Orb audio + XTZ sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Orb audio + XTZ sub?

Heisann

I forbindelse med at vi har fått oss nytt hus må nok de gode gamle B&W 603 ut av stuen og inn må ett nytt anlegg som tar mindre plass.Jeg har alltid hatt lyst på BOSE siden jeg liker designet, men etter siste tids lesning og anmeldelser har jeg fått kalde føtter og sett på alternativer.De som har vært i søkelyset er KEF,Gallo og Orb audio. Det kan se ut som at valget blir å falle på Orb da det kan virke som at man muligens får mest for pengene der.Dette er såklart ett sjansespill da de er vanskelige å få lytte til siden de bare blir solgt fra fabrikk.

Det jeg da lurer på er jo at siden jeg må importere disse fra USA vil jeg gjerne betale så lite i toll som mulig.Og da tror jeg at jeg lar dem ha suben sin for seg selv og heller investere i XTZ 99 w10.16.Er det noen som har noen formening om hvordan dette vil høres ut i den virkelige verden? Blir den rett og slett for stor og buldrete for å pares med så små satelitter?

Kan nevne at det hele skal kobles opp mot en Denon AVR-3805 med en PS3 som lyd og bildekilde.

Om noen har noen generelle erfaringer med Orb audio, både produkt og service mottas dette med takk.

Mvh Mr2die4

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med så små høyttalere er at delefrekvensen blir veldig høy, og da hører du automatisk hvor bassen kommer fra, nemlig der subben står plasert.
    Derfor bruker mange der har små høyttalere 2 mindre subwoofere, en ved hver høyttaler.
    Ellers, ja, har ikke hørt Orb, men ikke kjøp BOSE da, værste jeg har hørt!
    Er din bedre halvdel mer vennlig stemt mot f.eks. magnestater? Magnepan MG12 er geniale høyttalere, eller disse hengt på veggen sammen med en subwoofer MC1 - Magnepan, Inc., og de spiller musikk, se på de....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

Må vel nesten tilføye at det her blir snakk om ett 5.1 oppsett som skal brukes til alt fra TV,film,spill og såklart en del musikk.

Jeg er klar over at resultatet med to subwoofere mest sannsynlig vil bli noe bedre, men det er så godt som uaktuelt å plassere to subber inn i den stuen vi skal flytte inn i.En sub går an å skjule på en noenlunde normal måte, men med to stykker blir det vanskeligere.

Må vel også si at jeg ikke har hatt noen sub tidligere.Jeg er heller ikke spesielt audiofil så jeg har verken kunnskap eller erfaringer om hva som passer best til hverandre ut fra å lese spesifikasjoner.

Magnepanene var flotte de, men jeg tror rett og slett ikke de vil passe inn i den stueløsningen jeg ser for meg.

Mvh Mr2die4

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor høytalere får du "lov" til? Har ikke hørdt på gallo,men syns BOSE er noe overpriset ja... Ville prøvd å fått inn satelitter som spiller bra ned til ca 80-120HZ så at det ikke blir enorme problemer å integrere sub. Et system jeg har hørdt på å som har sine klare begrensinger men har høy WAF er: Velkommen til Mono AS

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hvor store jeg får lov å ha..Tja, får vel egentlig lov å ha så store jeg vil, men ser jo selv at det blir bare galskap og lite pent rett og slett. Trenger ikke skylde på dame for alt tross alt

Har såvidt sett litt innom Mirage sine, men vet ikke helt om de er noe for meg for å være ærlig..Så jeg tror jeg holder en knapp på Orb inntil videre.

mvh Mr2die4

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen løsning er jo innbygningshøyttalere, fronten kan males slik at hele systemet er nesten usynligt. Eltek, hifiklubben og Stereofil f.eks. har fine innbygningshøyttalere, kombinèr da med en sub og det blir skikkelig tøft.
    Innbyggingshøytalere og utendørshøytalere fra B&W og Dali | Hi-Fi Klubben

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Innbyggingshøyttaler hadde vært ett glimrende alternativ om jeg bare hadde muligheter for dette..Det er bare stuens utforming pt. som gjør dette svært vanskelig.Om jeg en gang i fremtiden skal bygge hus eller bygge om i stor skal blir det nok å komme høyttalere i veggene i stedet for på veggene, men inntil da må jeg nok heller satse på mikrohøyttalere.
    Uansett, takk for tipset

Mvh Mr2die4

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har ORB

Har kjøpt ORB-Audio sitt "Peoples Choice" sett for 8 mnd. siden. Er veldig happy med lyden. Satelitter blir vel aldri det samme som regulære høyttalere , men som sat. system er dette veldig bra.
    SUB-en slutta å virke her om dagen. Og her sitter jeg og skryter!
    Det jeg egentlig ville fortelle om er ORB sin kundeservice.
    Som sagt SUB ble svart, jeg sendte en "hyggelig" mail til support i USA og fikk svar etter kort tid. De synes dette var for ille, så uten noe om og men, bestemte de seg for å sende meg en ny forsterker (lett å bytte) uten noe snikk-snakk.
    Behøvde ikke noe regning. Behøvde ikke sende noe tilbake!
    Jeg tror fortsatt ikke det er sant!
    Vær gjerne skeptisk til å kjøpe noe fra USA, men ikke fra ORB!!
    8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for svar.

Så bra at servicen der borte virker veldig god.Har jo forsåvidt fått ett intrykk av det i diverse tester og ting jeg har lest på diverse forums rundt omkring.
    En ting jeg lurer på: hva kom fraktprisen på når du kjøpte settet? Dette er jo kanskje den største grunnen til at jeg ser mørkt på å kjøpe suben "over there".
    Og hvordan integreres suben med satelittene? Mangler det mye i lavere mellomtone?

Mvh Mr2die4

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Orb

Det kostet meg 185$ for s&h. Kan virke noe dyrt, men jeg tror settet er priset overkommelig sett med norske øyne. Sammenlignet med BOSE er det billig, sammenlignet med KEF er det fortsatt overkommelig.
    SAT-SUB kombinasjoner har alltid "hengekøye"-lyd. Mye kan alikevel gjøres med oppsettet. Jeg har selv en Yamaha RX-V 765 med YPAO. Den hjalp meg mye, men med nøye justering av delefrekvens og gain blir dette etter hvert meget bra.
    Jeg bruker dette anlegget i stua til daglig radio og tv. Til dette passer det aldeles utmerket hvis jeg holder lyden på et normalt nivå. Super Eight suben passer meget bra til dette, men mister litt "gusto" med "Dark Knight" på full guffe. Litt avhengig av romstørrelsen ville jeg nok vurdert "Uber ten" suben istedet.
    Sat`ene trenger god tid på innspilling og vil deretter gnistre til og med på høye nivåer. Men de låter spinkelt rett ut av boksen. Det er vel normalt.
    Med min 55 tommer Samsung, HD TV fra GET og settet fra ORB er TV kvelden meget trivelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    270
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg litt på her nå.

Bytter ut mitt relativt store surround-anlegg med hva jeg mistenker blir XTZ 10"-sub og og orbs (har fra før orb bakhøytalere som har fungert helt supert så langt).

Spørsmålet er hvor stor forskjell det blir på en og to orbs per "kanal" foran. Hva tror dere?

Kan jo bestille tre orbs, to til front og en til center, eller pakkene deres med to orbs per kanal. Hvor mye "mer" lyd blir det egentlig? Merker man slikt?

Tenkte også å supplere med hvit XTZ-sub. Blir rundt 9000 ganger mer diskre enn hva jeg har nå (XTZ 99.26 + 12" xtz-sub)

Edit - Fikk svar fra orb audio selv på hva de anbefalte. De lurte først og fremst på rommet mitt (som er, tro det eller ei 6-7kantet og ganske kaos, dog ikke mer enn 20 m2).
    De anbefalte i utgangspunktet to høytalere per kanal, rett og slett fordi det ble "mer lyd", og det har de jo rett i (dog gudene vet hvor mye "mer" lyd det egentlig blir).

De anbefalte først og fremst to høytalere til senteren, slik at den kom godt frem, noe jeg jo skjønner. Med tanke på hvor tragisk lydmix er på en del film sliter jeg rett og slett med å høre stemmer, og skjønner jo derfor at det hadde vært hendig med i allefall to brølere til stemmer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •