Noen tanker og erfaringer med JBL 260 tl

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Noen tanker og erfaringer med JBL 260 tl

Har hatt ulike JBL-kasser gjennom årene og opplevd mange gode lyttetimer med disse. Har hatt andre merker også og skjønt at det finnes godlyd fra andre fabrikanter også. I dag har jeg et par JBL 260 tl. Har hatt de ca tre år. JBL 260 har siden de ble lansert gledet og ergret mange. Særlig har det vært mange iltre meninger på forumet fordi JBL valgte et design og en konstruksjonsløsning "identisk" (identisk i anførselstegn) med ikonet 250 ti. En skal ikke mene eller skrive mye om 260 tl før en eller annen trekker sammenligninger med 250 ti og som etter min mening kan være rettferdig, men ofte ganske urettferdige. Urettferdige med utgangspunkt i hva jeg erfarer og opplever i mitt lytterom, men også med hensyn til prisforskjellene, men rett og slett fordi dette er bokser i helt ulike segmenter.
    Jeg er kjempefornøyd med hvordan 260 tl formidler musikken. Det er ulike meninger om dette der ute, det er jo dette forumet er til for. Til alle som som måtte eie et sett 250 ti og er kjempefornøyd, bare fortsett med det, men vit at 260 er også en JBL som gleder mange.
    Mine erfaringer med 260 er at de til en viss grad bryter med klassisk "jbl-sound tradisjon" og kanskje av den grunn er blitt kontroversiell for de som nettopp kjenner og elsker denne sounden. Etter min mening er 260 å betrakte som en allsidig musikkformidler. Den virker litt mer forsiktig og laidback i mellomtonen enn mine preferanser fra jbl tidligere, men uten å miste detaljer. Jeg kan oppleve at den spiller de fleste sjangere svært musikalsk uten å være i nærheten av lyttetretthet. Den trykker når den skal og får rockefoten i gang. Jeg personlig opplever ikke 260 å være innen "fullt trykk liveformidler sjangeren". Nei, den er snarere kultivert og svært behagelig å lytte til på mer moderate volumnivåer. Men for all del, når f.eks Steely Dan slår til, så er stinget tilstede med høy gåsehudfaktor.
    Jeg opplever at en må jobbe litt med plassering av disse høyttalrene for å få det beste ut av de. Selv har jeg ingen toe in eller out da jeg opplever senter av lyden da kan bli litt for massiv eller blast. 260 er også etter min mening såpass "hifiaktige" at taket på hva de kan få til av godlyd gjennom ulikt utstyr og kabling har stor takhøyde. Matching og et heldig lytterom er vel viktige faktorer. Tusen takk til JBL for lanseringen av 260 tl. Dere har lyttet frem en kjempehøytaler. De er, slik jeg opplever det, en svært vellydende og vellykket musikkformidler. (Jeg jobber ikke for hverken JBL eller Soungarden)

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det høres hvertfall ut som du har funnet en høytaler som passer akkurat for deg! og det er jo nettopp det dette handler om.

kjempe flott at du er fornøyd :-)

Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med det du sier MR.JUBAL, men finner det vannskelig å velge den riktige forsterkeren til disse. Har prøvd Klasse D og AB. Dette er da Oberon og Emotiva. Syntes dette blir for snilt, og da spesielt med oberon da dette blir for kontrollert. Har vel sendt deg noe mail om dette dette tidligere. Har roet maset en stund da jeg holder på å bygge, slik at alt blir i ett eget "kino/hifi" rom. Syntes den kan være litt for snill i midt bass, slik at den virkelige morro faktoren ikke kommer helt til sin rett. Som sagt er det mye mulig at rommet eller rettere sagt stuen som gjør dette for meg. Ellers imponerer disse høytalerene meg stadig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Veldig enig med det du sier MR.JUBAL, men finner det vannskelig å velge den riktige forsterkeren til disse. Har prøvd Klasse D og AB. Dette er da Oberon og Emotiva. Syntes dette blir for snilt, og da spesielt med oberon da dette blir for kontrollert. Har vel sendt deg noe mail om dette dette tidligere. Har roet maset en stund da jeg holder på å bygge, slik at alt blir i ett eget "kino/hifi" rom. Syntes den kan være litt for snill i midt bass, slik at den virkelige morro faktoren ikke kommer helt til sin rett. Som sagt er det mye mulig at rommet eller rettere sagt stuen som gjør dette for meg. Ellers imponerer disse høytalerene meg stadig.
    Tenker at en god forsterker har stor betydning for lyden en får ut av 260 tl eller hvilken som helst annen høyttaler for den saks skyld. Min erfaring er at lydkilden er like viktig å fokusere på, ja, om ikke mer. Jeg tror at alt for mange gir opp om det ikke sitter med en gang. Tålmodighet og utprøving har for meg vært viktig opp gjennom årene. Ofte sitter "lydproppen" et helt annet sted enn der enn tror. Det er summen av det du har som skaper lyden derfor må en ikke tenke at slaget er tapt om lyden til å begynne med ikke er som forventet. Mange har nok lagt mange kroner i utstyr for så å selge med stort tap og igjen oppleve at det nyinnkjøpte ikke holder mål. Mange blir nok også påvirket av ulike forum-innlegg der det beskrives mye negativt om innkjøpt utstyr. Jeg brukte mye tid på finne den optimale plasseringen og når det satt skjedde noe som ofte går igjen: Du setter deg ned og merker at smilet kommer uten at du helt vet hva som egentlig har skjedd med lyden. For meg kom den største endringen da cdspilleren ble kun drivverk og EC dac tok over resten av arbeidet. Jeg tør ikke si noe om kabling da dette blir opp til enhver å ha sine meninger om. En annen erfaring jeg har er, slik jeg ser det, er at det finnes ikke noe mer ødeleggende for musikkgleden over tid enn et anlegg med for mye bass. For meg må bassen være presis, hurtig, stram og tørr og der synes jeg 260 holder mål. Skulle jeg trenge mer kjellerbass er 260 lett å få til med sub, men da bare helt litt forsiktig nede der du vet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •