SACD\DVD-A Høyttalere :?:

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Nozferatu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SACD\DVD-A Høyttalere :?:

Ser etter en ok høyttaler som kan brukes til SACD og DVD-Audio(Responsbåndbredde 20Hz+). Fant noen på nett http://www.magnat.de/home/home.php?s...=4&lang=de til ikke alt for høy pris. Kan tenke meg å oppgradere med høytalere i samme serie til surround etter hvert som lommeboka tillater det. Noen som har erfaring med Magnat høyttalere og om Vintage 420 kan være bra valg? 8)

Har hørt på Audio pro's Focus serie og de låterer bra men syntest diskanten var hard og litt lite bass, men det blir sikkert sub senere uansett... Tenkte de skulle drives av en av de nye Yamaha reciverne. Ser mye film og musikken er gjerne Ramstein, Ministry og litt tekno, men vil gjerne ha en høytaler som også takler klassisk musikk.

Kom gjerne med andre tips.

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er frekvenser over 20kHz du vil ha,kan Tannoy Sensys DC serien eller Eyris DC serien være aktuell. Disse føres av http://www.stereofil.no/
    Har selv Sensys DC2 og DCC +Tannoy M5 bak. DC2 og DCC har frekvensgang til 51 kHz... Spiller selv mye DVD-A og SACD og synest det fungerer veldig bra på disse høyttalerene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vet ikke helt jeg. Er veldig gode høytalere du nevnte der, men synes selv de kan låte veldig tørt i frekvenser mellom 20 kHz og 50 kHz. Dessuten pleier jeg også å få besøk av irriterende mange flaggermus når jeg spiller musikk på disse høytalerne.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva skal du med desse frekvensene? du hører de neppe, og der er ingenting å hente allikavel.
    frekvensgang betyr så å si ingenting, uansett format.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    frekvensgang betyr så å si ingenting, uansett format.
    Ja det er derfor vanlig kassett er overlegent SA-CD 8)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :lol: nok et teit svar fra deg.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest ikke du skal snakke om teite svar einis... :roll:
    Han var på jakt etter høyt. med frekvensgang over 20kHz og disse mod. er oppgitt til 51 kHz og har supertweeter som spiller fra 16kHz og opp.
    Jeg har ikke påstått at det er hørbart men de låter etter min mening veldig
    bra i diskantområdet på allslags musikk.også Rammstein 8) og klassisk.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som tuter ut om frekvensområde over 20 khz, forstå at dere ikke hører en skitt av det da!. Det er snakk om null info over disse frekvensene. Ikke bare er de fleste diskanter som regel så dempet ved disse frekvensene at det ikke er noe å hente, men det gjelder også opptaksmikrofonene. De stopper omtrent helt opp ved 15 eller 20 khz, og frekvensgangen stuper bratt.

Hvis dere er gamle nok til det så husker dere kanskje "CD-ready" høyttalere og hodetelefoner? Ikke la dere lure en gang til da!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lure å lure, tror nok man kan oppdage no man ikke har hørt før ja, man kan jo ikke si at en cd plate holder høy kvalitet da.
    Hva med Audiopro's Bravoserie, som monitoren FX-01 og en Sub? Hadde egentlig håpet på flere forslag men det er vel så pass nytt på markedet at produsentene ikke har giddet bry seg enda. Likte egentlig Disse 8) kule tweeterne til folk som vil ha en rask løsning....Skåra bra på test i Hi-Fi Choice

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste fordelen med "SACD-høyttalere" er slik jeg ser det at høyttalerprodusentene da må lage diskanter som har jevn frekvensgang godt over 20kHz, noe som fører til at kurven gjerne er helt flat og nøytral opp til 20kHz. Derfor har nok SACD ført til en forbedring av diskantelementene også i det hørbare området.

Jeg tror det er disse forbedringene man nå hører, ikke at diskantene "går lenger". I Pre-SACD tider gikk også diskantene over 20kHz, men de hadde da ofte kraftige oppbrytninger og svingninger i frekvensresponskurven i oktaven fra 20kHz-40kHz. Dette er nå jevnet ut og kontrollert mye bedre, noe som sikkert fører til mindre "stresset" lyd også under 20kHz.

I tillegg er det jo klart at høyere sampingsrate (SACD/DVD-audio) gir høyere presisjon på diskanten under 20kHz også. Dette er jo heller ingen lydmessig ulempe. Så at folk hører forskjell mellom CD og SACD i diskantområdet tror jeg heller kommer av forbedringer i hele kjeden fra opptak til diskanten i høyttaleren i DET HØRBARE området. Hater å skuffe dere, men det er svært få som kan skilte med hørsel over 20kHz. (Selv ruller jeg av allerede ved 17kHz, noe som er helt normalt for oss som er nærmere 40 enn 30.)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg steller litt med råelementer i ny og ne. Jeg kan ikke helt se at noe har forandret seg. De har øket toleransene for båndbredde fra +/-3 til +/-30 dB. Da går de aller fleste diskanter plutselig til minst 35 khz.

Jeg har endret filterkurver på diskanter helt ned i 20 khz-området uten å kunne oppfatte annet enn hva som skjer under 16-18 khz. Jeg har testet diskanter som ikke ruller av før ved 40 khz med funksjonsgenerator, og jeg er ikke en gang i stand til å høre at jeg switcher av og på en 22 khz tone. Jeg får allikevel stadig tilbakemeldinger på at jeg hører svært godt. Antakelig ikke bedre enn snittet men det har mer med trening enn fysiske forutsetninger å gjøre.

Poenget er at du kan glemme båndbredde, linjæriteter... ja hva det måtte være. Hva produsenten oppgir av båndbredde og avvik er irellevant. Han kan måle på en sånn måte at han skjuler kraftige avvik for det blotte øyet, men måles det riktig så synes det så godt som bare det. Jeg har målt nøyaktighet i frekvenskurver og etterpå opplevd et skrikende lydbilde som skyldes 3. harmoniske forvrengningskomponenter. Her snakker vi i området "dette spiller veldig bra, og dette orker jeg ikke høre en eneste sang på".

Poenget mitt er: Det finnes så mye dårlig på markedet. Avvikene fra det ideelle er som flere verdenshav. Potensialet i det hørbare området er kun marginalt utnyttet, så hvorfor konsentrere seg om det som ligger utenfor det hørbare området? Skal vedde for at jeg kan få dere alle til å tro at en diskant som ruller av ved 16khz går til 50khz. (saken er nemlig den at mange gode mikrofoner ruller av ved 16k)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    De har øket toleransene for båndbredde fra +/-3 til +/-30 dB. Da går de aller fleste diskanter plutselig til minst 35 khz.
    Slike avvikstall er jo uhørt. Med +/- 30dB tillates jo en totalvariasjon på 60dB, hvilket gjør at enhver frekvensresponsangivelse blir verdiløs. Jeg har aldri sett slike avvikstall oppgitt, men har sett frekvensangivelser opp i nevnte frekvens (35kHz) med +/- 3dB avvik. Husker dessverre ikke hvor i farten.

Å angi frekvensområder med +/-30dB avvik er etter min mening SVINDEL. :evil:

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, forstår det slik de mest proffe musikkkjennere med høttalere opp till 100 tusener diskuterer dette om man kan høre noe forskjell eller ikke, poenget mitt vel at det er lite vits å kjøpe noe man kansje kan høre, og det med 5-8 tusenlapper!? Man har som sagt flere merker å velge mellom om man ser bort fra sacd
    ...Hadde bare ikke lyst å glipp av no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tallene var litt "oppdiktet" roffe, men det er svært få diskanter som har noen form for linjæritet i de frekvensene. Ta for eksempel ringradiatoren til ScanSpeak:
    30 grader @ 10k = -5 dB
    60 grader @ 10k = -10-15 dB (stuper bratt)
    30 grader @ 20k = -15 dB

Tar du videre 30 grader til 20k så er også avviket på 10-15 dB.

Tar vi for eksempel den gamle traveren 2905/9700 så har den:
    30 grader @ 10k = -2 dB
    60 grader @ 10k = -8 dB
    30 grader @ 20k = -8 dB

Dette er omtrent samme tall på en billig 19mm seas-diskant:
    30 grader @ 10k = -1 dB
    60 grader @ 10k = -3 dB
    30 grader @ 20k = -3 dB

På sistnevnte er OnAxis helt flat mens 30 grader og 60 grader ruller helt perfekt av. http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H561.PDF

Vifa sin variant er enda en del verre:
    30 grader @ 10k = -4 dB
    60 grader @ 10k = -17 dB
    30 grader @ 20k = -16 dB
    Her ligger også 35 khz hele 7 dB over referansenivået ved 1 khz.

Spredningen på disse ringradiatorene er derfor svært dårlig i forhold til konvensjonelle domer. Dyre er de også.

Samme avvikstall for en enormt stor bånnddiskant (NB! vertikalt målt) jeg har fåt specs på er:
    30 grader @ 10k = -1 dB
    45!!! grader @ 10k = -3 dB
    30 grader @ 20k = -3 dB
    Samme tall vertikalt for denne er selvsagt en del høyere, men de er fortsatt linjære. De har også avstandsavrulling som matcher den begrensede vertikale spredningen, altså båndet er 15 cm langt, noe som gjør at den ikke ruller av med mer enn halvparten av det en dome gjør ved høye frekvenser. Og da snakker vi om en diskant som er 4 ganger større enn en vanlig domediskant!!!

Let heller etter en jevn spredningskarrakteristikk med minimalt med refleksjoner og resonanser i de øvre oktaver. Alle spissheter og ubehageligheter er som regel svakheter i diskanten. Får du bort alt dette står du igjen med en diskant som er luftigere enn du kan forestille deg og som gjengir hver eneste detalj tilnærmet perfekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og fordelen med SACD/DVDA ligger først og fremst i bedre egenskaper i det hørbare området.

Eierne av den nye Bladelius Gondul til 120k hevder at det er neste umulig å skjeldne forskjellen på SACD og CD på denne. Derimot på de to lavere modellene til 69 og 85k (eller noe i den duren) hører de at spilleren ikke gjengir CD fullt så bra. Utnytter man derfor begge (alle 3) formatene til det ytterste er det meget vanskelig å høre forskjell.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er liit rart dette her.Ingen svarer Nozferatu på spørsmålet hans så jeg tenkte jeg skulle prøve,men da våkner ulvene og angriper.
    Jeg har verken påstått at jeg hører noe over 20kHz eller at frekvensgang
    over dette har noen betydning for lydgjengivelsen.Jeg opplyste bare at Tannoy har høyt. som er oppgitt til 51kHz.I tillegg har jeg selv slike høyt.
    som jeg synest låter bra på SACD og DVD-A og også på CD og HDCD.Har hatt DVD-A og SACD avspilling siden formatene kom og mener
    jeg har litt erfaring med de.Har tilsammen ca. 150 titler fordelt på rock/pop,jazz/fsion og klassisk og jeg hører på disse 1-2 timer hver dag.
    Dersom man ikke kan skrive ett innlegg her på forumet uten å kunne dokumentere alt hele tiden så går jeg heller over i lesemodus. 8)
    [/u]

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har aldri vært min intensjon å trampe noen på tærne.

Trådstarter ønsker seg nye høyttalere og har desverre blitt litt låst til den teorien om at de må gå laaangt over 20 khz. Du sier selv at de høyttalerne fungerer godt på SACD OG CD. CD gjengir ikke noe over 20 khz, det kan jeg love deg, så hvis do hadde en positiv opplevelse på CD ved å skifte til disse høyttalerne så skyldes det utelukkende egenskaper i det frekvensområdet CDspilleren faktisk spiller.

Jeg ønsker bare å åpne øynene til trådstarter og få ham og alle andre til å forstå hvilke enorme avvik en høyttalerprodusent kjemper mot, og hvor bagatellmessige de frekvensene over 18-20 khz faktisk er. Det finnes så mye han kan gå glipp av ved å låse seg til det kravet.

Samler man 1000 unge mennesker og kjører en blindtest der de blir utsatt for 30 khz ved svært høyt nivå i tidsindekser så skal jeg ikke se helt bort fra at de hører det, men det skyldes en ultralydprojisering som skjer dersom disse høye frekvensene endrer amplitude. Imidlertid vil dette alltid skje før mikrofonen, så disse projiserte (demodulerte) frekvensene blir spilt inn på CD-plater innenfor det hørbare området. Dette er samme prinsippet som en tåkelur, men den også lager lyd i det hørbare området og ingen illusjon. Den er imidlertid svært retningsbestemt siden den jobber med ultralyd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden tittelen på tråden er "SACD\DVD-A Høyttalere", så er det naturlig å debattere dette fenomenet. Faktum er at disse høyttalerne har like lite med om kilden er SACD/DVD-A/CD/vinyl etc som de høyttalerne som ble omtalt som "CD-kompatible" eller "klargjort for digital lyd" da CD-mediet gjorde sitt inntog.

Poenget er at CD-mediet teoretisk sett inneholder all nødvendig informasjon for å gjenskape et signal opp til 20kHz, noe som utgjør grensen for menneskelig hørsel. Men i praksis er det vanskelig og krevende å gjenskape nøyaktige kurver når samplingene blir ned mot 2 stk per periode. Det er det stort sett bare gode High End DACer som klarer.

DVD-Audio og SACD gir både hyppigere samplinger og mer nøyaktige samples, noe som gjør det lettere å lage billige DACer som kan gjøre konverteringen godt også opp mot 20kHz.

Så hva er resultatet: Noen hører forskjell selv på normalpriset hifi og tror de hører frekvensene over 20kHz, mens det de hører er et digitalt format som rimelig utstyr lettere klarer å gjenskape originalsignalet fra.

Jeg er sikker på at eldre høyttalere (pre-SACD) som ble oppfattet som eksepsjonelt gode i diskanten også i dag duger og gjengir SACD og DVD-Audio like godt som såkalt SACD-kompatible høyttalere. Det ER bare en salgsgimmick. Gode høyttalere er gode uansett om de stemples som SACD-kompatible eller ei.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snickers-is: jeg skrev at høyt. låter bra også på CD og HDCD.
    Hører stort sett bare på DVD-A og SACD fordi de fleste nyere CD'er låter
    dårlig pga av komprimering og annet som blir gjort under mixingen.
    Jeg vet at CD ikke har noe over 20kHz,har brukt alt for mye penger på denne hobbyien siden jeg var 16,nå er jeg 46 så jeg har vært gjennom noe utstyr ink. rør,magnestater og elektrostater.
    Har all respekt for kunnskapen Snickers-is,roffe med flere her på forumet innehar,men det er ofte lett for at vi andre blir sett på som uvitenede
    kontra allvitende. 8) Ha en fortryllende dag![/i]

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt litt og fant ut Monitor Audio S2 eller S1 (S5 kansje!?) kunne være et bra valg til Yamaha rx-v650.
    Silver serien strekker seg til 30 Khz, ser meget pene ut. Noen meninger... :?:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •