. Men jeg ønsker mere trøkk og "større" lyd enn en høyttaler til 10k, siden tanken min er en oppgradering av det gamle anlegget.

Takker for tips!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26/36

Gode høyttalere som spiser all slags musikk Roomtuning muligheter med diskant og bassregulering er store pluss Billige er de også! 6500kr/9000kr

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg JBL TL260 og er kjempe fornøyd med de. Jeg mener de har det du er ute etter. De selges ikke nye lenger, men er somregel å finne på brukten.
    En annen kanditat er Dali Mentor 6. Den synst jeg og er meget bra. Jeg har ikke hørt Mentor 8, men det er muligen bedre bass i den? Eller har "balansen" blitt føkka opp med større bass?
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier selv at du egentlig er fornøyd med Kef-lyden, hvorfor ikke prøve et par nyere/større Kef?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange eldre innspillinger låter spisst og dårlig på et nøytralt oppsatt anlegg i øvre prisklasse.

Du trenger en house curve.
    --
    Thorbjørn

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellige høytaler har ofte forskjellig lydsignatur. Dvs. at lyden ofte er tiltet til en eller annen retning. Solgte selv på midten av 90 tallet både KEF og Infinity og begge var gode høytalere, men ekstremt forskjellige lydsignaturer. De som likte KEF likte ikke Infinity og omvendt.

Du virker å like lydsignaturen i de høytalerne du har i dag, og da ville jeg om jeg var deg se på KEF høytalere i litt høyere prisklasse. De meget lovprisede XQ40 ville være de første jeg ville anbefale deg å lytte til.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale deg å ta en titt på Synchrony-serien til PSB: Synchrony serien

Selv gikk jeg fra Dali Mentor 6, som ble for lyse i mitt rom, til Synchrony Two. Har ikke angret et sekund. Mentorene er utvilsomt meget gode høyttalere, men for meg ble det rettere med en mørkere og mer behagelig klang. kanonbra bass!

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,242
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også 'endt opp' med en høyttaler som har veldig oppløst diskant, hadde ikke tenkt så veldig over akkurat dette på forhånd. Blir fort bass man henger seg opp i
    Synes dog den har roet seg litt etter endel tid. (Vet ikke hva folk mener/vet om innspilling av diskant, jeg har vel oppfattet det som at diskanten tar endel lenger tid enn bassen) Har også oppgradert forsterkerkraften til høyttalerene (doblet fra 2x200 til 2x400 og bi amp), og skarp diskant er vel ofte et tegn på at forsterker går tom for krefter, eller ?.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg anbefale høyttalere må det blir 800S-serien til B&W (har selv 804S), eventuelt 700-serien (bør du kunne få til hyggelig pris nå). begge har en fin lydsignatur og ikke skarp i diskanten. Tipper CM-serien har lignende lydsignatur.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Jeg har også 'endt opp' med en høyttaler som har veldig oppløst diskant, hadde ikke tenkt så veldig over akkurat dette på forhånd. Blir fort bass man henger seg opp i
    Synes dog den har roet seg litt etter endel tid. (Vet ikke hva folk mener/vet om innspilling av diskant, jeg har vel oppfattet det som at diskanten tar endel lenger tid enn bassen) Har også oppgradert forsterkerkraften til høyttalerene (doblet fra 2x200 til 2x400 og bi amp), og skarp diskant er vel ofte et tegn på at forsterker går tom for krefter, eller ?.
    Hvis forsterkeren ikke har nok å rutte med, så kan nok det ha noe en del å si ja.

Men hvis en syns høyttalerne låter for lyst hjemme hos en selv (som er noe helt annet enn å høre dem i lytterom hos forhandleren), så har jeg mer tro på å bytte høyttalere enn å prøve å kompensere med forsterker, kabler osv. Det er forskjeller også på elektronikk, og det fins kombinasjoner som fungerer bedre og dårligere. Min erfaring er likevel at en bør være fornøyd med høyttelaren i utgangspunktet om en skal komme godt i mål.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Skal jeg anbefale høyttalere må det blir 800S-serien til B&W (har selv 804S), eventuelt 700-serien (bør du kunne få til hyggelig pris nå). begge har en fin lydsignatur og ikke skarp i diskanten. Tipper CM-serien har lignende lydsignatur.
    CM-serien låter behagelig i øvre del av frekvensregisteret ja. Ikke så skarp som enkelte andre. Eneste minus slik jeg ser det, er kanskje at de låter litt "behersket" i bassen om en skal fyre på litt volum med rock. (Min erfaring er mest med CM7...)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    Jeg har hørt på mange forskjellige høyttalere med forskjellige forsterkere i high-end klassen. Alt fra 10.000 -30.000 kroners høyttalere.
    10k - 30k er ikke high-end bare for å ha sagt det først. Jeg skjønner dilemmaet ditt men jeg synes dette kommer mer an på lydfilosofi enn prisklassen. Ikke alt high-end er kompromissløs lyd og selv dem skal ikke låte lys og skarpt i diskanten på de fleste plater. Da er det en dårlig match med elektronikken. Men det er klart at de avslører dårlige innspillinger og dårlig elektronikk bedre. Dårlige innspillinger kan være så mangt, ikke bare hard diskant.

Merker som er på den snille siden er f.eks: Sonus Faber, Chario, Spendor, ProAc, Dynaudio (Focus), Totem, Harbeth, Respons, Dynabel, Vienna Acoustics og Tannoy.

Så er det jo mange som er litt midt mellom. B&W? Delvis Dali? Kef har jeg ikke hørt mye men er ikke de også der omtrent?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vel forsterkeren generelt tillegges for liten betydning, veldig viktig med matching. Tror vel egentlig også mange gange super oppløst ren diskant forveksles med spiss skarp diskant.....det er hvertfald en typisk kommentar for mange der hører Bryston første gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vienna er vel veldig berømte for sin behagelige lyd.Dessverre aldri fått hørt de selv,men det ønsker jeg virkelig å gjøre en gang.
    Niels Nielsen er inne på noe med forsterker og matching.Det kan gjøre underverker.MEN,selv synes jeg at man må like høyttalerene FØR man legger for mye tid,bry og penger i å finne matchende utstyr til noen høyttalere man innerst inne ikke er fornøyd med.
    Tar man f.eks mine eks B&W 803 N,så testet jeg de med 5 forskjellige forsterkere.Svært stor forskjell på de,og de forandret seg veldig mye fra elendig (NAD 218) til den kanskje beste matchen Musical Innovation (manglet litt krefter).Likevel hadde disse en pågående spillestil som man ble fort lyttetrett av.Jeg spiller mye musikk og velger gjerne bort noen detaljer mot å nyte musikken over lang tid.
    Rommet har jo også stor betydning for lydsignatur.Mulig noen dømmer diskanten når det egentlig er øvre mellomtone som er problemet?DB-måleren gikk amok på 1000 hz hos meg på B&W-ene når jeg testet noen sinustoner fra 15 (sub) til 1000 hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Du sier selv at du egentlig er fornøyd med Kef-lyden, hvorfor ikke prøve et par nyere/større Kef?
    Har hørt XQ40, men synes disse var alt for skarpe i diskanten etter min smak. Når man setter på de beste innspillingene til f.eks Kari Bremnes eller Pink Floyd, så høres det fantastisk ut, men så snart man setter på eldre ting med ikke fullt så god innspilling så blir det raskt mere slitsomt og til tider ubehagelig å høre på, spesielt med litt volum. Hadde en grovere og mere dempet diskant på mine kef'er.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Mulig noen dømmer diskanten når det egentlig er øvre mellomtone som er problemet?
    Det mest kritiske punktet er der øret er mest følsomt, øvre mellomtone/nedre diskant. Overgangen mellom elementene alså.

Ja, det er best å finne høyttalere som passer sin lydprefereanser først. Men mange veier til Rom alikevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    10k - 30k er ikke high-end bare for å ha sagt det først. Jeg skjønner dilemmaet ditt men jeg synes dette kommer mer an på lydfilosofi enn prisklassen. Ikke alt high-end er kompromissløs lyd og selv dem skal ikke låte lys og skarpt i diskanten på de fleste plater. Da er det en dårlig match med elektronikken. Men det er klart at de avslører dårlige innspillinger og dårlig elektronikk bedre. Dårlige innspillinger kan være så mangt, ikke bare hard diskant.

Merker som er på den snille siden er f.eks: Sonus Faber, Chario, Spendor, ProAc, Dynaudio (Focus), Totem, Harbeth, Respons, Dynabel, Vienna Acoustics og Tannoy.

Så er det jo mange som er litt midt mellom. B&W? Delvis Dali? Kef har jeg ikke hørt mye men er ikke de også der omtrent?

Høyttalere til 30.000 er vel i nærheten av high-end trodde jeg? Kjøper man da en forsterker og cd-spiller til 50.000 så havner man på 80.000 og trodde vel det lå i begynnelsen av high-end klassen?

Jeg har som sagt prøvd å lytte til mye forskjellig men synes det gjentar seg at alt blir for skarpt på den varierte samlingen min. Når det gjelder de merkene som du sier er på den snille siden så er jeg enig i det. Spesielt Sonus Faber og Spendor synes jeg var av de mere myke diskantene. Men det er ikke mykt nok for meg, hvertfall ikke de modellene jeg har hørt. Problemet blir jo også ofte det at de mangler trøkk i bassen. Slik som Spendor S8 som jeg hørte på var av de mere behagelige i diskanten, men manglet trøkket.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio Evidence Master koster 740.000kr hos Soundgarden. Hva vil du kalle de, Spikeld, hvis høyttalere til 30.000kr er high-end?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja... Begynnelsen kanskje? Ville nok selv si fra ca 60k , men det finnes ikke noen fasit på dette. "Høyeste ende" blir jo temmelig høyt når de dyreste koster kanskje 300k for å glemme de ekstermt dyre. High-end uttrykket blir nok litt missbrukt i forhold til hva det egentlig betyr.

Spendor og Sonus Faber er ikke mykt nok for deg? Jeg trodde det var vanskelig å få dem til å låte hardt. Og lytterommet var ikke for hardt?

Ja, "spretne" høyttalere er ofte ikke dem som er mykest oppover. Du bør nok da velge en forsterker med litt trøkk i som samtidig ikke er mot det varme/myke. Skal tenke på om jeg har noen tips.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et svar for deg vil kanskje være å kjøpe en eldre Reference KEF høytaler. Da kan du sansynsligvis få den diskanten du har/hadde på dine gamle KEF, samtidig som du får en ekstremt god høytaler på alle andre måter. Etter min mening er det i øvre mellomtone og diskant høytalerne de siste 15 årene har blitt mere oppløst (som du tydligvis ikke liker), og da vil du kunne få en ekstrem høytaler til 15 000,-. Så en KEF 107 for en stund siden til 15 000,- på brukten. Dette er en høytaler som på alle områder (enn oppløsning i diskant) slår høytalere fra 50000 til 100000 i dag.

Eneste problem er selvfølgelig forsterker, men har du planer om å oppgradere får du en god brukt effekt som passer utmerket for ca. 7000 til 10000.

Da har du fått deg noe som etter min mening låter high end (utenom muligens i diskanten, som du jo ikke liker, så vinn-vinn for deg.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •