Skarp diskant på dyre høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har gjentatte ganger skrevet om dette på forumet.Men aldri fått noen kommentar.NOEN ganger er jeg misunnelig på folk som har f.eks Dali høyttalere som koster 8.000.De spilller jo greit på all slags musikk.Mine 2 forrige,Focal Electra 946 og B&W 803N,var derimot ganske avhengige av god innspilling og rett musikk,selv om jeg synes Focal-ene var ganske allround.
    Prøv å spill høyt på B&W-ene på f.eks Metallica i 30 min så skjønner man hva som menes med lyttetretthet.Dårlige innspillinger og dårlige brente plater var bare å glemme.Dette synes jeg ikke er et like stort problem hos -10.000 kr høyttalere som jeg har hørt noen ganger hos venner og kjente.
    Snell B Minor (var dyre og bra til å være på den tida) som jeg hadde for noen år siden var en høyttaler som aldri var skarp eller låt ufint på noen måte.Testet de opp mot Focal-ene.Det var som å ta av seg lua når man slo over på Focal-ene.Ikke lett å få i pose og sekk nei,og noen vil sikkert synes Snell-a var bedre pga den mørkere og mer behagelige klangen.Men man gikk glipp av mye.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Har gjentatte ganger skrevet om dette på forumet.Men aldri fått noen kommentar.NOEN ganger er jeg misunnelig på folk som har f.eks Dali høyttalere som koster 8.000.De spilller jo greit på all slags musikk.Mine 2 forrige,Focal Electra 946 og B&W 803N,var derimot ganske avhengige av god innspilling og rett musikk,selv om jeg synes Focal-ene var ganske allround.
    Prøv å spill høyt på B&W-ene på f.eks Metallica i 30 min så skjønner man hva som menes med lyttetretthet.Dårlige innspillinger og dårlige brente plater var bare å glemme.Dette synes jeg ikke er et like stort problem hos -10.000 kr høyttalere som jeg har hørt noen ganger hos venner og kjente.
    Snell B Minor (var dyre og bra til å være på den tida) som jeg hadde for noen år siden var en høyttaler som aldri var skarp eller låt ufint på noen måte.Testet de opp mot Focal-ene.Det var som å ta av seg lua når man slo over på Focal-ene.Ikke lett å få i pose og sekk nei,og noen vil sikkert synes Snell-a var bedre pga den mørkere og mer behagelige klangen.Men man gikk glipp av mye.
    Her går metallica så det suser, riktignok 804S, S-serien er vel mildere i diskanten enn forrige generasjon.

Men det å skaffe seg en housecurve kan ikke understrekes nok etter min mening, det er et faktum at f.eks massevis av god 80tallsmusikk låter spinkelt og kjipt på moderate lyttenivåer uten. Dette er etter min mening et problem samtlige nøytrale transistoroppsett har, og er mye av grunnen til at slike oppsett dømmes nord og ned av rørforsterkerentusiastene. Den gode gamle "loudness"-knappen var ikke der uten grunn.
    --
    Thorbjørn

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet kan skyldes flere ting.
    -Veldig mange høyttalere i den prisklassen man her snakker om mangler nivå nedre mellomtone og mellombassen. Når øvre frekvensområdet er veldig åpent blir det da en ulinær presentasjon og det blir låtende for lyst. Rimeligere høyttalere mangler ofte denne åpenheten mens høyttalere opp til 50k ofte faller litt mellom to stoler fordi de er åpne i øvre mellomtone og diskant, men de har ikke har nok nivå i bass og mellomtone. Men det finnes selvsagt unntak.
    -En del høyttalere har litt mye i øvre register. Både eldre B&W høyttalere, Klipsch og Monitor Audio er eksempler på dette.
    -Rommen vi hører musikk i har ofte harde overflater. Husk at meste parten av lyden vi hører er reflektert lyd fra vegger, tak og gulv. Akustiske tiltak med akustikk plater kan gjøre underverker.
    -Høyttalernes spredningskarakteristikk spiller inn på hvor mye reflektert lyd man får. En høyttaler med kontrollert spredning/waveguide gir mye mindre refleksjoner og er noe man bør vurdere.
    -Elektronikken kan være en medvirkende årsak. Spesielt synes jeg en del rimelige surround receivere ofte låter litt hardt.
    -Dagsform og stress kan gjøre at det meste låter slitsom.

Her er noen høyttalere jeg ville ha vurdert:
    JBL LS serien
    Martin Logan
    Gedlee speakers

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Problemet kan skyldes flere ting.
    -Rommen vi hører musikk i har ofte harde overflater. Husk at meste parten av lyden vi hører er reflektert lyd fra vegger, tak og gulv. Akustiske tiltak med akustikk plater kan gjøre underverker.
    Dette er et viktig poeng, men er rommet synderen burde de fleste høyttalere låte dårlig, dog problemet øker naturligvis jo mer fremtredende diskanten er. Akustikk har mye å si!

Men høyttalere / oppsett med slank lyd er generelt lite heldig. Hvordan bassgjengivelsen fungerer har utrolig mye å si på hvordan man oppfatter resten av lydbildet. Det nytter lite å ha veloppløst, fantastisk mellomtone og diskant hvis bassen ikke er på plass - det vil låte spinkelt og dårlig uansett.

For å understreke mitt eget poeng har jeg sittet her en times tid og kost meg litt med van halen, scorpions, zz top, bon jovi, guns'n, metallica, R.A.T.M, trøkk og saft slik det skal låte.

Sitter man og hører på den type musikk og synes det høres kjipt og spinkelt ut (hvilket mange av disse innspillingene gjør på mange (de fleste?) av dagens høyttalere kombinert med en transistorforsterker) - gjør for guds skyld noe med det. Her skal det være både trøkk og bassfundament.

Det hjelper ikke å sitte der med sitt dyre, puristiske superanlegg hvis det låter skvip.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Dynaudio Evidence Master koster 740.000kr hos Soundgarden. Hva vil du kalle de, Spikeld, hvis høyttalere til 30.000kr er high-end?
    Jeg vil kalle det usaklig prising. Har selv høytalere til 60 lapper, synes high end faktoren definitift er der.

Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Dette er et viktig poeng, men er rommet synderen burde de fleste høyttalere låte dårlig, dog problemet øker naturligvis jo mer fremtredende diskanten er. Akustikk har mye å si!
    Jeg kjørte Klipsch høytalere på en Hegel H1, noe som mange vil si er en dårlig kombinasjon (Nøytral hegel + Klipsch horn). Men selv med korrekt demping av rommet oppstod det ikke noe lydtretthet når jeg hørte på dette oppsettet. Det ble selvfølgelig bedre når jeg skiftet til mitt nåværende oppsett. Men hvis du sliter med lyttetretthet, typisk skrikende diskant, så vil demping av rommet være en smart vei å gå. Det gir deg sinnsykt mye mer forandring enn skifte av høytaler/forsterker noen gang kan gi (Min personlige mening for alle kvervulanter der ute!)

Og hvis du vil ha mer bass, så du kan gufse på litt ekstra i nedre frekvensområde, så har du mange fine kandidater som kan hjelpe deg med det problemet. (les: sub)

Kan til slutt legge til at av egen erfaring er Sonus Faber ganske snill i diskantområdet. Samt at du gjerne vil ha en forsterker som yter nok til oppsettet ditt..

Lykke til videre..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rom er for det første forskjellige. Tidlige refleksjoner, kamfiltereffekt og frekvensrespons endrer seg fra rom til rom. Derfor kan et par høyttalere låte mykt i et rom og et hardt i et annet. Eller slankt og spinkelt i et rom og fyldig i et annet.
    For det andre kommer det også mye ann på spredningkarakteristikken til høyttalerne. Dette tenker ikke så mange på når de skal kjøpe høyttalere. Selv mener jeg høyttalere med kontrollert spredning er veien å gå for de aller fleste.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Rom er for det første forskjellige. Tidlige refleksjoner, kamfiltereffekt og frekvensrespons endrer seg fra rom til rom. Derfor kan et par høyttalere låte mykt i et rom og et hardt i et annet. Eller slankt og spinkelt i et rom og fyldig i et annet.
    For det andre kommer det også mye ann på spredningkarakteristikken til høyttalerne. Dette tenker ikke så mange på når de skal kjøpe høyttalere. Selv mener jeg høyttalere med kontrollert spredning er veien å gå for de aller fleste.
    Poenget mitt var at hvis du har problemer med et rom så hjelper det ikke å bytte høyttalere. Hvis du hadde et par "billige" høyttaler i et rom når du var femten, så kan du naturligvis ikke sammenligne det med høyttalere du har i dag i et annet rom.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wiuuu
    Men hvis du sliter med lyttetretthet, typisk skrikende diskant, så vil demping av rommet være en smart vei å gå. Det gir deg sinnsykt mye mer forandring enn skifte av høytaler/forsterker noen gang kan gi (Min personlige mening for alle kvervulanter der ute!)

Og hvis du vil ha mer bass, så du kan gufse på litt ekstra i nedre frekvensområde, så har du mange fine kandidater som kan hjelpe deg med det problemet. (les: sub)
    Demping av rommet er fint, men har man kombinert anlegget med en stue og/eller kone som begrenser dempingsmulighetene vil det også hjelpe å rett og slett dempe diskanten.

Sub kan med fordel tilføres de fleste anlegg, og aller mest får du ut av det hvis du kombinerer det med en eller annen form for EQ og/eller romkorreksjon.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var at hvis du har problemer med et rom så hjelper det ikke å bytte høyttalere. Hvis du hadde et par "billige" høyttaler i et rom når du var femten, så kan du naturligvis ikke sammenligne det med høyttalere du har i dag i et annet rom.
    Enig i det siste du sier her. Det eneste stedet en kan vurdere et par høyttalere skikkelig, er i det rommet de skal stå. Men noen høyttalere er jo også snillere i forhold til rom enn andre! For eksempel så ble hybrid-diskanyen til Dali Mentor 6 feil i mitt rom, som har noe hard akustikk. Her ble det en helt annen verden med PSB på plass! Hadde jeg derimot hatt et godt dempet rom, så hadde jeg kanskje satt mer pris på den åpne og detaljerte lyden til Dali... Jeg prøvde meg fram med bytte av forsterker og kabler, noe som helt klart hjalp, men løsningen til slutt ble likevel å bytte høyttalere.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter. Det ligger faktisk et sett med KEF 104.2 ute på brukten til kr. 3000,-. Det må være et kjempe kupp etter min mening om høytalerne er i orden. Dette er ekstremt gode høytalere etter (faktisk regnet som klassikere i england) og de gir en avslepet diskant og ordntlig trøkk. Disse er helt klart på høyde med mine gamle B&W 802 matrix som selges brukt rundt 10 000,-.

Her får du veldig gode høytalere og penger til overs til en god effekt forsterker (som de trenger).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Demping av rommet er fint, men har man kombinert anlegget med en stue og/eller kone som begrenser dempingsmulighetene vil det også hjelpe å rett og slett dempe diskanten.
    Sub kan med fordel tilføres de fleste anlegg, og aller mest får du ut av det hvis du kombinerer det med en eller annen form for EQ og/eller romkorreksjon.
    Om du allerede demper diskanten og bruker sub i et 2kanals oppsett, kan du like greit spare noen tusenlapper og kjøpe et PA anlegg.
    Du vil sannsynligvis ikke merke noen forskjell i det hele tatt.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Om du allerede demper diskanten og bruker sub i et 2kanals oppsett, kan du like greit spare noen tusenlapper og kjøpe et PA anlegg.
    Det er denne type holdninger som gjør at folk synes lyden fra transistoranlegg suger.

Diskanten hos meg dempes med 0.5dB per oktav fra 2khz og oppover (gir 2dB demping ved 16khz). Bakgrunnen for det er at jeg har et rom som burde hatt litt mer refleksjonsdempende tiltak - men det er ikke estetisk gjennomførbart.

Sånn til info kan jeg forsikre deg om at hvis du kjører en måling av in-room frekvensrespons i ditt eget rom så har du langt større avvik enn 2dB i diskantområdet.

Og at du disser sub i et tokanalsanlegg gidder jeg ikke engang kommentere.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Kan du utdype dette ? Var en litt merkelig holdning,og jeg svarer ALDRI folk ufint.
    Så hvis noen er svært glad i høyttalerene sine,men har en svær stue og ikke ønsker å gå opp til en dobbelt så dyr,større modell.Og med det en enda dyrere forsterker,og heller ville tilføre bunn og fyldighet med sub så er det et dårlig valg og dømt til å bli dårlig ?
    Folk må få lov til å dempe diskanten hvis rom,utstyr osv "krever" det.Man går nok glipp av en del detaljer da,men mange vil heller sitte å nyte musikk i 3 timer enn å "lide" i 30 min fordi man på død og liv skal høre alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne understreke at 0.5dB fra 2khz og ut er så lite at du må konsentrere deg for å høre forskjell når du slår det av og på. Så det er nok en par detaljer igjen.

Det er også greit å få med seg at refleksjoner i rommet kan føre til at du ender opp med for mye informasjon i diskantområdet i utgangspunktet. Altså kan en demping i praksis gi et mer korrekt gjengitt lydbilde. Og det er vel dit vi vil?
    --
    Thorbjørn

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fremdeles på jakt etter ny ht Spikeld? Jeg må si at jeg i hovedsak deler oppfatning med Antonx. Dersom feks Sonus Faber låter hardt eller spisst hos deg da er det trolig noe annet som er "gæli" eller at du bare har en preferanse for "ekstremt forsikrig diskant" - det er for øvrig helt lovlig! Imidlertid blir det fort ett problem dersom du matcher en analytisk ht til 30k med "billig elektronikk". Mine piegare vil nok for mange være for analytiske. Med billig elektronikk kan det bli irriterende for noen. Med riktig elektronikk gir det imidlertid en "innsikt" i musikken som er helt utrolig!

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spikeld
    Vil bare legge inn en tråd og få noen meninger og evt. tips til en ting som jeg ikke helt forstår.

Jeg har hatt noen KEF høyttalere i mange år som jeg har vært godt fornøyd med (kostet rundt 10k). Fikk disse til rundt konfirmasjonsalder og jeg har siden kost meg mye med disse. Har dog ikke hatt stor interesse for hifi og høyttalere, men har interessert meg mere for det i senere tid. For kort tid tilbake fant jeg ut at jeg ville ha meg ny forsterker og cd-spiller og begynte med det siden jeg ville ha mere ut av høyttalerne. Da jeg eksprimenterte og prøvde med dyrere og bra forsterkere fant jeg ut at jeg fikk en mye mere oppløst og bra lyd på KEF'ene. Det kom frem detaljer i sangene som jeg aldrig hadde hørt før og synes det var en ny verden å høre på musikk og høre på cd-samlingen min igjen. Hadde forresten en Yamaha surround-reciever fra før av som jeg kjørte stereo på. Etter hvert fant jeg ut at jeg ville ha større og bedre høyttalere også med mere trøkk i.

Så kommer "problemet":
    Jeg har hørt på mange forskjellige høyttalere med forskjellige forsterkere i high-end klassen. Alt fra 10.000 -30.000 kroners høyttalere. Det som jeg sliter med er å finne en høyttaler som jeg synes har en behagelig diskant. Har aldri tidligere komt på at høyttalerne mine har skarp diskant på noen som helst innspillinger på diverse cd'er og jeg har en stor og variert samling!
    Det som jeg synes gjentar seg på alle dyrere høyttalere jeg hører på er at de har en oppløst og "stor" lyd. På mange måter blir det en mye større lytteopplevelse å høre på en slik høyttaler, spesielt til gode innspillinger, men jeg faller alltid tilbake på at totalt sett så var de gamle KEF'ene mere behagelige å høre på. Som sagt så mener jeg at jeg har fått mange gode opplevelser på dyrere høyttalere, men som oftest må innspillingen være meget bra. Synes at når man har en stor samling med f.eks en del 70 og 80 talls musikk av blandet kvalitet på innspillingene så er det dumt om man ikke kan ta frem en del av disse og kose seg med fordi det blir for skarpt og ubehagelig å høre på over tid på noen høyttalere til 30k!

Nå lurer jeg på om noen har samme erfaring som meg og videre kan fortelle meg noen tips om f.eks. anbefaling av høyttalere og evt. forsterker. Jeg hører ikke alt som kritikerne hører av detaljer og er ikke opptatt av hvordan instrumentene nødvendigvis skal låte på de beste innspillingene man får tak i, men jeg er opptatt av at høyttaleren har godt med trøkk og låter tøft til spesielt rock og hard rock, men viktigst av alt at høyttalerne kan spille litt dårligere innspillinger uten at det blir ubehagelig å lytte til. Men jeg ønsker mere trøkk og "større" lyd enn en høyttaler til 10k, siden tanken min er en oppgradering av det gamle anlegget.

Takker for tips!

Etter min mening kaller man ikke høytallere til 20-30k for high end..
    når man nærmer seg 60-80k blir det annerledes..
    men vil du ha bra diskant (el mellomtone) b&w veldig bra alternativ..
    Har selv cm9, mange sier det er begrenset bass i cm9, men hva har det å si om man har db1.. Er heller for mye bass der, for å si det sånn

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

husker en demo fra kef reference ( den minste gulvstaaende ) og electrocomaniet. Dette laat veldig bra. Mork og kraftig lyd men samtidig veldig opplost. Anbefaler deg en lytt til dette. Di kefene gaar vel paa brukten til ca 30 k .

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •