DALI IKON 6 MK2 eller B&W DM683?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DALI IKON 6 MK2 eller B&W DM683?

Vært å lyttet på begge idag, men litt vanskelig å bestemme seg.
    Noen som har noen tips ? å evnt forsterker som passer bra?
    Skal brukes til musikk/film

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for 683.
    Synes lyden er mye mer behagelig i disse enn i daliene.
    Har 683 selv og bruker de sammen med en yamaha surround forsterker og det fungerer veldig bra sammen selv om 683 er en høyttaler som kunne hatt godt av mer effekt.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si meg enig der, 683 er en utrolig god høytaler.
    har de selv og vill våge å si at det er noe av det virkelige bedre til 10.000 lappen du får tak i.

detaljert diskant, myk mellomtone og avslappet dyp bass i forrhold til størrelsen, altså ganske mye av alt i en høytaler til en overkommelig pris.

men husk at dette er høytalere som er strømkrevende, jo mere du forer de jo mere lytterglede får du

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..føyer meg in i samme tråd...

Jeg skall sette opp et rent stereo anlegg i en stua på ca 45kvm med XTZ A100 DIII som forsterker og Squeezebox som medium.. når det gjelder høytalere står valget mellom nevnte Dali og B&W. Musikksmaken er bred - klassisk, blues, lounge musik til pop og rock

Comments?

Dan

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med klassisk og blues på lista tror jeg du burde velge 683, som espen nevnte her, detaljert diskant og myk og behagelig mellomtone på de.
    Du skal nok lete lenge etter noe som spiller bedre til 10k og du må spille vannvittig høyt skal du klare og bli kjei i ørene av lyden de leverer
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja b&w passer utmerket til rolig/avslappet rock, blues, jazz, klassisk og den ligaen der.

dali ikon 6 er en god høytaler, men klarer ikke gå like dybt som 683-ene, samt litt vell skarp mellomtone etter min mening

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar=) Tror jeg går for b&w 683. Må bare finne ut hvilken forsterker jeg skal gå for=)

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du blir ikke skuffet, det kan jeg garantere

kommer jo ann på budskjettet ditt, stereo eller surround?

2, 5 eller 7 kanaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke helt bestemt meg.. hadde tenkt på bare ett par gulvstående til og begynne med. men kan jo hende det blir mer etterhvert=)
    Tenkte å bruke rundt 10000kr på forsterker.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, om jeg var deg, ville jeg ransaket bruktmarkedet for en nad m3 stereo forsterker, denne er en knallgod match til 683!!
    koster 18.000 ny på hifi klubben nå

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. takk igjen.. Skal følge med på bruktmarkedet=)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stikk å lytt!

Syns selv BW 683 var overlegene i begynnelsen.. men så, syns jeg de ble litt kjedelige, lite sprut over det hele, begynte serøst og velte over til Ikon6mk1.. litt skarpt med feil elektronikk, men vannvittig tøfft på rå gitarsolos o.l. Veldig in your face!.. så kom mk2, da ble valget enkelt for min del

Anna pluss med Dali ikon mk2, er at de er veldig lett å få til å spille pent (kontra mk1, som var litt lei på mye elektronikk!). Samt at det krever mye mindre forsterkerkraft enn BW generelt!!!

Men for all del, BW 600 serien er en killer også... Men regn med at forsterkeren koster endel .

Men ta med deg musikken din til nærmeste HFK butikk.. lytt på 683 vs 6mk2. Forsterker dem har som passer begge godt er NAD C375! 6mk2 kan tildels klare seg med C355.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begge er gode valg, utifra min erfaring synes jeg dm 683 er en bedre allrounder, da den passer godt til nesten enhver musikktype og har mye mer bass og morrofaktor enn dalien. Dalien synes jeg passer godt til akustisk og klassisk musikk, samt noe jazz. Men ble litt håpløst å spille techno på dem...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt begge to selv,synes begge spiller meget bra.
    Synes daliene spilte best,fikk liksom go følelsen der.Meget detaljer lyd.
    Men det er du som skal kjøpe,så da er det øret ditt som bestemmer

Begge mangler trykk,får ingen "konsert" følelse av noen av dem,tenkte godt over det når vi hørte på ACDC...Men kommer jo ann på musikken du hører på.
    Har lyst på begge selv,men venter til jeg har hørt ikon 7 mk2.
    Har du "kjerring" i hus,får du jo daliene i en farge som går rett hjem der!Hvit.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    en ble litt håpløst å spille techno på dem...
    Hahaha. Stor nok forsterker, og litt eq på høyttaleren så.. Er omtrent bare det jeg hører på. Mye bedre enn CV etter min smak. Er nok litt fanboy, men det kan jeg leve med.

683 og ikon6 mk2 er vel de beste kjøpene til under 10k. Veldig gode allround htt.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hahaha. Stor nok forsterker, og litt eq på høyttaleren så.. Er omtrent bare det jeg hører på. Mye bedre enn CV etter min smak. Er nok litt fanboy, men det kan jeg leve med.

683 og ikon6 mk2 er vel de beste kjøpene til under 10k. Veldig gode allround htt.
    Hørte både de og ikon 7 på walk the line, denne var tilkobla :NAD C375BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

synes ikke det var noe bass i noen av dem, spes på den låta der. Klipsch derimot....tjaa du må høre det for å beskrive det, rf-82ene kobal på marantz pm 7003 og rotel effekt var overlegne på alle områder

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Hørte både de og ikon 7 på walk the line, denne var tilkobla :NAD C375BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

synes ikke det var noe bass i noen av dem, spes på den låta der. Klipsch derimot....tjaa du må høre det for å beskrive det, rf-82ene kobal på marantz pm 7003 og rotel effekt var overlegne på alle områder
    rf82 er vel dobbel 8"? Det sier seg vel selv at de flytter mer luft enn dobbel 6,5. Jeg skal prøve walk the line her uten subber i morgen eller noe. Har vel bare prøvd akkurat den sangen med full subb på. Da tar det av. :twisted:

Men skrudde du noe mer bass på for forsterkeren? Bass elementene på ikon6 mk1 kan du dra veldig langt før de begynner å spille balle. Jeg syntes ofte de gir for lite bass når du ikke har gitt de mer bass fra eq.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bassen i walk the line er ikke dyp, men den er har skikkelig punch kick, ikon 7 har vel 3 6,5 tommere, kunne fortsatt ikke sammenlignes. Måtte dra ikon 6 mk1 OG mk2 veldig høyt i volum for at jeg hele tatt skulle høre at bassen var der. Men det tror jeg skyldes den dårlige plasseringen de hadde på dem hos hifiklubben i sentrum. Men da er høyttalerne ganske smale i bredden, det skal visstnok ha en god del å si for bassen.

Hørte også på pirates of the caribbean theme song techno remix...samme greia der. Anbefaler at du prøver tour de france albumet fra kraftwerk, helt sinnsyk deilig bass i de låtene, da får du virkelig høre hva høyttalerne dine er gode for.

for the record, klipsch killed it :P

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Ikon har lys klang.
    Det gjør dem ikke til noen vinnere i mine øre.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Jeg syntes også du burde gå for b&w683, har de selv, å er veldig fornøyd med de Daliene er etter min smak altfor "bråkete" dvs di spiller mye mere agresivt å blir ikke like rolige som b&w. lyddetaljene har du både i dali å b&w, men b&w er mye mere behagelig å høre på. Du kan spille skamhøyt uten at du blir sliten av lyden!

I forsterker ville jeg gått for en bra denon eller en bra nad forsterker. oppsettet mit er :denon avr2311 sammen med Nadc372 som jeg bruker som effekttrinn på b&w683. Har ikke prøvd biamp enda men noen som vet om det ville gitt meg et enda bedre løft i lyden?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •