Jeg har nylig kjøpt et par M-Audio BX8a Deluxe Studiomonitorer, og de låter HELT AVSINDIG bra. Jeg har lyttet på mange modeller opp gjennom årene av litt dyrere saker fra Genelec, Yamaha m.fl., og jeg kunne nå godt sagt at BX8a´ene låter fett, prisen tatt i betraktning. MEN: Disse BX8a´ene "låter dyre", og er et veldig, veldig godt valg hvis man (som undertegnede) er ute etter lytting i form av nærfeltsmonitorer i den mer gunstige prisklasse. Her har M-Audio en studiomonitor som ikke er langt unna en innertier. De låter bemerkelsesverdig mer linjære og presise enn jeg først antok. Fyldig, men fast og raske i lavere frekvenser, fin balanse i mellomtoneregistret samt en åpen og klar diskant. Som studiomonitor bør en jo forvente at det skal låte nøytralt og ufarget, men det er jo ikke akkurat noen nyhet at det her er store forskjeller ute å går avhengig av produsenter/modeller. Shit in-shit out-prinsippet gjelder fortsatt, men hva angår god bassgjengivelse i dette tilfellet er 8" basselementet i kevlar en ubetinget suksess i mine ører. Det som imidlertid utgjør en liten utfordring (som alltid) er plasseringsvalg henimot veggen bak og sidevegger for å ytterligere søke den optimale kalibrering av opplevelsen av monitorenes gjengivelse. DERFOR: Er det noen som har tips eller gjerne linker til noen som selger bordstativer (lave sådanne!) som er universale i passformen?? Jeg ønsker ikke å plassere de på gulvstativ, og veggstativer er totalt uaktuelt pga. at bassen da blør ut og det da blir umulig å få hjelp fra monitorene for å få kontroll på det som rører seg under 300Hz i mixingen. Så altså: Har noen tips om bordstativ for aktive nærfeltsmonitorer..?

Ville vært meget takknemlig for tips, og på forhånd takk!