CM7 - Rimelig forsterker "student" budsjett.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer OriginalRed sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CM7 - Rimelig forsterker "student" budsjett.

Ja, da var det gjort. Kom over et rimelig demopar av CM7 på hifiklubben og slo til! Så nå er mine 685 solgt og inn kommer spørsmålet om ev. ny forsterker til de nye høyttalerne.

Fra før sitter jeg på en Thule IA60B på 2x60 watt, men lurer på om ikke denne blir litt i minste laget for CM7? Eller hva sier dere? Er ellers godt fornøyd med lyden thule leverer, selv om den på noen innspillinger kan hørtes noe mørk/dus ut på mine 685. Hadde ikke det problemet da jeg kjørte 602 på samme forsterker, så er mulig det rett og slett var 685 som var litt mørke i klangen. Hva vet jeg...

Sitter i skrivende stund å venter på at posten skal levere høyttalerne så har enda ikke fått testet om thulen fremdeles duger. Har aldri hatt noe behov for å spille spesielt høyt, og har en musikksmak som omtrent dekker hele spekteret fra metal/rock/stoner rock til "fløtepus" gitarister og nordlendinger med hvit hatt. De siste par årene har jeg falt mer og mer over på den mer rolige enden av spekteret.

Har lest litt rundt på forumet angående forsterkervalg til CM7, og ser at arcam ofte dukker opp. Men jeg har et begrenset studentbudsjett å forholde meg til, så ser for meg at jeg i denne omgang kan strekke meg opp til ca 4000 kroner for en brukt forsterker. Finnes det noen med erfaringer med rimelige forsterkere som gjør en grei jobb på CM7? Alternativet er å vente til neste sommer med å kjøpe ny forsterker, men den som venter på noe godt... etc

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OriginalRed
    Ja, da var det gjort. Kom over et rimelig demopar av CM7 på hifiklubben og slo til! Så nå er mine 685 solgt og inn kommer spørsmålet om ev. ny forsterker til de nye høyttalerne.

Fra før sitter jeg på en Thule IA60B på 2x60 watt, men lurer på om ikke denne blir litt i minste laget for CM7? Eller hva sier dere? Er ellers godt fornøyd med lyden thule leverer, selv om den på noen innspillinger kan hørtes noe mørk/dus ut på mine 685. Hadde ikke det problemet da jeg kjørte 602 på samme forsterker, så er mulig det rett og slett var 685 som var litt mørke i klangen. Hva vet jeg...

Sitter i skrivende stund å venter på at posten skal levere høyttalerne så har enda ikke fått testet om thulen fremdeles duger. Har aldri hatt noe behov for å spille spesielt høyt, og har en musikksmak som omtrent dekker hele spekteret fra metal/rock/stoner rock til "fløtepus" gitarister og nordlendinger med hvit hatt. De siste par årene har jeg falt mer og mer over på den mer rolige enden av spekteret.

Har lest litt rundt på forumet angående forsterkervalg til CM7, og ser at arcam ofte dukker opp. Men jeg har et begrenset studentbudsjett å forholde meg til, så ser for meg at jeg i denne omgang kan strekke meg opp til ca 4000 kroner for en brukt forsterker. Finnes det noen med erfaringer med rimelige forsterkere som gjør en grei jobb på CM7? Alternativet er å vente til neste sommer med å kjøpe ny forsterker, men den som venter på noe godt... etc
    Gratulerer med nydelig valg av høyttaler.

Kan varmt anbefale Cambridge 840A int. forsterker.
    Nydelig og varm engelsk lyd som passer CM7 perfekt.
    Har brukt denne på mine CM7 og angrer bittert på at jeg solgte den.

Kanskje litt over ditt budsjett.

Cambridge Azur 840A v2 stereoforsterker - FINN Torget

Cambridge Azur 840A, 640C og Cerwin Vega CLS 12 - FINN Torget

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ropheim
    Gratulerer med nydelig valg av høyttaler.

Kan varmt anbefale Cambridge 840A int. forsterker.
    Nydelig og varm engelsk lyd som passer CM7 perfekt.
    Har brukt denne på mine CM7 og angrer bittert på at jeg solgte den.

Kanskje litt over ditt budsjett.

Cambridge Azur 840A v2 stereoforsterker - FINN Torget

Cambridge Azur 840A, 640C og Cerwin Vega CLS 12 - FINN Torget
    Med havregrøt og rosiner til frokost middag og kvelds de to siste ukene i August, så kan jeg nok strekke meg noe i pris. Er vel mulig å få solgt thulen for en liten tusenlapp også.

Takk for tipset!

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En brukt Arcam A80, A85 eller A90 (Arcam Diva A90 - Lyd og Bilde) burde vel ikke sprenge budsjettet ditt så veldig. I alle fall de to førstnevnte bør ligge innenfor budsjettet ditt om du finner en. Arcam + CM7 er definitivt en god kombinasjon.
    Den nevnte Cambrigden er sikkert også et godt alternativ.

Thule blir nok litt mørk i klangen for disse. Velg heller en forsterker som kan få dem til å "åpne seg" mer.

Ellers har jeg også god erfaring med Densen til CM7! Densen DM10 kostet 11-15000 for 10-12 år siden, mens Densen Beat B-100 kostet 8-9000. Begge disse er knallgode, hvis du syns det er greit med en litt eldre modell da, og kan klare deg uten fjernkontroll. Ellers så har jo Densen nyere modeller også, f.eks B-110 og B130 som er i salg enda (Densen B-110 - Lyd og Bilde)

Jeg har også sett noen som har anbefalt Xindak på dem. (Test av Xindak XA6950 Stereoforsterker - Lyd og Bilde)

Lykke til med jakten!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen formeninger, eller erfaringer, om hvordan Abrahamsen V2.0 vil matche CM7?

Var tilfeldigvis inne på elkjop.no og så at de hadde tilbud på forsterkeren til 5995,- (!)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ka med Rotel og Pioneer da? dæm matche jo B&W også veldi bra Rotel: Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Rotel RA-1520 og Pioneer: dynaBel AS se på Pioneer A-A9MK2-K forsterker

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OriginalRed
    Noen som har noen formeninger, eller erfaringer, om hvordan Abrahamsen V2.0 vil matche CM7?

Var tilfeldigvis inne på elkjop.no og så at de hadde tilbud på forsterkeren til 5995,- (!)
    Jeg mener kanskje å tro at Abrahamsen klangmessig ligger litt i samme retning som Thule, men jeg har ikke prøvd, så ta det med en stor klype salt! Kan godt hende at Abrahamsen evt. Electrocompaniet er gode alternativer for det jeg vet... Arcam skal i alle fall være litt mer "lett på tå" og en mer nøytral lydsignatur enn El.comp, men det kan godt hende at alle de nevnte alternativene her blir bra. Det så jo ut som en veldig fin pris!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er lyden i doxa forsterkerne? Resistrerer at det ligger en god del av disse ute på brukten til en forholdsvis billig penge.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått tilbud om å kjøpe en arcam a80. Forsterkeren er syv år gammel, men helt strøken. Hva er en fornuftig pris å betale for denne forsterkeren?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Jeg er redd denne kanskje blir i svakeste laget til dine CM7 høyttalere. Passer best til greie stativhøyttalere, denne - men det er nå min vurdering. Hvis du absolutt inssisterer på å kjøpe den? La oss si en 25-30% av nypris for en såpass gammel sak, ikke mer.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hm... Jeg er redd denne kanskje blir i svakeste laget til dine CM7 høyttalere. Passer best til greie stativhøyttalere, denne - men det er nå min vurdering. Hvis du absolutt inssisterer på å kjøpe den? La oss si en 25-30% av nypris for en såpass gammel sak, ikke mer.
    Det er jeg også litt redd for. Så har bedt selger om å få den på hjemlån et par dager for å teste den i min egen stue. Har aldri vært noe fan av å spille øredøvende høyt, så hvis den klarer seg på vanlige volum så må jeg vurdere den i alle fall. Eneste er at selger ville ha 5000 kroner for den. Nypris ligger på ca 8500,- Jeg foreslo litt under halv pris, altså 4000 kroner for den. Vet ikke om også dette er for mye? Har ikke fått noe tilbakemelding fra selger enda, er mulig han avslår budet for alt jeg vet.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundt halv pris - det pleier å gjelde for en 2-3 år gamle saker. Ikke surround - det faller mye raskere. Jeg synes at du har gitt selger et veldig godt tilbud. Min prisidé for en slik 7 år gammel forsterker - som anses som "grei", men på ingen måte eksepsjonell - ville nok ha ligget på maks 3.000 kroner. Men det er jo klart: når det kommer til stykket, er det markedet som avgjør. Faller den skikkelig i smak, slik at du kan tenke deg å beholde den en stund, gjør du i og for seg ikke noen stør brøler om du betaler 4.000 for den - men da bør du beholde den noen år.

M.h.t. det å "bare spille lavt", så er ikke det nødvendigvis noen garanti for at du kan putte inn hva som helst i oppsettet ditt. Snarere tvert i mot - jeg har hatt en del forsterkere her hjemme - bl.a. Primare og EC - som jeg synes spilte litt grått og kjedelig på veldig lave lyttenivåer - mens f.eks. Bryston og Krell har kunnet by på adskillig mer også ved lavtspilling. Dette har også en viss sammenheng med både høyttalere og kilde.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rundt halv pris - det pleier å gjelde for en 2-3 år gamle saker. Ikke surround - det faller mye raskere. Jeg synes at du har gitt selger et veldig godt tilbud. Min prisidé for en slik 7 år gammel forsterker - som anses som "grei", men på ingen måte eksepsjonell - ville nok ha ligget på maks 3.000 kroner. Men det er jo klart: når det kommer til stykket, er det markedet som avgjør. Faller den skikkelig i smak, slik at du kan tenke deg å beholde den en stund, gjør du i og for seg ikke noen stør brøler om du betaler 4.000 for den - men da bør du beholde den noen år.

M.h.t. det å "bare spille lavt", så er ikke det nødvendigvis noen garanti for at du kan putte inn hva som helst i oppsettet ditt. Snarere tvert i mot - jeg har hatt en del forsterkere her hjemme - bl.a. Primare og EC - som jeg synes spilte litt grått og kjedelig på veldig lave lyttenivåer - mens f.eks. Bryston og Krell har kunnet by på adskillig mer også ved lavtspilling. Dette har også en viss sammenheng med både høyttalere og kilde.
    Nei, er klart det. Har nå fått et par/tre tips lenger oppe i tråden om at arcam og cm7 er en god match. Tenkte at det uansett ikke skader å høre den når jeg har mulighet til å ha den på hjemlån en dag eller to. Får ha ditt prisforslag i bakhodet når jeg avgjør et ev. kjøp. Også er det ikke heller slik at jeg kun hører på musikk på laveste volum, men knotten blir sjeldent vridd helt rundt for å si det sånn. Middels til moderat høye volum avhengig av musikk og situasjon.
    Holder også en liten knapp på cambridge 840a. Får muligens sjangsen til å kjøpe en slik for fem tusen. Men er enda usikkert. Selger ville ha den bort så fort som mulig, og jeg er på ferie fram til slutten av uka.

Ellers er det nå for alle andre som tilfeldigvis er innom og leser i denne tråden, bare å sende meg en pm om dere har noe til salgs som kunne matchet mine cm7

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke si noe stygt om Arcam, jeg. Men akkurat A80 er vel ikke langt unna den forsterkeren du har - hva angår krefter. A90, derimot, eller hvis du kan komme over en FMJ A-32 - det vil nok være et aldri så lite løft. Uten at jeg har oversikt over hva disse kan koste på bruktbørsen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv solgte jeg en A90 for et par år siden, og mener å huske at jeg tok 5500 for den. Jeg hadde kjøpt den til CM7 etter å ha sammenlignet med Primare I21, Thule IA150B, Shanling A-40 og Densen DM10 hjemme i ega stue. Lyttet i tillegg til Cambrigde 840 og Denon PMA2000 i butikken. Syns Arcam kom klart best ut av den sammenligningen.

Om den er for liten? A80 er jo riktignok et hakk mindre enn A90, men du skal huske at de har en rimelig solig strømforsyning disse forsterkerne sett i forhold til antall watt. Men hvis du har mulighet til å prøve selv, så er jo det best!

En 3-4000.- for A80 og en drøy tusenlapp mer for A90 (den modellen kostet 12990.- for tre år siden), og enda litt mer for A32 burde være et sannsynlig prisanslag.

Om du skulle syns at A80 blir litt for puslete, så tror jeg nok garantert at det dukker opp større modeller på brukten igjen i løpet av noen måneder, eks A90, A32 eller A38. Spørs hvor tålmodig du er... Så fins det selvsagt mange andre alternativer også da.

Ps: Ta en titt på denne annonsen også: Xindak xa 6950 - FINN Torget
    Kan jo være et alternativ som også ligger innenfor budsjettet ditt.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal ikke si noe stygt om Arcam, jeg. Men akkurat A80 er vel ikke langt unna den forsterkeren du har - hva angår krefter. A90, derimot, eller hvis du kan komme over en FMJ A-32 - det vil nok være et aldri så lite løft. Uten at jeg har oversikt over hva disse kan koste på bruktbørsen.
    Er sant det. Men thulen er temmelig mørk i klangen. Var veldig godt fornøyd med den da jeg brukte den på mine gamle b&w 602! Men med mine 685 ble det litt for mørkt. Blir en veldig dus lyd. Nesten som om noen hadde lagt et teppe over høyttalerne, hvis det går ann å forklare det slik.

Så baserer i grunn forsterkervalget på andres erfaringer med disse høyttalerne, samt de tilbakemeldingene jeg har fått her i tråden. Også blir det uansett et kompromis mellom lyd/pris for meg som er student. Rundt fem tusen er det høyeste jeg tror jeg kan strekke meg til, og fremdeles sove godt om natta

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha vurdert cayin 153B eller 252B. Har hatt 153B på cm7 og det låt meget bra i mine ører. Begge kan fåes brukt for ca 4000. I 252B får du masse krefter til en billig penge. Og som låter meget bra i tillegg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hawenger
    Jeg ville ha vurdert cayin 153B eller 252B. Har hatt 153B på cm7 og det låt meget bra i mine ører. Begge kan fåes brukt for ca 4000. I 252B får du masse krefter til en billig penge. Og som låter meget bra i tillegg.
    Åja. Har lest mye bra om cayin, men har aldri hørt dem selv. Hvordan vil du beskrive lyden med cayin 153B på cm7?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Selv solgte jeg en A90 for et par år siden, og mener å huske at jeg tok 5500 for den. Jeg hadde kjøpt den til CM7 etter å ha sammenlignet med Primare I21, Thule IA150B, Shanling A-40 og Densen DM10 hjemme i ega stue. Lyttet i tillegg til Cambrigde 840 og Denon PMA2000 i butikken. Syns Arcam kom klart best ut av den sammenligningen.

Om den er for liten? A80 er jo riktignok et hakk mindre enn A90, men du skal huske at de har en rimelig solig strømforsyning disse forsterkerne sett i forhold til antall watt. Men hvis du har mulighet til å prøve selv, så er jo det best!

En 3-4000.- for A80 og en drøy tusenlapp mer for A90 (den modellen kostet 12990.- for tre år siden), og enda litt mer for A32 burde være et sannsynlig prisanslag.

Om du skulle syns at A80 blir litt for puslete, så tror jeg nok garantert at det dukker opp større modeller på brukten igjen i løpet av noen måneder, eks A90, A32 eller A38. Spørs hvor tålmodig du er... Så fins det selvsagt mange andre alternativer også da.

Ps: Ta en titt på denne annonsen også: Xindak xa 6950 - FINN Torget
    Kan jo være et alternativ som også ligger innenfor budsjettet ditt.
    Det blir nok å teste ut forsterkeren fra arcam, så får vi se. Med litt pruting så skal en ikke se bort ifra at valget faller på den. Selger ville opprinnelig ha 5000 for den.

Tok å sendte en mail til han med xindaken. Har hørt og lest mye bra om denne. Midt i blinken for et heller slunket studentbudsjett også! Takk for tipset!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •