En rekke spørsmål om å lage egen høytaler!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post En rekke spørsmål om å lage egen høytaler!

Hei!
    jeg er akkuratt ny på dette forumet, og det er sikkert en tråd eller to om de spørsmålene jeg har, men jeg har ikke funnet noe som svarer på alt jeg vil ha svar på (nå har jeg ikke tittet igjennom alle trådene her).

Men jeg har planer om å lage meg et par egne høytalere, fordi det slompine headsetet jeg har nå er ikke all verden Og jeg kan trygt si at jeg er en nybegynner innenfor audio og slik og ja, jeg har tenk tanken om å bare kjøpe meg ferdige høytaler og hele pakka. Men jeg syns ikke det er like morro som å lage noe selv, som forhåpentligvis funker til slutt

Jeg har vært å rota fram 2 MGR F-2010W elementer, med 180w og 8ohm (impedans)
    Jeg vet ikke om de her er noe bra eller ikke, men jeg er heller ikke ute etter det aller beste på markedet, for jeg skal nok bare høre på musikk. Og jeg er fornøyd bare jeg hører hva som blir spilt men liker også at det er litt "trøkk" da
    Men som sagt, jeg har ikke så stor peiling på dette, og aner ikke om de er noe brae eller ikke.

Jeg lurer også på om det har noe å si hva slags delefilter man bruker? eller om man bare kan bruke hva som helst? for har noen diskanter, men aner dessverre ingenting om de, så jeg lurte på om det fantes noen til en billig penge og om det har noe å si på delefiltret i forhold til bass og diskant elementet man bruker? også i forhold til den forsterkeren man evt. bruker? :?

Jeg har også noen spørsmål til selve kassa til høytaleren. Jeg lurer på om det er noe spesielt man snekrer sammen kassa med? i kantene liksom, for at det skal bli tett nok, det samme gjelder der jeg skal feste elementene, om det er noe man må bruke? eller om det bare er å spikre det sammen:-o

Og om det er noe viktig å "kle" kassen med noe innvendig? om det skaper en bedre effekt eller ikke

Også en liten ting til slutt. Jeg har lagt merke til at kasser med "hull" i lager et større "trøkk" enn de kassene uten hull i (litt dårlig forklart, men er amatør og veit ikke hvordan jeg skulle få sagt det på en annen måte)
    Men det kan hende at det ikke stemmer i det hele tatt at bare jeg har merka feil liksom.

Jeg sier tusen takk på forhånd og hvis det er noen uklare spørsmål, så skal jeg prøve å stille dem litt bedre

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he så altfor godt har du vel ikke lett etter svar kanskje?
    Se under DIY avdelingen her på forumet så vil du finne mange tråder som omhandler flere nybegynnere med mange lignende spørsmål, og stort sett de samme svarene

Men for å ta de enkle svarene først:
    - Når budsjettet er lavt er det nærmest umulig å bygge noe selv som kan konkurrere med ferdige saker. Billige høyttalere er masseprodusert og dermed er kostnadene holdt nede, noe som kommer oss forbrukerne til gode.

- Som nybegynner er det absolutt å anbefale at du finner en ferdig "oppskrift" på nettet, hvor det er spesifisert hvilke elementer du skal bruke, hvordan kassen skal se ut og ikke minst hva delefilteret skal bestå av.

To gode plasser å begynne:
    Click below to go to
    Zaph|Audio

- Og dessverre er det slik at de store sakene, med flere store basselementer og MYE lyd, er det vanskeligste og dyreste å lage selv. Derfor vil du finne lite av det slaget.
    I stedet vil jeg (og de fleste andre antar jeg) anbefale at du bygger et par gode (små) to-veis høyttalere først, og heller legge til en aktiv sub eller to etterhvert.
    Da får du både bra lydkvalitet og mye bass! :wink:
    Det koster litt mer enn de fleste antar i starten, men til gjengjeld får du lyd du vil være fornøyd med i lange tider, og ikke ender opp med et par STORE høyttalere med fæl lyd som viser seg å være bortkastede penger og jobb.

Lykke til, og velkommen til forumet!

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du først skal bruke mgr så sjekk ut ljudia.no , der har de ferdige kitt med delefilter og alt til en billig penge men det er mest dunk dunk høytalere da

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    he he, nei du har nok rett der, har ikke lett så mye men syntes det var like greit å spørre selv

Og ja, jeg tror det blir noen små høytalere for rommet der jeg skal ha dem i er ikke så veldig stort og ikke har jeg plass til noen store høytalere foreløpig og jeg det treng akkuratt ikke heller, hvis rommet er så lite

Og jeg tror jeg gjør som du sa norcad, jeg finner en oppskrift på noen to- veis høytalere på nettet i første omgang, som viser hvilke elementer og annet utstyr jeg må bruke

Men jeg ser du nevner "aktiv", jeg har også sett at noen har snakka om "passiv", er det en enkel forskjell på de to ordene?

Jeg takker for svaret dit også Per Christian, og jeg har vært inne og tittet på ljudia men det var ikke noe som falt i smak liksom

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo også se på dynaBel AS og THE ART OF SOUND PERFECTION BY SEAS - Home - for å støtte de Norske litt. Eller Google på "DIY speakers" så finner du mye å velge i etterhvert.

En aktiv sub (eller høyttaler for den saks skyld) har innebygget forsterker, en passiv har det ikke. Det var vel en enkel forklaring? :wink:

Og når du starter byggingen lager du en tråd her på DIY forumet, med masse bilder selvfølgelig, det liker vi!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha det var til stor hjelp

he he, ja det var en meget bra forklaring, og lett å skjønne for en nybegynner

Ja, jeg skal prøve å starte så fort jeg klarer bare finne de rette duppedittene og utsyr

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    hvis du først skal bruke mgr så sjekk ut ljudia.no , der har de ferdige kitt med delefilter og alt til en billig penge men det er mest dunk dunk høytalere da
    Dunkdunk høytallere? Tror vi sliter å å finne en bass med loudness forsterker, som ikke dunker, vis dere har hørt logitech sine 4" elementer, så kaller man det mere "donk donk". Der det meste luft som blir bass.

Selv har jeg alt fra 6" mot 12 elementer i MGR serien, hovedsakelig A & F serien.

10" bør gi nok trøkk, selv bruker jeg 2 stk 8" som gir greit nok lyd for pc høytallere i sponplate.

MGR er ganske så gode til bygging, sammen med pezio diskanter, bør det være mere en bra nok.

Husk at MGR har både A & F samt S serien.

F serien er etter min mening den beste som bass, og er best til DJ eller til småe diskotek.

A serien er et billig element, som først er et ersattningselement.

Nå kan vi diskutere hva som er best, men å bygge kassen i MDF eller sponplate er ofte det beste. MDF er bra og dyrt.

Så sant det er mulig, velg 4 ohm, som MGR har begynt med.

For å sette sammen kassen, bør enten skruer f.eks gips skruer eller lim være tingen.
    Spiker er ikke noe særlig, siden sponplaten lett sprekker eller spikeren kommer på utsiden av kassen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •