Droppe senter - bruke samme høyttaler type i hele settet???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Droppe senter - bruke samme høyttaler type i hele settet???

Sittet sammenhengende en hel dag her å prøvd å bli klokere på hjemmekino. Og har vært flittig leser av lyd&bilde, og blir fortalt at skal man ha "senter", så må man ut med nærmere 30store lapper. Men; en likeså god løsning skal være at man benytter samme type høyttaler i hele surround settet. Noen som har erfaring, eller som vil anbefale meg dette? Tenkte på evt å kjøpe et par høyttalere - og benytte de som to sentere. Altså totalt 9 høyttalere 8) Noen som vet av forsterker som støtter det :wink: ?

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 senter? Hvorfor i alle dager skulle du gjøre det? Husk i alle fall at om du plasserer dem ved siden av hverandre så ødelegger du hele lydbildet.

Robert-

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Endorfin, og velkommen.
    Tror ikke du bør legge så mye i en senterhøyttaler, med mindre du har VELDIG god råd, da. senterhøyttaleren er den viktigste i oppsettet når det kommer til film, fordi den tar seg av vokal, pluss mesteparten av alt som skjer på midten av skjermen. Noen bruker 3 like høyttalere foran, alle med bass, for å få med de laveste frekvensene fra midten også, men de fleste velger en dedikert senterhøyttaler i midten som er beregnet til å gjengi stemmer, og som også TVen tåler(om du ikke bruker projektor, da).
    Men; en likeså god løsning skal være at man benytter samme type høyttaler i hele surround settet.
    Tror kanskje det menes at man skal bruke høyttalere fra samme leverandør, i samme serie, da stemmer det bedre. Skal du også bruke oppsettet til musikk, anbefaler jeg deg å ha fronthøyttalerne større enn resten, type gulvstående med basselementer.
    Veldig mange anbefaler B&W høyttalere, og Denon forsterker, begge finner du på www.hifi-klubben.no

Og ang. overskriften din, å bruke like høyttalere i hele oppsettet " i stedet for senter", er bare tull. det er ingen sammenheng. de fleste filmer kommer med 5.1 lyd, altså 5 høyttalere, + sub. ta en titt på bildene i utstyrlisten til medlemmene her på forumet.
    mange har også forsterkere med 6.1 eller 7.1, da med en eller to høytt. bak surroundhøyttalerne, du bør kanskje se etter en slik, om du ikke har receiver fra før.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Senterhøyttaler

Bottomline først : Legg litt ekstra penger i senterhøyttaleren. Dersom det er flere å velge mellom, så kjøp heller en litt dyrere senterhøyttaler i samme serie. Du vil få det igjen med en mer naturtro gjengivelse av stemmer m.m..

Senterhøyttaleren er en av de viktigste høyttalerene i hele oppsettet. En god senter løfter helheten, mens en dårlig vil gjøre mer ugagn enn nytte. Dersom du skal få god lyd bør høyttaleren være en dedikert senterhøyttaler (konstruert for å ligge, av plasseringsmessige hensyn) i samme serie som frontkanalene eller en lik høyttaler til de du bruker foran dersom du har plass til det.

Uansett hva du velger vil jeg på det aller sterkeste anbefale at du holder deg innenfor samme merke og modellserie. Det er veldig viktig at høyttaleren høres uten å stikke seg ut. I så tilfelle vil du sitter og irritere deg over det store deler av tiden.

Selv kjører jeg B&W 605 S2 med en LCR6S2 foran med stort hell. Den passer også godt sammen 603 S2, i og med at den blir karakterisert som en liggende 603. En billigere versjon kalt CC6 S2 faller gjennom her (har hørt på oppsettet hos en venn av meg med CC6 og LCR6, og i dette tilfellet faller CC6 helt gjennom), men sammen med 602/601 S2 passer CC6'en greit. Ut i fra erfaring hos en venn av meg valgte jeg personlig LCR6 S2'en, enda den alene kostet like mye som det paret 602 S2 jeg før brukte i front.

Nå er alle modellene jeg nevner her for lengst erstattet med en S3 serie, men alle modellene i S1-S3 serien matcher hverandre godt.

mvh
    naist

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Framtiden inkluderer 2 senterer?

Vel, etter mye sikling på X1 har jeg bestemt meg for å bestille en slik en fra statene når $ er svak. Og da ser jeg ingen grunn til at jeg ikke skal ha tre front høyttalere av samme typen...pga at jeg vil ha samme klang i forhånd til senter. Valget har falt på Klipsch REFERENCE RF-35 med tilhørende mathende høyttalere på siden og bak. Men problemet mitt er at jeg hvis jeg skal ha tre slike høyttalere i front. Vil jeg jo nødt til å bestille 2 par? Når jeg i grunn kun trenger 3 stk. Vel, tror dere forterkere med 8.1 e.l, vil komme med støtte for to senterer? Jeg har mine mistanker, for ny teknologi gjør at vi må kjøpe nye serier.Og pga at en kan følge dialogen tvers over rommet med to senter kanaler..Så jeg stusser jo på om jeg skal kjøpe to par-og ha den 4 fjerde til vent til teknologien gjør nytte av den... Hjelp!?!?

Mange takk for berikende tilbakemeldinger!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bruke den du da har til overs som senter bak?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt forslag Gorm.

Dersom ikke rommet ditt er ekstremt stort, vil et 6.1 opplegg være å anbefale, og da er det bare å kjøpe 3 sett høytalere og en sub.

De som følger med på news vet at den konvensjonelle senterhøytaleren er en dårlig konstruksjon med mange lydmessige kompromisser, søk på Espen Bråthen's innlegg, så vil du før eller siden finne meget saklig dokumentasjon på dette.

Ut i fra ditt innlegg virker det på meg som om du allerede har fronter, sidekanaler og bakkanaler, er disse like, ta den ene bakhøytaleren og bruk den som senter, ellers villle jeg anbefale å pensjonere bakkanalen(e) og bruke like sentere foran og bak.

Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •