Nå skal Bose ut - og det relativt fort. Vil dette være ett godt alternativ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nå skal Bose ut - og det relativt fort. Vil dette være ett godt alternativ?

Tillatelsen er i boks, og det samme er pengene. Nå skal mitt Bose anlegg ut. Anlegget har gjort sitt i 12 år, og jeg har vel forsåvidt vært fornøyd med dette.

Etter diverse innlegg og gjennomgang av dette forumet, opp og ned i mente, har jeg prøvd å lage et oppsett som både skal være såkalt konevennlig og "mye-for-pengene-produkt".

Har vært inne på diverse minianlegg som H/K HKTS 60, KEF 3005 SE, Focal Dome 5,1, SVS scs-02, etc etc . Men, disse har blitt kassert en etter en pga diverse faktorer... Har også vært inne på tanken å beholde Bose på stativ som bakhøytalere og gå til innkjøp av ett par dyrere fronthøytalere/senter/sub og receiver.

Så; hva med dette: MPX.no ?

Er dette noe å gå for? Jamo fikk jo en del skryt i Hjemmekino, og Onkyo er vel et trygt kjøp? Handlelisten kommer på totalt kr 14.300,-.

Setter utrolig stor pris på tilbakemeldinger da jeg nå begynner å gå lei av denne jungelen - finner liksom aldri veien ut av dette :-?

Skulle noen ha tid og lyst, setter jeg pris på andre alternativer til ca samme pris, og som igjen er kanskje enda mer "kone- og barnevennlig".

Anlegget skal hovedsakelig bli brukt til film (70%).

Hjertelig takk!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvilke BOSE'er du har, men jeg bruker BOSE til sidesurround selv og det fungerer veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Nå vet jeg ikke hvilke BOSE'er du har, men jeg bruker BOSE til sidesurround selv og det fungerer veldig bra.
    Har Bose Lifestyle 8. I sin tid mener jeg dette var et respektabelt system - men mye har jo forandret seg.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du snakker med damen og får henne med på valget. Og ikke gjør det til "din" ting så tror jeg du kommer langt.

Klipsch høyttalere er veldig gode på film. Tror det skal være 30% mange steder på de for tiden. Hvis du har sjanse så ville jeg startet med 2.0/2.1 og utvidet derifra. Da vil du få god tid til å velge neste komponent, og "julaften" kommer flere ganger i året. Du vil få et oppsett som du vil være strålende fornøyd med.

Høy waf tilsvarer ofte mer penger i design, og da blir alt dyrere. eller du må fire på lydkvaliteten.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvis du snakker med damen og får henne med på valget. Og ikke gjør det til "din" ting så tror jeg du kommer langt.

Klipsch høyttalere er veldig gode på film. Tror det skal være 30% mange steder på de for tiden. Hvis du har sjanse så ville jeg startet med 2.0/2.1 og utvidet derifra. Da vil du få god tid til å velge neste komponent, og "julaften" kommer flere ganger i året. Du vil få et oppsett som du vil være strålende fornøyd med.

Høy waf tilsvarer ofte mer penger i design, og da blir alt dyrere. eller du må fire på lydkvaliteten.
    Takk for tilbakemeldingen. Hva mener du vil være ett OK oppsett dersom jeg ser på Klipsch? Har selv vært inne på tanken på RF-52, men synes vel ikke de er direkte lekre å se på. Vil i så fall Onkyo være en ok-receiver til Klipsch? Kan Bose brukes som som bakhøytalere inntil videre? Hva med bass?

Beklager mine mange spørsmål.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke BOSE'ene bak. Du bør bruke den orginale sub'en i tillegg for delefilteret sitter i den. Da slipper du å sette x-over så høyt i receiveren med mindre du kjøper receiver med separat x-over på hver kanal.

Klipsch ser vel ikke noe værre ut enn andre høyttalere i prisklassen hvis du har fronttrekket på. RF-52 er på tilbud hos Lsound, 4.193kr. Personlig så ville jeg ha gått opp ett hakk til RF-62 for å få større element. Selv om en sub skal ta seg av det dypeste så er det greit om frontene henger med også. Med mindre du ikke skal spille særlig høyt.

Hvis du går inn på Lsound.no så finner du det du trenger. De pleier å gi litt rabatt også hvis du kjøper flere komponenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått så skal vel Klipsh gi trøkk selv med 52. Mange mener denne blir vel skarp i diskanten.
    har du mulighet for å dra å høre noen anlegg ville jeg gjort det. Hvis du har budsjett ca 15000 ville jeg som nevnt over gått for 2.0 inntil videre. evt 3.0.

På film brukes center mye så ville ikke spart på den. Surroundmulighet har du jo da du har satelitter fra før, kan jo være et greit komprimiss enn så lenge

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio 1750 er på salg hos Soundgarden, mye lyd for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du kan bruke BOSE'ene bak. Du bør bruke den orginale sub'en i tillegg for delefilteret sitter i den. Da slipper du å sette x-over så høyt i receiveren med mindre du kjøper receiver med separat x-over på hver kanal.

Klipsch ser vel ikke noe værre ut enn andre høyttalere i prisklassen hvis du har fronttrekket på. RF-52 er på tilbud hos Lsound, 4.193kr. Personlig så ville jeg ha gått opp ett hakk til RF-62 for å få større element. Selv om en sub skal ta seg av det dypeste så er det greit om frontene henger med også. Med mindre du ikke skal spille særlig høyt.

Hvis du går inn på Lsound.no så finner du det du trenger. De pleier å gi litt rabatt også hvis du kjøper flere komponenter.
    Takk Gurba. Mulig ett dumt spørsmål; hvordan kobler jeg en receiver ( f.eks Onkyo 808 ) til en Bose sub? Kan ikke se at den har "vanlige" innganger...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Bose'er bruker vanlige klipsinnganger for bar ledning, men de som har plugger må vel trikses til avhengig av hvor forsterkerene sitter. Det finnes å få kjøpt løse plugger.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor i landet du holder til, men L-sound og oslo hifi center har hvertfall klipsch. Hvis du har en lokal hfk, så ville jeg gått inn å hørt på B&W 683 eller noe i den dur, eller ikon 6 mk2. Koster litt mer, men er veldig verd pengene. Gode alround htt.

Onkyo passer veldig bra til Klipsch. Hverfall mange som bruker det. Begynne med 2.0 og reciver er det beste. Husk pre-out. Da får du mye bedre enkelt komponenter. Sub til film er vel ED eller Svs. Effektforsterkere har rotel og emotiva mye bra.
    Senter er rc64 og det finnes mange forskjellige bakhøyttalere. Du kan bruke bose som bakhøyttalere til du får noe annet.

SA høyttalere har jeg ikke hørt noe særlig på.

Hvis du setter av en dag til å lytte på forskjellige oppsett så vil du lettere bestemme deg for hva du faktisk vil ha/behov. Og hva som du liker best.
    f.eks: Book en demo på klipsch tidlig på en lørdag. Ta med damen. Gå så til hfk og hør noen andre høyttalere (husk damen her og ). Bestem dere sammen.

Jeg støtter hfk på dette sitatet: Man kjøper ikke høyttalere der du kan kjøpe kjøleskap.

De har noe liknende hvertfall 8)

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldingene.

I og med ingen har kommentert handelisten min, går jeg ut ifra at Jamo ikke er no å satse på!?! Mest sannsynlig blir det nok ett 3.1 system, og at jeg bruker mine Bose-kuber til bakhøytalere. Vet ikke helt hvordan jeg skal få koblet til kubene på en receiver, da dette visstnok skal være vanskelig pga ett el annet med delefrekvenser etc. Men dette finner jeg nok ut av - har kontaktet Bose...

Når det gjelder Ikon 6, tror jeg disse blir for store (for å si det som det er tror jeg faktisk ikke at jeg får lov til å kjøpe disse :neutral: ).

SA1750 har jeg hørt flere ganger, og det hørtes faktisk veldig bra ut. De var koblet opp mot en H/K 260. Dette er et alternativ, bare jeg finner en passende center.

Klipsch RF-52 sammen med en Onkyo 808, og en passende center er et annet alternativ. Ulempen her er at jeg ikke får lyttet til høyttalerene, og må kjøpe "uhørt" fra f.eks Lsound.

Skal innom HFK her i Tønsberg i dag, og hadde tenkt å høre litt på Ikon 5. Søte små høyttalere som visst nok skal spille ganske bra. Litt usikker her på om Onkyo vil være en bra kombo.

Så; skulle noen ikke ha no bedre for seg på en regntung fredag, er det bare å komme med kommentarer til ovennevnte oppsett, og/eller forslag til andre 3.0 systemer.

Holdt på å glemme sub'n: enten en SVS 10" eller JBL 250. Den siste fikk mye skryt i en el annen tidskrift...

Et steg nærmere - phuuuu....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada...akkurat kommet hjem fra en familietur på HFK. Kona sa at ALT var så dyrt - dette var før hun visste at prisen faktisk var for to stk høyttalere og ikke pr stk :roll:

Ut i fra str på vår stue og vårt bruk (70% film) anbefalte betjeningen følgende; Ikon 1 el 2 (sorte på sorte stativer), Ikon center samt Lektor 10" sub. Dette skulle visst være en meeeget bra pakke til vårt bruk, samt at det også er såkalt WAF. Til receiver nevnte han Denon 2311. Som bakhøyttalere kunne jeg gjerne bruke mine Bose kuber. Frekvensen kunne jeg enkelt stille inn på receiveren.

Er det noen kommentarer til ovennevnte oppsett? Kona lurte egentlig på hvorfor vi ikke hadde byttet ut Bose anlegget tidligere....

Det jeg også lurer på er om Onkyo 808 vil være en bra kobling til Ikon?

Tusen takk igjen :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen???

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Kona lurte egentlig på hvorfor vi ikke hadde byttet ut Bose anlegget tidligere....
    Det må da vel være en bra kommentar å få

Jeg har vel igrunnen ikke annen erfaring en at jeg lyttet til forskjellige Dali vs forskjellige B&W hos HFK og da likte jeg bånddiskanten (mentor) til Dali veldig godt. Når jeg tok dette opp her på forumet var det mange som sa at ofte hørtes Dali veldig pent ut på demo hos dem, men at nettopp denne diskanten kunne lett bli litt "skrikende" hjemme i stuen. Jeg fikk aldri prøvd dette hjemme siden jeg endte opp på bruktmarkedet og kjøpte meg et par B&W i stede

Du har ikke kikket litt på bruktmarkedet da? Du får veldig mye mer for pengene der og min erfaring er at mye av utstyret er veldig godt tatt vare på. Hifisentralen og Avtorget er bra steder å kikke etter slikt på om du skulle være intressert i det.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du tenker på ikon 1 eller 2, så velg 2ern mk2. mk2 versjonen er laget slik at de passer til veldig mange forskjellige forsterkere. denon 2311 er en god forsterker med det du trenger av tilkoblinger. Romkorreksjonen er også bra. Jeg har ikke noe problemer med ikon-Denon kombinasjonen.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva var budskjettet?

Hei

Er det slik og forstå at budskjettet var på rundt 15.000.kr for receiver og høyttalere? Hvis du har muligheter for å strekke deg litt, ville jeg sett litt på Monitor Audio RX serie, gode høyttalere som samtidig er veldig lettdrevne, kan komme unna med en ganske så rimlig receiver og drive dem godt.
    Alternativt, Monitor Audio BR/BX serie som er endel billigere, og dem ser også meget bra ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Er det slik og forstå at budskjettet var på rundt 15.000.kr for receiver og høyttalere? Hvis du har muligheter for å strekke deg litt, ville jeg sett litt på Monitor Audio RX serie, gode høyttalere som samtidig er veldig lettdrevne, kan komme unna med en ganske så rimlig receiver og drive dem godt.
    Alternativt, Monitor Audio BR/BX serie som er endel billigere, og dem ser også meget bra ut.
    Ja, tenkte jeg skulle begynne med rundt kr 15.000,-. Har også sett at Lsound har tilbud på SVS MBS-01 til under kr 6.000,-. Lurte litt på om kanskje disse på ett par bra stativer koblet opp mot en Yamaha receiver hadde vært noe??? Det var nettopp dette jeg trengte; enda ett alternativ.

Ikke lett dette her...

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tombos1
    Ja, tenkte jeg skulle begynne med rundt kr 15.000,-. Har også sett at Lsound har tilbud på SVS MBS-01 til under kr 6.000,-. Lurte litt på om kanskje disse på ett par bra stativer koblet opp mot en Yamaha receiver hadde vært noe??? Det var nettopp dette jeg trengte; enda ett alternativ.

Ikke lett dette her...
    Hei

Yamaha skal visstnok låte meget bra sammen med Monitor Audio, hva med å kjøpe inn stativ høyttalere, RX1?, og senere bruke dem som bakhøyttalere i hjemmekinoen. Man kan jo også finne mye bra brukt også.
    Kansje det kunne vært lurt å begynne kun med receiver og fronter?, og heller bygge på siden.
    Hvilken receiver hadde du tenkt på?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Purolatino
    Hei

Yamaha skal visstnok låte meget bra sammen med Monitor Audio, hva med å kjøpe inn stativ høyttalere, RX1?, og senere bruke dem som bakhøyttalere i hjemmekinoen. Man kan jo også finne mye bra brukt også.
    Kansje det kunne vært lurt å begynne kun med receiver og fronter?, og heller bygge på siden.
    Hvilken receiver hadde du tenkt på?
    Tenkte på Yamaha 767. Denne er det vel også en såkalt preout, så en effektforsterker kan man jo supplere med senere...

Monitor Audio RX1 så utrolig lekker ut. Denne får jeg helt sikkert "lov" å kjøpe. Vil f.eks Yamaha 667/767 være en bra match? Dersom jeg samtidig finner en passende center (under 48 cm i lengden), og har mulighet for å benytte Bose kupene som bakhøytalere inntil videre...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •