Tilkobling av sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tilkobling av sub

Jeg har i dag en gammel aktiv Paradigm sub koblet opp til en enda eldre Nad 304. Suben får signal via høyttalerutgangene på naden og et par satelitter (B&W LM1) er koblet til speaker out utgangene til suben. Jeg har hatt dette oppsettet i noen år og det fungerer forsåvidt helt fint.
    Tidligere i dag var jeg en tur innom Hi-fi klubben og unggutten jeg snakket med mente at jeg ikke bruker forsterkertrinnet på suben når det er koblet opp på den måten og at jeg burde skaffe meg forsterker med sub-utgang. Stemmer det at forsterkeren min på 35w har drevet både suben og høyttalerene mine hele tiden? :-?

Regner med å bytte ut forsterkeren i løpet av uka (har fått mange gode tips i en annen tråd), men har lagt merke til a sub-utgang ser ut til å bare bestå av én RCA-plugg, mens det bakpå suben er fire innganger: to vanlige stereo RCAer "Low level input" og to gule RCAer "high pass output". Hvordan bør jeg koble opp suben og satelittene?

Har også fått tilbud om en gratis Nad c315BEE. Denne er temmelig veik og har ikke sub-utgang. Vil den klare å drive anlegget, tror dere? I så fall kunne jeg heller brukt pengene på ny og bedre aktiv sub...

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det stemmer nok ikke det. Ungutten på hifiklubben tar nok feil her. Den NAD forsterkeren du nevner har nok utgang til effektforsterker så her kan du nok med Y-ledd koble til subben på lavnivå inngangene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    304 har utgang til effektforsterker. 315 har ikke det. Mener du at jeg skal fjerne bøylene mellom for- og effekttrinnet og koble suben til effekt ut?

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går fint, bare få tak i Y-ledd.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det xoop sier, er at du fjerner bøylene. Deretter kobler du den ensomme enden av Y-leddet til pre-out på forsterkeren din. Den ene løse enden av Y'en kobles så til main-in - d.v.s. at da har du på en måte fått deg en bøyle igjen - og den andre enden av Y'en kobles, via en signalkabel av passende lengde, til subens lavnivåinngang. Kjører du i stereo, bruker du begge lavnivåinngangene - da mister du ikke noe signal.

Vær oppmerksom på at slike Y-ledd kan ha enten hann- eller hunn-koblinger i den enden som deler seg - bare så du kjøper riktig type.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den tilkoblingsmåten noen fordeler i forhold til å ha suben koblet opp mot høyttalerutgangene?

Edit: Og kan jeg stå over nytt forsterkerkjøp og i stedet beholde c315BEEen og la suben drive et par større høyttalere?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal koble suben til høyttalerterminalene, må du ha såkalte høynivåinnganger på suben din. Let på baksiden etter: Speaker-level-INPUT eller High-level-INPUT. De to high-pass-OUTput kontaktene skal ikke brukes til signaler INN på suben.

Men har du slike høynivåinnganger på suben din, kan du gjerne bruke dem i stedet. Det anses av mange å gi best integrasjon mellom sub og fronthøyttalere. På noen suber - men ikke alle - kan du bruke både høynivå- og lavnivåinnganger samtidig. Fordel hvis du f.eks. bruker sub til både film og musikk. Da tar du filmens LFE-kanal vie subwooferutgangen til lavnivåinngangen på suben, og stereolydens bass - den som fronhøyttalerne spiller - fra høyttalerutgangene på fronthøyttalerne til høynivåinngangen på suben.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •