Kva høyttalere passer for meg? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

re;

+1
    Skikkelige stativhøyttalerne kan lett spille röven av dårlige gulvhøyttalere!

Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det du sier om store høyttalere i et lite rom støtter jeg fullt ut. Lytterommet der jeg har mitt anlegg nr. 2 er på ca. 15 kvm, og jeg har aldri vært kar om å få en gulvstående høyttaler til å spille i nærheten av akseptabelt der. Jeg har prøvd. Mange ganger.

Nå er ikke metal og slikt akkurat my cup of tea - men det hender yngstemann er på besøk og morer seg med å låne anlegget, og da spiller han litt heftigere musikk enn det jeg vanligvis spiller. Både etter hans ører og mine, spiller det helt forrykende på den slags musikk også. Garantert takløftende. Ingen som helst problemer. Stativhøyttaler pluss sub er en undervurdert mulighet i små rom, spør dere meg.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller så kan han se på gulvhøyttalere med små elementer og bruker kassen som stativ. Som for eksempel Patos Basic 310.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dei høytalerene eg har no kan eg ikkje spele på fullt volum for diskanten blir VELDIG ubehagelig å hørre på og får fort vondt i håvet

Men eg fant eit par Dali Ikon 7 til salgs i nærheten her for 5500, er det eit bra kjøp? Holder forsterkeriet til å drive dei?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Myself123
    Dei høytalerene eg har no kan eg ikkje spele på fullt volum for diskanten blir VELDIG ubehagelig å hørre på og får fort vondt i håvet

Men eg fant eit par Dali Ikon 7 til salgs i nærheten her for 5500, er det eit bra kjøp? Holder forsterkeriet til å drive dei?
    Etter mine ører, når du drar på med Ikon serien, blir det også veeeeldig skrikete diskant.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det du sier om store høyttalere i et lite rom støtter jeg fullt ut. Lytterommet der jeg har mitt anlegg nr. 2 er på ca. 15 kvm, og jeg har aldri vært kar om å få en gulvstående høyttaler til å spille i nærheten av akseptabelt der. Jeg har prøvd. Mange ganger.

Nå er ikke metal og slikt akkurat my cup of tea - men det hender yngstemann er på besøk og morer seg med å låne anlegget, og da spiller han litt heftigere musikk enn det jeg vanligvis spiller. Både etter hans ører og mine, spiller det helt forrykende på den slags musikk også. Garantert takløftende. Ingen som helst problemer. Stativhøyttaler pluss sub er en undervurdert mulighet i små rom, spør dere meg.

Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    +1
    Skikkelige stativhøyttalerne kan lett spille röven av dårlige gulvhøyttalere!
    Det er helt klart en fordel å velge høyttalere som spiller på lag med de forholdene som råder der de skal brukes. Ingen forsterkerkraft, romkorreksjon eller fancy tweaks kan endre fysikkens lover. I all hovedsak burde flere ha valg små høyttalere og store forsterkere, fremfor det omvendte, men mye vil ha mer osv. Det er ikke slik at kvantitet i form av størrelse er det samme som kvalitet, selv om dette kanskje er en av verdens mest utbredte feiloppfatninger. Nå er jeg jo selv inhabil som har forsterker som er større enn høyttalerne til sammen.

Sitat Opprinnelig postet av Myself123

Det er vel aldri tiltrådelig å spille på fullt volum, så jeg håper du ikke mener dette bokstavelig? Dersom forsterkeren ligger på grensen til klipping vil det aldri låte bra, uansett hva du kobler i andre enden. Det er vesentlig å tenke på at det er langt større risiko i å benytte en liten forsterker man tømmer for krefter enn det er ved å benytte en tilstrekkelig eller overdimensjonert forsterker som takler påkjenningene de utsettes for.

Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Etter mine ører, når du drar på med Ikon serien, blir det også veeeeldig skrikete diskant.
    Noe som i all hovedsak vil avhenge av ytre forhold som akustikk, tilknyttet utstyr og kildemateriale. Jeg har erfaring med Ikon 6 fra to private oppsett i tillegg til butikkdemo og vil på ingen måte omtale høyttaleren som overmåte lys eller frempå, noe som virker mest som en generaliserende misoppfatning fundert på litt sviktende grunnlag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Noe som i all hovedsak vil avhenge av ytre forhold som akustikk, tilknyttet utstyr og kildemateriale. Jeg har erfaring med Ikon 6 fra to private oppsett i tillegg til butikkdemo og vil på ingen måte omtale høyttaleren som overmåte lys eller frempå, noe som virker mest som en generaliserende misoppfatning fundert på litt sviktende grunnlag.
    Jeg har hørt hos to kompiser som hadde Ikon 7 for ett par år tilbake, da synes jeg det ble skrikete diskant, altså at den er ubehagelig i forhold til resten. Selvfølgelig er akustikken viktig. Men de dro på veldig, spesielt til fest. Men har du volum på 80% sånn ca, så er de utrolige flotte å høre på. Jeg misliker ikon serien altså, eller synes de er dårlige, forstå meg rett.

De som liker å dra på, kjøp heller CV,da er du ikke ute etter "kvalitet" i det du hører på. Mest mulig bass, det er jo det ungdommen lika. CV er jo en bra høytaler til prisen, og liker å bli spilt høyt med.

Så hva trådstarter vil ha får han velge selv, lureste er jo å dra innom noen sjapper for å høre på dem. Kansje de er snille å lar deg ta de med deg hjem også (Hvis du har bekjentskap eller lignende). Evt spør noen her på forumet som har en høytaler man har lyst å høre på, å dra til dem.

Jeg for min del lukter litt på Mentor, evt CM9, fordi jeg synes 683 jeg har nå blir litt for lite "klare" og "realistisk" i musikken jeg spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fullt volum tenker eg på rundt kl 12 på forsterkeren. Kan dra den til rundt kl 2 før det blir forvrengning. Nå er eg så uheldig at eg har ein nabo som klager bare det er såvidt lyd etter kl 11 så er jo ikkje alltid eg speler så høgt, men det blir jo ein del! Trenger forsåvidt heller ikkje så mykje bass at heile huset rister... Men den må jo stå i stil til resten av spekteret.

Å kjøpe CW ville vert ganske overkill for meg, pga det er eit lite rom og eg klarer å spille så høgt eg vil ha det med dei eg har. Har heller ikkje plass til store beist, og trur forsterkerene er alt for små for å drive dei bra nok. Går ikkje an å spille høgere på fest heller, for sist var naboen på døra å klagde fra kl 8 og skulle til å ringe politiet kl halv 12. (Snakk om hus i hus der hans hus er urgammalt så er nesten ikkje isolert). Er meir ute etter høyttalere som eg ikkje får vondt i håvet av å høyre på.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del lukter litt på Mentor, evt CM9, fordi jeg synes 683 jeg har nå blir litt for lite "klare" og "realistisk" i musikken jeg spiller.
    Jeg synes det er merkelig at du mener at "Jeg misliker ikon serien altså, eller synes de er dårlige, forstå meg rett". Samtidig som du "lukter" på Mentor serien? På hvilken måte synes du da Mentor skiller seg fra Ikon serien? De benytter i hovedsak tilsvarende komponenter og delefrekvensene er henholdsvis 800/3000/12.000 Hz for Mentor 6 og 490/3000/14.000 Hz for Ikon 6.

Jeg har hørt hos to kompiser som hadde Ikon 7 for ett par år tilbake, da synes jeg det ble skrikete diskant, altså at den er ubehagelig i forhold til resten. Selvfølgelig er akustikken viktig. Men de dro på veldig, spesielt til fest. Men har du volum på 80% sånn ca, så er de utrolige flotte å høre på. Jeg misliker ikon serien altså, eller synes de er dårlige, forstå meg rett.

De som liker å dra på, kjøp heller CV,da er du ikke ute etter "kvalitet" i det du hører på. Mest mulig bass, det er jo det ungdommen lika. CV er jo en bra høytaler til prisen, og liker å bli spilt høyt med.
    Det er forøvrig ingen motsetning å spille høyt og samtidig bra, det kan man med mange høyttalere. At dine venner spiller høyt og at noen ville foretrekke CV til å spille høyt har lite med det jeg har kommentert å gjøre og får stå på egne ben.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Jeg synes det er merkelig at du mener at "Jeg misliker ikon serien altså, eller synes de er dårlige, forstå meg rett". Samtidig som du "lukter" på Mentor serien? På hvilken måte synes du da Mentor skiller seg fra Ikon serien som du synes er dårlige? De benytter i hovedsak tilsvarende komponenter og delefrekvensene er henholdsvis 800/3000/12.000 Hz for Mentor 6 og 490/3000/14.000 Hz for Ikon 6.

Det er forøvrig ingen motsetning å spille høyt og samtidig bra, det kan man med mange høyttalere. At dine venner spiller høyt og at noen ville foretrekke CV til å spille høyt har lite med det jeg har kommentert å gjøre og får stå på egne ben.
    Ikke bli arg nå men jeg skreiv feil
    Misliker IKKE ikon serien skulle det stå, derfor jeg skrev, forstå meg rett.

Og Mentor har jeg kun hørt i butikk. Skal se om jeg får hørt skikkelig på dem i helgen. Men jeg seiler mer mot CM9, men har enda ikke hørt dem. Er spent på å få hørt de i et lytterom.

Men nå skal ikke vi ta over tråden helt her

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koss hadde det vert med f.eks http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/66752 (Omtrent stativhøyttalere med kasse som stativ?) og evt ein sub?

Eller dei her? http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=66772&cat=12 Der er jo bass elementene aktive. I tilleg så peiker portene på dei framover, og då kan dei vel stå heilt inntil veggen?

Begge dei er i nerheten for meg, så hadde vert fint om nokon har nokon tankar om dei?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump, forgje post har blitt endra

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept 10 var bare noe jeg fant på brukten. Men Lektor serien eller concept serien ville jeg sett på. Ikon serien tror jeg kanskje blir litt dyr. Men dog siden du har rotel forsterker så vil du ha en god kombi med ikon mk1 diskanten.

DALI IKON 2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Nedsatt med 1200.

Sammen med en subb så låter det veldig bra.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De mission høytalerne er svært gode, tror også de vil matche rotel ampen din bra. Til den prisen er de bortimot et kupp hvis de er hele og pene.
    På 14 kvadrat bør de gi greit med bass og dog liker de seg best hvis de kan få litt luft rund seg. Men du skal vel kanskje ikke bo evigt der du bor nå?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •