bruk av subwoofere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer espen_rud sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bruk av subwoofere

jeg bruker 2 stk b&w 610xp subber i mitt hjemmekino system.

saken i mitt tilfelle er at jeg bor fremdeles "hjemme" og mine foreldre hater lyd, så det er veldig sjeldent jeg får brukt de, enkelte helger.
    har ikke råd til å flytte ut som det ser ut nå, er lærling atm.

bruker b&w 683 som front driver av nad m25 (2 kanaler pr ht, 160w mellom/diskant/160w bass).

så spørsmålet mitt er om jeg egentlig har bruk for dise subbene? når jeg først er alene hjemme bruker jeg dem kun til film.
    har også er ganske lite rom, ca 12kvm med skråtak h x b x l ( 2.0 x 2,20 x 4,30)

om det er null poeng kan jo pengen brukes til noe jeg har bedre utnyttelse av?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espen_rud
    jeg bruker 2 stk b&w 610xp subber i mitt hjemmekino system.

saken i mitt tilfelle er at jeg bor fremdeles "hjemme" og mine foreldre hater lyd, så det er veldig sjeldent jeg får brukt de, enkelte helger.
    har ikke råd til å flytte ut som det ser ut nå, er lærling atm.

bruker b&w 683 som front driver av nad m25 (2 kanaler pr ht, 160w mellom/diskant/160w bass).

så spørsmålet mitt er om jeg egentlig har bruk for dise subbene? når jeg først er alene hjemme bruker jeg dem kun til film.
    har også er ganske lite rom, ca 12kvm med skråtak h x b x l ( 2.0 x 2,20 x 4,30)

om det er null poeng kan jo pengen brukes til noe jeg har bedre utnyttelse av?
    Jamen om du har bruk for de subene hjemme hos deg er det da vel kun du som kan svare på!
    Du har vel prøvd anlegget ditt uten suber aktivert?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Jamen om du har bruk for de subene hjemme hos deg er det da vel kun du som kan svare på!
    Du har vel prøvd anlegget ditt uten suber aktivert?
    Jeg er ikke enig i at bare han kan svare på det. 2 stk subber av det kalibret i tillegg til b&w 683 er nok en tanke overflødig på 12 kvm. Så hvis du ikke skal forlate redet snart så...

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,239
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Suppler med en eller to bass shakers.. Clark Synthesis eller liknende. De vil du også ha mye utbytte av når du omsider får jekka opp bassen litt

AVshop.no / Clark Synthesis Tactile Sound Transducer TST239 Silver
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,661
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ding Chavez
    Jeg er ikke enig i at bare han kan svare på det. 2 stk subber av det kalibret i tillegg til b&w 683 er nok en tanke overflødig på 12 kvm. Så hvis du ikke skal forlate redet snart så...
    Ja men om det er overflødig eller ikke,må han vel finne ut av selv?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun en person som kan finne ut om subene er overflødig og det er som nevnt tidligere deg selv. Når det er sagt så støtter jeg forslaget med rumperistere. Hvis du alikevel veldig sjelden får brukt subene, hadde jeg solgt dem og kjøpt en rumperister eller fler.

Da vil du få masse risting når du ser film. noen slår hardt mens andre rister. Det kommer an på kvaliteten. Uansett kan du få hele sofaen til å vibrere når du ser film og foreldrene dine vil ikke høre noenting.

Merk at en rumperister ikke kan erstatte en subwoofer. De brukes vanligvis sammen med subene, men det kan bli veldig bra sammen med frontene og.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å bytte de ut med 2 stk b&w 608

noen meninger om lydtrykket i desse vill bli kjipt når jeg først bruker de?

romperister blir litt vanskelig med tanke på at soffaen min er en sovesoffa, altså sengen ligger under

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville snudd litt på spørsmålet - forsåvidt det samme som Ding Chavez er inne på: Er B&W683 overflødige i et slikt oppsett?

Jeg har aldri klart å få så store B&W'er til å spille brukbart i mindre rom enn rundt 20 kvm - og selv da synes jeg at de blir i overkant romlete. De trenger litt avstand både fra bakvegg og sidevegger, disse 683-høyttalerne - og i et rom på 12 kvm kan det bli i overkant kinkig å få til hvis man samtidig skal ha litt lytteavstand.

Så hvis trådstarter ser for seg at han skal bli boende i sitt lille rom en god stund, ville jeg vurdert å bytte ut de store høyttalerne og få inn noe mindre. Suben kan alltids justeres i nivå og delefrekvens - og er egentlig uproblematisk, selv i et så lite rom. Jeg har en 10" sub i mitt anlegg nr. 3 på et lite PC-rom på 7 kvm, og det låter aldeles utmerket. Ikke noe problem verken å løfte tak eller forstyrre resten av familien (= kona - barna har heldigvis flyttet hjemmefra).

Da blir det også lettere for trådstarter å blidgjøre foreldrene. I motsetning til den konstante bassen til de store fronthøyttalerne, kan han med et mindre høyttalersett servere foreldrene en nedjustert bass når det må tas hensyn. Det er bare å skru ned suben litt. Til gjengjeld kan han skru opp suben når kysten er klar, og få omtrent samme lytteopplevelsen som han får med nåværende oppsett.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg liker det du sier, absolutt.
    har selv vurdert å gå over til noen mindre litt finere høytalere i stedenfor.

problemet blir da at en eller annen gang skal jeg jo ut, så nå driver jeg å opparbeider meg og kjøper inn utstyr mens jeg enda kan slik at jeg har et heftig oppsett når jeg flytter og pengene må gå til regninger istedenfor.

saken er om jeg kommer til å savne de når jeg flytter og anntagelig kommer til å ha anlegget i ei stue.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg liker det du sier, absolutt.
    har selv vurdert å gå over til noen mindre litt finere høytalere i stedenfor.

problemet blir da at en eller annen gang skal jeg jo ut, så nå driver jeg å opparbeider meg og kjøper inn utstyr mens jeg enda kan slik at jeg har et heftig oppsett når jeg flytter og pengene må gå til regninger istedenfor.

saken er om jeg kommer til å savne de når jeg flytter og anntagelig kommer til å ha anlegget i ei stue.
    Kanskje litt rart, men hvorfor kjøper du ikke noen B&W stativhøyttalere? Bruker de i rommet ditt. Plasserer 683 vekk, og når du flytter ut så kan du ha full surround?! Du trenger ikke selge de.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er om jeg kommer til å savne de når jeg flytter og anntagelig kommer til å ha anlegget i ei stue.
    Slik tenkte jeg også i alle år. Inntil jeg kom på at jeg like lett kunne kjøpe tilbake det jeg solgte til omtrent samme pris som jeg solgte for - hvis jeg altså angret (og det har hendt). Altså null tap, og samtidig null bekymringer m.h.t. hvor jeg skulle gjøre av greiene i mellomtiden. Slike B&W683 dukker alltid opp på bruktbørsen - ikke noe problem hvis du har litt tålmodighet. I mellomtiden dukker det kanskje opp noe som er enda bedre, og som du får råd til når du eventuelt flytter og blir etablert i arbeidslivet. Og kjøper du de små erstatningshøyttalerne brukt, taper du fint lite når du skal oppgradere deg.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg hadde prioritert eget sted å bo framfor værstinganlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Tror jeg hadde prioritert eget sted å bo framfor værstinganlegg.
    +1

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    då må jeg isåfall først legge meg på opperasjonsbordet til hifi-basill-kirurgen :P

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    då må jeg isåfall først legge meg på opperasjonsbordet til hifi-basill-kirurgen :P
    Hehe - det må være fordi du er så ung, at du tror det finnes noe som hjelper. Sannheten er at det dette er "sykdom" du sannsynligvis aldri blir kvitt. Jeg har hatt den i 40 år nå - og det har egentlig bare blitt verre og verre.

Men det med å spare deg opp til et surroundanlegg er jo ikke dumt. Du kunne jo la foreldrene dine låne de store høyttalerne dine i mellomtiden - så blir de kanskje glad i musikk, de også?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god idè det, men de virkelig hater høy lyd, og store ring som spiller generelt. hehe

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eksempler du ville anbefalt?

kansje 805s?
    kan jo få de til rundt 10k om jeg er heldig.
    kansje kombinere de med 2 stk asw808? det kunne jo blitt ganske fekt!

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god idè det, men de virkelig hater høy lyd, og store ring som spiller generelt. hehe
    Hehe - jeg kjenner meg igjen, ja. Men det rart med det - når foreldre spiller sin egen musikk, får pipa en annen lyd - da blir det plutselig spiselig på en helt annen måte.

Jeg har forsåvidt også en viss forståelse for dine foreldres situasjon, jeg. Jeg har nemlig hatt tre voksne barn boende hjemme samtidig, og de hadde hvert sitt stereoanlegg som de spilte hver sin musikk på - høyt - dagen lang fra de kom hjem fra skole og til de omsider sovnet sent på kvelden. Innimellom lånte de naturligvis mine musikkanlegg også - så her gikk det i lyd relativt kontinuerlig. Men med litt motmusikk - mine musikkanlegg spilte tross alt høyere enn deres - gikk det greit for meg. Verre for kona, dog.....

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eksempler du ville anbefalt?

kansje 805s?
    kan jo få de til rundt 10k om jeg er heldig.
    kansje kombinere de med 2 stk asw808? det kunne jo blitt ganske fekt!
    B&W805s trenger også litt luft rundt seg - dog ikke fullt så mye som de høyttalerne du har nå. 805s spiller bra, de - og du har jo elektronikk som holder mål her. Subene dine er det strengt tatt ikke noe behov for å skifte ut - ikke sånn umiddelbart. Interessant idé, dette.....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •