Delefrekvens. Med og uten sub!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefrekvens. Med og uten sub!

Jeg har et surround-anlegg, men ingen subwoofer foreløpig. Det er en dynavoice c-6 senter, sony fronter og sony bak og en onkyo tx-sr607 forsterker.

Jeg lurer på hva jeg skal sette delefrekvensen på de forskjellige høyttalerene på?

Også lurer jeg på hva jeg skal sette delefrekvens på de forskjellige høyttalerene når jeg har fått meg en sub?

På forhånd takk!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger av frekvensgangen på de forskjellige høyttalerne, men med sub så er 80hz det vanligste. Du kan prøve det nå også, men ikke på frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg har sub, så er det vanlig å sette resten av høyttalerene på 80Hz?

Men virker delefrekvens sånn at hvis jeg stiller de inn på f.eks 80, vil de da ta seg av frekvensene fra 80Hz og opp?

Også kan jeg stille på "LPF of LFE", denne er satt til 100Hz, virker dette greit?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hadebra11
    Hvis jeg har sub, så er det vanlig å sette resten av høyttalerene på 80Hz?

Men virker delefrekvens sånn at hvis jeg stiller de inn på f.eks 80, vil de da ta seg av frekvensene fra 80Hz og opp?

Også kan jeg stille på "LPF of LFE", denne er satt til 100Hz, virker dette greit?
    Stiller du subben på 80Hz så tar den fra 80 og ned, ikke opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når jeg stiller de andre høyttalerene på 80Hz, tar de da fra 80 og opp?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være nok at du stiller inn at sub tar 80Hz og ned. Resten skal du vel ikke røre (?). Jeg har kun stilt subben, ingenting anna.

Det vil si at subben tar alt som er under 80Hz, og høyttalerne alt OVER 80Hz.

Når man ikke har SUB, så skal jo høytalerne spille under 80Hz også og ned til feks 25-35 Hz, spørs hva høytalerne klarer å spille.

Jeg tror du skal la være å stille inn noe selv på Hz, og heller bruk den automatiske romkorrigeringen. Da har du det som plommen i egget

Kan hende jeg prater bare vås, men jeg har aldri stilt Hz på høyttalere utenom delefrekvensen til sub på 80Hz

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke alltid så lett og skjønne dette med crossover syns jeg. De forskjellige merkene opererer med litt forskjellige navn på saker og ting også.

På min denon har jeg noe som heter advanced crossover. der kan jeg stille hz på alle høyttalere individuelt. kan for eksempel sette senter til 80, front til 60 og lfe til 120 hvis jeg ønsker. Hvis jeg går bort fra denne menyen, har jeg kun ett valg som heter crossover.

Eneste valget her er crossover. Da jeg kjørte alle ht som small, satt jeg denne til 80. Men la oss da si at jeg hadde gått inn på advanced menyen og satt hz på alle ht individuelt til 80hz? Hva er da forskjellen?. Ingenting?

En annen ting er jo suben. Her også har man mange valg. På denon kan jeg velge lfe. eller lfe+main
    På yamaha recieveren derimot heter det both. subwoofer, front.
    Jeg skjønner det sånn tålelig greit, men det er neimen ikke lett for en nybegynner å skjønne dette her

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg anser som grunnen til at man kan stille Hz selv, er hvis man vil individuelt stille hvor dypt de vil gå, eller evt fjerne diskant peaker som gjør vondt i ørene. Alle høytalere spiller innenfor en viss grense Hz, men som regel er det likt på alle (feks 25hz-20KHz).

jeg skjønner ikke vitsen med å stille inn individuelt Hz på høytalerne. Tåler ikke høytalerne den type Hz, så spiller de den bare ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Det skal være nok at du stiller inn at sub tar 80Hz og ned. Resten skal du vel ikke røre (?). Jeg har kun stilt subben, ingenting anna.

Det vil si at subben tar alt som er under 80Hz, og høyttalerne alt OVER 80Hz.

Når man ikke har SUB, så skal jo høytalerne spille under 80Hz også og ned til feks 25-35 Hz, spørs hva høytalerne klarer å spille.

Jeg tror du skal la være å stille inn noe selv på Hz, og heller bruk den automatiske romkorrigeringen. Da har du det som plommen i egget

Kan hende jeg prater bare vås, men jeg har aldri stilt Hz på høyttalere utenom delefrekvensen til sub på 80Hz
    Det høres jo fornuftig ut at høyttalerene bør spille under 80Hz når jeg ikke jeg har noen sub, ja. Frontene mine står på "full band" og de får jeg ikke stilt på når jeg huker av at jeg ikke har sub i forsterkermenyen. Også har jeg valgt å kjøre "full band" på senteren, for den trykker ut litt bass, men bak derimot trenger jo ikke så mye bass, så de satt jeg vel på 80Hz.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Det jeg anser som grunnen til at man kan stille Hz selv, er hvis man vil individuelt stille hvor dypt de vil gå, eller evt fjerne diskant peaker som gjør vondt i ørene. Alle høytalere spiller innenfor en viss grense Hz, men som regel er det likt på alle (feks 25hz-20KHz).

jeg skjønner ikke vitsen med å stille inn individuelt Hz på høytalerne. Tåler ikke høytalerne den type Hz, så spiller de den bare ikke?
    Individuell x-over er for å kunne stille for hver enkelt høyttaler. Det er nokså vanlig at de forskjellige høyttalergruppene har forskjellig frekvensgang. Frontene kan f.eks. gå ned til 30hz mens bakhøyttalerne bare går ned til 60hz. Da kan det være kjekt å kunne dele på forskjellige frekvenser. Disse x-overene deler ikke oppover på høyttalerne så du får ikke fjernet diskant. De bestemmer bare hvor dypt hver høyttaler skal spille. Det er sub som begrenses oppover av x-over.

Å si at en høyttaler ikke spiller frekvenser de ikke tåler er nok en sannhet med modifikasjoner. En høyttaler vil i de aller fleste tilfeller kunne spille høyere hvis den blir delt av ved en høyere frekvens enn hvis den får fullfrekvens og er avhengig av det innebygde delefilteret for å bestemme grensene. Mine fronter er oppgitt til å gå ned til 60hz, men de spiller mye lavere enn det hvis de ikke deles i receiver. Men samtidig så kan de ikke spille like høyt hvis det er mye bassinformasjon pga begrensninger i hva elementene klarer å gjengi før de vrenger. Jeg kan lett sprenge basselementene når de får fullfrekvens ved å sette på musikk med mye bass og dra på skikkelig volum, men jeg kan spille høyere enn det hvis jeg deler av bassen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •