Trenger hjelp til subwoofer valg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til subwoofer valg

Jeg har nå tenkt og få meg en subwoofer inntil mine Dali Concept 8 da.
    Hvilken er og anbefale da???

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av denty
    Jeg har nå tenkt og få meg en subwoofer inntil mine Dali Concept 8 da.
    Hvilken er og anbefale da???
    Kommer jo ann på hva du har å legge i det og hva du forventer deg.
    Billigste jeg annbefaler noen er vel XTZ på surround.no da 10 eller 12" til 3 - 4k mener jeg. Enten det ellers om du kan tenke deg å legge noen flere lapper i det er det Elemental designs og SVS som jeg er mest kjent med.
    Er flere andre gode merker også men de som jeg nevner her er veldig bra til sine respektive priser og legger tildels lista for andre.
    Subben fra Ikon serien til Dali skal også være bra selvom jeg ikke vet noe om den personlig.

Lukket 18" fra eD til 9k mener jeg vil være noe av det heftigste du får til prisen, men kan vel være i dyreste laget?
    : Elemental Designs
    Denne subben fra xtz er jo å kjøre safe, har testet både den og 10" derfra og til prisen så har jeg bare vert borti DIY saker som yter bedre.
    XTZ 99 W12.16 High Glossy Subwoofere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Imellom der har du flere SVS modeller, har ikke så mye erfaring med de mellomstore modelene derfra, kunn størst og minst, men selv med litt sunn skepsis til all skryten her inne kan man ikke nekte for at det er mange fornøyde eiere av mellomstore SVSer her inne:
    SVS PB12-NSD Black Charcoal Subwoofer - 12" basselement og 325W - - L-Sound AS

Alikevel syns jeg eD er sykest til å levere i forrhold til prisen, finishen er litt røff men 18" serriøs kino subb med en kvalitets forsterker på 1300w til rundt 9k! slå den liksom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt kommer jo an på hvilken pris du er ute etter?

3000-4000kr er vel XTZ noe av det beste du får, etter hva jeg har hørt.

7000-10000kr er jo Velodyne et rimelig bra merke. eD har jeg ikke hørt selv men de får skryt.

14000-15000kr er SVS noe av det beste.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders

7000-10000kr er jo Velodyne et rimelig bra merke. eD har jeg ikke hørt selv men de får skryt.

Hehe, så med andre ord safer du å sier "du får det du betaler for"
    Har ikke fått så godt inntrykk av rimlige Velodyne så la være å annbefale dem, og både SVS og eD konkurerer i samme prissjiktet så de er ikke i forskjellige prisklasser. Eks mine eD ligger på 20k i pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hehe, så med andre ord safer du å sier "du får det du betaler for"
    Har ikke fått så godt inntrykk av rimlige Velodyne så la være å annbefale dem, og både SVS og eD konkurerer i samme prissjiktet så de er ikke i forskjellige prisklasser. Eks mine eD ligger på 20k i pris.
    Ja stemmer, safer den

Jeg såg på eD sine subwoofere før jeg kjøpte SVS, men følte at 18" skal flytte mer luft, så tenkte kansje de var..... treige?

Jeg gikk for SVS, og du blir sikkert godt fornøyd med uansett SVS du kjøper.

Det finnes jo også butikker så du kan dra å høre på forskjellige subber

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken SVS gikk du for? Husk å kalibrere den skikkelig. Viktig viktig.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men følte at 18" skal flytte mer luft, så tenkte kansje de var..... treige?
    Ja, 18" er treigere enn for eksempel 12", men det betyr ingen ting om du skal dele under 500Hz (femhundre Hz ja). På subwoofere er det kassekonstruksjon, plassering, plassering av element osv som er den begrensende faktoren i så måte. De fleste subwoofere med litt størrelse bør ikke deles over 120Hz da de fort får en del resonanser i kabinettet. Enkelte bassreflekssubwoofere har også så høy Q (en viktig parameter som ofte brukes i overdrevne mengder for å få "bang for the bucks) at de ikke fungerer til høyere delefrekvenser enn 30-50Hz uten veldig mye EQ.

Når vi snakker om opplevd og reell hastighet i bassområdet er vi inne på to parametre:
    Opplevd = frekvensgang (for mye dypbass/midbass gir en følelse av treg bass)
    Faktisk = gruppeløpetidsforsinkelse (en faktisk forsinkelse som måles i millisekunder vs frekvens)

For å få mye ut av et lite element brukes altså kraftigere systemresonans. Dette gir normalt for mye dypbass i forhold til de øvrige frekvensene, samt større tidsforsinkelse (gruppeløpetid). Et stort basselement med mer kapasitet kan enkelt tunes med lavere resonansfrekvens og mer avrulling (for å matche rommets gain). Dette gir både fysisk raskere bass og opplevd raskere bass enn et mindre element som er tunet for å "flytte fjell".

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja stemmer, safer den

Jeg såg på eD sine subwoofere før jeg kjøpte SVS, men følte at 18" skal flytte mer luft, så tenkte kansje de var..... treige?

Jeg gikk for SVS, og du blir sikkert godt fornøyd med uansett SVS du kjøper.

Det finnes jo også butikker så du kan dra å høre på forskjellige subber
    Nå er det ikke "mine" eD som er 18" de jeg kjøpte er 2x13" og det var ganske enkelt grunnet plass begrensninger, hadde ikke noe med hvor kjapp eller treig subben var.
    Den er virkelig seiglivet den myten om at store elementer = treige elementer, ikke at jeg kan forklare det like godt som Snickers-is her (har ikke funnet noen som har detta mer på fingerspissene enn han) men i det oppsettet jeg hørte med 2x18" fra eD var det orntlig godt integrert med frontene og ingen tegn til dette du snakker om med treighet.

En annen ting er at det desverre ikke er butikker hvor du kan lytte til noen av disse merkene som her er annbefalt, Velodyne ja, men det hadde ikke vert en kandidat for min del.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for alle hintene da:-D
    Men har prøvd den 12" fra Dali concept serien da og likte den bra(lånte den bare av min bror) så nå vil jeg og ha en subb hihi....
    Men den koster jo 4500,- men vil tro det er vert det da.
    Så får se litt og tenke på hva det blir da.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for alle hintene da:-D
    Men har prøvd den 12" fra Dali concept serien da og likte den bra(lånte den bare av min bror) så nå vil jeg og ha en subb hihi....
    Men den koster jo 4500,- men vil tro det er vert det da.
    Så får se litt og tenke på hva det blir da.
    Concept 12" subben mangler jo trinnløs faseregulering. Kun valg mellom 0-180.

Problemet er da å få den til å spille på lag med frontene..

Nei, velg heller en XTZ 12.16/18 eller SVS PB10....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr

I den prisklassen støtter jeg XTZ 12.16 den er det 4k for og syns selv den er vesentlig bedre enn Concept 12.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr

No doubt!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trinnløs fasejustering er i seg selv ikke noe tema om den skal brukes sammen med en surroundforsterker. Der kan man ordne timingen med avstandsinnstillingen siden det man kompenserer for uansett er det som kalles eksess fase, og det i praksis er ren forsinkelse. (Med mindre man forsøker å integrerer seg direkte med bassrefleksavrullingen til en høyttaler.)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men som dere ser så har jeg en Denon PMA-1500AE og ikke noe surroundforsterker jeg har da, her i huset er det bare stereo som gjellder da.
    Men angående den concept 12 av Dali så er det vell plasseringen som har mye og si da og ikke noe faseforsyvning??
    Eller er det at dere ikke liker Dali Conept i det helle tatt da hihi...???
    Jeg har nå hatt mine Concept 8 og har alldri hatt bedre lyd og anlegg en det og det har mange av vennene min og sakt da, men er ikke det som tråden er om nå da.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men som dere ser så har jeg en Denon PMA-1500AE og ikke noe surroundforsterker jeg har da, her i huset er det bare stereo som gjellder da.
    Men angående den concept 12 av Dali så er det vell plasseringen som har mye og si da og ikke noe faseforsyvning??
    Eller er det at dere ikke liker Dali Conept i det helle tatt da hihi...???
    Jeg har nå hatt mine Concept 8 og har alldri hatt bedre lyd og anlegg en det og det har mange av vennene min og sakt da, men er ikke det som tråden er om nå da.
    Da kan det nok ha noe forseg med fasejustering.
    Det er forrøvrig ikke en dårlig subb, men det jeg sier er at det finnes bedre i den prisklassen. Tror nok du blir godt fornøyd med Concept subben også, men mitt valg ville ha vert XTZ subben.
    Har hørt Concept serien ved flere annledninger selv, men de fleste gangene i sammenlikning med bedre høytalere noe som såklart har påvirket mitt syn på den serien en del.
    Er jo kult å ha subb i samme serie, så valget er jo en vurderingssak fra din side. Beste ytelse for pengene eller noe som matcher utseendemesig uansett vil du kunne bli fornøyd avhengi av hva som betyr mest for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er jo sant da AjSelj og har en i samme serie da.
    Men da jeg prøvde den Dali 12 subben av min bror så måtte jeg sette den i ett hjørne for og få best ut av den og best bass da, men der kan da den faseforsyvningen komme godt i bruk da???
    Så en subb jobber vell best i ett hjørne som jeg har hørt, eller er det feil da??
    Og madamen sier hvor skal du ha den når vi får ny sofa som er hjørne sofa da, Nei da nå jeg ha den ved siden av Concept 8`ene eller bak god stolen.
    Men da vil jeg tro det påvirker lyden en god del da???

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det der er en litt grov undervurdering av svs og ed, begge merkene har subwoofere med specs, tall og ytelser som hiver dem langt over high end subwoofere til 3 sifrede tall

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eg har selv hatt consept 8 i lag med consept subben.. det spillte ganske så bra i det gammle rummet mitt ( ca 11 kvm ), men i det "nye" ( ca 23 kvm ) rommet ble det rett og slett for tynt å pinglette. Det er en sub som spiller ganske bra og reit, med relativt bra punch i "mellomregisteret", men den er ikkje veldig bra på den litt dypere bassen.
    men eg solgte vertfall consept subben, og kjøpte med en SVS-pb12 NSD, og det åpnet seg en helt ny verden, kan man veldig enkelt si. SVS'en er vel og merke en del bedre på film en musikk, men den henger helt og fult med på alle noter i musikken. Det eneste eg savner litt, kunne vert litt mer punch i mellomregisteret, men det har jo dine consept 8, så tror ikkje du vil savne noe.

men skulle eg kjøpt sub igjenn, så hadde ikkje eg vert i tvil ( så lenge eg hadde hatt plass til den ), eg hadde kjøpt svs uten å tenke meg om to ganger!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja pengene har alt og si vist en vil ha noe da, men vist en vil ha med god lyd og en har bestem seg for noe så tar en det da:razz:
    Og at musikken en vil spille på de anleggene en har er det en hører på andre, er noe annet for det som en har hjemme er det beste da en kjenner omgivelsene da.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når han skal ha subb til musikk, er det vell viktigst med trykk i mellomregisteret og litt oppover også?
    Film trykket i lave frekvenser er vell ikke det han er ute etter.
    Så hvilken subb trykker best i mellomregisteret?
    Altså hestespark trykket når vi snakker om film?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •