Høyttalere og receiver til 14000kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere og receiver til 14000kr

Min gammle tråd vart bare rot så starter på nytt.

Skal ha Front Høyttalere og receiver til ca 14000 kr.
    Vill ha en receiver som jeg kan oppdatere med flere høyttalere senere til surround
    Skal brukes til tv-serier, film og musikk.
    Musikk type mest techno og rap men hører på alt.

Mest tv-serier og film.

Skal kjøpe Subwoofer senere men kom med et forslag.

Kan lite om dette så dere må forklare meg det litt enkelt.
    Blir glad viss dere svarer med linker på forslagene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare fortsette med spørsmålet ditt fra den forrige tråden om Klipsch passer sammen med den onkyo reciveren som ble satt frem. Saken er at alle høytalere og forsterkere matcher forskjellig, altså at det kan bli en stor forskjell mellom en forsterker og en annen på samme høytaler, spesielt om det er av et annet merke. Om du velger en Onkyo forsterker vil du mest sannsynlig gjøre et godt kjøp ettersom så godt som alle har fått god kritikk i fagpressen, samt at de passer godt sammen med flere ulike høytalere. Det er såklart viktig å ta personlig smak og behag inn i ligningen også. Det noen andre liker betyr ikke at du liker det.

Her er en god kombinasjon jeg selv har vært å hørt på: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Onkyo TX-NR807 +Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Klipsch RF-82. Totalpris blir 14k før kabler o.l.

Gå inn på ulike sider og se litt hva som er der, kom så tilbake med et potensielt oppsett så kan du heller få tilbakemeldinger på dette. Det er tross alt du som skal leve med det ferdige "produktet"8)

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch, Dali, CV(slipper du billig unna), Dynavoice(megabillig!!!!) er vel en av de jeg ville satset på

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en ting om Klipsch RF-82.
    Lest at den må stå langt frå veggen, stemmer dette?
    viss det stemmer hvor langt må det stå fra veggen?

Hva slags kabler må jeg ha?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Distanse fra veggen bestemmer for det meste hvor mye bass de vil gi fra seg. Dette er noe du til en viss grad kan justere ned på selve reciveren. Litt av problemet med den ekstra bassen er den kan bli veldig "dundrete" og plagsom ganske så raskt, så det å ha en halv meter til rådighet fra bakveggen er nok lurt om du skulle trenge det. Når det kommer til kabler har du en liten hdmi mellom evt. blue-ray spiller og reciver og mellom reciver og TV/prosjektor. I tilegg kommer kabler til høytalere. Disse går som oftest på meterpris og koster alt fra 10-100000kr meteren. Kan ikke si at jeg er en ekspert på kabler akkurat, men en plass mellom 75 og 150 kroner pr. meter til disse høytalerene burde fungere godt etter min mening.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kakk
    Distanse fra veggen bestemmer for det meste hvor mye bass de vil gi fra seg. Dette er noe du til en viss grad kan justere ned på selve reciveren. Litt av problemet med den ekstra bassen er den kan bli veldig "dundrete" og plagsom ganske så raskt, så det å ha en halv meter til rådighet fra bakveggen er nok lurt om du skulle trenge det. Når det kommer til kabler har du en liten hdmi mellom evt. blue-ray spiller og reciver og mellom reciver og TV/prosjektor. I tilegg kommer kabler til høytalere. Disse går som oftest på meterpris og koster alt fra 10-100000kr meteren. Kan ikke si at jeg er en ekspert på kabler akkurat, men en plass mellom 75 og 150 kroner pr. meter til disse høytalerene burde fungere godt etter min mening.
    Er detter rett type Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Wyrewizard Dreamcaster
    ?

Hvordan er det å koble til pc? Hva trenger jeg til det? Har et usb lydkort Creative USB Sound Blaster X-Fi Surround Sound 5.1

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Bi-wiring kabler. Utifra det jeg har lest om det er det til dels delte meninger om det er vits i å benytte seg av det. Det betyr i praksis at du gir en egen utgang til bass elementene og en til mellomtone/diskanten. Siden du har kun to høytalere koblet til forsterkeren er det liten konkurranse om effekten den avgir så det blir litt som å kaste perler for svin. Jeg ville heller gått for Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Wyrewizard Spellbinder, evt kan du se på Soundgarden eller Kjøp høyttalere, flat-TV, hjemmekinoanlegg og stereo | Hi-Fi Klubben, siden disse er de aktørene med flest butikker i Norge. De har et litt større utvalg i kabler mellom 100 og 1000 kr pr. meter Et eksempel er: VAN DEN HUL The CS-122 HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben Det du bør gjøre er å spørre de i butikken om hva de mener at du bør benytte deg av og da evt. hvilket utbytte bi-wiring vil gi deg i dette tilfellet.

Når det kommer til lydkortet trenger du bare en vanlig analog signalkabel, en enkel og grei en jeg bruker mellom mitt eksterne lydkort og reciver er: ARGON 5055 kabel | Hi-Fi Klubben For å få lyd fra pc'en velger du da bare kilden som du plugget kablene inn i på reciveren og så er du i gang.

Håper dette hjelper litt8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger jeg bananplugger?
    Er det vanskelig å montere bananplugger på høyttaleren og kabelen?

Vill lydkvaliteten dårlig viss jeg har en 10m signalkabel til lydkort?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er valgfritt, de skal gi bedre overføring av signalene, men det er tvilsomt så alt for merkbart for oss med utrente ører :P. Monteringen skal være relativt enkel, mye det samme som det å montere kablene direkte til høytaler terminalene. Avisoler, putt inn ledningen i pluggen og fest den. På reciveren og høytalerene er det en liten plugg på toppen som du bare tar vekk for å kunne plassere pluggene.

Newcomer JørgenP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjosn
    Musikk type mest techno og rap men hører på alt.
    Hvorfor er folk så interessert i å vite/si hva slags musikk som skal spilles? Om ikke høyttalerene klarer å spille(spilel det riktig) det som dyttes inn i CD-spilleren, så er det dårlige høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler om hvor engasjerende en høytaler kan spille. En vil f.eks ikke kjøpe Cervin Wega om en for det meste hører på klassisk. Ulike typer musikk vektlegger at en høytaler har forskjellige kvaliteter, rap/techno/rock ønsker god dynamikk og mye trykk. Klassisk vil foretrekke et oppløst lydbilde hvor de ulike instrumentene kommer frem og ikke grøtes sammen. Alle høytalere klarer i bunn og grunn å spille musikken korrekt, men det er varierende grader av dette. Noen vil gi deg flere detaljer i musikken, andre mer punch. Om en kommer over en viss pris får en dog alt i en pakke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da tror jeg at jeg har bestemt meg for
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Onkyo TX-NR807
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Klipsch RF-82

Eller er de noen som mener jeg burde bytte noe?

Kan noen lage en liste på kabler jeg trenger?
    Skal kobles til tv og pc.
    Høyttalerkabler.
    Noen andre kabler jeg trenger?

Men vill forsterkeren klare kraftige bak høyttalere og senter høyttalere fra Klipsch?
    Og en Klipsch RW-10d sub?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som kan være greit er å høre på det du skal kjøpe først ettersom du skal synke et par lapper ned i det. Jeg vet at det finnes Klipsch annlegg satt opp i både Stavanger og Oslo for øyeblikket, de har også samme tilbud. Det er ikke sikkert at lyden på høytalerene passer deg helt, og dermed kan det være greit å finne det ut i butikken og ikke måtte stresse med å kjøre frem og tilbake for å returnere varene. Det du også må belage deg på med disse høytalerene er en til dels lang innspillingstid, dvs. at du må la de stå på mellom 100 og 200 timer før du kan begynne å danne deg et bildet av hvordan de høres ut. Rett ut av esken spiller de ikke veldig varmt eller fint, men etter litt tid blir det riktig så koselig.

Kabler som du trenger er som følger (liste med enkle forslag):
    TV/prosjektor til reciver: 1 stk hdmi ARGON 5101H HDMI kabel | Hi-Fi Klubben

Blue-ray til reciver (om du har dette); 1 stk hdmi
    Pc til reciver: Analoge signalkabler ARGON 5055 kabel | Hi-Fi Klubben

Høytalerkabler: Spør de du kjøper hos hvilke du trolig trenger, og spør spesifikt om du vil få et merkbart utbytte av å benytte deg av bi-wiring. Hvis ikke kan du bruke mindre på kabler eller like mye på et par bedre, da uten bi-wiring. Vil si at 200 kr pr meter bør være maks med tanke på høytalerene.

Om du tar med deg en sub også vil du trenge en egen kabel til denne også: QED Performance Subwoofer kabel | Hi-Fi Klubben

Når du en gang ender opp med å skaffe deg en senter+bakhøytalere til dette skulle ikke forsterkeren ha store problemer med å drive dette. Grunnen er at Klipsch sine høytalere er veldig lettdrevne, dvs. at de spiller høyt med lav inngangseffekt. En vanlig høytaler vil bruke trenge 1w for å kunne få frem et lydtrykk på mellom 87 og 89 db. Klipsch sine vil med den samme effekten gi mellom 97 og 99 db. Et lydtrykk som er 10 ganger kraftigere, så med mindre du planlegger å spille usaklig høyt burde forsterkeren ha mer enn nok krefter. Da jeg hørte dette oppsettet koblet vi også opp Klipsch sin toppmodell i denne serien RF-83, forsterkeren klarte smertefritt å drive disse+ senter og bakhøytalerene siden den har 180 watt per kanal. Samtidig vil du nok ikke kjøpe senter- og bakhøytalere som koster mer enn frontene dine, så de blir nok ikke så alt for vanskelige å drive.

Det å koble på en sub til et slikt annlegg som da f.eks RW-10d er ikke et problem, den har en innebygd forsterker i seg som de fleste subwoofere har og dermed er reciveren sin eneste oppgave å forsyne den med informasjon hvilket ikke krever noe fra den sin side.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JørgenP
    Hvorfor er folk så interessert i å vite/si hva slags musikk som skal spilles? Om ikke høyttalerene klarer å spille(spilel det riktig) det som dyttes inn i CD-spilleren, så er det dårlige høyttalere.

det er vel en ekstrem forenkling, hvis man ikke går for en allrounder som er jevnt god på det meste

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JørgenP
    He he. Hvilke høyttalere vil du da si er gode??? Jeg har testet utrolig mange høyttalere gjennom de siste 20 år, men aldri funnet noen som spiller alt like godt. Er de alle dårlige uansett pris???
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •