3x8ohm høyttalere på en < 4ohm utgang

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

3x8ohm høyttalere på en < 4ohm utgang

driver og restaurerer ett urgammelt radiokabinett. her står det 3xSEAS 16 ohm elementer i paralell. de eneste elementene jeg får tak i nå, som er fulltone, er 8 ohm.

forsterkeren har 4 ohm som minste last. med tanke på hvor gammelt dette er vil jeg nok ha 4 ohm som minste absolutte last.

hvordan løser jeg dette?

kan jeg, f.eks ha to i serie og den siste i paralell?

Newcomer hlovdal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glop
    driver og restaurerer ett urgammelt radiokabinett. her står det 3xSEAS 16 ohm elementer i paralell. de eneste elementene jeg får tak i nå, som er fulltone, er 8 ohm.

forsterkeren har 4 ohm som minste last. med tanke på hvor gammelt dette er vil jeg nok ha 4 ohm som minste absolutte last.

hvordan løser jeg dette?

Jeg skjønte ikke helt hva du mener eller hva du vil, så dette blir et rent elektronikksvar. Når du har 3 ganger 16 ohm i parallell får du en totalmotstand på

1/R = 1/16 + 1/16 + 1/16 => 1/R = 3/16 => R = 16/3 = 5.33

Hvis du tenker å bytte ut et gammelt 16 ohm element med et nytt som bare er 8, så kan du jo koble inn en 8 ohm passiv motstand i serie med det nye elementet, så får du 16 ohm totalt slik som det du erstatter.

Dvs istedenfor en enkelt 8 ohm motstand vil heller anbefale å koble f.eks 8 stk 100 ohm effektmotstander i parallell (f.eks første og beste motstand jeg fant på elfa).

Utgangen fra min receiver/forsterker skal ha 6 til 16 ohm, høyttalerene er på kun 4 så jeg har i alle år hatt 10 stk 100 ohm i parallell som så er koblet i serie med den ene lederen og det fungerer utmerket sammenlignet med å koble høytalerene rett på .

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glop
    Jepp, det burde gå bra
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Jepp, det burde gå bra
    Hvorfor burde det gå bra?

Da vil jo de to i serie gi en motstand på 16 ohm og det ene elementet 8 ohm. Da vil strømmen gjennom det ene bli dobbelt så stor og spenningen dobbelt så høy som over hvert element i serie.

Og 2*2=4, det vil si fire ganger høyere effekt over det ene elementet i parallell. Ikke en løsning jeg har sansen for.

Newcomer hlovdal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hlovdal
    istedenfor en enkelt 8 ohm motstand vil heller anbefale å koble f.eks 8 stk 100 ohm effektmotstander i parallell.
    Her gikk det alt for fort i svingene med regningen, jeg blandet med mine ti 100ohm motstander som gir 10 ohm. Åtte stk i parallell vil gi 100/8 = 12.5 ohm. For å få 8 ohm bruker du 12 eller 13 stk (eller bruker noe annet enn 100ohm og finner et antall som går bedre opp).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •