Vil en senterhøyttaler høres bra ut, selv om den ikke får stått midt under TV'en?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil en senterhøyttaler høres bra ut, selv om den ikke får stått midt under TV'en?

Hei!

Har lyst til å gå til innkjøp av senterthøyttaler, men er usikker på om jeg får plassert den riktig. Har et tv-bord som er 1.20 bredt, og delt på midten. Flatskjermen står på toppen av bordet. Jeg har plass til en senter i en av hyllene i tv-bordet, men senterhøyttaleren vil jo ikke få stått midt under tv'en. Den må stå enten til venstre eller til høyre. Vil dette høres rart ut? Sitter kanskje 2 meter fra tv-en.

Tv-bordet står foran verandadøren og et vindu, så det er ikke mulig å henge tv eller senter på veggen. Taket er ikke aktuelt.

Takker for alle svar! Gidder liksom ikke kjøpe på senter hvis det vil gjøre lydbildet dårligere :P

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er vel bare å kjøpe ny TV-benk med riktig plass for center.

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du stort sett sitter rett foran TV'en er det ikke noe større poeng med center. Skal flere sitte ved siden av hverandre så vil center hjelpe til med å få dialogen sentrert.

Concept CT er en noe pinglete center etter min mening, så hold deg heller til stereo enn å lage et litt skjevt lydbilde med en svak center. Bruk heller penger på sub.

Alternativt er jeg enig med Tronic.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller så kan du sette senteren under tv? men det ser kanskje ikke så pent ut:P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Løsningen er vel bare å kjøpe ny TV-benk med riktig plass for center.
    Lettere sagt enn gjort. Er ikke plass til bredere enn 120, og jeg har ikke klart å finne et tv-bord som er <1.20 m bredt, som får plass til alle komponentene mine, og samtidig har plass til senter på midten. Var inne på å bygge selv, men droppet det.

Vil ikke sette tv'en på senteren. Er like opptatt av at det skal se pent ut som at det skal høres pent ut!

Hvis Concept-senteren ikke er noe god, og det vil låte dårlig med senteren på siden, så dropper jeg den nok

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å henge opp Tv`n på veggen? Da vil du vel få god plass til center...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte 2 stk Lack IKEA | Oppbevaring | Bokhyller | LACK | Hylle
    Og satt oppå hverandre. Fjernet bunnen på den ene og flyttet veggene sånn at jeg fikk målene 70cm i midten og 50 cm på sidene. Fungerer ypperlig

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    hold deg heller til stereo enn å lage et litt skjevt lydbilde med en svak center.
    Ikke for å kuppe tråden, men hva skjer når man kutter senteren med tanke på lydformat? Får man fortsatt HD-lyd i resten av høyttalerne slik at det som skulle vært i senter smelter inn i frontene ?

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Ikke for å kuppe tråden, men hva skjer når man kutter senteren med tanke på lydformat? Får man fortsatt HD-lyd i resten av høyttalerne slik at det som skulle vært i senter smelter inn i frontene ?
    Man får fortsatt HD-lyd ja.
    Detter er en løsning som noen liker, mens andre ikke. Kalles phantom-center.
    Krever å ha rett vinkling og plassring av fronter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg 3 stk. Ikea Bestå benker ståenede oppå hverandre. Disse er 50cm dype og 120cm i bredden. I den øverste av de 3 hyllene fjernet jeg midt-plata slik at jeg kan sa senter-høytaleren på midten i benken rett under tv'en.

8)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HellBoundGR
    Hva med å henge opp Tv`n på veggen? Da vil du vel få god plass til center...
    [QUOTE=Mojo Pin]
    Tv-bordet står foran verandadøren og et vindu, så det er ikke mulig å henge tv eller senter på veggen. Taket er ikke aktuelt. [QUOTE]

Sitat Opprinnelig postet av Larsiaman
    Jeg kjøpte 2 stk Lack IKEA | Oppbevaring | Bokhyller | LACK | Hylle
    Og satt oppå hverandre. Fjernet bunnen på den ene og flyttet veggene sånn at jeg fikk målene 70cm i midten og 50 cm på sidene. Fungerer ypperlig
    Den er vel 190 høy (bred) ? Det blir dessverre alt for stort.

Sitat Opprinnelig postet av halloiz
    Selv har jeg 3 stk. Ikea Bestå benker ståenede oppå hverandre. Disse er 50cm dype og 120cm i bredden. I den øverste av de 3 hyllene fjernet jeg midt-plata slik at jeg kan sa senter-høytaleren på midten i benken rett under tv'en.
    Jeg vurderte å ha to slike oppå hverandre, men den innvendige høyden er for lav for forsterkeren min. 3 slike må da bli veldig høyt? 3 x 26 cm = 78 cm høyt.

Jeg har kjøpt tv-bord nytt på IKEA for noen uker siden, så det blir ikke aktuelt å bytte ut dette med det første!

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir det ikke aktuelt å bytte benk , ikke takmontere , ingen vegg mulighet

så kan man lage , kjøpe eller få tilpasset et stativ som gjør at tv kommer så høyt at center kommer under tv oppå benk.
    Flat Screen Floor Stands | LCD TV Mount Stands at the Mount Center

Ofte er tv benker for lave i utgangspunktet så man sitter med krum nakke , øynene pekt mye ned pga for lavt satt tv så det er en fordel å få den opp
    (har jo litt med din sitteavstand å gjøre)
    (men kan heller ikke være så høyt at man knekker nakken eller nærmest vrenger øynene)

Phantom center er jo nevnt men vil lyttemesig bare være ultimat der du sitter i center mellom høytalere (skal det være flere lyttere for samme phantom center opplevelse kan man jo ikke sitte i bredden men på en senterlinje mellom høytalere (på rekke)

kommer man utenfor midtpunkt med phantom center forskyves center å da er man der du er i dag med din benk at også med fysisk center høytaler blir center lyd forskjøvet..........men er det flere som skal lytte er det best med centerhøytaler enten den står forskjøvet eller på midten .

En phantom center vil heller ikke med de aller fleste anlegg kunne bli max lydopplevelse fremfor egen centerhøytaler da DRC (Dynamic range compression) ved nesten alle anlegg vil aktiveres ved 5.1 til 4.1 som da vil si at centerlyden som føres til fronter (samme center mono til begge front) ikke inneholder effektlyder osv med noen overaskelser i lydbilde men blir en mere flat lyd avspillt av fronter.

Fordel med en center er jo også bare volum justering for center mot for med phantom der men ved å øke volum for høyere dialog også øker volum for front left + right lyden som kan bli ubehagelig opplevelse

Alternativ
    forskyv tv på benken men det vil vel se litt dumt ut

Kjøp 2 centerhøytalere å putt en i hvert rom

uansett er det flere som lytter så er skjevt satt center bedre enn ingen center

er du helt alene å altid sitter på samme plass midt imellom fronter eller gir f i hvordan andre lyttere skal oppleve lyd når man er flere så er phantom (ingen centerhøytaler) greit

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ja, dette var kanskje det beste rådet for din situasjon, det ville jeg prøvd.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller et stativ foran tv-benken.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen

[...]
    Alternativ
    forskyv tv på benken men det vil vel se litt dumt ut

uansett er det flere som lytter så er skjevt satt center bedre enn ingen center
    Takk for langt svar

Tv-benken er allerede over 50 cm, så er skeptisk til å heve tv'en noe særlig mer.

Har vært inne på å kjøpe to sentere, men fant ut at det ikke ble plass på den ene siden over forsterkeren =/

Men tror du det blir bedre å ha en skjev senter enn ingen senter? Er snakk om Concept CT senteren.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Eller et stativ foran tv-benken.
    Bor sammen med kjæresten. Har allerede forslått å ha senteren liggende foran tv-bordet vinklet opp, men det ble ikke aktuelt :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha sett litt på forslaget til Hygen med et gulvstativ til skjermen. Dette kan plasseres bak benken med sokkelen under benke slik at dette ikke synnes og det frigjør plass oppå benken til senterhøyttaleren. Brukte selv denne fremgangsmåten i en leilighet hvor det ikke var så praktisk med vegghengt TV.

Helt nederst på minhjemmekino profil kan du se hvordan det var hos meg.

Jeg brukte Atacama sitt gulvstativ.

TonArt &bull; Atacama Plasma Support

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kappet av den øverste delen av midt-plata slik at du kan få plassert senteren i midten i den øverste hylla. Senteren vil jo uansett da skjule toppen på den avkuttede plata så det vil ikke se stygt ut8)

Sitat Opprinnelig postet av Mojo Pin
    Jeg vurderte å ha to slike oppå hverandre, men den innvendige høyden er for lav for forsterkeren min. 3 slike må da bli veldig høyt? 3 x 26 cm = 78 cm høyt.
    Ble litt høyt ja, men når man bor på en liten hybel må jeg stable i høyden for å få plass til alt

Det jeg gjorde var å heve høyden i hyllene til 23cm. Opprinnelig er den innvendige høyden 19,6cm, men når jeg hevet den til 23 fikk jeg god plass til receiver, effektforsterker og senter.8)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mojo Pin
    Bor sammen med kjæresten. Har allerede forslått å ha senteren liggende foran tv-bordet vinklet opp, men det ble ikke aktuelt :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halloiz
    Jeg ville kappet av den øverste delen av midt-plata slik at du kan få plassert senteren i midten i den øverste hylla. Senteren vil jo uansett da skjule toppen på den avkuttede plata så det vil ikke se stygt ut8)

Ble litt høyt ja, men når man bor på en liten hybel må jeg stable i høyden for å få plass til alt

Det jeg gjorde var å heve høyden i hyllene til 23cm. Opprinnelig er den innvendige høyden 19,6cm, men når jeg hevet den til 23 fikk jeg god plass til receiver, effektforsterker og senter.8)
    Vil fremdeles ha det samme problemet med at den innvendige høyden ikke er stor nok til receiveren + senter.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •