Sub fra rca line-out på dac?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub fra rca line-out på dac?

Kort oppsummert:
    Kan jeg koble en sub med rca line-in til en dac med rca line out?

Bakgrunn:
    Har en Abrahamsen V2.0 stereoforsterker og ønsker å koble på en sub for litt ekstra trøkk til film en gang i blant.

Forsterkeren har ingen utganger bortsett fra standard høyttalerterminaler.
    Har forstått det slik at det er mulig å bruke disse for så å viderekoble til høyttalerene, men stiller meg litt skeptisk til dette både pga mye kabling samt at jeg ser for meg at det kan gå ut over signalet til høyttalerene!?
    Noen som har ytterligere erfaring med dette?

Har en V6.0 Dac som jeg har koblet balansert til forsterkeren. Denne har da et sett ubrukte line-out rca og jeg lurer på om jeg kan koble disse rett i en aktiv sub som har rca line-in?
    Skjønner at det vil si at jeg må justere volum separat på sub, tenker at det ikke er noe stort problem - tar jeg feil?

Edit:
    Subene jeg har tenkt på er XTZ 99 W10.16/12.16. Bor i leilighet og suben vil kun brukes til film innimellom så ønsker derfor ikke å strekke meg særlig over 3000,-. Noen som har alternativer jeg bør se på eller sterke meninger om at jeg ikke bør velge en av disse? Bruktkjøp er høyaktuelt.

Takker for svar!

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker at ja, det kan funke, men du må jo da ha et referansevolum på høyttalerne også. Vis du skal skru opp volumet på høyttalerne, så må du nødvendigvis skru opp volumet på subben også. Litt tungvint syntes nå jeg.

Jeg ville prøvd høy-nivå inn. Legger du merke til noen lydmessige forandringer? Tvilsomt

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobler du slik som beskrevet, får du et fast nivå på signalet ut fra DACen. Dermed må volumet på suben reguleres ved hver minste justering av volumet ut fra forsterkeren.

Høynivåsignaler fra høyttalerterminalene anses av mange å gi best muligheter for integrasjon mellom sub og fronthøyttalere - og er signalmessig helt uproblematisk. Høynivåinngangene på suben har høy impedans, og trekker derfor en helt neglisjerbar strøm. Du trenger ikke rare kablene til en slik tilkobling. Helt vanlig lampettledning, eller noe annet billig du har liggende, vil gjøre jobben.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for rask svar

Tenkte at jeg kunne finne et ca refferanse volum jeg brukte til film og stille sub etter dette uten at det spilte så stor rolle om jeg finstilte litt på volum til HT, men høres jo ut som det har mer å si en jeg trodde at volum er helt synkronisert!

Hvordan fungerer det med høynivåsignaler? Bruker jeg egne kabler fra forsterker til sub fra samme terminaler eller må jeg koble via suben eller videre fra HT og hvordan gjøres i så fall dette? Må jeg koble fra begge +/- terminaler eller holder det med fra den ene HT?

Forsøkte å lese litt gamle foruminnlegg uten å bli helt klok på det så setter stor pris på hjelp.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan koble som det passer best - avhengig av hvor suben står i forhold til høyttalerne, og hvor lett du kommer til bakpå de forskjellige boksene. Gjerne fra høyttalerterminalene bakpå forsterkeren til suben. Eller viderekoblet fra høyttalere til sub. Hvis suben din har dobbelt sett høynivåinnganger, ville jeg koblet til begge høyttalerutgangene - da mister du ikke noe bass.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen!

Kan jeg koble et sett kabler/ledninger fra terminal til sub og et annet sett kabler til ht fra samme terminal?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra høyttalerterminalene L/R på forsterkeren kobler du høyttalerne som vanlig - d.v.s. fra pluss til pluss, og fra minus til minus. Fra de samme høyttalerterminalene L/R kan du også koble til subens høynivåterminaler - igjen: fra pluss til pluss, og fra minus til minus. Det er viktig at du kobler likt - ellers vil sub og fronter jobbe i motfase. Det går helt fint selv om du bare har ett sett høyttalerterminaler. Bruk f.eks. bananplugger til det ene kabelsettet og spader til det andre - eventuelt en annen kombinasjon hvis du bruker uterminerte kabler.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som en meget god løsning og mye bedre enn forventet. Trodde ikke det var mulig uten at det gikk ut over stereolyden!

Takk Ulf-B for gode svar og te-skje fôring. Ser nå at du svarte på siste spm i nest siste innleggget ditt også :wink:

Da blir det nok sub snart og "lampettledning"

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare hyggelig hvis mine erfaringer kan komme til nytte. Teskjefôring er fordøyelsesvennlig - absolutt ikke noe vondt ment her.

Håper du får det til, og hører gjerne fra deg om hvordan resultatet ble.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at XTZ'ene ikke har høypass. Du kan kikke deg om etter en brukt SVS.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr det at XTZ ikke har høypass? At det ikke er mulig å koble direkte fra ht-terminalene på forsterker?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99 W10.16 har høynivåinnganger som kan kobles til høyttalerterminalene. I hvert fall hvis man skal tro brukermanualens side 8: http://www.xtz.se/custom/database/fi...9145202-01.pdf

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Ulf!

Lest meg litt opp og fant ut av forskjell på høypass og høynivå-inn. I og med at jeg ønsker å kunne sende signalet uavkortet til fronter (først og fremst for musikk) kan jeg ikke se det store behovet for høypass. Tenker jo også sepparate kabler fra terminalene til sub og ht, så bør ikke by på problemer for meg.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finleser man litt i manualen - på side 8 og 9 - ser man at XTZ 99 W10.16 også har høypass. Nyttige saker, slike manualer - hehe.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kjøpt en brukt w10.16. Bare fått koblet den opp og testet såvidt til litt TV i kveld med fruen. Koblet opp med sepparate ht-"lisser" fra Clas Ohlson. Virker som alt fungerer bra, selv om jeg må jobbe litt med tuning. Merker godt at jeg har fått mer i bunnen og hører detaljer som ikke var til stede tidligere. Trodde mine Focus 140 gikk dypt nok til å få med de fleste detaljene, selv om de ikke hadde det ekstra trøkket, men der tok jeg feil. En positiv overraskelse

Skal få testet og skrudd litt mer ordentlig i morgen Tror faktisk den kan være et fint tilskudd også til musikk hvis jeg får tunet den skikkelig på plass mot ht.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre.

Jeg har to anlegg som jeg bruker sub i - i tillegg til det som står i signaturen min, har jeg et lite anlegg nr. 3 på et lite PC-rom - og i begge disse anleggene er det stativhøyttalere pluss sub som gjelder. I starten - da "alle" fortalte meg at sub var fy-fy - tenkte jeg at jeg kunne slå av subene hvis det ble for ille. Men det viste seg at det ble aldri for ille. Det har aldri skjedd at jeg har slått av subene når jeg har brukt anleggene. Så jeg bruker sub til nyhetene på TV, til radiolytting - til musikk, naturligvis - you name it.

Lav tuning er viktig - både lav delfrekvens og lavt nivå. Heller litt lavt enn for høyt. Subene mine er tunet så lavt at hvis jeg ikke slår på effekttrinnet - altså slik at det bare er suben som spiller - er det såvidt man kan høre dem. Til vanlig stereo- og musikkbruk, vel å merke. I tillegg har jeg merket av et litt høyere nivå bakpå suben - et "filmnivå" - som jeg bruker når jeg skal se på film. Litt moro er det lov å ha.

Hvis du ikke har målemikrofoner og slikt, kan det være en fordel å være to stykker til å justere. Du tar frem musikk som du kjenner godt og som du har hørt på et godt anlegg, setter deg i godstolen, og så får du en medhjelper til å skru bakpå suben.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •