Plassering av bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av bakhøyttalere

Jeg har stue og kjøkken som ikke er adskilt av vegg, så jeg sliter litt med plassering av bakhøyttalere i anlegget.

Her er en skisse over stua:

Hvis jeg plasserer bakhøyttalerene (cerwin vega ls10) rett bak sofaen (tegnet i sort), blir de stående midt i rommet.
    Visuelt sett vil det være penest å ha dem inntil endeveggen (tegnet inn med rødt).
    Hvilken plassering er å foretrekke?

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvor mange meter det er snakk om. om det ikke er så veldig mye forskjell kan du kompensere med å skru opp bak ht. Men er det snakk om mange meter så blir det nok tap i surround følelsen..

Noen fine stativ bak sofaen kan se bra ut
    Bak sofaen er mao. å foretrekke.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Spørs hvor mange meter det er snakk om. om det ikke er så veldig mye forskjell kan du kompensere med å skru opp bak ht. Men er det snakk om mange meter så blir det nok tap i surround følelsen..

Noen fine stativ bak sofaen kan se bra ut
    Bak sofaen er mao. å foretrekke.
    Når jeg sitter i hjørnet på sofaen (sånn at jeg sitter beint forran tv og midt mellom fronthøyttalerene) er det ca like lang avstand mellom fronthøyttalerene og bakveggen.

I utgangspunktet er det stereo jeg har fokusert på, men siden jeg har en surroundforsterker til for-forsteker, kan jeg likegodt prøve meg på surround.
    Hvis det er mest ideelt med bakhøyttalerene rett bak sofaen, kan jeg ta den ene høyttaleren ut fra veggen når jeg skal se film.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasser de bak i rommet du , du får større lydbilde når du slipper å sitte med høyttalerne ropende rett inn i skallen. Om du ikke har audyssey eller annen autokalibrering må du kalibrere manuellt.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var et vanskelig utgangspunkt du hadde

Plassering som aviker anbefalt plassering vil aldri bli det samme som optimalt plassert
    Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound

Surround høytalere får man jo kjøpt for ulike plasseringer/som takler bedre plasseringsproblemer

cerwin vega ls10
    Er ikke dette gulvstående høytaler som er ca 1 meter høy ?
    (surround høytalere bør jo plasseres over hode høyde når man sitter....ofte er 150-170 cm opp fra gulv riktig men avhenger også litt av type høytaler)

Er cerwin vega ls10 egentlig gulvstående høytalere å du må bruke dem så sett dem langt bak som noen foreslår
    (blir jo bra til musikk så får du bare godta den ekte surround lyden fra film som den kommer selv om den ikke blir helt som den bør)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •