Trenger hjelp til valg av aktiv subwoofer og plassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til valg av aktiv subwoofer og plassering

Hei. Har nylig kjøpt et par Dynavoice F-6 EX og en Sony str-de675 reciever fra naboen. Forsterkeren er på 5x100w i 8ohm, men kjører stereo nå. Er forsåvidt fornøyd med hvordan de spiller på rommet mitt som er på ca. 8,5 kvadrat, men har litt lyst på sub også.

Det jeg lurer på blir altså hvordan det fungerer å koble til subwoofer på forsterkeren. Om subben er aktiv driver den vel seg selv og får bare lydsignal fra forsterkeren? Alt som trengs da er rett kabel og tilkobling?

Har vurdert XTZ 99 W8.16 eller XTZ 99 W10.16. Disse to er vel aktive begge to, så trenger egentlig meninger om begge disse, hvilke kabler og evt. andre subber. Har ikke tenkt å bruke så mye mer enn 2-3k. Om jeg evt. får råd til 12" vil vise seg da.

Kan også spørre om det finnes noen regler for plassering av høyttalerene også. Se skissen under her. For tiden ligger jeg vanligvis i sengen, som står i hjørnet og her er bassen god, men midt i rommet er det ikke fullt så bra bass. Skal kanskje fjerne klesskapet til fordel for en stol/sofa og her tror jeg det blir bra ettersom man helst skal sitte inntil en vegg? Elementene står høyere enn sengen så de spiller ikke rett inni madrassen :razz: De står også 17cm fra veggen og den venstre står som dere ser rett "under" et vindu om det har noen negativ innvirkning.

Takk på forhånd

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å ta det enkleste først: Begge subene du nevner er helt utmerkede suber. Den minste kobles til ved hjelp av et vanlig sett stereo signalkabler fra pre-out front L+R til begge inngangene på suben. Den største kan alternativt også kobles til ved hjelp av kabler - her holder med lampettledninger eller noe annet i den stilen - fra høyttalerterminalene på receiver eller høyttalerne til høynivåinngangene på suben. Det finnes forøvrig spesielle subkabler i stedet for disse vanlige signalkablene, men jeg tror at du kan klare deg uten slike - det blir nødvendigvis nokså korte kabelstrekk i dette lille rommet.

Lydmessig er jeg ikke sikker på om du vil vinne noe med sub. Rommet ditt er egentlig alt for lite for at noe slikt som du allerede har puttet inn i det, skal spille bra. En sub KAN representere et skritt tilbake - men det er vanskelig å spå.

M.h.t. regler og slikt, er jeg ikke sikker på om det er så veldig mye du kan få gjort i et så lite og kvadratisk rom. En mulighet er å plassere høyttalerne dine på hver side av døren - hvis du kan flytte på bokhyllen - og bruke sengen som en slags sofa. Da blir det litt mer symmetrisk i forhold til stereolyden - men igjen: det kan dukke opp uforutsette nedturer av dette også. Normalt anbefaler man jo også litt avstand fra høyttalere til alle vegger - men skal du praktisere det, ender du fort med høyttalerne ganske nær midten av rommet og en lytteavstand på ikke veldig mange centimetrene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar Rommet er ganske lite ja, men kjøp av sub er med tanke på å kanskje flytte anlegget til et større rom. Jeg skal også flytte på hybel om et års tid og størrelsen på det rommet er selvsagt uviss.

Uansett, så lurer jeg på om det er merkbar eller stor forskjell fra 8" til 10" både i punch og dybde? Er de 2" mer verdt 1000,- mer?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I frekvensgang er det nesten ikke noen forskjell - vi snakker om en Herz eller to dypere for den største av de to subene. Forskjellen går helst på hvor høyt de kan spille før de begynner å møte veggen. I et lite rom på la oss si opptil en 10-15 kvm er det ingen problemer med den minste av de to nevnte - men skal du spille veldig høyt i større lytterom, ville jeg absolutt gått for en så stor sub som du har råd til. Særlig hvis det er film som står i fokus.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey Skal avvente litt før jeg kjøper uansett så får nok tid til å bestemme meg og tjene litt ekstra penger. Men jeg tenkte litt mer på tilkoblingsmulighetene.

Sjekket baksiden av forsterkeren og der fant jeg subwoofer utgang. Forsto ikke helt hva du mente med pre-out front L+R. Har også hørt noe om coax? Usikker på hvordan jeg skal koble til.
    Om jeg kobler til en sub, kan jeg bruke samme modus på forsterkeren som nå? Kjører 2CH.

Tenkte at dette kanskje kan fungere. Kjøpe XTZ 99 10" + Proson Y-splitt og XTZ Blue line RCA subkabel og koble dette til subwoofer utgangen? Rett meg om jeg er helt på bærtur. Sjekk bildene under også.

Var ganske store bilder da..

[SPOILER]

[/SPOILER]

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm - det er en surroundreceiver du har? Jeg antok det, siden du snakket om 5x100 Watt - så jeg antok at den hadde pre-out - d.v.s. en utgang som du kan koble til et eksternt effekttrinn og/eller en aktiv sub. Men du har kan hende en slik receiver uten pre-out til frontkanalene? Da er det mulig at du kan bruke subwooferutgangen, og gå inn i receivermenyen og stille inn receiveren slik at den sender stereo bass til subwooferutgangen. Dette er litt forskjellig for hver receiver - så her må du bare finlese brukermanualen.

Dette med modus på receiverene er også litt forskjellig. Noen receivere har noe som de kaller pure direct, andre kaller det pure stereo, eller som på min: stereo bypass - kjært barn har mange navn. På min receiver innebærer "2CH stereo" at et analogt inngangssignal behandles digitalt i forsterkeren enda en gang, før det blir til analog stereo, mens "stereo bypass" innebærer at et analogt inngangssignal bare behandles anlogt - uten en nye digital behandling. Du må finelese manualen her også.

Men hvis du kjører i ren stereo, er det like greit å kjøpe en sub som har høynivåinnganger, og koble fra høyttalerterminalene i stedet. XTZ W10.16 har slike høynivåinnganger - "Speaker in" terminaler - så kjøper du en slik, har du ingen problemer. Da fortsetter du bare med å kjøre du samme modus på receiveren - 2CH - som du gjør i dag. Hvis du får oversikt over hvordan subwooferutgangen virker i stereo, kan du muligens koble til subwooferutgangen via en koaksialkabel. I så tilfelle trenger du ikke noen Y-splitt - den trenger du bare hvis du har pre-out front L+R (hvilket det virker som om du ikke har). En enkel kabel fra subwooferutgangen er nok da.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har laget en tegning. Dvs paintet på et google bilde. Du har pre-out og da kan du bruke en QED Performance Subwoofer kabel | Hi-Fi Klubben

Fra pre-out som jeg har markert på bildet.

Trenger hjelp til valg av aktiv subwoofer og plassering-back_panel-jpg
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja - jeg fant også denne på nettet. Men hvis man ser veldig nøye etter, står det YAMAHA på denne - øverst til høyre. Og det rimer litt dårlig med trådstarters Sony receiver - Sony str-de675.

Men hvis det er denne han har, har han jo pre-out front L+R også - de er rett ved siden av pre-out sub.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Ja - jeg fant også denne på nettet. Men hvis man ser veldig nøye etter, står det YAMAHA på denne - øverst til høyre. Og det rimer litt dårlig med trådstarters Sony receiver - Sony str-de675.

Men hvis det er denne han har, har han jo pre-out front L+R også - de er rett ved siden av pre-out sub.
    hmm. Google er slem da.

Men TS skal uansett se bakpå sin reciver og lete etter utganger som dette. Der det står pre-out. OG se etter der det står subwoofer.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg kan koble subben til via høynivåinngangene på samme uttak som høyttalerene er koblet til? Altså to ledninger ut fra både L og R?

Her er et skikkelig oversiktsbilde av alle mine tilkoblingsmuligheter.
    KLIKK HER

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel - linken din førte meg ingensteder. Men hvis det er den nevnte XTZ 99 W10.16 du tenker på, har jeg gått inn på XTZs hjemmeside og lest brukermanualen. Denne suben har høynivåinnganger - XTZ kaller dem "Speaker in, L/R +/-" - og dit trekker du f.eks. lampettledninger fra høyttalerutgangene på receiveren din, eller fra terminalene på høyttalerne, og du er i business.

Når du kobler på denne måten, får du med deg all stereobassen, men ikke filmbass som sendes i LFE/subwooferutgangen. Hvis du ser mye på film, bør du koble suben til subwooferutgangen på receiveren via en koaksialkabel, og heller stille inn receiveren slik at du får med stereobassen via denne måten å gjøre det på. Men jeg forsto det slik at det er stereo som teller for deg, og da er det mange som regner høynivåtilkobling for å være bedre, rent lydmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg hører egentlig kun på musikk og de gangene jeg ser film overlever jeg med vanlig stereolyd

Her er en ny link.
    KLIKK
    Så da blir det som du beskrev å koble endene på kabelen på en av utgangene til høyre på forsterkeren. Lydkvaliteten vil da være god? Men lampettledninger?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AyB92
    Ja, jeg hører egentlig kun på musikk og de gangene jeg ser film overlever jeg med vanlig stereolyd

Her er en ny link.
    KLIKK
    Så da blir det som du beskrev å koble endene på kabelen på en av utgangene til høyre på forsterkeren. Lydkvaliteten vil da være god? Men lampettledninger?
    alternativ 2 er å bruke den svarte utgangen bakpå forsterkeren "audio out" også koble subwoofer kabel til subben. Det går også.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske nybegynner som dere sikkert har skjønt, så er litt forvirret her.

Hva og hvor er høynivåinnganger på subben? Og bruker begge disse alternativene høynivå?

Om jeg bruker subutgangen må jeg bruke subkabel og y-kabel?

Om jeg bestemmer meg for å bruke høyttalerutgangen må jeg bruke vanlig lydkabel, men må jeg sette på plugger på endene som skal i subben, eller er der mulighet for å "skru" fast ledningen?

Blir det forskjell i lyd og ytelse fra disse to metodene?

Takker for alle svar jeg kan få Vil prøve å lære dette nå så det blir litt lettere å forstå.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Her er en ny link.
    KLIKK
    Dette er etter manges mening den beste måten å få til integrasjon mellom fronthøyttalere og subwoofer når det gjelder stereo. Fra hver av høyttalerterminalene til hver av "Speaker in" terminalene. Fra +/- på høyre høyttalerutgang og +/- på venstre høyttalerutgang til respektive høynivåinngang på suben.

Bruk lampettledning eller ett eller annet billig du har for hånden. Det er faktisk ikke så nøye her. Disse høynivåinngangene har nemlig veldig høy impedans. De trekker derfor helt neglisjerbart med strøm - og det er av den grunn at du ikke trenger noen veldige dyre saker her. I høyttalerkabler kan det gå ganske mye strøm til tider - men det gjør det altså ikke her.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk Det svaret gjorde at brikkene falt på plass tror jeg.

Da er det bare å koble på samme terminalene som høyttalerene er koblet til (trodde det måtte være en terminal for hver ledning med det første), så koble +/- korrekt på subben sine "speaker-in" terminaler og deretter stiller jeg det meste på baksiden av subben?

Frekvens og sånt skal vel forsterkeren klare å dele ut til suben selv?

Håper dette ble rett

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske nybegynner som dere sikkert har skjønt, så er litt forvirret her.

Hva og hvor er høynivåinnganger på subben? Og bruker begge disse alternativene høynivå?

Om jeg bruker subutgangen må jeg bruke subkabel og y-kabel?

Om jeg bestemmer meg for å bruke høyttalerutgangen må jeg bruke vanlig lydkabel, men må jeg sette på plugger på endene som skal i subben, eller er der mulighet for å "skru" fast ledningen?

Blir det forskjell i lyd og ytelse fra disse to metodene?

Takker for alle svar jeg kan få Vil prøve å lære dette nå så det blir litt lettere å forstå.
    Helt i orden - alle har vært nybegynnere.

Høynivåinngangene er der det står "Speaker in". De skal ha signaler fra høyttalerutgangene på forsterkeren.

Du har også noe som heter "Line in L/R" - de inngangene skal du eventuelt bruke hvis du kobler fra subwooferutgangen på receiveren din.

Jeg tror ikke XTZ er laget slik at du kan bruke begge disse samtidig. På noen suber kan man det, men altså ikke på XTZ - tror jeg. Du må altså velge.

Bruker du subutgangen trenger du IKKE noe Y-ledd. Én koaksialkabel fra subwooferutgangen til valgfri "Line in L/R"-kontakt er nok.

M.h.t. tilkobling til høynivåinngangene, finnes det rimelige bananplugger som du får kjøpt på Clas Ohlson, Biltema, Elkjøp og slike steder, som du kan spenne fast lampettledningen din i - for deretter å stikke pluggen rett inn i de kontaktene du ser bakpå suben. Det vil fungere helt utmerket til dette formålet. Det er mulig at XTZ har terminaler bakpå som gjør det mulig å koble til uterminert kabel - altså kabel som du har skrellet av isolasjon på, men ikke noe mer - men det ser du når du har suben på plass.

Lydmessig anses bruk av høynivåinnganger som et lite strå hvassere enn kobling via koaksialkabler. Men da snakker vi stereo på et ganske høyt nivå - du vil antageligvis ikke merke noen forskjell i ditt anlegg - no offense.

Dette klarer du fint! Det er lettere å skjønne det hele når du har suben på plass og kan se alle tilkoblingspunktene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frekvens og sånt skal vel forsterkeren klare å dele ut til suben selv?
    Tja - har receiveren din automatisk romkorreksjon? Og har du i så tilfelle mikrofon og alt det som skal til?

Men hvis ikke: da stiller du dette manuelt. Justerer nivå og delingsfrekvens inntil du synes at det høres bra ut. Gjerne med en velvillig medhjelper til å skru, mens du sitter i lytteposisjon og lytter. Det er slik jeg har gjort det her hjemme - det går fint, det også.

Lavt nivå og lav delingsfrekvens er hemmeligheten her. De fleste har altfor mye lyd fra suben. Suben skal ikke gi noe trøkk i brystkassen - det er det høyttalerne som skal gjøre. Suben skal bare gi det dype bassfundamentet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takk for god hjelp

Er litt usikker på alle funksjonene på forsterkeren for har egentlig ikke hatt muligheten til å stille på alt. Det jeg vet er at jeg får stille avstand fra lytteposisjon osv.
    Nå gjenstår det bare å kjøpe subben da. Får vente og se hvor lenge det går til jeg tar meg råd til det, så regner jeg med at innstilling går fint når den er i hus.

Lampettledninger vet jeg ikke om jeg har akkurat nå, men det får jeg lett tak i.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Har noen spørsmål til nå

Om jeg kobler subben til på samme høyttalerterminaler som Dynavoicene, kan jeg da sette høyttalerene på small uten at det blir noe feil?

Har lest at om jeg stiller på small vil bassen under en gitt frekvens bli sendt til subben via LFE (sub)-utgangen.

Altså vil delingen bli rett med small om subben er koblet via høyttalerterminalene og ikke sub-utgangen?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •