XTZ 99 W12 elementer i bil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 99 W12 elementer i bil

Hei
    Vurderer å bestille et 2-3(-4) stk elementer som står i XTZ 99 W12 og prøve å bygge i bil. Der er billige (ca 790kr stk) og XTZ subben spiller rimelig pent i stua, og gir en del trykk.

Jeg er lei av spl og elsker å prøve ting som andre ikke har. Selv om jeg vil ha godlyd så vil jeg også ha litt trøkk, men jeg har ikke funnet noen bilsubb som gir den kombinasjonen jeg vil ha til en fornuftig pris.

Jeg har VELDIG lyst til å prøve Massive Audio DMX serien, men den blir for dyrt. QC serien er også aktuel, men blir nok også dyr å få inn i landet.

Derfor hadde det vært gøy å prøve en slik finurlighet.

Jeg har vært i kontakt med fynbørsen/xtz, men de nekter å gi ut tekniske data på elementet, så å simulere kasse/respons i bassbox pro blir vanskelig uten å bestille et element, eller rippe ut elementet fra subben i stua og teste med Dayton WT3 woofer tester (som jeg har en mistanke ikke vil gi 100% riktig måling).

Er det noen som har tekniske specs på sitt XTZ element? Innvendige mål på XTZ kassa? Noe tips i det heletatt? .... eller .... tro på prosjektet i det store og hele? ^^
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O.T
    Det spørs hvor lenge de elementene vil tåle svingningene mellom tørt/fuktig miljø i en bil....Bilsubber er jo som oftest lagd for å tåle høyere luftfuktighet en et hus-element.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er lei av SPL hva skal du da med 2-3-4 stk 12" i bilen? Og hvor mange har du da hjemme i stua?

Det å prøve ting som ikke alle andre har er alltid spennende og morsomt, så der er jeg med!

Skal du ha linjær bassgjengivelse i bilen er det i utgangspunktet lite som skal til. Såfremt du ikke har en STOR bil får du ikke det vha bassrefleksløsninger.

Bilen er et eget kapittel når det gjelder bassgjengivelse som ikke kan sammenlignes med hjemme. Simuleringer i Bassbox vil derfor kun fortelle deg om konutslag, evnt blåselyder i bassrefleksrør og impedansen du vil oppnå. Frekvensresponsen derimot vil ikke bli i nærheten av hva du simulerer.

Hvorfor ikke låne elementet fra suben du har og teste det i en lukket kasse på +/- 40 liter i bilen? Det burde gi deg en god pekepinn på potensialet til elementet for bilbruk. Spiller det ikke pent og rent da så (selv ved mindre lydtrykk) så vil det antagelig ikke gjøre det i andre mer korrekte kasser heller.
    Spiller det bra men med for lite trykk så er det jo bare å putte på elementer.
    Er det for daft i bunnen så er det enten du som faktisk ønsker en peak i bassen (og er ikke så lei SPL som du tror) eller så fordrer elementet en større kasse enn hva som er fornuftig å putte i bilen.

Det finnes så mange bra elementer i dag som klarer seg i små kasser, så å fylle opp bagasjerommet med subkasser, nei den tiden er heldigvis forbi.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De simuleringene på frekvensrespons som bassbox gav i det oppsettet jeg har nå stemte _grovt_ ganske bra.

Når det kommer til temperatursvigninger osv er jeg klar over problemet, og har spekulert litt på det.... uten å ha konkludert noe mer. Prøv og feil, kanskje? ^^

I tillegg til penere lyd så vil jeg også ha muligheten til å mate på litt trøkk... samt at 2x 12" er blitt standard, 3x 12 er ikke så uvanlig lenger heller, men 4x 12... må jo ha noe som ingen andre har

Kjører Opel vectra stasjonsvogn, og er ikke avhengig av bagasjeplassen til vanlig, men mest trolig ender jeg nok opp på 2, evt 3. element hvis jeg skal prøve.

Jeg lurer egentlig på om at det å strekke en skjøteledning bak i bilen og teste med XTZ'en som står i stua er enkleste løsning
    Stua:

Bil:

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo forsøke, men jeg er litt i tvil på om det vil bli noen suksess siden kassen til XTZ'n er tunet til å spille i større rom (regner jeg med) ,en i en bil på noen usle kvadrat.

Jeg lurer egentlig på om at det å strekke en skjøteledning bak i bilen og teste med XTZ'en som står i stua er enkleste løsning

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xtz kassa er jo bygd i 25mm mdf så det gir jo en liten pekepinn på kassevolum. Elementet er vel 400w i 2ohm hvis jeg ikke husker feil.

Hadde et 12" ALpine Type-R i vectra stv tidligere. Det spilte fletta av de fleste Det var i lukka kasse.
    Med 4stk i bassreflexkasse vil jeg tro at du kan spille rimelig høyt med alle dører på bilen åpne

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å importere eD sine bil-element?

Det er noe man finner i få biler, og vil gi deg en fin opplevelse.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BlackkoZ
    Link?
    Stua:

Bil:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •