Dali Ikon Vokal 2 og Ikon 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Ikon Vokal 2 og Ikon 6

Hei!

Jeg har et oppsett med en Harmand Kardon AVR460, Dali Ikon 6 og Dali Ikon Vokal 2 i front, Klipsch SS-1 bak. Sliter litt med innstillingene på dette. Og håper at noen de smarte hodene som er her inne kan hjelpe meg.

Har kjørt Harman/Kardons egen EzSet/EQ romkorreksjon, men synes ikke dette ga så bra resultat. Gjorde litt manulet for å få bedre litt på dette. Utfordringen ligger i centerhøytaleren, Vokal 2. Har lest andre her inne som synes denne er tam, og hvis den står på ca samme styrke som front høytalerne som er det tamt, nesten vanskelig å høre hva som blir sagt. Så jeg økte styrken, + 8-9 dB. Da ble det ok. Her om dagen kom den nye Bruce Springsteen – Live in Hyde park bluray plata i posten, da ble det plutselig noe helt annet. Da måtte jeg skru ned styrken på fronten, mye og -5 dB. Dvs 13-14 dB i forskjell. Da hørte jeg bare den og det hørtes ikke spesielt bra ut heller. Hørtes nesten ut som Bruce var i stemmeskifte.

Er dette vanlig, er det Vokal 2 som er på tur eller har jeg gjort noe galt, (ikke helt utenkelig, dette er min første HK og mitt første 5.1 oppsett).

Er takknemmelig for alle svar som kommer :-D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon Vokal 2 er litt tam. Har du db måler?`eller har du bare justert i reciver? Jeg brukte dbmåler på alle kanalene + subber, og resultatet var mye bedre enn det reciver klarte å gi meg.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JuleKino
    høytalerne som er det tamt, nesten vanskelig å høre hva som blir sagt. Så jeg økte styrken, + 8-9 dB. Da ble det ok. Her om dagen kom den nye Bruce Springsteen – Live in Hyde park bluray plata i posten, da ble det plutselig noe helt annet. Da måtte jeg skru ned styrken på fronten, mye og -5 dB. Dvs 13-14 dB i forskjell. Da hørte jeg bare den og det hørtes ikke spesielt bra ut heller. Hørtes nesten ut som Bruce var i stemmeskifte.
    Har hatt Ikon Vokal 2 mange år i mitt tidligere oppsett. Kan ikke si jeg synes den var tam, dog måtte jeg justere den opp +2 dB i forhold til frontene som var Dali Suite 2,8. Da ble det bra.

Det du nevner med konsert BD er normalt. Mange er mikset slik at nesten hele lydbildet ligger i senterhøyttaler. Sjekk for eks. siste U2 BD (360 gr.)

Men en ting er av største viktighet og det er at Vokal 2 er innstilt som "small" i receiver, ellers "kollapser" den. La sub ta de dype frekvensene.

Dali har imidlertid alltid hatt et for stort gap mellom Ikon Vokal 2 og den kjempestore Mentor senteren, uvisst av hvilken grunn.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!

Har ikke brukt db måler, har lurt på å investere i en, men aner ikke hvordan en skal bruke den ennå, regner med det finnes et svar på det her inne.

Skal sette centeren til small, tror ikke den står til det nå.

Godt å lese at konsert BD'er er spilt inn på denne måten. Har bestilt U2 sin siste og. Da må jeg nok gjøre de samme endringene der. Litt tungvindt at det er sånn da. Skulle vært mulig å flere profiler på dette slik at en kunne rask bytte mellom film og konsert modus på receiver.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •